Yokohama of Dunlop?
ModeratorCOLON Moderator
-
JeroenS
- Full member

- BerichtenCOLON 484
- GeregistreerdCOLON Do Apr 29, 2004 21:55
Yokohama of Dunlop?
Ik heb afgelopen zaterdag mijn Auris ingeruild op een nieuwe Prius 1.8 Full Hybrid Dynamic Business (pre-facelift model) in parelmoer wit en sta nu voor een bandenkeus.
Oorspronkelijk was mijn idee om de lichtmetalen velgen die onder de auto zitten in te ruilen op een setje Iguan velgen en voor de winterbanden 16" inch stalen velgen aan te
schaffen en eventueel mijn huidige winterbanden over te zetten. Nu wil de dealer de lichtmetalen velgen die standaard onder de auto zitten niet inruilen op de Iguan velgen en heeft mij
geadviseerd om op de originele velgen winterbanden te leggen en de zomerbanden die van de originele velgen komen om de Iguan velgen te leggen.
Nu biedt de dealer mij aan:
Set Iguan velgen (17 inch) incl. montage zomerbanden 748 euro
Dunlop winterband (17 inch) 256 euro incl. montage en BTW
Yokohama winterband (17 inch) 220 euro incl. montage en BTW
Winter en zomerset met Yokohama winterbanden zit dan op € 1628,- en met Dunlop banden op € 1772,- helemaal compleet.
Op zich een nette prijs voor de set Iguan velgen daar deze voor 937 euro in de prijslijst staan. Echter vraag ik mij af of ik er verstandig aan doe om voor Yokohama banden te gaan daar ik lees dat de meningen nogal verschillen. Onder mijn huidige auto zitten Dunlop Wintersport M3 banden en als zomerband heb ik de Dunlop SP2000(?).
Ik heb niet te klagen over Dunlop. Mijn zomerbanden die voor op zitten zijn vorig jaar vervangen en achter zitten nog de oorspronkelijke banden. Eigenlijk neig ik er weer naar om op alle velgen Dunlop banden te laten monteren, maar als iemand kan onderbouwen dat Yokohama ook een prima band is....het scheelt wel 36 euro per band.
Mijn dank alvast voor reageren.
Oorspronkelijk was mijn idee om de lichtmetalen velgen die onder de auto zitten in te ruilen op een setje Iguan velgen en voor de winterbanden 16" inch stalen velgen aan te
schaffen en eventueel mijn huidige winterbanden over te zetten. Nu wil de dealer de lichtmetalen velgen die standaard onder de auto zitten niet inruilen op de Iguan velgen en heeft mij
geadviseerd om op de originele velgen winterbanden te leggen en de zomerbanden die van de originele velgen komen om de Iguan velgen te leggen.
Nu biedt de dealer mij aan:
Set Iguan velgen (17 inch) incl. montage zomerbanden 748 euro
Dunlop winterband (17 inch) 256 euro incl. montage en BTW
Yokohama winterband (17 inch) 220 euro incl. montage en BTW
Winter en zomerset met Yokohama winterbanden zit dan op € 1628,- en met Dunlop banden op € 1772,- helemaal compleet.
Op zich een nette prijs voor de set Iguan velgen daar deze voor 937 euro in de prijslijst staan. Echter vraag ik mij af of ik er verstandig aan doe om voor Yokohama banden te gaan daar ik lees dat de meningen nogal verschillen. Onder mijn huidige auto zitten Dunlop Wintersport M3 banden en als zomerband heb ik de Dunlop SP2000(?).
Ik heb niet te klagen over Dunlop. Mijn zomerbanden die voor op zitten zijn vorig jaar vervangen en achter zitten nog de oorspronkelijke banden. Eigenlijk neig ik er weer naar om op alle velgen Dunlop banden te laten monteren, maar als iemand kan onderbouwen dat Yokohama ook een prima band is....het scheelt wel 36 euro per band.
Mijn dank alvast voor reageren.
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 
- Martijn
- Forum Admin

- BerichtenCOLON 6638
- GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06
Re: Yokohama of Dunlop?
Al eens bij een andere bandenleverancier geïnformeerd naar een set banden?
Daar zijn ze vaak stuk goedkoper. Zeker als je ze bij clublid Evert (ofwel Japtuning.nl) weghaalt.
Daar zijn ze vaak stuk goedkoper. Zeker als je ze bij clublid Evert (ofwel Japtuning.nl) weghaalt.

