Swap van een 4A-FE naar 4A-GE, wat nodig?
ModeratorCOLON Moderator
-
Asmooh
- Newbie

- BerichtenCOLON 19
- GeregistreerdCOLON Zo Apr 19, 2009 14:58
Swap van een 4A-FE naar 4A-GE, wat nodig?
Hallo iedereen,
ik kreeg een tip om mijn vragen hier te stellen.
We zijn vandaag bezig geweest met het uit halen van mijn 4a-fe motor.
Ik rij in een toyota celica T18, 1.6 4A-FE.
Volgende week vrijdag krijg ik een 4A-GE motorblok.
De bedoeling is dat deze er in komt.
Ik weet dat ik kabelboom moet aanpassen (nieuwe er in zetten).
En dat gaan we dus doen, maar hoe zit het met het interieur kabelboom?
Nu ook andere dingen zoals, de versnellingsbak van de 4A-FE, kan ik die gebruiken op de 4A-GE?
Zijn er los van de kabelboom nog andere dingen aan te passen?
Zoals past de spruitstuk van een 4A-FE op een GE blok?
Aandrijf assen, kan ik die houden of moeten die vervangen worden?
Uiteraard andere dingen die verplicht vervangen moeten worden? radiateur ed?
Van: 4A-FE, '92
Naar: 4A-GE, bluetop '85
Is een kaal blok, blok en kop.
Wat heb ik nieuw nodig, en wat kan ik overzetten van mijn 4A-FE?
Zou het super vinden als iedereen voor mij hier en daar wat antwoorden heeft.
Zodra ik weet wat ik precies moet kopen voor dat het blok in de auto kan, en werkt
Alvast bedankt!
ik kreeg een tip om mijn vragen hier te stellen.
We zijn vandaag bezig geweest met het uit halen van mijn 4a-fe motor.
Ik rij in een toyota celica T18, 1.6 4A-FE.
Volgende week vrijdag krijg ik een 4A-GE motorblok.
De bedoeling is dat deze er in komt.
Ik weet dat ik kabelboom moet aanpassen (nieuwe er in zetten).
En dat gaan we dus doen, maar hoe zit het met het interieur kabelboom?
Nu ook andere dingen zoals, de versnellingsbak van de 4A-FE, kan ik die gebruiken op de 4A-GE?
Zijn er los van de kabelboom nog andere dingen aan te passen?
Zoals past de spruitstuk van een 4A-FE op een GE blok?
Aandrijf assen, kan ik die houden of moeten die vervangen worden?
Uiteraard andere dingen die verplicht vervangen moeten worden? radiateur ed?
Van: 4A-FE, '92
Naar: 4A-GE, bluetop '85
Is een kaal blok, blok en kop.
Wat heb ik nieuw nodig, en wat kan ik overzetten van mijn 4A-FE?
Zou het super vinden als iedereen voor mij hier en daar wat antwoorden heeft.
Zodra ik weet wat ik precies moet kopen voor dat het blok in de auto kan, en werkt
Alvast bedankt!
-
MzKzM
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 3554
- GeregistreerdCOLON Di Feb 15, 2005 19:45
Re: Swap van een 4A-FE naar 4A-GE, wat nodig?
Ik heb deze swap zelf gedaan in mijn liftback. Ik weet niet precies hoe het zit in de celica maar zal in grote lijnen gelijk zijn denk ik.
Spruitstuk van de 4a-fe past niet! op de uitlaatlijn van de 4a-ge. Of het op het blok past weet ik niet.
Interieurkabelboom was bij mij ook anders, ik heb toen de gehele kabelboom vervangen om zo min mogelijk uit te hoeven zoeken en solderen. De 4a-ge heeft namelijk in de corolla een oliedrukmeter en voltmeter ipv een oliedrukschakelaar. Even voor de duidelijkheid, ik heb dus enkel de interieurkabelboom achter het dashboard vervangen, niet de kabels naar de deuren en achterlichten en brandstofpomp en zo.
Bak van de 4a-fe en 4a-ge zijn beide de C52 bak, meende echter dat de eindoverbrenging anders was maar weet dit niet 100% zeker. Je kan de oude bak dus gewoon gebruiken. Assen heb ik bij de rolla toen niet omgewisseld, die zou je dus kunnen hergebruiken.
