Schade herstellen

Over plaatwerk, ruiten, verlichting, enz...

ModeratorCOLON Moderator

BUTTON_POST_REPLY
Corolla2000
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON Wo Dec 12, 2012 22:02

Schade herstellen

Bericht door Corolla2000 »

20140906_105010.jpg
Hallo allemaal,

Als nieuwe gebruiker heb ik een vraag aan de mede-toyota rijders hierzo.

Mijn (eerste) auto, een corolla E11 hatchback heeft helaas een van rechts komende audi iets te dichtbij gezien. Nou krijg ik van de verzekering waarschijnlijk niets of pas laat mijn geld terug maar ik wil mijn auto uiteraard wel houden en zo snel mogelijk weer laten rijden.

Nou is mijn vraag aan jullie, heeft iemand nog tips/tricks om het plaatwerk weer zo mooi mogelijk te krijgen. Ik heb gehoord dat als ik een grijze kleur laat spuiten(wat ook vrij duur is en ik zelf nog nooit gedaan heb) er een grote kans is op kleurverschil. Zo ben ik ook nog op zoek naar nieuwe onderdelen om de beschadigde te vervangen.

Alle hulp is welkom!
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Laatst gewijzigd door 2 op Corolla2000, in totaal 0 keer gewijzigd.
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819
GeregistreerdCOLON Ma Feb 09, 2004 16:15

Re: Schade herstellen

Bericht door Highway »

Hangt af van de mate van schade. Zonder een foto is dat moeilijk te zeggen.

Is er iets krom, dan moet dat ook recht gemaakt worden. Is het alleen wat blik dat beschadigd is, hangt het ervan af wat er beschadigd is. Soms is het voldoende alleen dat onderdeel te vervangen.

Grijs is idd lastig te spuiten qua kleur en afwijkingen. Grijs moet dan ook uitgespoten worden. Als je auto nog nooit is overgespoten en het zijn onderdelen die je zo kan vervangen, zou je op een sloop kunnen kijken of ze daar dezelfde kleur hebben liggen.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819
GeregistreerdCOLON Ma Feb 09, 2004 16:15

Re: Schade herstellen

Bericht door Highway »

Hm, ik zou proberen een nieuw voorscherm en bumper te halen op de sloop. Liefst natuurlijk in de zelfde kleur grijs - met wat geluk past het qua kleur netjes bij jou auto.

Verder kijken wat er achter zit wat ook beschadigd is - en dit recht zetten of vervangen.

Als alles vervangen is, zou ik persoonlijk de auto wel een keer laten uitlijnen, zodat je zeker weet dat alles weer goed staat.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554
GeregistreerdCOLON Di Feb 15, 2005 19:45

Re: Schade herstellen

Bericht door MzKzM »

Mocht je de maten nodig hebben voor de uitlijnbank, dan heb ik deze nog voor je liggen:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... chade.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Corolla2000
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON Wo Dec 12, 2012 22:02

Re: Schade herstellen

Bericht door Corolla2000 »

Bedankt voor de reacties,

Ik heb allerlei slopers in de buurt afgezocht maar helaas toch zonder succes. Dus ben ik begonnen met het opknappen van mijn bumper. Deze is nu geschuurd en geplamuurd. en van de week de rest schuren en spuiten. Een zijscherm heb ik nieuw (blank) gevonden voor nog geen 40,- dus deze ga ik t.z.t. nog vervangen en eens rond vragen wat het zou kosten om deze netjes te spuiten.

Wat zijn de gevolgen als een auto niet mer ideaal is uitgelijnd na een ongeval? ik hoor niks aanlopen of andere bijzondere geluiden. Wel stinkt de motor als hij loopt maar ik hoop dat dit alleen komt omdat de auto onderhand al bijna 2 weken niet heeft gereden.
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 3554
GeregistreerdCOLON Di Feb 15, 2005 19:45

Re: Schade herstellen

Bericht door MzKzM »

Een en ander is afhankelijk of de chassisbalken geraakt en dus krom zijn. Als het enkel het scherm is en de klap dus niet zo heel hard was zal het wel meevallen denk ik.
Als je pech hebt dan is de balk krom en zal je nieuwe rechte scherm niet meer passen en wordt het een bezoekje aan de trekbank.
Ik neem aan dat een schade expert van de verzekering er al naar gekeken heeft? Dan heeft die wel een rapport waar dit in staat lijkt me.
Ik zou ook de ophanging aan die kant eens nakijken, wellicht heeft dat ook iets geleden.

