Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparatie?

Over al het overige, het andere, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
knak
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za jun 30, 2012 17:00
Type Corolla: E10

Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparatie?

Bericht door knak »

Gegroet,

korte rijd geleden is helaas mijn raam aan de bestuurderskant van GTSi 1.6 1994 overleden. Open gaat ie niet meer.
(ging wel door de keuring heen)

Bij de dealer gaat het me 175 kosten, vrij veel .. wat zijn de alternatieven (zover deze er zijn?) Kan het goedkoper? Is dat dan verstandig?
petros
Senior member
Senior member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma sep 26, 2005 18:07

Re: Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparati

Bericht door petros »

Waarschijnlijk is het paneeltje waar de knoppen in zitten vochtig geworden en is de knop defect. Handigste is om er een nieuw paneeltje in te zetten. In het ergste geval is de motor defect (komt vrijwel nooit voor). Heb beide trouwens liggen.

Inbouwen is trouwens vrij eenvoudig.
knak
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za jun 30, 2012 17:00
Type Corolla: E10

Re: Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparati

Bericht door knak »

petros schreef:Waarschijnlijk is het paneeltje waar de knoppen in zitten vochtig geworden en is de knop defect. Handigste is om er een nieuw paneeltje in te zetten. In het ergste geval is de motor defect (komt vrijwel nooit voor). Heb beide trouwens liggen.

Inbouwen is trouwens vrij eenvoudig.
Het is nu zo ongeveer een jaar later, of zelfs meer en kan melden dat je gelijk had. Ik heb het laten schoonmaken daar de knop een soort van sluiting veroorzaakte waardoor inderdaad dat raam niet open ging. Het dus zo met plezier m'n corolla met maar 135k kilometerslang met goed functionerend raampje

Echter is er nu een ander probleem en dat is dat de raam mechaniek nu helemaal de geest gegeven heeft. Raam gaat nu helemaal niet meer open en dicht en je hoort als je de knop gebruikt dat er wel wat gebeurt van binnen maar daar blijft het bij

Auto naar Toyota gebracht en die lieten me weten dat het me €500 gaat kosten om te maken,.. Iets wat ik als student zijnde voor een auto van 20jaar niet zo kan ophoesten. Nu zit het raam met ductape (!!) dicht

Toyota dealer gaf me een product/onderdeel code ( 69820 - 12440 ) wat ik zou kunnen gaan zoeken en daarmee terug kan komen, dan zou het stukken goedkoper worden het te maken . Eerste wat in me opkwam was het hier even vragen.

Hoop dat iemand me op de juiste weg kan helpen :)
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparati

Bericht door Leon »

Een van de bekende Toyota/Japanse sloperijen proberen, CAR Toyota of Van Deijne.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
knak
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za jun 30, 2012 17:00
Type Corolla: E10

Re: Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparati

Bericht door knak »

Leon schreef:Een van de bekende Toyota/Japanse sloperijen proberen, CAR Toyota of Van Deijne.
Dat kan dan denk ik via Google en met die spare part code krijg ik ook hét e.e.a te zien. Eerste wat ik tegenkom is iets van 100 EUR. Waarom krijg ik dan boven de €450 te horen van die toyota dealer?

Hij wist vanmorgen te melden dat ik maar Google moest gebruiken en dan met dat onderdeel terug te komen. ...dat laat me zo denken dat dat onderdeel via hun weg zo prijzig is en niet de arbeidsuren zelf. Waarom ik dan bedragen van 100 EUR voorbij zie komen via Google voor dat onderdeel is me enigszins niet duidelijk
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparati

Bericht door Martijn »

Zie hier : http://www.toyotaonderdelen.nl/uw-model ... nisme.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Prijsverschillen zit in of het origineel is of imitatie.. en of het nieuw of gebruikt is.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparati

Bericht door Leon »

CAR Toyota kan vaak ook nieuwe onderdelen leveren voor vriendelijkere prijzen.

En een goede gebruikte is natuurlijk nog veel goedkoper. :D
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
knak
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za jun 30, 2012 17:00
Type Corolla: E10

Re: Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparati

Bericht door knak »

Leon schreef:CAR Toyota kan vaak ook nieuwe onderdelen leveren voor vriendelijkere prijzen.

En een goede gebruikte is natuurlijk nog veel goedkoper. :D

Dank voor het advies heren,.. Een imitatie is 100 EUR, Is dat dan ook aan te raden daar aan te gaan beginnen?


Edit

Dan zou het dit moeten worden ;

http://www.toyotaonderdelen.nl/uw-model ... links.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Er staat ook 'handbediend' bij, Lijkt mij dat dit dan handmatig is, dus geen elektrische situatie ? Die zijn een stuk goedkoper
(Gaat bij mij om raam links/bestuurder )
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparati

Bericht door Martijn »

Persoonlijk zou ik liever origineel gebruikt nemen dan nieuw imitatie.
Wellicht CAR even bellen?

Het vervangen is niet heel moeilijk. Met enige technische vingers is dat goed te doen.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
knak
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za jun 30, 2012 17:00
Type Corolla: E10

Re: Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparati

Bericht door knak »

Martijn schreef:Persoonlijk zou ik liever origineel gebruikt nemen dan nieuw imitatie.
Wellicht CAR even bellen?

