How-To; Stap 1 - Washing Guide

Wat je wil doen maar niet weet hoe...

Moderator: Moderator

Gesloten
jeffrey corolla
President member
President member
Berichten: 1308
Lid geworden op: zo mar 14, 2010 13:48
CCNL lidnummer: 786
Locatie: Wierden (twente)

How-To; Stap 1 - Washing Guide

Bericht door jeffrey corolla »

Washing Guide
Het wassen van je auto is natuurlijk een van de bekendste en meest voorkomende manier van het onderhouden van je auto en lak. Helaas gebeurt dit vaak niet op de juiste manier en worden tijdens het wassen vaak lichte krasjes aangebracht die je eigenlijk juist probeert te voorkomen. Krasjes 100% voorkomen is bijna onmogelijk aangezien je tijdens het wassen natuurlijk altijd met een vuile auto bezig bent en het tevens afhankelijk is van andere factoren. Maar een goede was-techniek is wel een van de belangrijkste handelingen om dit zo veel mogelijk te voorkomen. Met deze handleiding hoop ik dan ook het een en ander uit te kunnen leggen over was-techniek en producten, zodat het wellicht kan helpen om swirls zoveel mogelijk te beperken.


Waarom geen spons?
De meeste mensen denken bij het auto wassen natuurlijk als eerste aan een spons, maar zodra je je er verder in gaat verdiepen zul je merken dat een spons eigenlijk niet het meest ideale is om je auto mee te wassen. Als je al kijkt naar een spons kun je zien dat deze een vrij vlakke kanten heeft waar je geen vuil mee kan opnemen maar enkel mee verplaatsen.

Afbeelding

Juist op het moment van het vuil verplaatsen tussen je lak en de spons worden lichte krasjes veroorzaakt, aangezien het vuil tussen je lak en de spons vast zit en geen kant op kan. Dit veroorzaakt hele fijne krasjes en zullen op het eerste gezicht misschien niet eens opvallen. Maar wanneer je je lak eens goed bekijkt, vooral in fel (zon)licht, zul je zien dat deze fijne krasjes er goed zichtbaar worden en afbreuk doen aan je lak en auto.

Afbeelding

Waarom een Washmitt?
Een (goede) washmitt daarentegen heeft hoogpolige vezels welke het vuil als het ware optillen en veilig van je lakwerk kunnen meenemen. Deze vezels zijn vrij los en kunnen zo weer gemakkelijk uitgespoeld worden om het vuil er weer uit te krijgen.

Afbeelding

Welke Washmitt
De keuze van je Washmitt is heel erg persoonlijk, maar kies in ieder geval voor een van een degelijk merk met degelijke kwaliteit, een 100% Microfibre Washmitt of een Lams-/Schaapswollen Washmitt. De Lams-/Schaapswollen zijn nog zachter dan de Microfibre versies, kunnen meer water/sop opnemen, maar zijn een stuk fragieler. Een Microfibre Washmitt is daarentegen iets degelijker en steviger en zal daardoor langer mee gaan. De kosten van een kwaliteit Washmitt zijn in eerste aanschaf misschien iets duurder, maar gaan dan ook veel langer mee.

Afbeelding

Welke Shampoo
Een shampoo lijkt misschien gewoon een shampoo, maar niets is minder waar. De samenstelling van de shampoo kan enorm verschillen en daardoor de werking tussen verschillende shampoos onderling ook. Net als de keuze voor een Washmitt is de keuze van je shampoo ook erg persoonlijk en kun je die afstemmen waarvoor je 'm wilt gebruiken. Zoek je een shampoo om je wax zo lang mogelijk in stand te houden, neem een onderhoudende. Of zoek je gewoon een shampoo waarmee je snel een redelijk resultaat hebt en er verder zo min mogelijk omkijken naar hebt, een wash & wax.Om het makkelijk te houden kun je de meeste shampoos onder verdelen in 3 categorieën.

- Wash & Wax
Een shampoo die zowel reinigt als meteen een laagje wax achterlaat. Vergeet niet dat deze wax niet net zo effectief is als een pure wax, maar voor snel onderhoud prima te gebruiken.

