Intussen was het revisiesetje van de carburateur ook binnen dus konden we weer verder om e.e.a. weer in elkaar te gaan schroeven
De venturi's van de primaire en secundaire doorstroom
En die boel al weer een heel eind in elkaar geschroefd. Het begint weer ergens op te lijken.
Ik was wel blij dat ik een hele hoop foto's had genomen bij het demonteren zodat ik nog eens terug kon kijken hoe de verschillende armen er ook alweer op zaten en hoe ze in elkaar grepen etc.
Gisteren nog wat tijd gehad om aan de auto te werken, want de Corolla stond intussen al ruim 2 weken stil te wachten op de gereviseerde carburateur. Nu de inlaatkant nog kaal was, was er heerlijk veel ruimte om de motorruimte nog eens wat schoon te maken. Dasty for the win!
Daarna kon ik het vereenvoudigde vacuüm systeem dat ik gemaakt had voor de Solex carburateurs weer verwijderen. Die hing immers aan de veerpootbrug en zat straks in de weg voor het filterhuis. Bovendien was het vele malen makkelijker om het oude vacuüm systeem weer terug in ere te herstellen. Er is immers zoveel dat bediend wordt door vacuüm op de carburateur...
Nu had ik natuurlijk het hele ding weer terug in elkaar kunnen zetten met inlaatspruitstuk, carburateur, vacuüm systeem en alle andere verschillende onderdelen en alles als 1 geheel weer terug monteren. Als ik net als de vorige keer het hele blok weer uit de auto zou lepelen is dat ook best goed te doen, maar dat was ik dit keer niet van plan en met de motor nog in de auto is het wat lastig om dan overal goed bij te komen.
Dus heb ik de hele boel onderdeel voor onderdeel weer terug in de auto gemonteerd en dan is er ruimte genoeg om overal nog redelijk goed bij te komen. Dus eerst ging het spruitstuk erin, daarna alle nieuwe koelwater slangen, daarna de carburateur zelf, enz, enz.
Maar ondanks dat het fabrieksspul allemaal weer terug in de auto gaat, heb ik toch nog een aantal zaken aangepast. Zo komt het EGR systeem echt niet meer terug. Ik heb het niet nodig om door de APK te komen en er wordt alleen naar de CO gekeken bij een auto van deze leeftijd, dus hup, weg met die zooi!
Ik heb een afblindplaatje gemaakt voor de EGR poorten en de vacuüm bediening ervan verwijderd.
Er moest ook een nieuw afblindplaatje gemaakt worden voor het gat van de mechanische brandstofpomp. Die had ik bij de vorige setup al vervangen door een elektrische brandstofpomp en dat werkte prima. Dus de mechanische brandstofpomp komt ook niet meer terug natuurlijk.
Iets anders wat nog aangepast moest worden, was de aansluiting voor de luchttoevoer naar de oude katalysator die nog op het luchtfilterhuis zat. De oude katalysator had een aansluiting voor verse lucht van het luchtfilterhuis naar de katalysator toe.
Waarom een katalysator uberhaupt een toevoer van verse lucht nodig heeft weet ik ook niet, maar toen ik het originele astmatische rietje dat voor een uitlaat door moest gaan, heb vervangen door de uitlaat van de Corolla GT-S is die katalysator ook verwisseld voor de katalysator van de 4A-GE uitlaat zonder luchtaansluiting.
Dus die aansluiting op het luchtfilterhuis kon komen te vervallen. Gelukkig voor mij zat ie enkel vastgeschroefd, dus was het een kwestie van een paar schroeven loshalen, nieuw afdekplaatje maken, beetje vloeibare pakking eronder en de boel weer vastschroeven. Weer een probleem opgelost
Intussen had ik wel zo'n beetje alles gemonteerd. Alle koelvloeistofslangen, de carterventilatie en de brandstoftoevoer zijn aangesloten dus kon ik ook de koelvloeistof weer bijvullen om eens te kijken of er lekkages zouden zijn.
De elektrische brandstofpomp is ook even ingeschakeld zodat de vlotterkamer zich ook kon vullen om te kijken of de vlotter goed afgesteld stond.
Enige dat nog restte was het aansluiten van de vacuüm slangen. Ik heb alle oude rubber slangen verwijderd. Er lekte er nog geen een en ze vertoonden ook nog niet direct tekenen van droogte, schade of andere slijtage. Maar toch wou ik liever geen 35 jaar oude rubber slangen weer terug in de auto monteren.
Dus ga ik ze allemaal vervangen door dezelfde industriële pneumatische slangen die ik al eerder heb gebruikt. Maar stiekem zijn dat er nog best wel wat, dus dat kreeg ik gisteren nog niet klaar.
Volgende keer dus weer verder en dan hoop ik de auto ook weer lopend te hebben.