Het bloed gaat waar het niet kruipen kan en toen zich de gelegenheid voor deed heeft ie toch weer een E9 gekocht!
Ik hoor sommigen van jullie al denken: Is het coupé project dan ten einde?! Nee hoor, wees gerust. De E9 coupé hangt nog steeds helemaal naakt in z'n draaibrug. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de afgelopen tijd niet veel meer aan de coupé gedaan heb.
Dat heeft meerdere redenen waar ik dit topic niet mee ga vullen.
Want dit topic draait om de nieuwe aanwinst!
Juist omdat het coupé project al zo lang duurt en hij al zo lang uit elkaar ligt, begon het steeds meer te kriebelen om er ook weer in eentje te kunnen rijden!
Steeds meetings afgaan met de Avensis is wel heel comfortabel, maar je valt toch net steeds een beetje buiten de boot en deelt toch niet helemaal mee in het plezier en de ervaring
Maar de prijs van zelfs de corolla E9 is de laatste tijd omhoog geschoten. Waar je ze tot een paar jaar terug nog voor €1000 tot €1500 op kon pikken, worden er nu absurde bedragen voor gevraagd!
Voor een basic hatchback 1.3 met automaat durven ze nu rustig €4000,- te vragen! En GTi's in redelijke staat worden aangeboden voor €6000,- tot €8000,-!
Voor een auto om gewoon wat lol mee te hebben en voor erbij is dat gewoon te gortig.
Maar deze E9 kwam op de CorollaClub NL facebook pagina langs als zijnde te koop en het wagentje trok me meteen aan.
Bovendien kon ik met de verkoper tot een gunstige deal komen, waardoor deze auto toch ineens binnen handbereik kwam!
Dus het halve land door gereisd met zoonlief om een proefrit te maken en eens te kijken of het nog wat is.
Het is een auto van 33 jaar oud en dat is er ook gewoon aan af te zien. De afgelopen 10 jaar is de auto dagelijks gebruikt door de vorige eigenaar en heeft ie grotendeels buiten geleefd. Dus is het ook niet verwonderlijk dat ie hier en daar wat kleine dingen mankeert.
Maar ik had ook geen perfecte auto verwacht en de prijs was er ook naar.
Maar technisch was ie helemaal in orde, nagenoeg alles werkt en motor en aandrijflijn zijn helemaal oké. Dus de basis is goed.
Maar dit begint alweer een hele lap tekst te worden, dus tijd voor nog wat fotootjes!
Het wagentje is in 1989 z'n leven begonnen als demo auto voor een Toyota dealer in het oosten van het land die ook officieel B&M dealer waren destijds. Dus is deze (toen nog nagelnieuwe) Corolla daar aangekleed met een B&M kit en Foha spoiler.
Het was oorspronkelijk een grijze XL, die is aangekleed met een GTSi interieur en GTi stoelen/banken. Al met al dus best een leuk, complete wagen.
Na 33 jaar heeft ie nog maar een dikke 133.000 km ervaring opgedaan, wat natuurlijk helemaal niks is voor zo'n wagentje!
De 4A-F snort nog lekker en ook als je ermee rijd is ie nog best lekker rap te noemen. Mijn ervaring en gevoel zeg me dat nog bijna alle 90pk's in het blokje aanwezig zijn.
Maar er waren toch ook wel wat dingen mis?
Tuurlijk, want een E9 van deze leeftijd zonder roest is een onmogelijkheid natuurlijk. Die is dan ook echt wel aanwezig op veel van de bekende plekken. Gelukkig in veel gevallen nog maar beginnend, maar het zal zeker aangepakt moeten worden.
Verder is de lak matig en de plastic verlichting vaal en dof. Ook de 'striping' stickers op de auto zijn verweerd en brokkelen af.
Ook het interieur heeft betere tijden gekend. Door hitte is het dashboard een keer gebarsten en ook het hemeltje zit vol met 'craquele' scheurtjes.
En dat is wat ik tot dusver heb gevonden. Ik heb de auto nog niet uitgebreid van onder kunnen bekijken en ik zal als ik dingen uit elkaar ga halen vast nog wel meer tegenkomen.
Maar waarom dan toch aan zo'n autootje beginnen?
Zoals gezegd wilde ik graag weer een rijdende E9 erbij om gewoon weer eens wat meer mee naar meetings en tourritjes etc te kunnen gaan.
Daarbij gaat zoonlief ook door een moeilijke periode heen en hoop ik samen met hem wat te kunnen sleutelen, zodat hij wat afleiding heeft en wellicht werkt mijn enthousiasme voor deze autootje aanstekelijk en houdt hij er ook een leuke hobby aan over.
Bovendien is hij momenteel bezig voor z'n rijbewijs en ik heb liever dat hij met dit autootje onderweg gaat, dan dat er iets gebeurt met de Avensis, wat ons compleet zonder gezinsauto zou doen zitten.
Het mes snijd dus aan meerdere kanten en daarmee was dit voor ons hét moment om deze auto aan te schaffen.