- Onderhoudend
Onderhoudende shampoos zijn milde shampoos voor het, zoals de naam al doet vermoeden, onderhouden van je lak en waxlaag om je bescherming langer in stand te houden.

- Ontvettend/Reinigend
Een shampoo die over het algemeen erg geconcentreerd is en sterk ontvettend. Deze kunnen goed gebruikt worden om de lak snel te ontdoen van vuil, maar ook meteen eventuele waxen of bescherming en kunnen je lakwerk uitdrogen. Na behandelen is hierbij dan ook zeker aan te raden.

Veel van de goedkopere, supermarkt, Halfords merken vallen onder die laatste categorie en zijn dus zeker niet raadzaam om te gebruiken als je juist uren tijd gestoken hebt om je auto in perfecte staat te krijgen. Maar als je juist een sterk reinigende shampoo wilt en daarna nog gaat na behandelen kan het juist weer een overweging zijn. Let er wel op dat je na het wassen met zulk soort shampoos altijd nabehandeld en het zeker niet raadzaam is om dit vaak te gebruiken. Vergelijk het met bijvoorbeeld Dreft, een sterk ontvettend schoonmaakmiddel, dat op je huid helemaal kan uitdrogen.

Ook de smering of gladheid van je Shampoo kan een bepalende factor zijn. Iets wat veel shampoos over het algemeen wel hebben, maar de een net wat meer dan de ander. Uiteraard wil je dat er zo min mogelijk wrijving is tussen de Washmitt en je lakwerk, om de krasjes en swirls zoveel mogelijk te verminderen. Een gladde Shampoo draagt daar natuurlijk aan bij.


Welke Droogdoek
De meest bekende manier is natuurlijk de oude vertrouwde zeem. Maar net als een spons is het probleem bij een zeem dat het vlak en plat is en daardoor niet eventueel vuil, stof, etc kan opnemen, maar over het lakwerk zal mee trekken. Andere nadelen ten opzichte van betere droogdoeken, zoals een Waffle Weave of een Microfibre Towel is het onderhoud. Zowel een Waffle Weave als een Microfibre Towel kun je gewoon in de wasmachine gooien, zodat je elke keer na gebruik meteen weer een schone doek hebt voor de volgende keer. En met een zeem kun je nooit een complete auto drogen, zonder deze meerdere malen opnieuw uit te wringen.

De verschillen tussen een Waffle Weave en een Microfibre zijn minimaal en hangen weer af van persoonlijke voorkeur. Een Waffle Weave is een, zoals de naam misschien al doet vermoeden, een geweven structuur, vaak vierkant patroon, dat daarmee snel en gemakkelijk het water kan opnemen zonder uit te wringen. Een Microfibre towel is, hoe kan het ook anders van Microfibre vezels en heeft diepere vezels, waarin eventuele vuilresten van na het wassen nog gemakkelijk in opgenomen worden. Net als de Waffle Weave kan deze ook makkelijk gebruikt worden om een gehele auto te drogen zonder deze uit te wringen.

Afbeelding

2 Emmer Methode
Ondanks dat bijna de gehele wereld zijn auto wast met 1 emmer, zul je wanneer je begint met het detailen niks anders horen dan "de 2 Emmer Methode". Zoals de naam al zegt, maak je hierbij gebruik van 2 emmers, in plaats van 1. In de eerste emmer heb je gewoon schoon water en in de tweede emmer heb je je Sop, water met Shampoo, zoals je gewend bent. Begin dan ook met je Washmitt te soppen in de emmer met Shampoo, hiermee kun je je gang gaan om je wagen te wassen. Nu je klaar bent met een deel, spoel je je Washmitt eerst uit in de emmer met enkel schoon water. Hierdoor voorkom je dat je (schone) emmer met Shampoo direct vies weer en waardoor ook je Washmitt vies blijft. Wanneer je het zand en vuil eerst uit spoelt in een aparte emmer, is er weer minder kans om hetzelfde vuil als je van je auto haalt weer terug brengt daar naartoe. Spoel hierbij ook regelmatig je Washmitt uit en begin weer met schoon sop.

