uitvallen bij koude motor
ModeratorCOLON Moderator
-
jorn
- Junior member

- BerichtenCOLON 110
- GeregistreerdCOLON Wo Dec 28, 2011 16:27
uitvallen bij koude motor
Heren,
Een aantal maanden geleden begon de corolla raar te doen. Bij een koude motor liep hij maar 500 touren, en viel regelmatig uit.
Nadat de motor warmer werd was het probleem over. Dus ik had me lambda sonde schoongemaakt en de gasklep huis en timing gecrontroleerd.
Na een avondje klussen reed de corolla weer prima. Ik blij en het motortje blij.
Maar sinds vandaag komen de kuurtjes weer terug.
Echter als de motor een aantal dagen niet heeft gelopen doet die precies het zelfde.
Nu zit ik simpel na te denken dat de benzine toevoer niet optimaal, door een lekkende brandstofpomp bijv.
Kan dit deze problemen verklaren en heeft er Iemand daar ervaringen mee?
Groetjes
Een aantal maanden geleden begon de corolla raar te doen. Bij een koude motor liep hij maar 500 touren, en viel regelmatig uit.
Nadat de motor warmer werd was het probleem over. Dus ik had me lambda sonde schoongemaakt en de gasklep huis en timing gecrontroleerd.
Na een avondje klussen reed de corolla weer prima. Ik blij en het motortje blij.
Maar sinds vandaag komen de kuurtjes weer terug.
Echter als de motor een aantal dagen niet heeft gelopen doet die precies het zelfde.
Nu zit ik simpel na te denken dat de benzine toevoer niet optimaal, door een lekkende brandstofpomp bijv.
Kan dit deze problemen verklaren en heeft er Iemand daar ervaringen mee?
Groetjes
driving
Car : E10 GTSI
Scooter : piaggio zip 4takt (43000km:D)
- Blof-fan
- E-team

- BerichtenCOLON 7603
- GeregistreerdCOLON Vr Apr 02, 2004 16:15
Re: uitvallen bij koude motor
Hoe oud is de auto en hoeveel km heeft ie gemaakt?
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
-
jorn
- Junior member

- BerichtenCOLON 110
Hij komt uit 96 met 211000 km Erop. Het is een 4 afe motor
driving
- Blof-fan
- E-team

- BerichtenCOLON 7603
Als je bij een warme motor geen problemen hebt zou ik het niet direct in de benzinetoevoer zoeken eigenlijk. Dan zou bij een warme motor of bij een grotere belasting de motor ook in moeten gaan houden of iets dergelijks
Hoe zijn je filters? Luchtfilter schoon? Benzinefilter al eens vervangen?
Misschien een vervuilde koude start injector of iets dergelijks...
Hoe zijn je filters? Luchtfilter schoon? Benzinefilter al eens vervangen?
Misschien een vervuilde koude start injector of iets dergelijks...
-
Niekisnu
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 1356
- GeregistreerdCOLON Wo Jan 26, 2011 00:27
Misschien zeg ik iets stoms, maar misschien zit het probleem in de choke?
Sold: Toyota Corolla E10 1.3i Sport Limited (1996).
-Toyota Corolla E11 1.6 Terra (2000)
-Lexus IS200 Sport
-Niek
-Toyota Corolla E11 1.6 Terra (2000)
-Lexus IS200 Sport
-Niek
-
jorn
- Junior member

- BerichtenCOLON 110
De benzine filter is een half jaartje oud, dus dat mag geen problemen veroorzaken denk ik ?
Toen het probleem voor het eerst voordeed heb ik de openlucht filter gelijk gedemonteerd en de originele lucht filter behuizing terug geplaatst.
Ik zal voor de zekerheid nog even de filter controleren.
En wat Blof-fan zegt klinkt wel logisch. nog niet eens bij nagedacht!
Maar ik heb geen idee waar de chocke/start injector zit en hoe dat werkt?
Toen het probleem voor het eerst voordeed heb ik de openlucht filter gelijk gedemonteerd en de originele lucht filter behuizing terug geplaatst.
Ik zal voor de zekerheid nog even de filter controleren.
En wat Blof-fan zegt klinkt wel logisch. nog niet eens bij nagedacht!
Maar ik heb geen idee waar de chocke/start injector zit en hoe dat werkt?
driving
-
dexter
- Senior member

