Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Over headunits, navigatie, carkits, woofers en Db's, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
A.F.C.A
Senior member
Senior member
Berichten: 332
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 20:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: EELDE

Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door A.F.C.A »

Beste Forumleden,

Ik wil graag wat duurdere merken audio toepassen in mijn auto, maar heb wel advies nodig en zit met wat vragen,

Ik lees en hoor veel over dat de max en rms vermogen van minder bekende merken lang niet kloppen en dat deze vaak veel lager liggen, je ziet vaak voor minder geld speakers, versterkers enz liggen met enorm hoge vermogens, lijkt heel aantrekkelijk maar dat is het waarschijnlijk niet?

Ik vind het belangrijk dat er zeer goed kwaliteits geluid uit me audio komt en het moet ook echt hard kunnen.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij met veel kennis kunnen uitleggen hoe dit nou in elkaar zit en wat ik het beste kan doen, ik weet dat alles afhankelijk is van geld, hoe meer je te besteden hebt hoe beter je installatie.

Als ik nou een composet van kicker, jbl of welk goed gerenomeerd merk dan ook koop met bijvoorbeel een rms vermogen van 75watt of een composet van boss audio met een rms vermogen van 150 watt....is er dan een groot verschil?


Greetz,
Marcel
Geef Mij Maar AMSTERDAM, Dat Is Mooier Dan Parijs!!
Green Zing E10
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1191
Lid geworden op: vr aug 28, 2009 09:04
CCNL lidnummer: 783
Type Corolla: ImprezaGTT
Locatie: Delft

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door Green Zing E10 »

Je kan met die goedkope rommel versterkers heel simpel zien of het daadwerkelijk geleverde vermogen leveren

1) op hoeveel ampere zijn ze afgezekerd? Immers: Watt = Volt * Ampère
Dus ga even van een accuspanning van 12,8 V uit. Een versterker die op 40A is afgezekerd kan dus 512 W leveren.

2) Daarnaast...voel er eens aan, een versterkertje wat net een kilo weegt....tsja wat zit daar aan fatsoenlijke onderdelen in?
Ik heb al heel wat goedkope, tot peperdure versterkers in mijn handen gehad. Ik kan bevestigen, hoe zwaarder, hoe beter ;)

Daarnaast is een goede versterker die 30W continu levert nog altijd beter dan een baggerapparaat wat 150W levert :lol:

Ik heb zelf Audio System versterker (65W rms) op Audio System compo's spelen (90W rms) en dat is naar mijn idee meer dan genoeg. Speelt zuiver, kan ook verschrikkelijk hard en komt nog aardig wat bass uit.

Veel bass is overigens niet het doel van compo's, daar zijn nu eenmaal subwoofers voor uitgevonden :lol: Kan wel, maar dan zul je echt met goed en zwaard spul moeten werken
Livin’ life in the fast lane
Movin’ at the speed of life and I can’t slow down
I don’t really know where I’m headed, just enjoyin’ the ride
Just gon’ roll ’til I drop and ride ’til I die
A.F.C.A
Senior member
Senior member
Berichten: 332
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 20:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: EELDE

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door A.F.C.A »

Hee Bedankt voor een reactie,
zat er al ff op te wachten maar weinig animo ;)

Zal je eens zeggen wat ik er nu in heb liggen,

Heb een pioneer woofer:

Gevoeligheid: 89 dB
Vermogen: 1200W max / 400W rms
Impedantie: 2x 1 Ohm spreekspoel
Frequentie bereik: 18 - 500 Hz
Diameter: 12 Inch / 30cm
Dubbele krachtige magneet
Aramid Fiber Composite Conus
3-Laags geweven Surround
4-Laags, 2.25" rond koperen spreekspoel.

Die word aangestuurd door een:

Soundstream Little Wonder II

LW1.350
• Lowpass-Filter 50 - 500 Hz
• Bass-Boost 0/6/12 dB & Subsonic-Filter
• Schakelbare fase 0/180°
• MOSFET Voeding met PWM-Technologie

1 x 200/350/450 Watt RMS @ 4/2/1 Ohm
Afmetingen: 200 x 50 x 300 mm.

daar zit een condensator tussen: Boss 2.0 Farad Condensator CAP2S

Dan gaan we naar de 2 composetjes die ik aangesloten heb op een:

Auto versterker "Mystic 4.0" 4x 675 Watt


Vermogen 4 x 675 Watt Max
Vermogen 4 x 350 Watt Rms
Gebrugt 2 x 700 Watt Rms
Laag filter 40Hz - 300Hz
Hoog filter 80Hz - 1,2kHz
Hoog/laag apart instelbaar
Met Verlichte VU meters, Volt en vermogen meter.

