HOW TO: E12 middenconsole uithalen en openmaken

Moderator: Moderator

Gesloten
Noedel
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3747
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 15:40
CCNL lidnummer: 793
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.4 D4D
Locatie: Dendermonde (België)

HOW TO: E12 middenconsole uithalen en openmaken

Bericht door Noedel »

Hoe maak je de middenconsole in een Corolla E12 los, en hoe maak je hem open?

De console zoals die zou moeten zijn voor je eraan begint (op het corolla- en sportlogo en JDM stickertje na).

Afbeelding


Draai de kop van de pookknop gewoon los door hem tegen wijzerzin te draaien.
Trek de sigarettenaansteker eruit. Dan krijg je dit:

Afbeelding


Zet de asbak open.

Afbeelding


Duw net zoals mij op de foto het bovenste gedeelte naar beneden, en draai terwijl de asbak naar je toe.

Afbeelding


Dan heb je normaal dit.

Afbeelding


Trek nu aan de rechtse voorkant van het gedeelte waar de versnellingspook door komt.

Afbeelding


Idem voor de linkerkant, let wel dat je de sigarettenaansteker niet beschadigd door er teveel kracht op te zetten.

Afbeelding


Trek het paneel voorzichtig over de versnellingspook heen.
Nu kan je alle stekkertjes van de sigarettenaansteker losmaken, of je legt hem heel voorzichtig opzij zoals op de foto.

Afbeelding


Neem de onderkant van de middenconsole vast en trek het naar je toe.

Afbeelding


Eerst klikt de console los aan de onderkant.

Afbeelding


Dan doen we hetzelfde aan de bovenkant van de console (en dus niet van de radio, vergis je niet!)

Afbeelding


Trek de console er voorzichtig uit, zodat je bijvoorbeeld niet met de displays tegen de staaf van de versnellingspook krast, en maak de aangesloten stekkers los. Kijk dan aan de achterkant van de asbak, daar zit ook een lampje in voor verlichting 's nachts. Trek die er ook uit.

Afbeelding


Nu is de console helemaal los, en kan je hem er zo uit halen.

Hoe je de console openmaakt komt in de volgende post.
AudioSystemRolla
President member
President member
Berichten: 1895
Lid geworden op: ma dec 25, 2006 09:25
CCNL lidnummer: 698
Type Corolla: E10
Type Corolla: corolla
Locatie: midden van NL

Re: HOW TO: E12 middenconsole uithalen en openmaken

Bericht door AudioSystemRolla »

ik zeg sticky en in E12 DHZ tips ;)
d(>_<)b Afbeelding audio system does shake things up Afbeelding
Noedel
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3747
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 15:40
CCNL lidnummer: 793
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.4 D4D
Locatie: Dendermonde (België)

Re: HOW TO: E12 middenconsole uithalen en openmaken

Bericht door Noedel »

Hoe maak je de middenconsole open?

Zo ziet de middenconsole eruit langs achter bekeken.

Afbeelding


Op volgende foto staan de schroefjes omcirkeld die moeten losgemaakt worden.

Afbeelding


Duw onder het bovenste vakje het uitstekende plastic lichtjes naar beneden zoals op de foto.

Afbeelding


Dan klikt het vakje los en kan je hem er zo afhalen (voorzichtig want in het loskomende deel zit ook een printplaat, die vasthangt aan de rest).

Afbeelding


Leg alles voorzichtig open (liefst op een zachte ondergrond), dan krijg je ongeveer zoiets.

Afbeelding


Op volgende foto staat de twee schroefjes omcirkeld die moeten losgemaakt worden.

Afbeelding


Eens de schroefjes los zijn, kan je het witte plaatje omhoog zetten zoals op onderstaande foto.
Opmerking: op mijn foto zijn de lampjes er al uit.
Om te zien hoe de lampjes er normaal in zitten kijk je naar de foto daaronder.

Afbeelding

Afbeelding


De lampjes kan je er één voor één uithalen door ze los te draaien, tegen wijzerzin.
Als je wil kan je de bulbjes er dan uithalen, en bijvoorbeeld gekleurde LED lichtjes insteken.

Hopelijk is het wat duidelijk omschreven, wel mijn excuses voor de kwaliteit van de foto's.

Grtz


=================== update 4-5-2011 ====================
Ik dacht de vorige "HOW TO" te vervolledigen, maar ik kon daar geen reactie bij plaatsen, dus bij deze een nieuw topic ;)
Ik kreeg de laatste dagen al meerdere berichten met de vraag hoe ik speciefiek de console verlichting veranderd heb, vandaar.

Benodigdheden:
- Schroevendraaiertje
- Minstens 8 LED lampjes - van hetzelfde kleur, en die in een hoek van 90° tot 120° licht uitschijnen - met bijhorende weerstandjes (om de kleur van de verlichting te veranderen)
- Nog eens minstens 5 LED lampjes, ook alle 5 van hetzelfde kleur, die niet noodzakelijk licht uitschijnen in een brede hoek (om de bedieningsknoppen van de airco en raamverwarming te veranderen)
- Soldeerbout en soldeersel (tin draad)
- Een corolla E12 waar je de middenconsole uit kan halen ;)


Laten we beginnen met te lezen hoe je de console eruit haalt, en open maakt.
Dat vind je in volgend topic: http://corollaforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=36739" onclick="window.open(this.href);return false;

We beginnen met de algemene verlichting, die ook gaat branden als je de dimlichten aanzet.

