Het verbruik van mijn Toyota 1.8vvti is omhoog gegaan door de e10 brandstof.
En ik twijfel of het wel mag omdat de 2.0 en de 2.4 geen e10 mogen.
De tank en het brandstofsysteem van de 1.8 zal vast niet veel verschillen met de 2.0 en 2.4
Hoe zijn jullie ervaringen?
Bij het televisieprogramma Radar zijn veel klachten binnengekomen.
Merk jij verschil met e10 brandstof?
Moderator: Moderator
-
- Starting member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: zo nov 10, 2019 11:52
- Martijn
- Forum Admin
- Berichten: 6613
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
- CCNL lidnummer: 1
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: Toyota CHR
- Locatie: Wassenaar
- Contacteer:
Re: Merk jij verschil met e10 brandstof?
Heb het eens uit zitten rekenen..
Prijsverschil tussen BP Ultimate 98 en E10 was 12 cent per liter bij de BP Express.
30 liter x 1,80 voor BP98 = 54euro
Daar rij ik met verbruik van 1:20 dus 600km mee
30 liter x 1,68 voor E10 = 50,40euro
Daar rij ik met (geschat) 1:18,5 dus 555km mee
Voor die laatste 45km zou ik nog 2,4 liter E10 nodig hebben á 4,00euro
Het geschatte verbruik van 1:18,5 met E10 zal in werkelijkheid nog hoger kunnen liggen.
Met BP98 is een gemiddeld verbruik van 1:20 heel makkelijk haalbaar, zomers zit dat zelfs op 1:23
Kortom, E10 is duurder rijden. Daarnaast heb je minder vermogen en loopt de motor rauwer.
Prijsverschil tussen BP Ultimate 98 en E10 was 12 cent per liter bij de BP Express.
30 liter x 1,80 voor BP98 = 54euro
Daar rij ik met verbruik van 1:20 dus 600km mee
30 liter x 1,68 voor E10 = 50,40euro
Daar rij ik met (geschat) 1:18,5 dus 555km mee
Voor die laatste 45km zou ik nog 2,4 liter E10 nodig hebben á 4,00euro
Het geschatte verbruik van 1:18,5 met E10 zal in werkelijkheid nog hoger kunnen liggen.
Met BP98 is een gemiddeld verbruik van 1:20 heel makkelijk haalbaar, zomers zit dat zelfs op 1:23
Kortom, E10 is duurder rijden. Daarnaast heb je minder vermogen en loopt de motor rauwer.
If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Merk jij verschil met e10 brandstof?
Het probleem met de 2.0 en de 2.4 zit 'm helaas niet in het brandstofsysteem of de tank.
Het is de aluminium legering die Toyota gebruikt heeft voor de cilinderkop die niet tegen E10 kan. En die legering is schijnbaar dus enkel bij de 1A-FZE en 2AZ-FSE gebruikt. Mijn 2.0 Avensis kan er dus gewoon echt niet tegen en ik móet wel 98 tanken...
Jou 2ZZ-FE zou er dus geen last van moeten hebben
Doet nog steeds niks af aan het feit van of je wel E10 zou moeten willen tanken natuurlijk.
Bio-ethanol bevat minder energie dan echte benzine (daarom zou je er dus minder zuiniger op kunnen rijden) en bovendien is het net als remvloeistof hygroscopisch. Wat zoveel wil zeggen als dat het vocht aantrekt. Als je auto langere tijd stil staat of weinig km's maakt met dat spul in de tank is de kans op roest in je tank of leidingen dus al een aardig stuk groter. Daarom is het vaak ook funest voor oldtimers...
Het is de aluminium legering die Toyota gebruikt heeft voor de cilinderkop die niet tegen E10 kan. En die legering is schijnbaar dus enkel bij de 1A-FZE en 2AZ-FSE gebruikt. Mijn 2.0 Avensis kan er dus gewoon echt niet tegen en ik móet wel 98 tanken...
Jou 2ZZ-FE zou er dus geen last van moeten hebben
Doet nog steeds niks af aan het feit van of je wel E10 zou moeten willen tanken natuurlijk.
