DIY signaal- en stroomkabels

Over headunits, navigatie, carkits, woofers en Db's, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
BartS
General member
General member
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON Di Sep 17, 2002 13:21

DIY signaal- en stroomkabels

Bericht door BartS »

iemand hier ervaring met het zelf in elkaar knutselen van stroom- en signaalkabels voor een autoversterker?
ik ben van plan mn oude versterkertje in te gaan bouwen maar heb geen zin om veel geld uit te geven aan kabels.

voor de stroom ben ik van plan om 2,5mm2 grondkabel te nemen met aarde; idee is om alle drie de draden op de plus aan te sluiten.
(zekeringhouder heb ik nog liggen)
Kabel is vanbinnen massief koper, dus in mijn ogen zou dit makkelijk de 4*40 wattjes continu moeten kunnen voorzien.

voor signaalkabels ben ik in dubio of ik een signaalkabel moet aanschaffen of eens ga proberen of ik met coaxkabel een eind kan komen,
ik heb maar 1 L+R kabel nodig, dus waarom niet de coax. tulpjes eraan solderen en je.
75 ohm kabel is in principe goed afgeschermd.

hi-end zal het niet worden, maar wel leuk om te klussen...

iemand hier ervaringen mee?
E9 XLi 2E-E gereden tussen 2002-2003
E10 GTSi 4AFE gereden tussen 2003-2006
E10 XLi 4EFE 2011- rip 01.2012
E11 G6 4AFE nu
Gebruikers-avatar
J-Corolla
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 4385
GeregistreerdCOLON Zo Aug 22, 2010 18:32

Re: DIY signaal- en stroomkabels

Bericht door J-Corolla »

Let op met grondkabels/kabels met harde kern..
het gevaar met zo'n kabel is dat ALS er een breuk in 1 van de draden komt, je gelijk 1/3 van je kabeldikte verliest.
als de kabel op dat moment te dun is, riskeer je dat de kabel wegsmelt/brand..
daarom word er eigenlijk altijd soepele kabel gebruikt, als daar 1 draadje wegbreekt is er niks aan de hand.
― ― ― ― ― ― ― ― ― ⁂ COROLLAE12.COM ⁂ ― ― ― ― ― ― ― ― ―


― ― BEST OF PAINT 2013MOOISTE COROLLA VAN NL 2014! ― ―
Project Topic: viewtopic.php?f=50&t=34892
Joseppe
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8636
GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12

Re: DIY signaal- en stroomkabels

Bericht door Joseppe »

in mijn seat destijds had ik alle spaekers lopen over een proffesionele telefoonkabel van de ptt ging perfect hij was 120 aards en had veel kleurencombis dud kon je niet door de war komen.mooiste was dat alles afgeschermt was met een gevlochten van wit koper.moet nog ergen een dikke 20 meter heben liggen.
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
blendy
General member
General member
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON Zo Aug 29, 2010 14:06

Re: DIY signaal- en stroomkabels

Bericht door blendy »

Toch geen koperdiefstal he ;)
So far
-Clarion CZ309E
-JBL GT5-504 setje
-SilverVision knippers voor en zij
-Pookknop
-Korte antennespriet
-Strutbar UR
-15'' 7 spoke Borbets
-195-50-15 tires
-K&N performance kitje
Joseppe
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8636
GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12

Re: DIY signaal- en stroomkabels

Bericht door Joseppe »

blendy schreefCOLONToch geen koperdiefstal he ;)

nope mijn pa werkte bij een telefoniebedrijf en daar hadden ze tig kabels besteld die allemaal 20 meter te lang waren ;) . alleen met 2 meter doe je weinig in een centrale dus kreeg ik er een paar ;)
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BartS
General member
General member
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON Di Sep 17, 2002 13:21

Re: DIY signaal- en stroomkabels

Bericht door BartS »

dilemma van de signaalkabel is opgelost, een kameraard had nog een standaard exemplaar in de garage liggen,
wat betreft de stroomkabel, ik denk het wel goed moet komen met de grondkabel, lijkt me dat dat stevig genoeg moet zijn en niet zomaar afbreekt,
ik zal wel extra opletten met scherpe hoeken inderdaad.
E9 XLi 2E-E gereden tussen 2002-2003
E10 GTSi 4AFE gereden tussen 2003-2006
E10 XLi 4EFE 2011- rip 01.2012
E11 G6 4AFE nu
Riesh
Special member
Special member
BerichtenCOLON 709
GeregistreerdCOLON Do Apr 24, 2008 09:05

Re: DIY signaal- en stroomkabels

Bericht door Riesh »

verkeerde bezuiniging.
wat kost zo'n setje nu, hooguit 25 euro voor een 10mm2 set
Joseppe
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8636
GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12

Re: DIY signaal- en stroomkabels

Bericht door Joseppe »

MZD-Styling schreefCOLONverkeerde bezuiniging.
wat kost zo'n setje nu, hooguit 25 euro voor een 10mm2 set
inderdaad stroomkabel moet je niet op bezuinigen,als je auto affikt ben je verder van huis.
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
J-Corolla
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 4385
GeregistreerdCOLON Zo Aug 22, 2010 18:32

Re: DIY signaal- en stroomkabels

Bericht door J-Corolla »

Grondkabel is bedoeld voor in de grond, neem het van me aan, er kan meer van beschadigen dan je denkt.
Heb er al veel rare acties me gezien, genoeg verbrande draden ook.
En die zijn allemaal wel aangesloten met de "is vast wel stevig genoeg" gedachte..

Een auto trilt, dat kan slechte invloeden hebben op de aansluitingen met vaste kern.
vaste kern trilt namelijk makkelijker en sneller los dan soepele draad, hoe vast je het ook aandraait.


___________
Ik ben sterkstroommonteur in een groot bouwmaterieel bedrijf, heb het vaak genoeg verkeerd zien gaan met dat soort acties.
― ― ― ― ― ― ― ― ― ⁂ COROLLAE12.COM ⁂ ― ― ― ― ― ― ― ― ―


― ― BEST OF PAINT 2013MOOISTE COROLLA VAN NL 2014! ― ―
Project Topic: viewtopic.php?f=50&t=34892
BartS
General member
General member
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON Di Sep 17, 2002 13:21

Re: DIY signaal- en stroomkabels

Bericht door BartS »

nou ik de commentaren zo lees denk ik dat ik idd eerst eens ga kijken naar een paar meter 10mm2, kheb geen haast.
Dank :)
E9 XLi 2E-E gereden tussen 2002-2003
E10 GTSi 4AFE gereden tussen 2003-2006
E10 XLi 4EFE 2011- rip 01.2012
E11 G6 4AFE nu
BUTTON_POST_REPLY