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
- Bart-E11
- CCNL Member

- BerichtenCOLON 9543
- GeregistreerdCOLON Di Mrt 30, 2010 09:12
Yokohama is mijn pa erg tevreden over
en die heeft in de bandenwereld gezeten
had met C-Drive 45.000 km mee gereden en ik moet zeggen dat pa afentoe wel eens het gas er op heeft staan
ikzelf zit daarom ook een beetje te twijfelen tussen Bridgestone Potenza (heb nu Bri. Turanza) en Yokohama S-Drive
had met C-Drive 45.000 km mee gereden en ik moet zeggen dat pa afentoe wel eens het gas er op heeft staan
ikzelf zit daarom ook een beetje te twijfelen tussen Bridgestone Potenza (heb nu Bri. Turanza) en Yokohama S-Drive
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreefCOLONIs dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreefCOLON Nee z'n 5
-
Leon
- Forum Admin

- BerichtenCOLON 11908
- GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 22:20
Dat zijn zomerbanden, het gaat hier om winterbanden.Bart-E11 schreefCOLONYokohama is mijn pa erg tevreden over
had met C-Drive 45.000 km mee gereden en ik moet zeggen dat pa afentoe wel eens het gas er op heeft staan![]()
@TS: welke type Dunlop krijg je dan? Ik heb zelf Dunlop Wintersport 3D banden (ook onder de de D-CAT gehad destijds) en die kan ik je alleen maar aanbevelen. Mogelijk zijn het nu al Dunlop 4D's die de dealer aanbied, dat is de opvolger van de 3D (en die zijn nog beter)
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
-
JeroenS
- Full member

- BerichtenCOLON 484
Welk type banden de dealer aanbiedt weet ik niet dat ga ik nog navragen. Aangezien op de Prius een levertijd van ± 3 weken zit laat ik de dealer de auto afleveren op winterbanden.
Aangezien mijn huidige wintervelgen niet onder de Prius passen en de dealer ze niet in wil ruilen ga ik proberen deze ergens anders in te ruilen of anders verkopen via Marktplaats. Ik heb de garage die mijn Auris geleverd en onderhouden heeft gevraagd of zij deze winterbanden willen inruilen op een set Iguan velgen met Dunlop zomerbanden. Ik ga morgen even langs om te zien wat dat gaat kosten.
Iemand een idee hoe de prijsstelling van de dealer is m.b.t de banden?
Aangezien mijn huidige wintervelgen niet onder de Prius passen en de dealer ze niet in wil ruilen ga ik proberen deze ergens anders in te ruilen of anders verkopen via Marktplaats. Ik heb de garage die mijn Auris geleverd en onderhouden heeft gevraagd of zij deze winterbanden willen inruilen op een set Iguan velgen met Dunlop zomerbanden. Ik ga morgen even langs om te zien wat dat gaat kosten.
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 
- Martijn
- Forum Admin

- BerichtenCOLON 6638
- GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06
Dealerprijzen heb je. Als je ook even een Profile belt of prijsopgave bij Japtuning.nl doet weet je het.JeroenS schreefCOLON

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
-
JeroenS
- Full member

- BerichtenCOLON 484
Ik net even in de prijslijst 2012 te kijken naar de velg- en bandenmaat en zie dat de velgmaat van de Iguan velgen 7J x 17 is en dat er Yokohama V902A winterbanden
in staan in de maat 215/45R17. Dat zal bij de originele velgen die onder de Prius zitten toch gelijk zijn??
Als ik nu op de Dunlop site kijk zie ik de Wintersport 4D niet in die maat. Eigenlijk kom ik helemaal niets tegen in die maat
in staan in de maat 215/45R17. Dat zal bij de originele velgen die onder de Prius zitten toch gelijk zijn??
Als ik nu op de Dunlop site kijk zie ik de Wintersport 4D niet in die maat. Eigenlijk kom ik helemaal niets tegen in die maat
-
JeroenS
- Full member

- BerichtenCOLON 484
Ik ben zonet bij de garage geweest die mijn Auris geleverd en onderhouden heeft en die biedt mij een set Iguan velgen met Dunlop Sportmax TT banden aan voor 1433 euro. Voor mijn oude winterbanden (5,5 mm profiel) + stalen velgen willen zij nog 200 euro geven. Moet ik 1233 euro toe betalen. Lijkt mij geen gekke prijs dus ik heb de Iguan velgen besteld.
ANWB test Dunlop Sportmax TT
Ik heb ook gelijk even gevraagd wat winterbanden bij hun kosten. Hij kon geen Dunlop vinden, maar wel Goodyear. Ik weet niet welk type, maar ze kosten per stuk incl. montage, BTW en balanceren 203,50 euro. Dat is nog goedkoper dan de Yokohama's die de dealer aanbiedt, terwijl de dealer er ook nog bij vermeldt dat Yokohama huismerk is en zij daardoor scherper kunnen met Yokohama banden.
Ik heb zonet contact gehad met de dealer, maar de verkoper verwees mij door naar hun magazijnman. Die heeft e.e.a. uitgezocht en volgens hem was er 1 type Dunlop in de maat. Dus ik ga maandag weer contact opnemen en regelen dat de dealer de zomerbanden die op de originele velgen zitten inruilt op een set winterbanden eventueel met een kleine bijbetaling vanaf mijn kant. De zomerbanden zijn immers nog nieuw. Ga dan gelijk even vragen welk type Dunlop het betreft.
Edit: Ik zie nu net dat de SP Wintersport M3 beschikbaar is in de maat 215/45R17.
ANWB test Dunlop Sportmax TT
Ik heb ook gelijk even gevraagd wat winterbanden bij hun kosten. Hij kon geen Dunlop vinden, maar wel Goodyear. Ik weet niet welk type, maar ze kosten per stuk incl. montage, BTW en balanceren 203,50 euro. Dat is nog goedkoper dan de Yokohama's die de dealer aanbiedt, terwijl de dealer er ook nog bij vermeldt dat Yokohama huismerk is en zij daardoor scherper kunnen met Yokohama banden.
Ik heb zonet contact gehad met de dealer, maar de verkoper verwees mij door naar hun magazijnman. Die heeft e.e.a. uitgezocht en volgens hem was er 1 type Dunlop in de maat. Dus ik ga maandag weer contact opnemen en regelen dat de dealer de zomerbanden die op de originele velgen zitten inruilt op een set winterbanden eventueel met een kleine bijbetaling vanaf mijn kant. De zomerbanden zijn immers nog nieuw. Ga dan gelijk even vragen welk type Dunlop het betreft.
Edit: Ik zie nu net dat de SP Wintersport M3 beschikbaar is in de maat 215/45R17.
-
Leon
- Forum Admin

