Lekker zonnig, lekker rijden (130km/h) op de snelweg en temperatuur van 37 op de boordcomputer. Lekker de airco aan......
en vervolgens wordt het warmer. Kijk ik naar de airco - knippert het lampje. Hm - even uit zetten, dan weer aan en deed het weer even. Weer in knippermodus - weer uit, daarna aan en nu blijft die het doen.
Is er een manier om de foutcodes voor de airco uit te lezen? Met mijn OBD2 lezer kon ik niets vinden.
De airco is ongeveer 1 jaar geleden gevuld - geen lekkages geconstateerd. Dit is ook de eerste keer dat dit defect is opgetreden.
De condensator is wel slecht aan het worden - er is reeds een stuk van de lamellen weg, dus optimaal koelen zal dit zeker niet.
Zou een mindere condensator de oorzaak kunnen zijn van dit probleem, of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?
Airco foutmelding
ModeratorCOLON Moderator
-
Highway
- President member

- BerichtenCOLON 1819
- GeregistreerdCOLON Ma Feb 09, 2004 16:15
Airco foutmelding
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
-
Highway
- President member

- BerichtenCOLON 1819
Re: Airco foutmelding
Even nog een vraag:
de condensator moet binnenkort vervangen worden gezien deze duidelijk slecht is. Nu koelt de airco wel, maar niet veel. Volgens de dealer koelt de airco in de E11 ongeveer 10 graden onder buiten temperatuur.
Is er een upgrade / manier om de airco wat kouder te krijgen? Indien er een groetere condensator in kan waardoor de airco kouder wordt, wil ik eens kijken of dit de moeite waard is.
de condensator moet binnenkort vervangen worden gezien deze duidelijk slecht is. Nu koelt de airco wel, maar niet veel. Volgens de dealer koelt de airco in de E11 ongeveer 10 graden onder buiten temperatuur.
Is er een upgrade / manier om de airco wat kouder te krijgen? Indien er een groetere condensator in kan waardoor de airco kouder wordt, wil ik eens kijken of dit de moeite waard is.
Skoda Superb 1.8tsi
-
Bob.88
- Senior member

- BerichtenCOLON 289
- GeregistreerdCOLON Ma Sep 08, 2008 11:15
In theorie, wil je meer koelen : meer koelvermogen. Er zitten 4 basis onderdelen in een airco. Een condensor, verdamper, compressor en een expansie ventiel. Het koel-vermogen is oa. afhankelijk van de compressor en afmetingen van de condensor en verdamper. Helaas ben je bij een auto zeer beperkt in inbouw afmetingen, dat hier nagenoeg niets aan is te wijzigen.
Door het ontbreken van diverse koelvinnen in jouw condensor, neemt dit koel-vermogen sterk af. De condensor kan zijn warmte niet kwijt en het koudemiddell (R134a) kan niet voldoende afkoelen. Hierdoor komt het koudemiddel met een hogere temperatuur terug in de verdamper en heb jij geen koeling. Het vervangen hiervan lijkt mij een mooie eerste stap om dit probleem aan te pakken!
Door het ontbreken van diverse koelvinnen in jouw condensor, neemt dit koel-vermogen sterk af. De condensor kan zijn warmte niet kwijt en het koudemiddell (R134a) kan niet voldoende afkoelen. Hierdoor komt het koudemiddel met een hogere temperatuur terug in de verdamper en heb jij geen koeling. Het vervangen hiervan lijkt mij een mooie eerste stap om dit probleem aan te pakken!
-
Highway
- President member

- BerichtenCOLON 1819
Bedankt voor je antwoord. Vervanging staat idd op de planning, hoe waar en wat moet ik nog verder uitzoeken.
Skoda Superb 1.8tsi