Daarop heb ik twee composetjes aangelosten:


Key Features
Size 6.5"
Elements 2-Way
Nominal Power 300 Watt RMS
Car Speaker Type Coaxial
Car Speaker Function Tweeter • Mid-Range Speaker
Technical Features
Sensitivity 94 dB
Peak Power Handling 600 Watt
Mounting
Enclosure Non-Enclosed
Miscellaneous
UPC 791489108263
Product MPN
MPN OHC62CS

Ook daar zit weer dezelfde condensator tussen.



Nu heb ik al een andere versterker gekocht voor de "mc hammer mystic 4.0" dat word nu een Rockford Fosgate 400.4
alleen moet ik nu nog 2 nieuwe of gebruikte in nieuwstaat composetje kopen die daar weer op moeten,

Dacht zelf aan een merk als MTX en had ook al wat gevonden maar hoorde al dat er nog veel beter spul op aangesloten kan worden....ik heb hier zo weinig verstand van dat ik door de bomen het bos niet meer zie haha, dit is het setje wat ik op het ook had: http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-s ... x-t6s-652/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar de rockford heeft geloof ik 4x 50 watt rms en als ik dan 2 composetje uitzoek mogen ze niet een hoger rms vermogen hebben dan 50 watt toch?


Greetz,
Marcel.
Geef Mij Maar AMSTERDAM, Dat Is Mooier Dan Parijs!!
A.F.C.A
Senior member
Senior member
Berichten: 332
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 20:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: EELDE

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door A.F.C.A »

Die 2 composetje die ik erop heb aangesloten zijn van het merk "Boss" type ohc62c
Geef Mij Maar AMSTERDAM, Dat Is Mooier Dan Parijs!!
jasperaap
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 400
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 15:59
Type Corolla: E12
Type Corolla: T - Sport

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door jasperaap »

Lees rustig anders eens showyoursound.nl. Laat je daarnaast voorlichten door de betere audiozaken. Kijk diverse showcases door, hier die top 50 installs.

http://showyoursound.nl/Public/Top10Installs.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat betreft RMS en Max vermogen: Kijk nooit naar Max vermogen. Het RMS vermogen telt, daarnaast grijp je niet snel mis hoor met kwaliteit. Caliber en dergelijke is 'rommel'. Hertz, rockford fosgate, polk, audio system, ground zero, gladen, hifionics, steg, kicker, macnintosh en meer zijn prima kwaliteit.

Persoonlijk vermijd ik Pioneer, de hogere lijnen zijn desalniettemin wel prima. Alleen prijs/kwaliteit is naar mijn mening niet in verhouding (-bekend merk).

Als ik het zo hoor heb je zeker nog een maandje research nodig voor basiskennis. Daarnaast is het goed om de site 12vhifi.nl te lezen.

Ik wil absoluut niet bot overkomen. Maar de samenstelling van een audioset + geluidsklankvoorkeur en diverse andere variabelen maken onze adviezen zo gekleurd als mogelijk. Zo lees je o.a. Audio System, een heel mooi merk, maar ben ik persoonlijk grote liefhebber van Polk. Coupéter daarentegen zou dit weer niet kopen. Ga zo maar door. Ook ben ik tegenstander van condensators en haal ik die er best snel uit (goedkope = vaak meer gezeur dan hulp). Maar ook hierbij is het weer: wat wil jij en waarom.

Wat helpt: Denk na wat je wilt: Hard/zuiver/warm/rammen. Wat voor muziek: R&B/Soul/Klassiek/Top40/Rap (keuze subwoofer en kicks).

Daarnaast: Hoeveel wil je uitgeven? Wil je alles nieuw of niet. Heb je het ooit ingebouwd, hoe wil je het inbouwen, enzovoort. Inbouw bepaalt zeker 50% van de kwaliteit van je uiteindelijke geluid.

