Nieuwe regels Xenon verlichting

Over de rest...

ModeratorCOLON Moderator

Gebruikers-avatar
Michel H
President member
President member
BerichtenCOLON 1976
GeregistreerdCOLON Za Jan 01, 2005 22:40

Re: Nieuwe regels Xenon verlichting

Bericht door Michel H »

Geachte heer *******,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Er is hier sprake van een misverstand.
Aan de in de permanente eisen gestelde voorwaarden verandert niets. Dat wil zeggen dat de dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen moeten voldoen aan door onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan indien het voertuig na 31 december 2005 in gebruik is genomen.
Koplampsproeiers en hoogteregeling zijn voor deze voertuigen dus verplicht.

In de APK is de controle op hoogteregeling niet opgenomen.
In de APK keurmeester hebben wij niet alle eisen opgenomen maar staat een opsomming van de belangrijkste wijzigingen.
De Wet gaat pas op 1 mei in. Vanaf die datum kunt u alle wijzigingen in de APK-regelgeving op onze website nalezen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Smarty
President member
President member
BerichtenCOLON 2493
GeregistreerdCOLON Do Mei 17, 2007 02:41

Bericht door Smarty »

hey jongens

hier de brief

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actue ... ampen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze brief heb ik bij mijn autopapieren gedaan als de politie is moeilijk gaat doen.

Strengere eisen voor verblindende koplampen
Nieuwsbericht | 23-06-2006

Voor nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Het kabinet is vanmiddag hiermee akkoord gegaan. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.

De belangrijkste eisen zijn automatische niveauregeling en een koplampreinigingsinstallatie. Wanneer een auto door een zware belading achterover hangt, kan een tegenligger verblind raken door de koplampen. Een niveauregelaar gaat dit tegen. Verder moet een sproeier de lampen schoonhouden. Een vuile koplamp kan namelijk voor verblindend ‘strooilicht’ zorgen.
Door de hoge lichtopbrengst is bij xenonlampen het voorkomen van verblinding erg belangrijk.

Vorig jaar is de invoering van de eisen al bekendgemaakt. Om te voorkomen dat automobilisten die te goeder trouw al xenonlampen hebben ingebouwd hun voertuigen moeten aanpassen, is nu besloten dat de regels alleen gelden voor nieuwe auto’s.
Oorspronkelijk zouden de eisen behalve voor xenonlampen ook gelden voor andere lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen. Omdat de lichtsterkte in verband met de handhaving niet te controleren is met de beschikbare meetmiddelen, vervallen de eisen voor de laatste categorie.

en hier nog een paar veel gestelde vragen

Waar moet mijn auto na 1 januari 2007 aan voldoen als ik extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen, wil laten inbouwen?
De xenonlampen mogen de tegenligger niet verblinden. Er worden twee eisen gesteld aan het inbouwen. Dat is het hebben van 1. een automatische niveauregeling en 2. een koplampreinigingsinstallatie. Wanneer een auto door een zware belading achterover hangt, kan een tegenligger verblind raken door de koplampen. Een niveauregelaar gaat dit tegen. Verder moet een sproeier de lampen schoonhouden. Een vuile koplamp kan namelijk voor verblindend ‘strooilicht’ zorgen

Ik heb nu een auto met xenonlampen, moet ik deze verlichting verwijderen?
Nee, want de nieuwe regels gelden alleen voor nieuwe auto’s die na 1 januari 2007 op kenteken worden gezet.

Groeten smarty80
Gebruikers-avatar
Michel H
President member
President member
BerichtenCOLON 1976

Bericht door Michel H »

Waarom is mijn 2e post in dit topic verwijderd ?
Leon
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 11908
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 22:20

Bericht door Leon »

Er stond 2x hetzelfde bericht Michiel. ;)
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Gebruikers-avatar
Michel H
President member
President member
BerichtenCOLON 1976

Bericht door Michel H »

Nee da's niet waar, ik heb 2 verschillende emails van het RDW hier neergezet ;)
Maar goed, jammer dan.
Leon
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 11908
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 22:20

Bericht door Leon »

Ik was onder de indruk dat het om 2 keer hetzelfde bericht ging. Als dat niet zo was, sorry, my bad! :oops:
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Gebruikers-avatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
BerichtenCOLON 6638
GeregistreerdCOLON Ma Sep 16, 2002 17:06

Bericht door Martijn »

Michel H schreefCOLON...... indien het voertuig na 31 december 2005 in gebruik is genomen.
.....
Heb ik mazzel met de Xenon.... Mn RAV4 is van 27 December 2005 :D
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Alexander
President member
President member
BerichtenCOLON 1242
GeregistreerdCOLON Zo Mei 15, 2005 18:56

duidelijkhied over Xenonverlichting per 1 mei

Bericht door Alexander »

Misschien een overbodig topic, maar niet geschoten is altijd mis.

