Remmen lopen vermoedelijk aan. Heb ik hierop garantie?

Over schokbrekers, verlagen, banden & velgen, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
Guillaume
General member
General member
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON Ma Sep 19, 2011 17:36

Remmen lopen vermoedelijk aan. Heb ik hierop garantie?

Bericht door Guillaume »

** Probleem is inmiddels bekend, verhaal hieronder is niet echt van toepassing. Zie eerste reactie hieronder voor update**

De Toyota dealer heeft mijn E12, 7 maanden geleden, een grote beurt gegeven. Toen zijn ook de remschijven en remblokken achter vervangen (beide kanten).

Nu merkte ik een aantal dagen geleden het volgende op bij het achterwiel aan de bestuurderskant:
- Als ik rustig rijd, hoor ik een piepend geluid. Ook als ik niet rem, maar gewoon rol, hoor ik iets piepen.
- Bij het achterwiel aan de bestuurderskant zit erg veel zwarte remstof op de velg. De andere 3 wielen zijn nog steeds schoon (een week geleden gewassen).

Hiermee ben ik terug gegaan naar de dealer, want ik dacht: Als er een probleem is met de onlangs vervangen achterremmen, dan zal ik vast wel nog garantie hebben. De receptiemedewerker wist me te melden dat ze zouden kijken wat er aan de hand was: De schijven en blokken zijn dan wel vervangen, maar als bijv. de remcylinder of remklauw aan vervanging toe is, dan valt dat niet onder de garantie. Dat begreep ik.

Hierna ben ik samen met een monteur gaan kijken naar de remmen, en hij dacht te zien dat er het één en ander verbrand was en dat er waarschijnlijk nieuwe remschijven en blokken op moesten komen :shock: . Ik zei dat dat heel jammer zou zijn, want ze waren in februari nog vervangen. Hij was verbaasd toen hij dat hoorde. Hij was nog verbaasder toen hij hoorde dat dit toen door hun was gedaan.

Wat er aan de hand is krijg ik later te horen.
Nu vraag ik me wel af:
a) Mochten de remblokken en schijven 'verbrand' zijn, valt dit dan nog onder de garantie? Ik neem aan van wel, remmen vervangen bij de dealer is niet goedkoop, ik ga er dan van uit dat ze het langer volhouden dan 7 maanden.
b) Als de blokken + schijven aan één kant vervangen moet worden, moet de andere kant dan ook weer vervangen worden? Dit omdat het pas 7 maanden geleden is.

Ik hoor graag jullie advies. De auto staat nu bij de dealer, ik word later gebeld door de dealer en hou jullie iig op de hoogte. :)
Guillaume
General member
General member
BerichtenCOLON 200

Re: Remmen lopen vermoedelijk aan. Heb ik hierop garantie?

Bericht door Guillaume »

Gebeld door de dealer, de remklauw linksachter moet gereviseerd worden. Dit gaat me 200-250 euro kosten. Ik heb hierop akkoord gegeven.

Ik ben in ieder geval blij dat er geen nieuwe remschijven+blokken op moeten.
Niek
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 1339
GeregistreerdCOLON Zo Okt 23, 2005 14:35

Bericht door Niek »

Mooi zo, maar hou er wel rekening mee dat als je remklauw gereviseerd moet worden dat de kans bestaat dat je remschijf en remblok bij die klauw mogelijk verkeerd is gesleten (en/of te heet is geworden).
Corolla 1.6 4AFE XLSi '93 - Geschorst
MR2 2.0 3SGE GTi '93 - Mooi weer
Guillaume
General member
General member
BerichtenCOLON 200

Bericht door Guillaume »

Bedankt voor de tip. Ik zal aan de dealer vragen hoe het gaat met de betreffende remschijf + blok. Ik hoop dat de opgelopen slijtage meevalt. :-?
Lone wolf
President member
President member
BerichtenCOLON 1073
GeregistreerdCOLON Zo Apr 29, 2007 21:31

Bericht door Lone wolf »

beetje vreemd dat ze er maar 1 reviseren ipv beide aan de voor/achterkant..

200-250 euro vind ik trouwens wel flinke afzetterij van een dealer voor een klauwrevisie.
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2013 Yaris Hybrid
2016 C-HR Bi-tone plus
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554
GeregistreerdCOLON Di Feb 15, 2005 19:45

Bericht door MzKzM »

Lone wolf schreefCOLONbeetje vreemd dat ze er maar 1 reviseren ipv beide aan de voor/achterkant..

200-250 euro vind ik trouwens wel flinke afzetterij van een dealer voor een klauwrevisie.
Vraag wel om de revisiematerialen voor de andere remklauw!
Toyota revisiesetjes worden altijd per as (dus 2 voorremmen of 2 achterremmen) geleverd.
Of dezelfde setjes bij de dealer gebruikt worden weet ik niet maar zo voorkom je in ieder geval dat 1 setje volledig door 2 klanten wordt afgerekend! (Of ze moeten de halve prijs per setje rekenen natuurlijk)
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
BUTTON_POST_REPLY