- BerichtenCOLON 11908
- GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 22:20
De SportMaxx TT heb ik er nu 2 van onder de Avensis. Ik heb er nog niet heel lang mee gereden, tot nu toe bevallen ze eigenlijk prima.
De WinterSport M3 is de voorloper van de 3D. Is dus wel al een wat oudere band qua techniek/ontwerp. Dat wil niet zeggen dat het een slechte band is (hij was testwinnaar in 2004 bij de winterbandentest van Auto, Motor und Sport), maar de ontwikkeling van banden gaat snel.
Maar ik vrees dat je in die maat weinig keus meer hebt op dit moment. Winterbanden worden maar beperkt geproduceerd en soms zijn bepaalde merken/typen gewoon niet meer te krijgen. Als je perse nu nog winterbanden wilt hebben, zul je het moeten doen met wat er nog beschikbaar is, en in dat licht gezien lijkt me de M3 een goede optie.
De WinterSport M3 is de voorloper van de 3D. Is dus wel al een wat oudere band qua techniek/ontwerp. Dat wil niet zeggen dat het een slechte band is (hij was testwinnaar in 2004 bij de winterbandentest van Auto, Motor und Sport), maar de ontwikkeling van banden gaat snel.
Maar ik vrees dat je in die maat weinig keus meer hebt op dit moment. Winterbanden worden maar beperkt geproduceerd en soms zijn bepaalde merken/typen gewoon niet meer te krijgen. Als je perse nu nog winterbanden wilt hebben, zul je het moeten doen met wat er nog beschikbaar is, en in dat licht gezien lijkt me de M3 een goede optie.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
-
JeroenS
- Full member

- BerichtenCOLON 484
De wintersport M3 is idd de voorloper van de 3D, maar ook de enige Dunlop winterband in de maat 215/45R17
Sinds de aanschaf van de Auris heb ik de Wintersport M3 banden en er zit nu nog 5 ,5 mm profiel op. Wat slijtage betreft geen reden
om een andere band te nemen.
Sinds de aanschaf van de Auris heb ik de Wintersport M3 banden en er zit nu nog 5 ,5 mm profiel op. Wat slijtage betreft geen reden
om een andere band te nemen.
-
JeroenS
- Full member

- BerichtenCOLON 484
Ik heb vandaag contact gehad met de dealer en volgens de magazijnman waren er nog 4 stuks Dunlop Wintersport M3 voorradig.
Echter mag ik 250 euro toe betalen met inruil van de zomerbanden die onder de auto vandaan komen. Ik heb ze desondanks besteld aangezien
ik, als ik over een paar weken de Prius op kan halen, gelijk wil kunnen rijden en niet eerst langs een bandenboer o.i.d. moet om winterbanden te
laten monteren.
Echter mag ik 250 euro toe betalen met inruil van de zomerbanden die onder de auto vandaan komen. Ik heb ze desondanks besteld aangezien
ik, als ik over een paar weken de Prius op kan halen, gelijk wil kunnen rijden en niet eerst langs een bandenboer o.i.d. moet om winterbanden te
laten monteren.
-
Ikke Niet
- Full member

- BerichtenCOLON 400
- GeregistreerdCOLON Ma Okt 02, 2006 20:22
Heb je al eens gekeken naar de test van de ANWB. Ik denk dat als je die los koopt en de velgen ook los je maar de helft kwijt bent en kwalitatief beter zit.
Bekijk mijn vorderingen op: viewtopic.php?f=50&t=30911 en geniet van mijn "gestuntel".