- BerichtenCOLON 229
- GeregistreerdCOLON Do Mei 04, 2006 14:36
Een koudestart injector zit er niet op, net zo min als een choke.
Wat er wel op zit is een temperatuur sensor welke wel eens de boosdoener kan zijn.
Hier kom je achter als de motor koud is en je geeft een beetje gas hij gaat afslaan of smoren.
Doet hij dat niet is die temperatuur sensor (van de ECU dus niet van dashboard metertje) niet defect.
Ook zou ik eens naar het gasklep huis kijken deze willen nog wel eens vervuilen.
Wat er wel op zit is een temperatuur sensor welke wel eens de boosdoener kan zijn.
Hier kom je achter als de motor koud is en je geeft een beetje gas hij gaat afslaan of smoren.
Doet hij dat niet is die temperatuur sensor (van de ECU dus niet van dashboard metertje) niet defect.
Ook zou ik eens naar het gasklep huis kijken deze willen nog wel eens vervuilen.
-
jorn
- Junior member

- BerichtenCOLON 110
dan is de temperatuur sensor niet kapot. ik moet juist een beetje gas blijven geven zodat de motor niet uitvalt.
ik zit tog weer te denken aan een vuile lambda sonde, of bedoel jij deze sensor hier mee?
toch vind ik het apart als de motor een aantal dagen niet heeft gelopen het zelfde probleem zich voor doet.
ik zit tog weer te denken aan een vuile lambda sonde, of bedoel jij deze sensor hier mee?
toch vind ik het apart als de motor een aantal dagen niet heeft gelopen het zelfde probleem zich voor doet.
driving
-
dexter
- Senior member

- BerichtenCOLON 229
Nee ik bedoel niet de lambda sonde.
Deze sonde werkt niet bij koude motor dus die zou het niet kunnen zijn.
Ik weet bijna zeker dat het je gasklep huis is.
Hierin zit een was element en een elektro magnetische klep welke open gaat
als de motor koud is om extra lucht door te laten.
Als deze klep wat moeilijker gaat en dat hoeft maar iets te zijn dan gaat hij niet op verhoogd stationair toerental
en zal hij dus afslaan.
Zitten alle slangen we goed aangesloten op en nabij de gasklep en is er niets poreus/twijfelachtig of gescheurd?
En hoe is het met het niveau van de koelvloeistof?
Wat ik zou doen is gasklep huis eraf halen goed schoonmaken en de klep controleren en goed smeren!
Deze sonde werkt niet bij koude motor dus die zou het niet kunnen zijn.
Ik weet bijna zeker dat het je gasklep huis is.
Hierin zit een was element en een elektro magnetische klep welke open gaat
als de motor koud is om extra lucht door te laten.
Als deze klep wat moeilijker gaat en dat hoeft maar iets te zijn dan gaat hij niet op verhoogd stationair toerental
en zal hij dus afslaan.
Zitten alle slangen we goed aangesloten op en nabij de gasklep en is er niets poreus/twijfelachtig of gescheurd?
En hoe is het met het niveau van de koelvloeistof?
Wat ik zou doen is gasklep huis eraf halen goed schoonmaken en de klep controleren en goed smeren!
-
jorn
- Junior member

- BerichtenCOLON 110
Bedankt voor het meedenken! Dat is een mooi klusje voor morgen avond. Ik laat het weten of het gelukt is. Ik neem aan dat het gewoon met REM reiniger kan?
driving
-
dexter
- Senior member

- BerichtenCOLON 229
Ja goed, eraf draaien en op de werkbank verder demonteren.
Zorgen dat alle zwarte prut bij de gasklep er zo goed mogelijk af is door poetsen en remreiniger.
Gebruik geen steek voorwerpen hiermee beschadig je heel snel de gasklep of het huis.
Hier een voorbeeld: viewtopic.php?f=56&t=25783" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder kun je bij de ISC klep als hij er compleet af ligt.
Hier goed schoonmaken met remreiniger en daarna weer monteren en liefste met een beetje vet oid.
Zorgen dat alle zwarte prut bij de gasklep er zo goed mogelijk af is door poetsen en remreiniger.
Gebruik geen steek voorwerpen hiermee beschadig je heel snel de gasklep of het huis.
Hier een voorbeeld: viewtopic.php?f=56&t=25783" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder kun je bij de ISC klep als hij er compleet af ligt.
Hier goed schoonmaken met remreiniger en daarna weer monteren en liefste met een beetje vet oid.
- Blof-fan
- E-team