Bio-ethanol bevat minder energie dan echte benzine (daarom zou je er dus minder zuiniger op kunnen rijden) en bovendien is het net als remvloeistof hygroscopisch. Wat zoveel wil zeggen als dat het vocht aantrekt. Als je auto langere tijd stil staat of weinig km's maakt met dat spul in de tank is de kans op roest in je tank of leidingen dus al een aardig stuk groter. Daarom is het vaak ook funest voor oldtimers...
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- CCNL Member
- Berichten: 4435
- Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
- CCNL lidnummer: 803
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: corollag6r
Re: Merk jij verschil met e10 brandstof?
bij mij e 10 en e 11 auto ,komt geen e 10 benzine meer .
op zoute er mee ,is de grooootste zwendel die er bestaat .
te eerste mis je vermogen .ten tweede zuip je wagen meer ,ten derde weet ik niet wat het met oude motoren doet
,dus gewoon normale benzine er in ,gooi gewoon e 5 bp er in ,denk niet aan de kosten ,maar aan je wagen(motor en toe behoren)
gelukkig is de benzine vrij goed koopt van daag de dag ,kost geen drol
peet
op zoute er mee ,is de grooootste zwendel die er bestaat .
te eerste mis je vermogen .ten tweede zuip je wagen meer ,ten derde weet ik niet wat het met oude motoren doet
,dus gewoon normale benzine er in ,gooi gewoon e 5 bp er in ,denk niet aan de kosten ,maar aan je wagen(motor en toe behoren)
gelukkig is de benzine vrij goed koopt van daag de dag ,kost geen drol
peet
-
- Starting member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: zo nov 10, 2019 11:52
Re: Merk jij verschil met e10 brandstof?
Na flink googelen kan blijkbaar alle soorten benzine in de meeste motoren.
E10 is verweg de slechtste.
E10 is verweg de slechtste.
-
- Moderator
- Berichten: 4534
- Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
- CCNL lidnummer: 471
- Type Corolla: ZZE111
- Type Corolla: Gs450h
- Locatie: Emmeloord
Re: Merk jij verschil met e10 brandstof?
Even een kleine correctie op het bericht van Patrieck.Blof-fan schreef: ↑di jan 07, 2020 20:33 Het probleem met de 2.0 en de 2.4 zit 'm helaas niet in het brandstofsysteem of de tank.
Het is de aluminium legering die Toyota gebruikt heeft voor de cilinderkop die niet tegen E10 kan. En die legering is schijnbaar dus enkel bij de 1A-FZE en 2AZ-FSE gebruikt. Mijn 2.0 Avensis kan er dus gewoon echt niet tegen en ik móet wel 98 tanken...
Jou 2ZZ-FE zou er dus geen last van moeten hebben
Doet nog steeds niks af aan het feit van of je wel E10 zou moeten willen tanken natuurlijk.
Bio-ethanol bevat minder energie dan echte benzine (daarom zou je er dus minder zuiniger op kunnen rijden) en bovendien is het net als remvloeistof hygroscopisch. Wat zoveel wil zeggen als dat het vocht aantrekt. Als je auto langere tijd stil staat of weinig km's maakt met dat spul in de tank is de kans op roest in je tank of leidingen dus al een aardig stuk groter. Daarom is het vaak ook funest voor oldtimers...
Het probleem bij de 1azfse en 2azfse motoren is niet de legering die gebruikt zijn in de cilinderkop.
Het probleem is dat dit een direct ingespoten benzine motor is en dat de injectoren niet goed tegen de e10 brandstof kunnen. De hogedrukpomp die gemonteerd zit op de cilinderkop werkt met hele hoge drukken en e10 brandstof is heel erg schraal en kan de pomp inwendig beschadigen etc.
Mijn advies is: iedereen gewoon 98 tanken nog hoger. Shell heeft V power en tot op heden zit daar nog geen ethanol in.
Mvg Robbie f
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Merk jij verschil met e10 brandstof?
Bedankt voor de correctie Rob. Dat hadden ze me bij de dealer een keer verteld geloof ik, maar dan hadden ze het waarschijnlijk over die pomp en was dat niet helemaal duidelijk
Heeft Toyota buitenom de 1AZ-FSE en 2AZ-FSE eigenlijk verder nooit meer iets met directe injectie gedaan?
Heeft Toyota buitenom de 1AZ-FSE en 2AZ-FSE eigenlijk verder nooit meer iets met directe injectie gedaan?
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site