Corolla E12 - zelf onderhoud hulp gevraagd - en even voorstellen!

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
JeeCee
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma dec 28, 2015 12:18

Corolla E12 - zelf onderhoud hulp gevraagd - en even voorstellen!

Bericht door JeeCee »

Hallo allemaal,
ik ben JeeCee en heb sinds 2005 een mooie Corolla Linea Sol hatchback D4D. Deze is altijd door een "beun" onderhouden, maar wel eentje die ook bij de dealer werkt (met toestemming vd dealer). Mooie samenwerking, vinden we allemaal, de onderdelen kwamen nl via de dealer.

Nu staat er 420d km op de teller en raakt hij langzaam zijn economische waarde kwijt. Ik zelf ga overstappen naar iets met ringen (sorry...). Ondanks dat Toyota de beste techniek blijft maken, wordt het tijd dat ze een grafisch designer aan nemen. De auto geef ik door aan mijn vriendin, die er max 5k per jaar mee zal rijden. We zetten de auto over op duits kenteken (omdat we beide in Dld wonen), hier maakt het niet uit dat hij 1275 kg weegt en een Diesel is qua MRB.

Nu (vind ik mezelf / ben ik) vrij handig, maar heb weinig tot geen auto-sleutel ervaring. Heb van mijn vriendin's huidige Matiz de brandstof tank vervangen (correct model niet te koop, dus steuntjes laten lassen...) en nu bezig met de dynamo, die zat vast. Wat een b*tch om die uit te bouwen, zeker op de koude grond buiten zonder brug. Beginnersfoutje: voordat je de moer van de as draait even het schroefdraad schoon borstelen. Nu is het gevalletje moer doorslijpen. Als alles klaar is ga ik eindelijk maar eens aan mijn Kreidler beginnen, die ligt nu in duizend spreekwoordelijke stukjes.
Dus nu dacht ik, oud autootje met 420d km is een mooi beginners projectje.

Er hoeft gelukkig niet zo veel te gebeuren:
1 Achter rem schrijven en blokken vervangen (volgens ATU dan ook de handrem trommelrem voering. Als ik het meet en het is volgens spec, dan is het toch goed?) Als ik een klem op de slang zet, dan hoef ik toch de remolie (oeps, las ergens op dit forum dat ik dat geen olie mag noemen? ;)) toch niet te drainen?
Ik denk er aan om Bosch set te kopen.
2 Linker voor schokbreker is meer dan kapot, dus beide voor moeten vervangen worden. Volgens ATU zal de stabilisator stang dusdanig vast zitten dat ik die beter mee bestel als ik ze moet doorslijpen (ik heb veerspanners).
Welk (OEM / imitatie) merk kies ik het beste?
3 De distrutieriem heeft 100k op de teller. Volgens Leon op dit forum gaat hij 100k mee, volgens Gates 60k miles. Echter, via de Toyota site heb ik de service manual gekocht, en daar staat op pagina EG-77 (bestand m_eg_0075) dat hij 150k mee gaat. Kan iemand (Leon?) dit verduidelijken? De vorige is vervangen na 120k km, maar dat was omdat ik onderhoud te laat had ingepland denk ik.
Ik zit te denken aan riem van Gates en rollers van SKG.
4a Op een gegeven moment liep de water temperatuur op (niet in rood gebied geweest). Ik zette de auto aan de kant van de weg, dopje open (langzaam, heel langzaam). Zo goed als geen water meer. De monteur verdenkt de koppakking. Motor olie is niet wit, geen rook uit de uitlaat, ik vermoed wel compressie verlies (al heel lang trouwens). Dus, ik ga de koppakking vervangen. Volgens manual kun je de kop vlakheid controleren. Is dit voldoende of zou ik de kop uit voorzorg laten vlakken?
Ik lees in de manual dat je met een meetklok de zuiger "protrusion" moet meten en aan de hand daar van je koppakking moet kiezen, vanaf 0,85-0,95 mm tot ik meen 1,15mm. Ik kan online (bijv. mister-auto) alleen pakkingen > 1mm vinden?
Welk (OEM / imitatie) merk kies ik het beste?
Dan staat er bij het aantrekken van de bouten: aantrek moment (geloof 45 nm), dan 3x kwartslag natrekken en dan "check dat de markings align with inlet side". Leuk, maar er staat niet wat te doen als dat níet zo is...
4b Ben beetje stom geweest, heb motorolie en filter laten vervangen (filter was hoognodig, olie nog niet, maar bij ATU was de combi goedkoper dan zelf de olie en filter los kopen en zelf doen.) Alleen, nu lees ik bij de koppakking vervangen dat de olie gedraind moet worden. Waarom is dat, en is dat per sé nodig? Zo ja, kan ik de (zo goed als nieuwe) olie later gewoon terug gooien, er zit tenslotte een filter in?
4 Koplampen zijn meer dan dof, en wss werkt de stelmotor niet. Ik was van plan om ze te polijsten, maar voor €60 ps vond ik imitatie (http://www.autoteiledirekt.de/van-wezel-1295186.html), met hoogte regeling, dus ik denk dat ik ze gewoon vervang.
5 Er was geloof ik iets met de EGR klep, dus ik denk dat ik die probeer schoon te maken.

Zie je, valt wel mee toch;)

O, ik moet nog wat gereedschap kopen. Ik heb een bouwmarkt schijfmaat. Wil bij HBM een buiten micrometer kopen (kleppen), micro meter klok (zuiger "protrusion") en bij ATU een 20-210 nm moment sleutel (heb al een HBM 2-25 sleutel). Ik weet dat dit geen kwaliteit spul is, maar voor een enkel projectje zou ik er toch mee uit de voeten moeten kunnen? Dopppen/ pijpsleutel set etc heb ik natuurlijk al.
Is er speciaal Toyota gereedschap (is dat wat ze met SST bedoelen?) waar ik niet zonder kan?

Jullie zouden me erg gelukkig maken met jullie hulp, alvast bedankt! Als dank zal ik proberen foto's en korte video's te maken.

Groeten, JeeCee
Plaats reactie