- BerichtenCOLON 7603
Stom van me inderdaad. Dit is een 2nd gen 4A-FE natuurlijk. Die heeft idd geen koude start injector meer
Had je de vorige keer dat je het gasklephuis had gereinigd hem niet gedemonteerd dan?
Dan inderdaad even doen wat Dexter al zei
Had je de vorige keer dat je het gasklephuis had gereinigd hem niet gedemonteerd dan?
Dan inderdaad even doen wat Dexter al zei
-
jorn
- Junior member

- BerichtenCOLON 110
Helemaal super Dankjewel. Ik had de vorige keer wel het huis gedomteerd maar nog niet zover uit elkaar gehad
driving
-
jorn
- Junior member

- BerichtenCOLON 110
vandaag even lekker bezig geweest met de gasklephuis.
qua vuiligheid viel het wel mee, en het asje van het isc klepje liep vrij soepel nog.
Nu heb ik net alles weer terug gemonteerd en getest.
Nu even afwachten wat hij morgen ochtend vroeg gaat doen. Ik hoop dat het probleem voorlopig even weg blijft.
Ik loop eigenlijk al een tijdje met een vraagje namelijk: Als je de motor start hoor je een zuigend geluid. Dit geluid komt niet bij de luchtfilter vandaan maar bij de gasklephuis ( kwam ik toevallig vandaag achter met testen).
Als je de viewtopic opent van hierboven zie je op foto 6, 3 pijpjes lopen. Op 2 van deze pijpjes gaat een slangetje.
Maar waar is dat andere pijpje voor? daar komt namelijk lucht uit wat het "zuigende" geluid maakt.
groetjes
qua vuiligheid viel het wel mee, en het asje van het isc klepje liep vrij soepel nog.
Nu heb ik net alles weer terug gemonteerd en getest.
Nu even afwachten wat hij morgen ochtend vroeg gaat doen. Ik hoop dat het probleem voorlopig even weg blijft.
Ik loop eigenlijk al een tijdje met een vraagje namelijk: Als je de motor start hoor je een zuigend geluid. Dit geluid komt niet bij de luchtfilter vandaan maar bij de gasklephuis ( kwam ik toevallig vandaag achter met testen).
Als je de viewtopic opent van hierboven zie je op foto 6, 3 pijpjes lopen. Op 2 van deze pijpjes gaat een slangetje.
Maar waar is dat andere pijpje voor? daar komt namelijk lucht uit wat het "zuigende" geluid maakt.
groetjes
driving
-
dexter
- Senior member

- BerichtenCOLON 229
Ik heb het even bij mn eigen auto gechecked en daar zijn 2 voor de koelvloeistof en de 3e loopt naar een buis onder het inlaatspruitstuk waarvan 1 pijpje is afgedopt en de andere volgens mij de benzine druk regelaar op zit.
-
jorn
- Junior member

- BerichtenCOLON 110
Oke! Bij mij is deze pijp loos. Dus even kijken of er wel een slang loopt naar het inlaatspruitstuk bedankt voor je reactie.
driving
-
brat_bretels
- Newbie

- BerichtenCOLON 1
- GeregistreerdCOLON Di Mei 10, 2011 15:47
Beste Jorn,
Ik ben toch even benieuwd of je het opgelost hebt.
Ik weet dat het al bijna een jaar geleden is maar mijn auto vertoont dezelfde verschijnselen.
En voordat ik het gaskleppenhuis ga demonteren wil ik ff weten of dit het opgelost heeft bij jou.
Zo ja, heb je onderdelen van het gasklephuis vervangen of alleen schoon gemaakt?
Gr Bart
Ik ben toch even benieuwd of je het opgelost hebt.
Ik weet dat het al bijna een jaar geleden is maar mijn auto vertoont dezelfde verschijnselen.
En voordat ik het gaskleppenhuis ga demonteren wil ik ff weten of dit het opgelost heeft bij jou.
Zo ja, heb je onderdelen van het gasklephuis vervangen of alleen schoon gemaakt?
Gr Bart
Toyota Corolla E11 Linea Terra 1.6 '99
-
mipgast
- Senior member

