De Toyota dealer heeft mijn E12, 7 maanden geleden, een grote beurt gegeven. Toen zijn ook de remschijven en remblokken achter vervangen (beide kanten).
Nu merkte ik een aantal dagen geleden het volgende op bij het achterwiel aan de bestuurderskant:
- Als ik rustig rijd, hoor ik een piepend geluid. Ook als ik niet rem, maar gewoon rol, hoor ik iets piepen.
- Bij het achterwiel aan de bestuurderskant zit erg veel zwarte remstof op de velg. De andere 3 wielen zijn nog steeds schoon (een week geleden gewassen).
Hiermee ben ik terug gegaan naar de dealer, want ik dacht: Als er een probleem is met de onlangs vervangen achterremmen, dan zal ik vast wel nog garantie hebben. De receptiemedewerker wist me te melden dat ze zouden kijken wat er aan de hand was: De schijven en blokken zijn dan wel vervangen, maar als bijv. de remcylinder of remklauw aan vervanging toe is, dan valt dat niet onder de garantie. Dat begreep ik.
Hierna ben ik samen met een monteur gaan kijken naar de remmen, en hij dacht te zien dat er het één en ander verbrand was en dat er waarschijnlijk nieuwe remschijven en blokken op moesten komen
Wat er aan de hand is krijg ik later te horen.
Nu vraag ik me wel af:
a) Mochten de remblokken en schijven 'verbrand' zijn, valt dit dan nog onder de garantie? Ik neem aan van wel, remmen vervangen bij de dealer is niet goedkoop, ik ga er dan van uit dat ze het langer volhouden dan 7 maanden.
b) Als de blokken + schijven aan één kant vervangen moet worden, moet de andere kant dan ook weer vervangen worden? Dit omdat het pas 7 maanden geleden is.
Ik hoor graag jullie advies. De auto staat nu bij de dealer, ik word later gebeld door de dealer en hou jullie iig op de hoogte.