Het vervangen is niet heel moeilijk. Met enige technische vingers is dat goed te doen.

Nav de reacties hier (waarvoor dank) ga ik morgen dat onderdeel bestellen. Ben eerst van plan zelf een kijkje te nemen of iets dergelijks zal gaan lukken. Wil dat paneel er zelf afhalen en kijken wat er zou moeten gebeuren wat betreft het vervangen van dat raammechaniek

Paneel eruit halen is niet meer dan 1 schroef bij dat ding waar je aan trekt om de deur te openen met daarbij een zooitje aan clips die met beleid los moeten komen?

Als dat paneel eruit halen lukt kan ik deze er wel weer in plaatsen. Als dat onderdeel me niet lukt kan ik alsnog even naar de dealer die dan in een veel kortere tijd het klusje kan klaren :)

Overigens APK keuring ook achter de rug; 30 euro 8-)
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparati

Bericht door Martijn »

Losmaken paneel 3 deurs:

- 3 schroeven van de armleuning
- 2 plastic pinnen aan de kopse kant van het paneel
- 2 schroeven (zitten achter dopjes) waar deurpaneel tegen dash aankomt.
- Driehoek kapje van buitenspiegel lostrekken
- Kuipje van deuropener : is een wat lastige, hij zit onder en boven geklemd ter hoogte van de scharnierpunten. Met een platte schroevendraaier (beschermd met wat tape) kan je het kuipje loswippen door hem onder tussen het kuipje en de hendel te steken. Boven tussen kuipje en de knop. Hendel en knop blijven zitten.

Verder het paneel vanaf de onderkant rustig lostrekken. De folie daarachter heel rustig lostrekken en zorgen dat er geen gaten achterblijven. Eventuele scheuren of gaten voor montage van het paneel weer dichtplakken.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
knak
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za jun 30, 2012 17:00
Type Corolla: E10

Re: Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparati

Bericht door knak »

Martijn schreef:Losmaken paneel 3 deurs:

- 3 schroeven van de armleuning
- 2 plastic pinnen aan de kopse kant van het paneel
- 2 schroeven (zitten achter dopjes) waar deurpaneel tegen dash aankomt.
- Driehoek kapje van buitenspiegel lostrekken
- Kuipje van deuropener : is een wat lastige, hij zit onder en boven geklemd ter hoogte van de scharnierpunten. Met een platte schroevendraaier (beschermd met wat tape) kan je het kuipje loswippen door hem onder tussen het kuipje en de hendel te steken. Boven tussen kuipje en de knop. Hendel en knop blijven zitten.

Verder het paneel vanaf de onderkant rustig lostrekken. De folie daarachter heel rustig lostrekken en zorgen dat er geen gaten achterblijven. Eventuele scheuren of gaten voor montage van het paneel weer dichtplakken.
8-)

Zodra ik dat onderdeel heb ga ik met deze lijst aan de slag !

Volgens de dealer zit het oude mechaniek er nog in en is een mooi voorbeeld hoe die nieuwe moet komen te zitten. Is dit eventueel ergens dat na te lezen?
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparati

Bericht door Martijn »

Oude mechaniek moet er wel inzitten want je ruit staat erin. ;)

Zover ik weet is daar nog nooit een how-to over gemaakt..

Maar als de ruit eruit is, is het mechaniek eruit halen een kwestie van de stekker losmaken en de boel losschroeven.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
knak
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za jun 30, 2012 17:00
Type Corolla: E10

Re: Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparati

Bericht door knak »

Martijn schreef:Oude mechaniek moet er wel inzitten want je ruit staat erin. ;)

Zover ik weet is daar nog nooit een how-to over gemaakt..

Maar als de ruit eruit is, is het mechaniek eruit halen een kwestie van de stekker losmaken en de boel losschroeven.
À

Ruit zit er inderdaad in :D Al dan wel niet met ductape omhoog gehouden
Is het niet zo dat nu dat raam dus vast zit het nog makkelijker zou moeten gaan? Ik heb dat onderdeel in bezit en ga het in het weekend proberen. Het zal me benieuwen daar ik dus geen idee heb hoe of wat. How to's inderdaad nergens te vinden via Google , wel zit er een beknopte beschrijving bij bestaande uit 5 stappen (o.a. welke schroeven los moeten) dus ben benieuwd. Denk dat het lastigste zal gaan worden op welke wijze het gedaan moet worden ( dit nav jouw bericht over raam eruit en dat het dan makkelijker gaat , raam zit er immers nog in, alleen dan omhoog en vastgeplakt en weet nu zonder het gezien te hebben dus nog niet of ie er zo goed voor staat, of naar beneden moet een stuk, etc,..)
Corolla2000
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: wo dec 12, 2012 22:02

Re: Defect electrisch raam - wat voor mogelijkheden reparati

Bericht door Corolla2000 »

Is er toevallig iemand die nog een paneel heeft liggen(bestuurderskant) waar alle knoppen in zitten? Bij mij is er van de week een plas water opgekomen nadat ik mijn raam open deed :? ...
Plaats reactie