In jou geval: http://verkopers.marktplaats.nl/18153914" onclick="window.open(this.href);return false;

Koop dit hele set voor 375 (doet hij wel haha). + een goede composet van audiosystem + 100 euro aan demping + goede bekabeling en je bent een heel eind.
Laatst gewijzigd door jasperaap op zo jun 24, 2012 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
A.F.C.A
Senior member
Senior member
Berichten: 332
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 20:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: EELDE

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door A.F.C.A »

Ja ik begrijp dat het grotendeels te maken heeft met smaak en geld ;)

de sub en versterker houd ik zo, ben ik zeer tevreden over,

wil gewoon beter kwaliteit muziek en qua volume moet het er niet op achteruit gaan,
dacht dat ik aan de rockford fosgate wel een goede versterk had, nu nog twee composetje's en ik ben tevreden.
Geef Mij Maar AMSTERDAM, Dat Is Mooier Dan Parijs!!
jasperaap
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 400
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 15:59
Type Corolla: E12
Type Corolla: T - Sport

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door jasperaap »

Deze voor achter: http://link.marktplaats.nl/565364183" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze voor voor: http://link.marktplaats.nl/570898005" onclick="window.open(this.href);return false;

Of

Voor: http://link.marktplaats.nl/571898109" onclick="window.open(this.href);return false;
A.F.C.A
Senior member
Senior member
Berichten: 332
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 20:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: EELDE

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door A.F.C.A »

Jasper,

Dus niet gaan voor 2 composetjes?

en dus ook niet dezelfde set gebruiken begrijp ik ??

Had toevallig al gereageer op die onderste link die je stuurde...die speakers dan in de voor deuren zetten?
en een setje speaker achter?
Geef Mij Maar AMSTERDAM, Dat Is Mooier Dan Parijs!!
A.F.C.A
Senior member
Senior member
Berichten: 332
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 20:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: EELDE

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door A.F.C.A »

die rockford gosgate 400.4 die ik heb gekocht heeft geloof ik 4 x 50 watt RMS dan moet ik speakers zoeken die dat ook max hebben?
of mag ik daar ook overheen?
Geef Mij Maar AMSTERDAM, Dat Is Mooier Dan Parijs!!
jasperaap
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 400
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 15:59
Type Corolla: E12
Type Corolla: T - Sport

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door jasperaap »

Die vermogens maken niet uit. Je kunt ook je composet voor gebrugd laten spelen en achter via radio. De achterspeakers zijn puur ter aanvulling.

Het is wel belangrijk dat er niet te weinig vermogen op zwaardere speakers staan en uiteraard ook niet teveel. Maar je hebt niet snel te weinig. Wel heb je bij die hele zware sowieso een versterker nodig. Het is goed een iets te zware versterker te hebben zodat je de gain niet helemaal open hoeft te draaien en er minder kans is op oversturen. Maar je kunt prima starten met 50 watt rms, misschien is de 150 watt rms dan wel iets overkill. En daarnaast zijn de RF een stuk goedkoper.

Achter een coax had ik gedaan omdat je vaak geen tweeter plaats hebt en daarnaast de tweeter te aanwezig zou zijn.

Wat je ook kunt doen is achter gewoon laten voor wat het is en alleen voor een composet plaatsen, achter is niet echt nodig.
A.F.C.A
Senior member
Senior member
Berichten: 332
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 20:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: EELDE

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door A.F.C.A »

Heb nu ook 2 composetjes en dat bevalt prima,
ook qua hoge tonen lekker,

denk dat ik dus 2 composetjes moet zoeken van max 100 watt rms....?
Geef Mij Maar AMSTERDAM, Dat Is Mooier Dan Parijs!!
Green Zing E10
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1191
Lid geworden op: vr aug 28, 2009 09:04
CCNL lidnummer: 783
Type Corolla: ImprezaGTT
Locatie: Delft

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door Green Zing E10 »

4 x 675 Watt....? :lol: Pleur die maar van een eind bij het grof vuil. Als ze dat op versterkers gaan zetten neem ik het niet eens meer serieus ;)

Jouw sub is wel een zware jongen zo te lezen, denk dat je versterker daar wat voor aan de lichte kant is eigenlijk. Daar mag best wat sap op staan (1000W RMS ofzo) Wel een goede versterker trouwens die Soundstream.

2 composetjes begrijp ik ook niet helemaal? Voor de kick snap ik, maar die 2e set tweeters heb ik nog nooit iemand zien gebruiken. Dit omdat je tweeters naar verhouding veel harder kunnen (heeft meer te maken met de geringe verliezen door de hogere frequenties) Kan het niet echt in hippe termen uitleggen, maar 1 set tweets is naar mijn idee meer dan genoeg.