Bron: BX Sportief forum

Op een 205-forum heeft iemand een mail naar de RDW gestuurd. In ieder geval de keuringseisen gaan alleen gelden voor auto's die na 31 december 2005 in gebruik zijn genomen.

205rijder wrote:

Opmerking: Nieuwe APK regels per 1 mei 2009

De RDW site is óf niet compleet óf tegenstrijdig met betrekking tot minstens 1 punt in de APK regelgeving.

Gasontladingslampen - APK keurmeesters:
APK Keurmeesters hebben de instructie gekregen de auto's met gasontladingslampen te controleren op koplampsproeiers. VOorheen was dit alleen voor nieuwere modellen een verplicht item. Nu is het (bij gebrek aan nadere specificatie !) ook een keurings item voor oudere modellen auto's waarin gasontladinglampen geplaatst zijn.

Gasontladingslampen - RDW voertuig eigenaren:
De RDW site refereert op de pagina's van voertuig eigenaren enkel naar de al bekende regels: koplampsproeiers alleen verplicht bij nieuwe modellen

Gasontladingslampen - RDW voertuigbranche
Hier is "plotseling" een concept document te vinden waarin wel een wijziging mbt gasontladingslampen terug te vinden is. En ook hier (net als bij de instructies van de APK Keurmeesters) is de omschrijving dusdanig algemeen dat het voor alle modellen auto's zou kunnen gelden (artikel 115, bijlage VIII)
Maar dit betreft een CONCEPT document, zonder datum van publicatie, zonder datum van ingang, zonder verdere referenties.

Mijn vraag is nu tweeledig:
- Wat is nu precies de eis met betreking tot gasontladingslampen.
- Wanneer wordt de burger geinformeerd? Bij voorkeur op de voertuigeigenaar pagina van de RDW site.

Mvg

205rijder

klantenservicemederwerker RDW wrote:

Geachte 205rijder,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Er is hier sprake van een misverstand.
Aan de in de permanente eisen gestelde voorwaarden verandert niets. Dat wil zeggen dat de dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen moeten voldoen aan door onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan indien het voertuig na 31 december 2005 in gebruik is genomen.

In de APK is de controle op hoogteregeling niet opgenomen.
In de APK keurmeester hebben wij niet alle eisen opgenomen maar staat een opsomming van de belangrijkste wijzigingen.
De Wet gaat pas op 1 mei in. Vanaf die datum kunt u alle wijzigingen in de APK-regelgeving op onze website nalezen.

Met vriendelijke groet,

0-------------------------------------

205rijder wrote:

Geachte heer/mevrouw,

mijn dank voor uw snelle reactie
Maar ik hoop dat u toch nog e.e.a. kan toelichten, wellicht had ik mijn vraag beter moeten formuleren.

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat gasontladingslampen moeten voldoen aan de wettelijke eisen.
De eis dat de voertuigen (ingevoerd na 31 dec 2005) met dergelijke verlichting voorzien moeten zijn van koplampsproeiers en hoogteverstelling is eveneens bekend.

De vraag is of er iets veranderd is voor voertuigen die vr 2005 in gebruik zijn genomen n gasontladingslampen (met CE keurmerk, etc) geinstalleerd hebben, zonder koplampsproeiers.
Met andere woorden, of er iets verandert voor autoeigenaren die in hun oudere auto een vervangingsset hebben laten plaatsen (aftermarketset), die wel een hoogteverstelling hebben (elektrisch of manueel gestuurd) maar geen koplampsproeiinstallatie.
Kunt u hier duidelijkheid over geven?

voorbeeld 1: een Peugeot 205 van oktober 1997, in 2003 van eigenaar gewisseld en ondertussen uitgerust met een wettelijk goedgekeurde en correct geinstalleerde bi-xenon vervangingsset)
voorbeeld 2: een Seat Leon van februari 2005, eveneens uitgerust met een wettelijk goedgekeurde H1 en H7 xenon vervangingsset.