- BerichtenCOLON 260
- GeregistreerdCOLON Za Mrt 05, 2011 19:27
klep schoon maken kan sowieso nooit kwaad.
als je je auto sochtends koud start, en je geeft de eerste keer gas heb je dan ook het idee dat het pedaal blijft plakken?
mijn E11 destijds had dit namelijk ook en liep rustig stationair.
schoon gemaakt, en stationair net wat ruimer gezet en het probleem was over.
als je je auto sochtends koud start, en je geeft de eerste keer gas heb je dan ook het idee dat het pedaal blijft plakken?
mijn E11 destijds had dit namelijk ook en liep rustig stationair.
schoon gemaakt, en stationair net wat ruimer gezet en het probleem was over.
...
- Martijn
- Forum Admin

- BerichtenCOLON 6637
- GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06
Plakkend pedaal in de ochtend is kwestie van de klep schoonmaken.
Kan je zelf doen : Rubberen luchtfilterbuis losmaken en de aanslag even weghalen op en rond de koperkleurige klep.
Uitvallen en heel beroerd stationair lopen als ie koud is, dan gehele gasklephuis (laten) schoonmaken.
Kan je zelf doen : Rubberen luchtfilterbuis losmaken en de aanslag even weghalen op en rond de koperkleurige klep.
Uitvallen en heel beroerd stationair lopen als ie koud is, dan gehele gasklephuis (laten) schoonmaken.

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
-
Bob95
- Starting member

- BerichtenCOLON 51
- GeregistreerdCOLON Za Jan 18, 2014 19:23
Ik heb het zelfde probleem met mijn e10 ook, zeker nu het koud is is het een ramp smorgens om hem te starten, het gas pedaal blijft plakken, soms slaat hij weer af. En als hij eenmaal loopt en warm is, is het probleem voorbij. Ook trilt het hele zooitje hevig, net alsof je hem flik laat smoren.
Nou heb ik al gelezen dat ik de lucht toevoer slang er af moet halen, en dan zie je de klep daar achter zitten. Hoe maak ik deze schoon? Ik wil er van het weekend naar kijken, dus tips zijn welkom.
--edit heb een topic gevonden
Nou heb ik al gelezen dat ik de lucht toevoer slang er af moet halen, en dan zie je de klep daar achter zitten. Hoe maak ik deze schoon? Ik wil er van het weekend naar kijken, dus tips zijn welkom.
--edit heb een topic gevonden
- Martijn
- Forum Admin

- BerichtenCOLON 6637
- GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06
Met wasbenzine of remmenreiniger en een doekje kom je een heel eind.

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
-
Bob95
- Starting member

- BerichtenCOLON 51
- GeregistreerdCOLON Za Jan 18, 2014 19:23
Ben net even bezig geweest, heb volgensmij het meeste er uit gehaald, we zullen het morgen ochtend zien en beleven.
-
NielsCorollaE11
- Newbie