Radiateur opening is bij de corolla's met een FE motor in het midden en bij de typen met de GE motor aan de kant van de distributieriem, dus radiateur is handig om te vervangen om lange slangen langs de motor te voorkomen.
Zelf zou ik in ieder geval je startmotor aan de achterzijde van het blok monteren, hier kan je dan de huidige vliegwielafdekplaat voor gebruiken. (achterkant van de motor is minder warm dan onder het uitlaatspruitstuk)
Bij een kaal blok heb je uiteraard ook nog dingen nodig als dynamo, PS/Airco pomp en bevestiging daarvoor. Of dit van de Fe te gebruiken is weet ik niet. PS pomp is iig niet over te zetten van de FE op de GE. Ook motorsteunen zouden anders kunnen zijn, misschien dat iemand anders dit kan bevestigen.
Verder zou ik de EGR afblinden op het inlaattraject maar dit is pas van toepassing als het blok eenmaal draait.
Al met al komt er nog een aardig beetje meer bij kijken. Is het misscien niet handiger om een sloop celica gti te zoeken voor een leuk prijsje? Heb je in ieder geval de bedrading en accesoires erbij.
Als de historie van het blok ongekend is zou ik iig ook waterpomp, oliepomp en distributieriem vervangen en indien nodig ook de koppeling en keerringen van de bak en krukas
Hoe dan ook, veel succes en plezier met de 4A-GE!
Spruitstuk van de 4a-fe past niet! op de uitlaatlijn van de 4a-ge. Of het op het blok past weet ik niet.
Interieurkabelboom was bij mij ook anders, ik heb toen de gehele kabelboom vervangen om zo min mogelijk uit te hoeven zoeken en solderen. De 4a-ge heeft namelijk in de corolla een oliedrukmeter en voltmeter ipv een oliedrukschakelaar. Even voor de duidelijkheid, ik heb dus enkel de interieurkabelboom achter het dashboard vervangen, niet de kabels naar de deuren en achterlichten en brandstofpomp en zo.
Bak van de 4a-fe en 4a-ge zijn beide de C52 bak, meende echter dat de eindoverbrenging anders was maar weet dit niet 100% zeker. Je kan de oude bak dus gewoon gebruiken. Assen heb ik bij de rolla toen niet omgewisseld, die zou je dus kunnen hergebruiken.
Radiateur opening is bij de corolla's met een FE motor in het midden en bij de typen met de GE motor aan de kant van de distributieriem, dus radiateur is handig om te vervangen om lange slangen langs de motor te voorkomen.
Zelf zou ik in ieder geval je startmotor aan de achterzijde van het blok monteren, hier kan je dan de huidige vliegwielafdekplaat voor gebruiken. (achterkant van de motor is minder warm dan onder het uitlaatspruitstuk)
Bij een kaal blok heb je uiteraard ook nog dingen nodig als dynamo, PS/Airco pomp en bevestiging daarvoor. Of dit van de Fe te gebruiken is weet ik niet. PS pomp is iig niet over te zetten van de FE op de GE. Ook motorsteunen zouden anders kunnen zijn, misschien dat iemand anders dit kan bevestigen.
Verder zou ik de EGR afblinden op het inlaattraject maar dit is pas van toepassing als het blok eenmaal draait.
Al met al komt er nog een aardig beetje meer bij kijken. Is het misscien niet handiger om een sloop celica gti te zoeken voor een leuk prijsje? Heb je in ieder geval de bedrading en accesoires erbij.
Als de historie van het blok ongekend is zou ik iig ook waterpomp, oliepomp en distributieriem vervangen en indien nodig ook de koppeling en keerringen van de bak en krukas
Hoe dan ook, veel succes en plezier met de 4A-GE!
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
-
Asmooh
- Newbie