En aangezien 1 mei al redelijk dichtbij is, wanneer verwacht uw instelling dat de nieuwe APK regels online zijn? Het zou vervelend zijn om pas tijdens een keuring achter de nieuwe wetgeving te moeten komen.

Met vriendelijke groet

205rijder

klantenservicemederwerker RDW wrote:

Geachte 205rijder,

In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.

Voor voertuigen in gebruik genomen voor 31-12-2006 veranderd er niets.

Aangezien de RDW er naar streeft om actuele informatie te verstrekken zal de nieuwe regelgeving APK pas op 1 mei digitaal online na te lezen zijn.
De erkenningshouders zijn al voorzien van de nieuwe APK boeken en de cd-rom wordt rond de 17de verstuurd.

Met vriendelijke groet,

Sommige mensen hebben een duur horloge, ik heb liever de tijd....
Alexander
President member
President member
BerichtenCOLON 1242
GeregistreerdCOLON Zo Mei 15, 2005 18:56

Re: duidelijkhied over Xenonverlichting per 1 mei

Bericht door Alexander »

Hier loopt al een draadje over in een ander topic dan wat ik verwacht had.
Graag deze maar verwijderen dan
Sommige mensen hebben een duur horloge, ik heb liever de tijd....
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 10301
GeregistreerdCOLON Za Nov 20, 2004 20:24

Re: duidelijkhied over Xenonverlichting per 1 mei

Bericht door Co'tje »

Alexander schreefCOLONHier loopt al een draadje over in een ander topic dan wat ik verwacht had.
Graag deze maar verwijderen dan

ik heb jou post even naar het andere topic verplaatst :wink:

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
PleXuS
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON Zo Mei 03, 2009 15:53

Bericht door PleXuS »

waar zit nu technisch het verschil tussen een HCR en DCR koplamp?

Volgens mij zit gewoon het verschil dat DCR dynamisch word gestuurd in hoogte (hoogteregeling) wat bij HCR standaard niet aanwezig is, maar wel kan bekomen worden door een automatische hoogteregeling te installeren?
En misschien ook nog de lens :)

Of klopt mijn theorie niet? :D

Het materiaal van de koplamp is voor de rest identiek, en aangezien Xenon minder warm word zie ik geen probleem met het materiaal dat in HCR koplamp units gebruikt word.

Groeten..
Jopie
Starting member
Starting member
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON Di Mrt 11, 2008 17:14

Bericht door Jopie »

Goed ff grondig onderzoek gedaan naar de Xenon die veel van onze clubleden hebben ingebouwd of willen inbouwen.

Waarom is er zoveel gedoe over de wis/was installatie en de automatische verticale hoogteverstelling van Xenon te doen. Een slechte (of gescheurde/anderzins kapotte) lamp zorgt voor een slechte verspreiding van het licht. Omdat H.I.D. verichting zo fel is is dit verblindend. Een schone lamp is dus een pluspunt. Een heldere koplamp is ook aan te raden, immers het licht gaat zich daardoor niet anders gedragen wat in een koplamp van andere zin wel het geval is. Zorg ook voor een goeie afstelling van de lampen.

Eerst ff welke Xenon je het beste in kan bouwen... Juist originele koplampen met alles erop en eraan. Lenslampen zijn overbodig, zeker als 4300K of 6000K wordt genomen. Dit is gewoon wit licht. Blauw licht, (8000/10000 of violet/paar licht 12000 14000K) is niet aan te raden bij een lensloze koplamp. Dit komt omdat het blauwe licht zich niet goed gedraagt in een halogeen armatuur.Het blauw aandeel gaat een totaal andere weg in het armatuur omdat het anders gebroken word in de spiegel en armatuur frontglas (denk aan een prisma enzo) Dit effect zie je heel goed bij het gebruik van lens-lamphuizen, op afstand begint het met een blauwe flakkering welke steeds minder word naarmate men dichterbij komt.
Afbeelding
Afbeelding
Ook houdt het getinte glas van autoruiten en helm viziers heel veel van het blauw uit >8000K lampen tegen. Effectief heb je er dus gewoon helemaal geen zak aan, en levert het alleen maar extra verblinding op.
Het rendement van lampen met een hoge kleur temperatuur is lager. (4300K geeft dus ook nog eens het meeste licht).