Zou net als wat Jasper zegt, alleen 2 (coax) speakers achter mee laten spelen ter aanvulling. (Ik doe dat persoonlijk niet eens, heb alleen een goede compo voor plus m'n woofers voor de lage ondersteuning en ik kom nergens geluid te kort)

Dus, mijn advies --> Degelijk composetje, Polk is inderdaad ook heel goed, maar daar hangt ook een behoorlijk prijskaartje aan ;) en een twee kanaals versterker, of die ene Rockford gebrugd spelen op het composetje. Dan speel je op zo'n 90W RMS per speaker. Echt meer dan genoeg! Of je wilt graag over 2 jaar doof willen worden, dan wordt veel vermogen interessant :D
Livin’ life in the fast lane
Movin’ at the speed of life and I can’t slow down
I don’t really know where I’m headed, just enjoyin’ the ride
Just gon’ roll ’til I drop and ride ’til I die
A.F.C.A
Senior member
Senior member
Berichten: 332
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 20:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: EELDE

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door A.F.C.A »

Haha oke!

Nou zou je zeggen waarom ik 2 composetje's heb ingebouwd,
zat eerst ook met de boss ohc62cs voor in de deuren en achter had ik niks, op de sub na natuurlijk...
nu vond ik eigelijkj dat ik wat meer sound van achter wou hebben en heb het gewoon gedaan en moet je zeggen het is voor mij echt lekker er komt van achter nu ook heerlijk geluid, dus dat ik wel iets wat mij opgewonden maakt ;)

Maar ik zou graag wat meer willen weten over de merken, had zelf al eens wat rond gekeken en MTX, Polk, Rockford, Ground Zero enz goede merken zijn, weet nu of de speakers van Soundstream er ook onder vallen..??

en merken als: Kicker, Helix, JL Audio, Renegade, Crunch, Hifonics, Rainbow is dat wat?

En als ik nou 2 composetje's wil kopen voor deze versterker: GroundZero Hydrogen GZHA4150x.....wat kan ik dan het beste doen en/of op letten? RMS vermogen, Max vermogen ?? nog meer?


Groeten,
Marcel.
Geef Mij Maar AMSTERDAM, Dat Is Mooier Dan Parijs!!
A.F.C.A
Senior member
Senior member
Berichten: 332
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 20:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: EELDE

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door A.F.C.A »

Is dit wat voor op de Groundzero versterker?
of kan het zwaarder?

http://www.rockfordfosgate.com/products ... eSupport=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Of dit:

http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-s ... zrc-165fx/" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze:

http://carhifitwente.nl/luidsprekers-sp ... -6501.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.pijlaudio.nl/Webwinkel-Produ ... 6S652.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Geef Mij Maar AMSTERDAM, Dat Is Mooier Dan Parijs!!
A.F.C.A
Senior member
Senior member
Berichten: 332
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 20:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: EELDE

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door A.F.C.A »

En nog een vraag.... hoe kan ik het beste de pioneer sub aansluiten op de soundstream?

hier een foto serie of parallel....wat de soundstream heeft gebrugd max op 1 ohm 1x450 watt rms...en op 2ohm 350 watt rms
maar sluit ik hem parallel aan dan kom ik uit op 2 x 0,25 ohm toch.... en op 1 ohm haal je het maximale uit je versterker...

hoe kan ik het nu het beste doen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Geef Mij Maar AMSTERDAM, Dat Is Mooier Dan Parijs!!
Green Zing E10
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1191
Lid geworden op: vr aug 28, 2009 09:04
CCNL lidnummer: 783
Type Corolla: ImprezaGTT
Locatie: Delft

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door Green Zing E10 »

Het middenklasse gebied van speakers is heel breed.
Je hebt troep, dan heel veel merken (alles wat je noemt ongeveer) en dan heb je nog de top merken (hier vallen dan ook de duurste setjes onder van de AS, Polk, Ground Zero etc. ) zoals Morel
Audio System, Hertz en Ground Zero hebben namelijk speakers vanaf 80 euro tot 1000 ongeveer. Daarin zit dus ook behoorlijk wat kwaliteitsverschil.

