E12 1.6 kachel probleem,wellicht thermostaat?

Over al het overige, het andere, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
Dagobert
Starting member
Starting member
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON Ma Sep 09, 2013 15:02

E12 1.6 kachel probleem,wellicht thermostaat?

Bericht door Dagobert »

Gister na werk merkte ik dat me kachel niet zo warm werd als normaal.
Na wat speurwerk te hebben verricht kwam ik via het forum erachter dat het de thermostaat kan zijn of anders de kachelradiator die verstopt zit.

Dadelijk ga ik weer richting werk,dan kan ik even kijken tot hoever de temperatuur van de koelvloeistof oploopt.Ik dacht tot 1 streepje onder de helft.
En verder nog even voelen aan de slangen van de radiator en die van de kachel.Als het ik het goed heb zijn dat de leidingen achter het blok,rechts als je voor de motor staat?Als het andere zijn hoor ik dat graag ;) :D Handig voor het doorspoelen :lol:

Nu was ik al van plan om de auto een kleine beurt te geven,dus kan het allemaal wel gelijk in 1 keer dacht ik.
Alleen nu kan ik nergens vinden waar de thermostaat zich precies bevind bij een E12 1.6 :shock:

Ik hoop dat iemand mij op de goede weg kan helpen :D
Greetz Dagobert
Dagobert
Starting member
Starting member
BerichtenCOLON 88

Re: E12 1.6 kachel probleem,wellicht thermostaat?

Bericht door Dagobert »

Oke na gister en vandaag een aantal bevinden:

-Koelvloeistof komt gewoon op temperatuur,op de meter rond de helft en via een OBD scanner 85 graden.Dus ik denk geen thermostaat
-Alle slangen worden warm,dus als goed is is de radiator niet verstopt.
-Het duurde nu even,waarschijnlijk omdat het koud is,maar de kachel wordt wel warm!

Nu lijkt het alleen of er af en toe een koude vlaag lucht tussen het warme door komt :?
So far so good eigenlijk maar ik ben toch wel benieuwd.
Misschien ergens een schuif of kanaal in het systeem dat open blijft ?
mazdawrecker
Starting member
Starting member
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON Za Feb 22, 2014 20:11

Bericht door mazdawrecker »

Klinkt alsof er lucht in je loelsysteem zit.Hoe staat het ervoor met het niveau van de koelvloeistof? Heb nog nooit een E12 bijgevuld en ontlucht. Maar er is hier vast wel iemand op het forum die dat precies kan vertellen.
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you
Bob.88
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 289
GeregistreerdCOLON Ma Sep 08, 2008 11:15

Bericht door Bob.88 »

Het komt bij de T-sport PFL regelmatig voor dat de kachelradiator (deels) verstopt zit. Dit lossen ze op door hier een gootsteenontstopper doorheen te flushen.

Hier een Howto : http://www.corollaclubuk.com/forum/inde ... extension/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagobert
Starting member
Starting member
BerichtenCOLON 88

Bericht door Dagobert »

mazdawrecker schreefCOLONKlinkt alsof er lucht in je loelsysteem zit.Hoe staat het ervoor met het niveau van de koelvloeistof? Heb nog nooit een E12 bijgevuld en ontlucht. Maar er is hier vast wel iemand op het forum die dat precies kan vertellen.
Het niveau is goed ik had wel de dop er even afgehad en lijkt alsof het daarna wel beter is gaan doen.
Bob.88 schreefCOLONHet komt bij de T-sport PFL regelmatig voor dat de kachelradiator (deels) verstopt zit. Dit lossen ze op door hier een gootsteenontstopper doorheen te flushen.

Hier een Howto : http://www.corollaclubuk.com/forum/inde ... extension/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de link! Het probleem lijkt verholpen te zijn maar ik houd het in de gaten.
mazdawrecker
Starting member
Starting member
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON Za Feb 22, 2014 20:11

Bericht door mazdawrecker »

Misschien toch eens met de motorkap open en zonder radiatordop erop starten. Kachel op standje tropisch, en dan de radiator tot het nokkie bijvullen. Wachten tot de thermostaat open gaat, dan zakt het peil weer, dan weer bijvullen tot je geen belletjes meer ziet opstijgen. Dop erop en gaan met die banaan! :D
Deze knakker flusht zijn systeem met water, op een nogal lompe manier, maar als je het filmpje bekijkt dan hoop ik dat je daar wel uit kan halen hoe je ongeveer je koelsystyeem kan bijvullen en ontluchten.
http://youtu.be/u0BXSlPn7CA" onclick="window.open(this.href);return false;
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you
Dagobert
Starting member
Starting member
BerichtenCOLON 88

Bericht door Dagobert »

mazdawrecker schreefCOLONMisschien toch eens met de motorkap open en zonder radiatordop erop starten. Kachel op standje tropisch, en dan de radiator tot het nokkie bijvullen. Wachten tot de thermostaat open gaat, dan zakt het peil weer, dan weer bijvullen tot je geen belletjes meer ziet opstijgen. Dop erop en gaan met die banaan! :D
Deze knakker flusht zijn systeem met water, op een nogal lompe manier, maar als je het filmpje bekijkt dan hoop ik dat je daar wel uit kan halen hoe je ongeveer je koelsystyeem kan bijvullen en ontluchten.
http://youtu.be/u0BXSlPn7CA" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat gaat ik zeker even doen,want sinds vandaag is het probleem weer terug.
Als ik de bocht om ga hoor ik ook water/vloeistof van links naar rechts of anders om :p bewegen,lijkt ergens rondom het shutboard te gebeuren.
BUTTON_POST_REPLY