- BerichtenCOLON 19
Bedankt voor je reactie!
Even in grove lijnen.
- Spruitstuk + Downpipe
- Interieurkabelboom
- Radiateur
- startmotor
- dynamo
- Stuurbekrachtitingspomp (denk dat je dat bedoelde met PS)
Ik heb deze al met veel moeite kunnen vinden , vandaar
Even in grove lijnen.
- Spruitstuk + Downpipe
- Interieurkabelboom
- Radiateur
- startmotor
- dynamo
- Stuurbekrachtitingspomp (denk dat je dat bedoelde met PS)
Ik heb deze al met veel moeite kunnen vinden , vandaar
- corollapowerrr
- Ambassador member

- BerichtenCOLON 3052
- GeregistreerdCOLON Do Okt 30, 2003 22:24
-
Joseppe
- Freak

- BerichtenCOLON 8636
- GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12
anders even naar ad (turborolla) toe die heeft 1 en het ander op voorraad vaak en heeft enige ervaring met het swappen
. kan je ook via Kees hier benaderen als hij niet meteen reageert 
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
MzKzM
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 3554
Klopt!Asmooh schreefCOLON - Stuurbekrachtitingspomp (denk dat je dat bedoelde met PS)
Meen dat de motor uit de AW11 (MR2 MKI) ook onder de bluetop valt. Misschien handig voor als je op zoek gaat naar onderdelen.
-
Asmooh
- Newbie

- BerichtenCOLON 19
klopt, alleen ik heb dan de corolla versie uit een E8MzKzM schreefCOLONKlopt!Asmooh schreefCOLON - Stuurbekrachtitingspomp (denk dat je dat bedoelde met PS)
Meen dat de motor uit de AW11 (MR2 MKI) ook onder de bluetop valt. Misschien handig voor als je op zoek gaat naar onderdelen.
trouwens, misschien totaaaaal offtopic hoor.
Maar wat vinden jullie beter voor tuning/turbo.
een 4A-GE ST of een 4A-GE BlueTop
puur interesse
- corollapowerrr
- Ambassador member

- BerichtenCOLON 3052
- GeregistreerdCOLON Do Okt 30, 2003 22:24
Silvertop, die heeft sterkere internals
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
-
MzKzM
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 3554
Ow helemaal vergeten te melden, thermostaathuis heb je ook zeker nodig
Die zit standaard niet op het blok bij de GE.
Voor turbo idd naar een silvertop of 16V met de 42/20mm lagers (smallport redtop of gze onderblok).
Voor turbo idd naar een silvertop of 16V met de 42/20mm lagers (smallport redtop of gze onderblok).
-
Asmooh
- Newbie

- BerichtenCOLON 19
das raar,MzKzM schreefCOLONOw helemaal vergeten te melden, thermostaathuis heb je ook zeker nodigDie zit standaard niet op het blok bij de GE.
want ik hoor overal dat de bigports veel beter zijn voor turbo?
en thx
-
MzKzM
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 3554
Tje meeste bigports (niet allemaal) zijn 3 ribs met dunnere internals (40/18mm tegenover 42/20mm drijfstangen). meeste 7-ribs zijn redtops en smallports voor zover mij bekend (ook hier geld: niet allemaal, zijn een paar zeldzame uitzonderingen)Asmooh schreefCOLONdas raar,MzKzM schreefCOLONOw helemaal vergeten te melden, thermostaathuis heb je ook zeker nodigDie zit standaard niet op het blok bij de GE.
want ik hoor overal dat de bigports veel beter zijn voor turbo?
en thx
- Blof-fan
- E-team

- BerichtenCOLON 7605
- GeregistreerdCOLON Vr Apr 02, 2004 16:15
Je komt anders nog genoeg 7-ribs bigports tegen hoor en die zijn uitermate geschikt voor drukvulling. 
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
- Kees
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 3506
- GeregistreerdCOLON Di Okt 01, 2002 21:12
Bak en startmotor zit je mmisschien met een probleem. Ik weet dat een Ae92 en Ae82 de startmotor voorop de bak hebben en de Ae101 en Ae111 achterop.... Misschien dat je met je electronica dan nog het een en ander moet verlengen.
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..
http://www.groundspeed.nl
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..
http://www.groundspeed.nl
-
Asmooh
- Newbie

- BerichtenCOLON 19
hm, daarmee bedoel je dat de bak niet op een 4a-ge past?Kees schreefCOLONBak en startmotor zit je mmisschien met een probleem. Ik weet dat een Ae92 en Ae82 de startmotor voorop de bak hebben en de Ae101 en Ae111 achterop.... Misschien dat je met je electronica dan nog het een en ander moet verlengen.
of puur de startmotor?
-
Marc0
- Freak

- BerichtenCOLON 8166
- GeregistreerdCOLON Zo Nov 27, 2005 15:10
De bak past wel, alleen als je bijv een GE bak gebruikt ipv een FE bak, moet je draden verlengen omdat de startmotor een andere locatie heeft. Met je huidige bak gebruiken is dat geen probleem, er verandert niks qua positie 
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
-
Asmooh
- Newbie

- BerichtenCOLON 19
ohzo.Marc0 schreefCOLONDe bak past wel, alleen als je bijv een GE bak gebruikt ipv een FE bak, moet je draden verlengen omdat de startmotor een andere locatie heeft. Met je huidige bak gebruiken is dat geen probleem, er verandert niks qua positie
bedankt!
want ik gebruik gewoon mijn FE bak inderdaad.
omdat ze gelijk zouden zijn