De ballast is behoorlijk van invloed op de stabiliteit van het lichtbeeld. We hebben het immers over lampen waarbij het leed ontstaat door het starten en instant houden van een plasma-boog. De bijzonder nauwkeurige regeling van de lampstroom is hierbij echt een cruciale factor. Omdat de plasma-boog zich met een wisselende lampstroom verplaatst tussen de elektroden kan er bij een slechte regeling een licht "flakkeren" zichtbaar zijn als de lamp brand.
Als dit regelen wel juist gebeurt is rotsvast brandpunt een brandduur van 40.000-50.000 uur echt geen uitzondering.

Kijk eens naar een nieuwe volvo V70 met HID lampen zonder de toepassing van lenzen, gewoon een spiegel reflector. Je moet bij daglicht 3 keer kijken of het wel HID is, zo weinig blauw zie je. Voor blauw licht kun je dus beter bij de politie gaan zitten.

Goed leuk, die info, maar mag ik nu een aftermarket set inbouwen?

Keuringseisen

Artikel 10 lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen

Artikel 5.2.51 verplichte lichten en reflectoren
1 personenauto’s moeten zijn voorzien van:
a. 2 grote lichten
b. Twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen, artikelen 115 tot en met 118 gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;c. Twee stadslichten…………….etc.

Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:
a. De lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
b. De voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool.
Afbeelding

Artikel 116
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee die gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp gereinigd wordt. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.

Artikel 117
Bij de dimlichten met gasontadingslichtbronnen blijven de gasontladingslampen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.

Artikel 118
1. Dimlichten met gasonladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijden de algemene periodieke keuring ten behoeve van de aangifte van een keuringsrapport.

Voor de APK maakt het dus geen reet uit volgens de laatste keuringsvoorwaarden. Tenminste als je auto voor 31 dec. 2006 in gebruik genomen is. Er hoeft alleen gelet te worden op het lichtbeeld. Maak je dus niet te druk, zorg voor een goede koplamp, die niet kapot is en waar niets aan het verbranden is of afbladeren. De garage stelt je beeld wel bij als het niet volledig klopt.

Maar dan de regelgeving voor op de weg. Immers, een politiecontrole of APK keuring maakt verschil.
Als het voertuig is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:

een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast;
een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt.

Uiteraard geldt dat het voertuig altijd moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking, kleur, enz.

LET OP! Onderstaande moet ook volgens vele bronnen (ik geef geen uitsluitsel) van toepassing zijn op auto's van voor 1 jan 2007.
Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen.

Bovenstaande eisen zijn van toepassing bij toelating en tijdens gebruik op de weg. Bij de APK is een beperkte controle op gasontladingslampen die u ook in de Regeling voertuigen terug kan vinden.

De eisen worden niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de aangifte van een keuringsrapport.

Een andere bron (verkoper van Xenon, dus kan onbetrouwbaar zijn) spreekt het verhaal van de lampcode tegen. Maarjah, die wil natuurlijk ook blijven verkopen, trek je eigen conclusie!

Wetgeving omtrent Xenon verlichting
Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis/was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Xenon conversie sets uit te rusten.

Voertuigen na 31 december 2006
Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :
*Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
*Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt
*Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.
*Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.

APK Keuring
Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is.

Motorfietsen
Motoren kennen géén wetgeving op verlichting, behalve dat de verlichting nooit hinderend mag zijn voor de overige weggebruikers. Wij adviseren deze groep dan ook de koplamp afstelling goed na te zien of deze door een erkende dealer of xenon inbouwstation te laten afstellen

Hopelijk heb ik je voldoende geinformeerd. Wil je altijd zeker zijn dat je goed bezig bent, koop dan een nieuwe auto met xenon van fabriek af aan. Of ga naar de dealer voor een originele xenon set. Ook verkoopt Pilot een 100% legal set. Dit zal we niet goedkoop zijn, maar een paar keer een bekeuring is vast ook niet mis.
Jopie
Starting member
Starting member
BerichtenCOLON 61