Eventueel kun je daarbij nog gebruik maken van een zogenoemde "Grit Guard". Dit ligt op de bodem van je emmer en kun je gebruiken om je Washmitt over uit te schrobben, waardoor je Washmitt schoner blijft en tegelijkertijd het vuil ook onderin (onder de Grit Guard) blijft zitten.

Afbeelding

Stappenplan
Goed gereedschap is het halve werk, maar de juiste techniek om je wagen te wassen is minstens net zo belangrijk. Natuurlijk is er niet een specifieke manier om dit te doen, maar met deze handleiding zul je een goed idee krijgen om je in ieder geval op de juiste manier op weg te helpen.

Velgen, wielkassen en deur sponningen
Om te beginnen bij de velgen en banden. Sommige verkiezen het om de velgen als laatste te doen, maar juist wanneer je met de velgen bezig bent, met diverse borstels en/of kwasten, heb je grote kans dat het vuil van je velgen opspat en op je lakwerk komt. Wanneer je dit dus als laatste doet moet je ook je lakwerk weer nalopen om dat vuil te verwijderen. Daarbij kun je meteen de wielkassen meepakken en de deuren en kofferbak open zetten om meteen de deur sponningen mee te pakken. Het is een plek die vele mensen niet kijken en/of wassen, maar waar genoeg vuil blijft zitten.
Bij dit soort plekken als de velgen, wielkassen en deur sponningen is het aan te raden om aparte borstels, kwasten en een aparte Washmitt voor te gebruiken. Voornamelijk voor de velgen, aangezien je daar te maken hebt met remstof dat scherp kan zijn en wanneer dat in je Washmitt blijft zitten mogelijk schade aan je lakwerk kan doen.

Afbeelding

Wassen
Nu zijn we aangekomen bij het daadwerkelijke wassen van de wagen, maar tevens ook de stap waar de meeste schade gedaan kan worden aan de lak, wanneer je niet zorgvuldig te werk gaat. Tijdens het wassen heb je namelijk het meeste contact met het lakwerk. Zorg voor goede materialen zoals eerder beschreven, vul een van de emmers met Shampoo op basis van voorgeschreven hoeveelheid. Begin vanaf boven, het dak, en werk naar beneden. Zorg dat je regelmatig je Washmitt uitspoelt in de spoelemmer en daarna weer verder gaat met schoon sop. Werk met soepele, zonder al te veel druk, bewegingen in rechte lijnen. Zorg dat je in de schaduw werkt, zodat je Shampoo niet uitdroogt op het lakwerk wat shampoo vlekken en/of strepen kan achterlaten, of werk per paneel en spoel daarna direct af. Op deze manier kun je de hele auto rond gaan.

Na het wassen zul je duidelijk het verschil zien tussen je spoel emmer en de emmer met sop en weet je meteen waarom je gebruik moet maken van de 2 Emmer methode. Om je spoelemmer nog schoner te houden kun je voordat je je washmitt daarin uitspoelt nog uitwringen naast de emmer voordat ie erin gaat.

Afbeelding

Afspoelen
Wanneer je tijdens het wassen per paneel hebt gewerkt en per paneel hebt afgespoeld, hoeft deze stap niet noodzakelijk herhaald te worden. Alhoewel het toch raadzaam kan zijn om nog een keer na te spoelen om zeker te zijn dat alle sopresten, eventueel acther gebleven vuil, etc weg worden gespoeld. Pak hiervoor een tuinslang of sproeier met een volle, dikke straal. Door de massieve straal zal het direct het meeste water meteen van de lak af spoelen, in plaats van erop blijven liggen. Dit werk het beste op een laklaag die beschermd is door middel van een wax of sealant. Nu blijven er alleen nog wat druppels achter, zodat het drogen makkelijker en vooral sneller gaat.


