Daarnet beslist om mijn verweerde koplampen eens écht helder te maken, en 't is gelukt!
Ik had al volgende 'youtubemethoden' geprobeerd:
-Tandpasta
-Cif
-Simonisé
Hiervan had vooral cif (droogschuurmiddel) een merkbaar resultaat.
Elke methode zag er veelbelovend uit tot de koplampen droog waren en de slijtage weer bijna even zichtbaar werd als tevoren, tijdverspilling dus.
Ik had ook een setje kunnen kopen om koplampen weer helder te maken (ongeveer 60 euro voor eentje dat werkt).
Door een 'professional' met machines laten doen zou mij 80 euro gekost hebben.
Hoe heb ik het deze keer aangepakt?
Boodschappenlijstje (+- 30 euro):
Schuurpapier korrel 400,600,1000 (gekocht in plaatselijke doe het zelf)
Schuurpapier korrel 1500,2000,2500 (gekocht op carproducts.be)
Meguiars plastx en meguiars headlight protectant (gekocht op meguiarsstore.be)
Werkwijze
-Koplampen rondom afplakken met plakband
-halve emmer water met product waarmee je je auto wast vullen
-Koplampen inzepen met je product en schuurpapier er ook eens in soppen, dan horizontaal of verticaal de koplampen schuren met elke korrelgrootte, niet in cirkels. Geen korrelgrootte overslaan en lang genoeg schuren tot alles mooi glad is! De hele fijne korrels geven veel meer resultaat dan je zou verwachten!
-Koplampen mooi afwassen en afdrogen, vervolgens stuk katoenen stof nemen (vb stuk van oude kussenovertrek) , plastx op het doekje en wrijven maar! (hier heb ik vooral tegen de richting van het schuren ingewreven, horizontaal geschuurd, verticaal plastx aangebracht)
-Met ander stuk stof de headlight protectant aanbrengen.
-Klaar!
Tijdens het nat schuren lijkt de koplamp helder, maar als je ze afdroogt is ze toch nog vrij mat. Na aanbrengen van plastx in de rechterbenedenhoek: Plastx + protector er goed ingewreven: Al bij al zéér tevreden met het resultaat, nu de andere koplamp nog!
Ik denk dat ik (zonder overdrijven) nog genoeg plastx en protectant overheb voor 100 koplampen