Bericht door Jopie »

Bovenstaande ff van ons forum geript... Ik heb dat stuk in elkaar gezet d.m.v. eigen kennis en met hulp van andere websites... Vandaar de soms wat rare verwijzingen misschien, dit komt dus omdat het voor onze eigen club is.. :) Ik had het graag in de reply gezet, maar de edit knop is weg??
PleXuS
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 19

Bericht door PleXuS »

past die koplamp van dat Pilot 100% legaal setje in eenderd welke wagen eigenlijk???
Jopie
Starting member
Starting member
BerichtenCOLON 61

Bericht door Jopie »

Waarschijnlijk krijg je koplampen speciaal voor je auto. Ik dekn dat dit bergen tijd/geld kost... :?
Marc0
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8166
GeregistreerdCOLON Zo Nov 27, 2005 15:10

Bericht door Marc0 »

Denk dat het idd een duur grapje wordt dan van Pilot. Maargoed, als hun heldere xenonkoplampen willen ontwikkelen voor de E10, van mij mogen ze :lol:
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
PleXuS
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 19

Bericht door PleXuS »

699euro geinstalleerd en al heb ik gezien, valt nog goed mee :lol:
Rinkel
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 4391
GeregistreerdCOLON Do Sep 29, 2005 17:23

Bericht door Rinkel »

Ik vind het allemaal fantastisch al die zorgen over die Xenon, maar ik zou me maar niet zo druk maken.

Mijn auto (22-11-2005) is op 8 mei voor de APK geweest en ik had gewoon Xenon in koplampen waar voorheen Halogeen in zat.
Bij de APK gaat het uitsluitend om het lichtbeeld, niet meer en niet minder. (Zoals ook vermeld door Jopie) Voor de APK verandert er dus in mijn ogen niet echt wat.
Dit staat ook in het voertuigregelement van de RDW. Wellicht dat oom agent je wel kan bekeuren, maar bij een normaal lichtbeeld zie ik dat allemaal niet zo zwaar in.

Ik maak me dus niet druk!
2010 Toyota Yaris 1.0 VVT-i Cool
2011 Seat Ibiza ST Copa Plus
pampie
President member
President member
BerichtenCOLON 2293
GeregistreerdCOLON Do Jul 27, 2006 17:08

Bericht door pampie »

Ja, het is gewoon ff wachten hoe oom agent er straks mee omgaat. ;)
Toyota Corolla E12 Facelift 1.8 TS 2005 ----> 110.000 km
Toyota RAV4 XA2 Facelift 2.0 2004 ----> 220:000 km
Joseppe
Freak
Freak
BerichtenCOLON 8636
GeregistreerdCOLON Ma Mei 02, 2005 23:12

Bericht door Joseppe »

Rinkel schreefCOLONIk vind het allemaal fantastisch al die zorgen over die Xenon, maar ik zou me maar niet zo druk maken.

Mijn auto (22-11-2005) is op 8 mei voor de APK geweest en ik had gewoon Xenon in koplampen waar voorheen Halogeen in zat.
Bij de APK gaat het uitsluitend om het lichtbeeld, niet meer en niet minder. (Zoals ook vermeld door Jopie) Voor de APK verandert er dus in mijn ogen niet echt wat.
Dit staat ook in het voertuigregelement van de RDW. Wellicht dat oom agent je wel kan bekeuren, maar bij een normaal lichtbeeld zie ik dat allemaal niet zo zwaar in.

Ik maak me dus niet druk!

klopt, de tuningzaak bij mij in het dorp verkocht ze ook nog gewoon. En had precies dezelfde gedachte ;)
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Kees
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3506
GeregistreerdCOLON Di Okt 01, 2002 21:12

Bericht door Kees »

UK koplampen + Xenon = succes verzekerd :lol:
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..

http://www.groundspeed.nl
Rinkel
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 4391

Bericht door Rinkel »

Kees schreefCOLONUK koplampen + Xenon = succes verzekerd :lol:
Omdat daarvan natuurlijk ook het lichtbeeld niet goed is ;)
Gtsi-R
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 4357
GeregistreerdCOLON Ma Jan 20, 2003 22:17