Drogen
Het drogen word over het algemeen op een van de volgende manieren gedaan. Als eerste kun je een grote droogdoek pakken, deze uit leggen over het lakwerk, zodat het meeste al direct word opgenomen door de doek, deze dan dubbel te vouwen en de rest droog voegen. Sommige verkiezen echter de voorkeur om enkel de deppen en helemaal niet te wrijven of droogvegen. Tijdens het drogen bestaat er namelijk weer grote kans, gezien de wrijving tussen doek en lak, om krasjes te veroorzaken. Voor beide manieren, werk per paneel en zorg dat na het afspoelen het lakwerk niet direct opdroogt, wat opgedroogde druppels of vlekken kan veroorzaken.

Na het drogen ben je in principe klaar met het "Was proces"


Extra Opmerkingen
- Werk in de schaduw of anders per paneel om uitdroging en vlekken op het lakwerk te voorkomen

- Werkt uiteraard met kwalitatief goede producten en accessoires en zorg dat alles schoon is

- Gebruik enkel lichte druk bij het wassen en een zachte straal voor het spoelen

- Gebruik eventueel een Degreaser, Bug / Tar Remover of extra cleaner om hardnekkige vlekken weg te krijgen. Ga hier niet met stevige druk op boenen!

Vervolg
Je kunt het natuurlijk hierbij laten, enkel een wasbeurt, of even je huidige waxlaag boosten door middel van een Quick Detailer, extra Wax of Sealant laag, of verder met het complete stappen plan.

Hopelijk hebben jullie wat aan Toyota rijders.. :D

Heb hem wel gejat maar goed wil jullie even wat duidelijk maken hierover!!

Groeten..

BRON: Autodetailing.nl
Corolla 1.3 16V terra.. (zwart)
siemer
Junior member
Junior member
Berichten: 119
Lid geworden op: ma mei 09, 2011 22:12
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6-R
Locatie: Zeist

Re: How-To; Stap 1 - Washing Guide

Bericht door siemer »

Heel erg nuttige how-to. Ben al een paar maanden zo bezig (S2000 en Corolla) en het is echt de moeite waard! :-)
~~~~Toyota Corolla E11 G6R (Satin Black)~~~~
~~~~Honda S2000 AP1 (Monte Carlo Blue)~~~~
jeffrey corolla
President member
President member
Berichten: 1308
Lid geworden op: zo mar 14, 2010 13:48
CCNL lidnummer: 786
Locatie: Wierden (twente)

Re: How-To; Stap 1 - Washing Guide

Bericht door jeffrey corolla »

Kijk aan.
Goed bezig!! :D
Corolla 1.3 16V terra.. (zwart)
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: How-To; Stap 1 - Washing Guide

Bericht door Co'tje »

jeffrey corolla schreef: Heb hem wel gejat maar goed wil jullie even wat duidelijk maken hierover!!
als je hem ergens anders vandaan hebt is het wel zo netjes om er even een bronvermelding bij te zetten :wink:

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
jeffrey corolla
President member
President member
Berichten: 1308
Lid geworden op: zo mar 14, 2010 13:48
CCNL lidnummer: 786
Locatie: Wierden (twente)

Re: How-To; Stap 1 - Washing Guide

Bericht door jeffrey corolla »

Hij is van Autodetailing.nl.. ;)
Corolla 1.3 16V terra.. (zwart)
CoupÉter
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9879
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 13:25
CCNL lidnummer: 736
Type Corolla: E12
Type Corolla: T-sport
Locatie: Gelderland (NL)

Re: How-To; Stap 1 - Washing Guide

Bericht door CoupÉter »

Voor mij natuurlijk bekend. Maar alsnog erg handig de how to! goed overgenomen zeggen we dan maar :D
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
jeffrey corolla
President member
President member
Berichten: 1308
Lid geworden op: zo mar 14, 2010 13:48
CCNL lidnummer: 786
Locatie: Wierden (twente)

Re: How-To; Stap 1 - Washing Guide

Bericht door jeffrey corolla »

Zekers weten.. :D
Misschien een sticky van maken?
Corolla 1.3 16V terra.. (zwart)
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: How-To; Stap 1 - Washing Guide

Bericht door Co'tje »

Neu ik verplaats hem wel in het how to gedeelte.

Arco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gesloten