Instabiele wegligging E15 2009

Over schokbrekers, verlagen, banden & velgen, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
masterpivo
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 2590
GeregistreerdCOLON Zo Mei 27, 2007 14:18

Instabiele wegligging E15 2009

Bericht door masterpivo »

Hee allemaal,
Ik zit al een hele tijd met een probleem met mijn Auris. Bij het rijden over slecht wegdek (zeg klinkers of hogere drempels) hoor ik steeds vaker gekraak en licht bonkend geluid vanuit de voorzijde. Ik verdacht er eigenlijk al die tijd de koude weersomstandigheden van die de schokdempers beïnvloeden (niet voldoende gesmeerd bijv.). Maar tegenwoordig heb ik niet alleen hinder van het geluid, maar ook de wegligging is niet wat het moet zijn.
Bij het nemen van bochten, links of rechts is geen verschil, heb ik geen goede grip. Daarvan verdacht ik weer mijn banden die op nat wegdek niet de beste zijn. Maar ook op droog doet dit probleem zich voor. Ook nu ik op winterbanden rijd is het probleem nog steeds aanwezig.

Ik zal proberen uit te leggen wat ik merk bij het bochtrijden. Als ik een bocht instuur moet ik er heel erg rekening mee houden niet te scherp in te sturen anders reageert het stuurwiel erg direct en sturen de wielen meteen teveel in. Ik ben er ondertussen achter dat de Auris een (erg) onderstuurd karakter heeft. Dit is ook bij de mijne duidelijk het geval. Als ik een bocht instuur aan de buitenzijde van de bocht kan ik er op wachten dat de auto steeds verder naar buiten 'trekt' waardoor ik dus in snelheid moet minderen om hem niet uit de bocht te laten rollen. Het is daarbij ook nog zo als ik een snelle bocht neem (bijv. bij een lang doordraaiende invoeger op de snelweg) en ik houd hem dan in dezelfde baan om te voorkomen dat hij uitbreekt, wordt zelfs de ABS ingeschakeld.
Ik had steeds het idee dat mijn banden de grip op dat moment niet meer konden handelen en dat ik dus over de banden aan het glijden was op die momenten. Maar nadat een collega eens in mijn auto had gereden gaf die aan dat het niet de banden maar de wielophanging is die niet doet wat het moet doen. De controle over de voorwielen wordt verloren door de erg directe aansturing vanuit het stuurwiel. Minst of geringste dat ik onderstuur wil voorkomen door iets meer of minder in te sturen, wordt de controle alleen maar minder en moet ik snelheid terugnemen om erger te voorkomen.

Ik zit te denken aan het feit dat misschien een electronische stuurbekrachtiging hier iets mee te maken kan hebben (te direct afgesteld?) Daarnaast verdenk ik ook iets van ophangrubbers die het krakende/bonkende geluid voorin veroorzaken. Ik denk dan aan rubbers van de schokdempers of stabi-stangen. Als die ook al niet de functie vervullen die ze zouden moeten doen (of de schokdempers zelf?) dan kan een slecht weggedrag zoals ik beschrijf ook verklaard worden gok ik?

Is er hier iemand die mijn verhaal kan bevestigen/ervaring in deze zelfde trant heeft? Met welke auto dan ook, maar liefst specifiek met een 2009 Auris?
'09 Auris E15 2.2D4d D-CAT GT180
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554
GeregistreerdCOLON Di Feb 15, 2005 19:45

Re: Instabiele wegligging E15 2009

Bericht door MzKzM »

Heb je hem al eens uit laten lijnen?
Ik had dit bij de Sera laten doen en na een paar weken last van geluid en slecht sturen in bochten. Bleken de beste mensen de bouten van de veerpoot aan het lagerhuis niet op moment te hebben gezet waardoor dit bij elke bocht vrij kon bewegen.
Anders even de beide voorwielen van e grond en kijken of er ergens speling in de ophanging zit.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Gebruikers-avatar
toyo bob
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 2866
GeregistreerdCOLON Vr Sep 20, 2002 23:12

Bericht door toyo bob »

Heb je dit probleem nog steeds?
Ik heb ook een Auris van 2009, een 1.6 met 75dkm op de teller, maar heb er geen last van. De auto stuurt prima.

Ook vind ik het onderstuurde karakter nog wel meevallen. De auto heeft er sneller last van dan mijn Mazda 3, maar die stond op een sportonderstel en had een veerpootbrug. Ook waren de banden die eronder zaten meer gericht op sportief rijden. De banden onder mijn Auris zijn om zuinig te rijden.
Ik krijg volgende week een Eibach Pro kit binnen en verwacht daarmee het overhellen in bochten en daarmee onderstuur al te verminderen.
Van wat ik gelezen heb op toyotaownersclub.com zijn de veren die standaard onder de gt180 zitten ook door Eibach gemaakt, maar toch een stuk slapper dan bijvoorbeeld de pro kit. Andere veren zou dus nog een upgrade kunnen zijn.

De overige problemen herken ik echter niet en ik kan je daar helaas ook niet mee helpen.
Corolla AE82 GT
Renault Captur TCe 150
Gebruikers-avatar
masterpivo
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 2590

Ik heb dit probleem ondervonden toen de Auris op winterbanden stond (205/55R16). Nu rijd ik weer een tijdje op 225/40R18, met dus een veel lagere wang en dat scheelt een hoop in positieve zin. Moet ik er wel bij zeggen dat ik nog niet echt getracht heb de grens op te zoeken (misschien ook niet nodig omdat ik met deze banden simpelweg beter de bochten kan nemen). En ik zou mijn collega er nu ook eens mee moeten laten rijden om te zien of die er nu ook anders over denkt ;) . Ik houd het zowiezo in de gaten, want als ik weer het gevoel krijg dat er toch ergens iets niet goed zit, moet ik verder zoeken.
Guillaume
General member
General member
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON Ma Sep 19, 2011 17:36

Bericht door Guillaume »

Ok, bedankt voor het updaten. Altijd interessant als er ook eens een oplossing wordt gemeld.

Mocht je de oude wielen nog gaan gebruiken, dan helpt het wellicht om de banden wat harder op te pompen. Of wellicht andere, sportievere banden met een stevigere wang..
Gebruikers-avatar
masterpivo
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 2590

Ik ga zowiezo vergelijken wat verschillende banden doen op de wegligging van m'n E15. De winterset was zoals gezegd 16" en nu rijd ik op 18". Volgende zomer pak ik weer de OEM 17" en dan zie ik hoe dat gaat reageren ;)
BUTTON_POST_REPLY