Stinken van de motor zou eigenlijk niet mogen, ook niet na 2 weken stilstaan. Weet je zeker dat het koelsysteem nog dicht is? Kun je anders de geur eens omschrijven (zoetig = koelvloeistof, benzinegeur = je raad het al, benzine, ect.)
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Highway
President member
President member
BerichtenCOLON 1819
GeregistreerdCOLON Ma Feb 09, 2004 16:15

Re: Schade herstellen

Bericht door Highway »

Niet correct uitgelijnd: kan het weggedrag verslechteren, veroorzaken dat de auto naar een kant trekt, of dat het stuur niet vanzelf recht wil gaan staan als je deze los laat. Bandeslijtage zal ook nadelig beinvloed kunnen worden - de banden slijten verkeerd of, of veels te snel.

Als je een nieuw, zwart scherm heb gekocht voor 40 euro - dan vermoed ik dat het een imitatie scherm is. Da's op zich prima - wat mijn advies in deze wel zal zijn, is monteer deze eerst. Plaats alle onderdelen (bumper, koplampen, grill etc.) om te kijke of de pasvorm ok is. Pas als je zeker weet dat alles goed past, dan laten spuiten. Je zal nl. niet de eerste zijn die een imitatie iets koopt, laat spuiten om daarna erachten te komen dat die niet goed doet passen.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Corolla2000
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON Wo Dec 12, 2012 22:02

Re: Schade herstellen

Bericht door Corolla2000 »

Bedankt highway, een logische, maar zeer bruikbare tip.

Ik denk dat ik mijn auto niet laat rechttrekken o.i.d. De klap was niet zo hard dat ik dat vermoeden heb. Zelfs de lampen in de koplamp en het knipperlicht doen het nog dusja...
pampie
President member
President member
BerichtenCOLON 2293
GeregistreerdCOLON Do Jul 27, 2006 17:08

Re: Schade herstellen

Bericht door pampie »

Hoe staat het hiermee? Issie alweer wat opgelapt?
Toyota Corolla E12 Facelift 1.8 TS 2005 ----> 110.000 km
Toyota RAV4 XA2 Facelift 2.0 2004 ----> 220:000 km
mazdawrecker
Starting member
Starting member
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON Za Feb 22, 2014 20:11

Re: Schade herstellen

Bericht door mazdawrecker »

Als je spuiten van je scherm nog even niet ziet zitten, maar je wilt wel ies bijzonders kan je dat voorscherm altijd nog stickerbomben :D :D :D :D
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you
Corolla2000
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON Wo Dec 12, 2012 22:02

Re: Schade herstellen

Bericht door Corolla2000 »

Hij rijdt alweer compleet hersteld. Gelukkig. Voor de totale zaterdag ben ik 2 zaterdagen en +- 150 euro kwijt geweest.

Een nieuwe koplamp, zijscherm, voorfront(lekker zwart gelaten), knipperlicht en wat kleine dingetjes teruggeduwd was genoeg om weer te kunnen rijden. Van de week bij de van dorst voor maar 20 piek weer een nieuwe apk laten keuren en hij kan er weer tegenaan.


Bedankt voor de hulp!
Corolla2000
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON Wo Dec 12, 2012 22:02

Re: Schade herstellen

Bericht door Corolla2000 »

Zoo,,

Hier het eindresultaat.
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Gebruikers-avatar
Perre
CCNL Member
CCNL Member
BerichtenCOLON 843
GeregistreerdCOLON Zo Nov 09, 2014 15:43

Re: Schade herstellen

Bericht door Perre »

Zo dat zwarte stuk is wel even wennen. Het heeft wel ietsnbijzonders natuurlijk.
Toyota_e10
President member
President member
BerichtenCOLON 1341
GeregistreerdCOLON Wo Mrt 24, 2004 18:51

Re: Schade herstellen

Bericht door Toyota_e10 »

Netjes dat tie weer rijdt...zwart stuk is idd
Wennen misschien idee carbonfolie erover?
Taberim@..Assen ..::TOYOTA::..>Auris<
Doubletrouble
Senior member
Senior member
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON Ma Okt 31, 2011 10:12

Re: Schade herstellen

Bericht door Doubletrouble »

mooi werk,

waar heb je het voorscherm gekocht?
Corolla E10
Corolla2000
Newbie
Newbie
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON Wo Dec 12, 2012 22:02

Re: Schade herstellen

Bericht door Corolla2000 »

Ik zit eraan te denken om mijn velgen ook zwart te spuiten. Even kijken hoe ik dat van de zomer aan ga pakken.

Dat zijscherm heb ik op een sloop gevonden. Van de Mosselaar in Dongen(N-B). Goeie sloop, dat scherm heb ik voor 25 euro mee genomen haha.
BUTTON_POST_REPLY