- BerichtenCOLON 1
- GeregistreerdCOLON Za Aug 03, 2024 12:18
Hallo, ik hoop dat ik met deze reactie nog enige antwoorden kan krijgen.
Ik heb een Corolla E11 uit het jaar 2000. Toen ik heb kocht in 2021 had hij 90.000 op de teller. Nu is dit al ongeveer 110.000. Ik heb de auto gekocht in de zomer en merkte toen eigenlijk geen problemen. De eerste winter ging het gelijk al mis. Door de koudheid van buiten kon ik mijn auto soms moeilijk starten. Hierna als ik mijn auto na een stuk rijden in de vrij had te staan ging de toerenteller zijn eigen leven leiden. Hij ging op en neer tot wel 3000 touren en dan weer terug naar 1500 en dan weer naar 2000 enzovoort.
Ik heb hem meerdere keren naar een garage gebracht maar tevergeefs, zij wisten niet wat ze er mee aan moesten. Dus al genoeg geld tegen aan gesmeten.
De problemen waar ik nu tegenaan loop zijn precies dezelfde als beschreven in deze post. Als ik de motor start moet ik gas bijgeven zodat de motor niet uitvalt voor de rotonde. Dus als de toerenteller onder de 1 komt valt de motor gegarandeerd uit. Dan is het maar de vraag of ik hem gelijk weer aankrijg. Na een paar kilometer is dit niet meer nodig, althans dat was zo sinds kort. Nu merk ik het nog steeds als ik al een x aantal kilometer heb gereden. Ook flikkeren er nu (bij lage toeren) een paar lampjes. Ik heb hier geen verstand van maar het ''motor lampje'' en het ''olielampje'' flikkeren dan te gelijk aan en uit. Het ''motorlampje' geel boven het gele ABS lampje aan de linkerkant (dat die brand is ook al niet goed denk ik, deze brand constant sinds kort) en het ''olielampje'' brand rood aan de rechterkant.
Ik wil dit heel graag opgelost hebben want ik heb zo geen plezier meer in het rijden van mijn Corolla, terwijl ik het nogsteeds een prachtige auto vind en hem eigenlijk niet wil inruilen voor iets anders. Ik hoop dat mensen met precies dezelfde ervaring mij kunnen vertellen wat het voor hun heeft opgelost zodat ik naar de automonteur kan stappen en hem kan uitleggen wat hij moet doen en niet honderden euro's uitgeef aan het ''uitzoeken van het probleem'''.
Je hebt misschien al gemerkt dat mijn kennis van auto's en motors heel laag is. Ik zal dus niet alles begrijpen wat er geantwoord wordt.
Ik hoop dat hier mensen zijn die mij kunnen helpen!
- Niels
Ik heb een Corolla E11 uit het jaar 2000. Toen ik heb kocht in 2021 had hij 90.000 op de teller. Nu is dit al ongeveer 110.000. Ik heb de auto gekocht in de zomer en merkte toen eigenlijk geen problemen. De eerste winter ging het gelijk al mis. Door de koudheid van buiten kon ik mijn auto soms moeilijk starten. Hierna als ik mijn auto na een stuk rijden in de vrij had te staan ging de toerenteller zijn eigen leven leiden. Hij ging op en neer tot wel 3000 touren en dan weer terug naar 1500 en dan weer naar 2000 enzovoort.
Ik heb hem meerdere keren naar een garage gebracht maar tevergeefs, zij wisten niet wat ze er mee aan moesten. Dus al genoeg geld tegen aan gesmeten.
De problemen waar ik nu tegenaan loop zijn precies dezelfde als beschreven in deze post. Als ik de motor start moet ik gas bijgeven zodat de motor niet uitvalt voor de rotonde. Dus als de toerenteller onder de 1 komt valt de motor gegarandeerd uit. Dan is het maar de vraag of ik hem gelijk weer aankrijg. Na een paar kilometer is dit niet meer nodig, althans dat was zo sinds kort. Nu merk ik het nog steeds als ik al een x aantal kilometer heb gereden. Ook flikkeren er nu (bij lage toeren) een paar lampjes. Ik heb hier geen verstand van maar het ''motor lampje'' en het ''olielampje'' flikkeren dan te gelijk aan en uit. Het ''motorlampje' geel boven het gele ABS lampje aan de linkerkant (dat die brand is ook al niet goed denk ik, deze brand constant sinds kort) en het ''olielampje'' brand rood aan de rechterkant.
Ik wil dit heel graag opgelost hebben want ik heb zo geen plezier meer in het rijden van mijn Corolla, terwijl ik het nogsteeds een prachtige auto vind en hem eigenlijk niet wil inruilen voor iets anders. Ik hoop dat mensen met precies dezelfde ervaring mij kunnen vertellen wat het voor hun heeft opgelost zodat ik naar de automonteur kan stappen en hem kan uitleggen wat hij moet doen en niet honderden euro's uitgeef aan het ''uitzoeken van het probleem'''.
Je hebt misschien al gemerkt dat mijn kennis van auto's en motors heel laag is. Ik zal dus niet alles begrijpen wat er geantwoord wordt.
Ik hoop dat hier mensen zijn die mij kunnen helpen!
- Niels