Wat voor jouw geschikt is, zul je toch echt moeten doen zoals je speakers hoort uit te zoeken --> Luisteren!
Want wat ik mooi vind, of Jasper, of de kat van de buren, hoeft nog niet te betekenen dat jij het mooi vind :lol:

Ik heb al redelijk wat spul gehoord, en als je geen vermogen veel uitgeven aan inbouw en demping, zijn composetjes tussen de 100 en 150 euro prima!

Mijne waren ook maar 150 euro, maar ik heb er ongeveer net zo'n bedrag aan kabels en inbouw tegen aan gegooid. Dat is namelijk de helft van je geluidskwaliteit ;)
Ander voorbeeld: Ik heb bij een vriend een MTX setje ingebouwd, versterkt op een MTX 4*60W versterker samen met een 10 inch woofertje. Heeft alles bij elkaar 200 euro gekost en ik sta nog iedere keer versteld van hoe goed dat klinkt en hard het gaat.

Daarbij moet ik ook zeggen dat je naar mijn idee het kwaliteitsverschil tussen 150 en 800 euro nauwelijks hoort. Is mij in ieder geval het geld niet waard. Wil je die kwaliteit, dan zul je ook nog 2000 (ofzo) tegen supergoede versterkers, radio, equalizer en kabels aan moeten gooien. En zodra je rijdt, verlies je zoveel kwaliteit door rijgeluid (immers, we rijden in een Corolla, en niet in een Rolls Royce van 3 ton, dus qua demping en windruis is wat minder geld besteedt...)

Je sub zou ik serie spelen op 2 ohm. Ga jij die parallel spelen, komt er na korte tijd alleen nog maar rook uit je versterker :?
Livin’ life in the fast lane
Movin’ at the speed of life and I can’t slow down
I don’t really know where I’m headed, just enjoyin’ the ride
Just gon’ roll ’til I drop and ride ’til I die
A.F.C.A
Senior member
Senior member
Berichten: 332
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 20:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: EELDE

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door A.F.C.A »

Bedankt voor je uitleg!
zulke verhalen heb ik tenminste wat aan!

ff over de sub en versterker....op 2ohm spelen dus.... dan levert de versterker max aan rms 350 watt.... toch?
En de sub heeft 400 watt rms, dan zou je zeggen dat de versterker iets zwaarder kan.... ook weet voor eemn soundstream lil wonder gaan?

Greetz.
Geef Mij Maar AMSTERDAM, Dat Is Mooier Dan Parijs!!
A.F.C.A
Senior member
Senior member
Berichten: 332
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 20:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: EELDE

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door A.F.C.A »

Of voor een monoblock gaan?

En welke merk is dan te vergelijken met de soundstream die ik nu heb?

Marcel.
Geef Mij Maar AMSTERDAM, Dat Is Mooier Dan Parijs!!
Green Zing E10
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1191
Lid geworden op: vr aug 28, 2009 09:04
CCNL lidnummer: 783
Type Corolla: ImprezaGTT
Locatie: Delft

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door Green Zing E10 »

Jup, dat moet in die orde zijn ja.

Versterker is dan inderdaad wat aan de lichte kant voor die sub. Maar je was toch tevreden over de combinatie? Dan lekker door blijven spelen.

Het is alleen nooit slecht om beetje overpower op je speakers te zetten. Nu moet je versterker wel erg hard werken om deze sub goed te laten knallen.
Livin’ life in the fast lane
Movin’ at the speed of life and I can’t slow down
I don’t really know where I’m headed, just enjoyin’ the ride
Just gon’ roll ’til I drop and ride ’til I die
A.F.C.A
Senior member
Senior member
Berichten: 332
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 20:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: EELDE

Re: Vermogens goedkope speaker/versterkers & dure merken

Bericht door A.F.C.A »

oke oke,

zal daar eens over na denken,
dus dan stuur je eigenlijk 1 ohm naar de witte aansluiting en 1 ohm naar de rode ?

Als ik nou een monoblock zou zoeken die heeft 1 rode en 1 witte aansluiting....dan moet ik kijken naar hoeveel ohm die op dat kanaal brengt? dus in mijn geval 2 ohm.... toch

En zou je eens willen kijken naar een aantal antwoorden terug over die composetjes.... waarvan ik een paar links heb gestuurd?

Greetz.
Geef Mij Maar AMSTERDAM, Dat Is Mooier Dan Parijs!!
Plaats reactie