Als je dat gedaan hebt, neem je de printplaat, waar de gekleurde dopjes in zitten, voor je:

Afbeelding


Je draait er bijvoorbeeld een paars gekleurd lamphoudertje uit:

Afbeelding


Als je dit langs de onderkant bekijkt, zal je zien dat het lampje eigenlijk rond het houdertje "geklemd" zit zeg maar, met de + en - draadjes.
Maak je die draadjes los, dan kan je het lampje uit het houdertje nemen.
Het lampje dat je er net hebt uitgehaald ziet er dan ongeveer zo uit:

Afbeelding


Nu is het dus de bedoeling dat we de nieuwe LED lampjes in het lege houdertje gaan vast steken, op dezelfde manier zoals de originele lampjes vast staken.
Let wel op: ELKE LED die je in de console gaat monteren, heeft een eigen weerstandje nodig! Anders krijgt het lampje soms teveel stroom, en gaat vervolgens sneller stuk! Op elke degelijke website en in elke shop krijg je er normaal wel de juiste weerstandjes bijgeleverd.

Neem er eens een LED lampje bij, eentje die in een brede hoek licht uitschijnt, met bijhorende weerstandjes.
Bij mij ziet dat er dan zo uit:

Afbeelding


Let niet op de bruine kleur van het LED lampje, ik heb als voorbeeld een kapotte LED.

Nu gaan we de weerstand eerst aan het LED lampje vast solderen.
Maar alvorens we dit doen, controleren we eerst welk beentje van de LED lamp de + en welke de - is.
Ik had er een batterijtje bijgenomen, en deze eraan gekoppeld om te testen.
Als de + en - verkeerd worden aangesloten zal de LED gewoon niet branden.
Andersom dus wel ;)
Zodra je de + hebt gevonden, knippen we het + beentje af, op ongeveer 3mm van de LED lamp zelf.
Alsook bij de weerstand knippen we één beentje af op ongeveer 3mm van het weerstandje zelf.

Zou er ongeveer zo moeten uitzien:

Afbeelding


Nu is het de bedoeling dat we deze twee korte beentjes aan elkaar solderen.
Ik had het beentje van de - kant wat gebogen, zodat ik wat meer plaats had met de soldeerbout.
1 druppeltje soldeersel was bij mij genoeg om deze twee stevig aan elkaar vast te maken.

Probeer het weerstandje zo recht mogelijk vast te solderen, dat gaat dan makkelijker bij het monteren in de printplaat.

Dan zou het LED lampje er ongeveer zo moeten uitzien:

Afbeelding


Ongeveer dezelfde vorm als de originele lampjes:

Afbeelding


Test het LED lampje nu nog eens door er bijvoorbeeld opnieuw de batterij op aan te sluiten.
Als alles goed gegaan is zal het LED lampje branden, weliswaar minder fel door de weerstand ertussen.
Maar geloof me vrij, dit geeft zeker nog genoeg licht om de knopjes in de console te verlichten ;)

Als dit werkt, steken we het LED lampje door het lege houdertje heen, en maken die vast net zoals de originele lampjes rond het houdertje "geklemd" zaten.

Doe nu hetzelfde met alle andere lampjes in de gekleurde houdertjes, maar LET OP: het witte houdertje dient voor de knop waarmee je de 4 richting aanwijzers laat pinken! Dus best zo laten denk ik ;)

Dit was het eerste gedeelte.

Want nu zijn er ook nog de lichtjes die gaan branden als je de airco bedient en/of raamverwarming aanzet ;)
Die zien er zo uit op de achterkant van de printplaat:

Afbeelding


Die knip je er simpelweg af ;)

Afbeelding


Dan gaan we opnieuw een weerstandje aan een LED lampje solderen.
Nu gebruiken we de andere 5 LED lampjes, die niet persé in een brede hoek licht uitschijnen, tot we opnieuw dit hebben:

Afbeelding


Maar nu gaan we opnieuw een stukje van het + beentje afknippen, tot net onder het weerstandje.
Knip vervolgens het beentje van de - pool even kort af.
Dit solderen we dan vast op de twee beentjes waar je daarnet het originele LED lampje hebt afgeknipt.
Let er wel op dat je de kant van het weerstandje vast soldeert aan de + kant (staat er net naast geschreven op de printplaat, je kan niet missen dus).

