20160403_144220 by Eelco v Manen, on FlickrDe Corolla stond op mijn wish list, omdat er nog zo bitter weinig van rijden en ik er ooit eentje gereden heb.
20160403_144159 by Eelco v Manen, on Flickr
20160403_144143 by Eelco v Manen, on FlickrDe kleur ben ik nog nooit eerder tegen gekomen.
Nadat ik de banden op spanning had, benzine in de tank gegooid had, interieur uitgezogen en de auto even afgespoeld had, was het tijd voor een klein ritje. Autootje schakelt boterzacht en zonder horten of stoten. Kan ook niet anders, de auto heeft pas 60.000 km gelopen. Onder de motorkap is het ook als nieuw. De vering is ook hagelnieuw na die 60.000 km en vooral aan de achterzijde erg stevig. Een niergordel met de hedendaagse drempelplaag is wenselijk. Wat een stuiterbakje.
Toyota Corolla 1.3 xli Soleil 1992 engine bay (60.000 km) by Eelco v Manen, on FlickrHet hitteschild van het spruitstuk heb ik met blanke, hittebestendige lak ingespoten. Die dingen willen nog al roesten en ik weet niet of er nog nieuw te krijgen zijn.
Sturen gaat zonder stuurbekrachtiging eigenlijk best soepel en niet te zwaar.
Blijft een geweldig lampje, zo'n econometer.
2016-04-04_08-11-27 by Eelco v Manen, on FlickrIs er dan niets mis met het wagentje? jawel, de distributie riem is bij 49.000 km vervangen, maar dat was in 2009. Dus die moet overmorgen tijdens de nwe APK keuring gelijk meegenomen worden alsmede verse motorolie en filter. Je weet tenslotte maar nooit.
Verder heeft de Corolla bitter weinig roest en dat komt omdat de auto het grootste deel van zijn leven binnen gestald is geweest. De bekende plekken vertonen allemaal geen spoor van ellende. De bestuurderskant dorpel is al eens aangepakt, ik zie wat kleurverschil onderaan,. en is niet netjes afgewerkt. Dit moet nog even een keer netter gedaan worden. De bijrijdersdorpel aan de andere kant, zag ik vandaag pas bij het oppompen van de banden, dat er toch iets meer aan de hand was dan ik in 1e instantie dacht. Een paar blaasjes doen de nodige roest vermoeden bij de achter dorpel.
Even een steekproef met schroevendraaier gedaan en wat ik tegenkwam was oppervlakkig. Maar voldoende om de lak te doen opbollen.
Dit zal mijn volgende prioriteit krijgen na de APK. Eerst maar weer eens ff sparen en rijden.
In tegenstelling tot mijn Renault 4 en Renault 5, rijd ik deze Corolla vanaf nu tot en met eind Oktober als dagelijkse auto. De Mercury, mijn normale dagelijkse wagen, gaat de afgesloten stalling in en mag even lekker van een welverdiende rust gaan genieten.
(Dan kunnen mooi de winterbanden eronder blijven, want tegen die tijd word het weer kouder)
20160403_144345 by Eelco v Manen, on FlickrDe Toyota heeft dan wel geen airco, maar het schuif kantel dak van Webasto (een Top Slider) zal voor de nodige frisse wind zorgen alsmede de uitklap raampjes aan de achterkant.
2016-04-03_04-38-13 by Eelco v Manen, on Flickr
20160403_144305 by Eelco v Manen, on Flickr
Camera HDR Studio - 1459691563390 by Eelco v Manen, on FlickrIk zal in dit topic de nodige updates verzorgen en bijhouden wat ik er aan ga doen. Ook bij deze auto geld weer, ik hou hem origineel en zal minimale wijzigingen eraan uit voeren.
Wat er al op het programma staat:
- bekerhouders in middenconsole monteren
- extra ventilatie rooster onder stuurkolom. Men noemt dit ook wel een "crotch vent"
Beide bovengenoemde opties zijn erg zeldzaam en toentertijd enkel in Japan leverbaar. Wel grappig, de Mazda 323 had eigenlijk meer luxe aan boord dan deze jongere Corolla, zoals een reeds geinstalleerde crotch vent, hoogte verstelbaar stuur, opbergvak onder bijrijders stoel etc.
In de auto komt een niet tijdscorrecte radio, en voorzien van de modernste gemakken, zoals bluetooth, USB ingang, en LCD scherm (single DIN).
Ik wil veilig kunnen bellen en al mijn muziek afspelen, dus dit is een concessie die ik doe.
hjhjjnh by Eelco v Manen, on FlickrEr zit momenteel nog geen radio in, enkel de originele afdek plaat. Ook heeft hij nog geen antenne. Die heb ik inmiddels op de kop getikt.
De bandjes rondom zijn 155 breed, wat hoorde bij deze uitvoering. Als deze ooit vervangen dienen te worden, worden dit 175 brede varianten, welke bij de 1.6 standaard waren.
Originele dealer stickers van een reeds verdwenen Toyota dealer.
20160403_144240 by Eelco v Manen, on Flickr
2016-04-03_04-44-01 by Eelco v Manen, on FlickrDe wieltjes moet ik ngo even netjes maken, zit nu her en der wat roest op.
Tsja, het kan nog, ze zijn nog gewoon te vinden
2016-04-03_04-10-05 by Eelco v Manen, on FlickrTot zover deze openingspost....