Bericht door Gtsi-R »

nahh ik had de heldere units met Xenon in de E10... en zo verkeerd was het niet :D
al was mijn instelling volkomen "verkeerd" (vol naar rechts en redelijk laag) om andere weggebruikers niet te verblinden .. :D
Gtsi- Я®™

Automotive BMW/ Rolls Royce Test Engineer
"straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers"
"Be Greddy, Run Free and take a Goodline"
Bouloama
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON Di Jan 01, 2008 22:44

Bericht door Bouloama »

Is een E12 pre facelift uberhaupt met xenon geleverd ooit?.. Ik ga even zoeken of ik de HC of DC merkjes kan vinden op de koplamp zelf!
corollad4d
Full member
Full member
BerichtenCOLON 446
GeregistreerdCOLON Zo Jun 22, 2008 09:24

Bericht door corollad4d »

Bouloama schreefCOLONIs een E12 pre facelift uberhaupt met xenon geleverd ooit?.. Ik ga even zoeken of ik de HC of DC merkjes kan vinden op de koplamp zelf!
Bespaar je de moeite, is halogeen...
Corolla E12 D4D SOL
Custom made Exhaust
Bilstein B16
Bouloama
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON Di Jan 01, 2008 22:44

Bericht door Bouloama »

Net even onder de kap gekeken inderdaad.. HCR staat er duidelijk in het plastic onder de motorkap afgedrukt.

Jammer.. nu loop je dus de kans dat je de Xenon uit moet bouwen ter plekken?
Gebruikers-avatar
Kees
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3506
GeregistreerdCOLON Di Okt 01, 2002 21:12

Bericht door Kees »

Rinkel schreefCOLON
Kees schreefCOLONUK koplampen + Xenon = succes verzekerd :lol:
Omdat daarvan natuurlijk ook het lichtbeeld niet goed is ;)
Nog geen groot licht terug gehad dus ik denk dat ie wel redelijk staat ... Ondanks de Japanse lampen
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..

http://www.groundspeed.nl
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819
GeregistreerdCOLON Ma Feb 09, 2004 16:15

Bericht door Highway »

Vandaag APK op mijn auto laten doen. Werd erbij geroepen - met de xenon konden ze het niet goedkeuren. Gelukkig dat ik de halogeen lampen in de auto heb liggen, dus ff gewisseld - daarna goedgekeurd.

APK keurmeester heeft op de site van de RDW gekeken, maar werd daar niet echt veel wijzer van. Hij wist ook niet zeker of het op mijn auto nou wel of niet mag, dus om het op veilig te spelen, halogeen erin.

Dus zelfs voor de keurmeesters lijkt het ook nog niet helemaal zeker te zijn :( Binnekort naar de rdw bellen, kijken wat ze te melden hebben.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Rinkel
Ambassador member
Ambassador member
BerichtenCOLON 4391

Bericht door Rinkel »

Highway schreefCOLONVandaag APK op mijn auto laten doen. Werd erbij geroepen - met de xenon konden ze het niet goedkeuren. Gelukkig dat ik de halogeen lampen in de auto heb liggen, dus ff gewisseld - daarna goedgekeurd.

APK keurmeester heeft op de site van de RDW gekeken, maar werd daar niet echt veel wijzer van. Hij wist ook niet zeker of het op mijn auto nou wel of niet mag, dus om het op veilig te spelen, halogeen erin.

Dus zelfs voor de keurmeesters lijkt het ook nog niet helemaal zeker te zijn :( Binnekort naar de rdw bellen, kijken wat ze te melden hebben.
Bij de APK gaat het om het lichtbeeld... dus of er niet teveel strooilicht optreed. Aan Xenon of halogeen hebben zij zelf geen boodschap.
Dat is enkel relevant voor het voertuigregelement, waarop de politie je mag bekeuren ;)
Hanscore
Special member
Special member
BerichtenCOLON 518
GeregistreerdCOLON Za Jun 04, 2005 12:08

Bericht door Hanscore »

Vandaag is mijn auto afgekeurd op bi-xenon, op 3 punten zei hij
1. geen sproei installatie
2. als je xenon op groot licht zet moet dimlicht blijven branden
3. geen aautomatische hoogteverstelling

Wat mag nu wel ik snap er niks meer van.
BUTTON_POST_REPLY