Als dit allemaal gedaan is kan je opnieuw alles dichtmaken, en eens testen in de wagen.
Het kan zijn dat er enkele lampjes niet branden.
Dit komt doordat sommige LED lampjes in hun houdertjes omgewisseld zitten qua + en - pool.
Dan haal je de console er weer even uit, en haal je de LED lampjes eruit die niet gingen branden.
Draai ze nu een half toertje rond, en steek ze er terug in ;)

Klaar is kees!
Groeten!
CoupÉter
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9879
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 13:25
CCNL lidnummer: 736
Type Corolla: E12
Type Corolla: T-sport
Locatie: Gelderland (NL)

Re: HOW TO: E12 middenconsole uithalen en openmaken

Bericht door CoupÉter »

goed bezig noedel!!! :D

plaats is foto's van het solderen van de LED's :D
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
Noedel
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3747
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 15:40
CCNL lidnummer: 793
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.4 D4D
Locatie: Dendermonde (België)

Re: HOW TO: E12 middenconsole uithalen en openmaken

Bericht door Noedel »

Oeewww wat ben jij gemeen :shock: ;)
Morgen misschien :P

Dit kan ik je wel al zeggen:
- gebruik per LED elk afzonderlijk een weerstandje
- soldeer dat weerstandje zo dicht mogelijk tegen de LED bulb aan de + kant
- haal de originele bulbs (met groen condoompje over) uit de gekleurde dopjes zoals ze staan op de laatste foto uit de vorige post, en steek daar dan de led met weerstand in de plaats.

Bij mij steken de LEDs wel wat uit die dopjes, omdat het weerstandje er nog tussen zit, maar omdat ik LEDs heb gebruikt waarvan het licht in een hoek van 180° verspreid wordt, heb ik daar geen last van.
Let er wel op dat de + en de - juist zitten, of de LED brandt niet :P

Grtz
Gebruikersavatar
J-Corolla
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4385
Lid geworden op: zo aug 22, 2010 18:32
CCNL lidnummer: 802
Type Corolla: ZZE121
Type Corolla: E11 + E12
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: HOW TO: E12 middenconsole uithalen en openmaken

Bericht door J-Corolla »

Goed bezig hoor, als ik ooit eens me middenconsole eruit wil halen, dan weet ik nu in ieder geval hoe dat moet. :D
― ― ― ― ― ― ― ― ― ⁂ COROLLAE12.COM ⁂ ― ― ― ― ― ― ― ― ―


― ― BEST OF PAINT 2013MOOISTE COROLLA VAN NL 2014! ― ―
Project Topic: viewtopic.php?f=50&t=34892
beastbakker
Starting member
Starting member
Berichten: 89
Lid geworden op: vr mar 11, 2011 20:59
CCNL lidnummer: 810
Type Corolla: E12
Type Corolla: toyota
Locatie: St Willebrord (theike)

Re: HOW TO: E12 middenconsole uithalen en openmaken

Bericht door beastbakker »

hallo,

bij mij zijn er een paar lampjes kapot,en dan met name de onderste rij.
heb je enig idee wat deze lampjes kostten ? (gewoon normale lampjes)
ik heb net de foto`s bekeken en van alle knopjes worden daar maar 3 lampjes voor gebruikt ?
en als je de lampjes bij de dealer haal,is dat beter dan zelf met condoopjes te zitten pielen ?

mvg maurice
Noedel
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3747
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 15:40
CCNL lidnummer: 793
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.4 D4D
Locatie: Dendermonde (België)

Re: HOW TO: E12 middenconsole uithalen en openmaken

Bericht door Noedel »

beastbakker schreef:hallo,

bij mij zijn er een paar lampjes kapot,en dan met name de onderste rij.
heb je enig idee wat deze lampjes kostten ? (gewoon normale lampjes)
ik heb net de foto`s bekeken en van alle knopjes worden daar maar 3 lampjes voor gebruikt ?
en als je de lampjes bij de dealer haal,is dat beter dan zelf met condoopjes te zitten pielen ?

mvg maurice
Hey,

Ja daar worden inderdaad maar 3 lampjes voor gebruikt :)
Ik heb er geen idee van hoeveel ze zouden kosten bij de dealer eerlijk gezegd.
Maar die condoompjes kan je perfect van de kapotte afhalen en op de nieuwe zetten, ze gaan er zo af en op ;)

Grtz!
beastbakker
Starting member
Starting member
Berichten: 89
Lid geworden op: vr mar 11, 2011 20:59
CCNL lidnummer: 810
Type Corolla: E12
Type Corolla: toyota
Locatie: St Willebrord (theike)

Re: HOW TO: E12 middenconsole uithalen en openmaken

Bericht door beastbakker »

ik weet ondertussen wat die lampjes kostten,voor alle lampjes,behalve de led dan,9 stuks die kostten 5.30euro per stuk.
ik heb ze vandaag besteld,vrijdag heb ik ze binnen dus dan kan ik ze erin zetten.het zijn trouwens speciale lampjes,ik heb veel steeklampjes maar dat waren dit niet.vandaar dat ik naar de dealer moest.
maar nu het volgende,ik heb een automaat en die verlichting werkt ook niet,heb iemand enig idee hoe dat moet om zo`n lampje te vervangen ?

mvg maurice
Gesloten