Motor swap verhalen van leden

Over de rest...

Moderator: Moderator

Gesloten
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Motor swap verhalen van leden

Bericht door Bertus »

Zoals ik al op het forum heb aangegeven ben ik gegevens gaan verzamelen van leden en hun uitgevoerde motor swap :D Omdat er veel vragen zijn over dit onderwerp heb ik ze gevraagd om een verhaaltje te schrijven en iig op de volgende punten een antwoord te geven;

• Wat zat er voor motor in
• Wat is er in gekomen
• Wat zijn de benodigdheden voor z’n swap
• Wat zijn de tegenvallers
• Waar moet je eventueel goed op letten
• Hoe lang ben je er mee bezig geweest of waar heb je het laten doen
• Graag ook wat foto’s
• En de dingen waar ik nog niet aan gedacht heb


Ik zal voor elk lid een apart stukje maken zodat het lekker duidelijk blijft :wink: Voor vragen en reacties kan gewoon een nieuw topic geopend worden omdat dit topic dan lekker schoon blijft. Er zijn nog wat mensen van wie ik niets ontvangen heb en zou van die ook een stukje willen plaatsen, die kunnen het stukje mailen naar bertus@corollaclub.nl

Regelmatig zal de naam van Ad naar boven komen, dit is de man die de meeste blokken importeerd en eventueel ook de motorswap kan uitvoeren. De meeste doen de swap zelf maar laten de electronica aan Ad over, zijn forumnaam is Turborolla.

Ik hoop dat jullie hier veel lees plezier van hebben en vooral wat info krijgen over de swaps.
Laatst gewijzigd door Bertus op zo dec 03, 2006 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Met dank aan Kees;


Hallo allemaal!
Sommige praten erover, sommige denken er aan, maar soms moet je dingen gewoon dóen! Dát was wat er bij mij door mijn hoofd ging toen ik deze motor kon kopen en aan dit project begon......
Even mijzelf in het kort: Mijn naam is Kees van Gils uit het mooie Brabantse Oosterhout. Sinds het begin van het bestaan van de CorollaClubNL ben ik er al bij. De meeste kennen mij al, dus ik houd het lekker kort. Mijn rolla'tje, een AE101 GTSi, gekocht bij 167.004 km staat nu op een mooie stand van 268.005 km. In de afgelopen jaren heb ik heel veel plezier gehad van mijn eerste motor, maar toen begon het te kriebelen..... Je wilde eens wat anders dan "gewoon" een motortje.....! Bij 250.025 km was het mooi geweest, nu of nooit!
Tussen het moment dat dit in mijn hoofd kwam en het uiteindelijke inbouwen zat slechts een korte tijd. "Als ik het nu niet zou doen, dan kwam het er nooit van" dit waren mijn woorden die me tot de beslissing brachten. Ik liep tegen een motor aan waarvan ik dacht, daar is er nog geen tweede van in Nederland! Het werd een Blacktop 4AGE 20v 165 pk versie.

ITT 2005...... het moment was daar. De Blacktop 20v was binnen! Binnen een paar weken was het zover, mijn laatste ritje met de 4AFE was een feit.
Op dag 1 werd de oude motor verwijderd en alles gedemonteerd wat eruit moest. Best wel pijnlijk om je auto zo zonder motor te zien. Maar ja er kwam wat moois voor terug dacht ik! Bij het eruit halen, kwamen we niets geks tegen, alles kwam zo los en voordat we het wisten lag de 4AFE met bak en al op de stoep. We begonnen ons een beetje zorgen te maken over de stuurbekrachtiging want deze zat op een heel andere plek bij een 4AGE dan die bij een FE.
Komen we vanzelf achter dachten we!
Aan het eind van de eerste dag konden we tevreden zijn over het tempo dat er in zat, wat was dat snel gebeurd! Ik was alleen een klein dingetje vergeten... elektrische ramen willen niet dicht zonder kabelboom en accu.. Maar ja, zeil erover en klaar was Kees.
Op dag twee begonnen Ad en ik vol goede moed aan het demonteren van de bak van de 4AFE. Hier kwam het eerste gelukkige feit naar boven: De bak en koppeling paste 1 op 1 op de blacktop. Pfff dat scheelt in ieder geval dacht ik. Weer een puntje minder om aan te passen! Toen ik het spruitstuk van de 4AFE met die van de Blacktop ging vergelijken kwam ik tot de tweede ontdekking waar ik heel blij mee was. Het spruitstuk van de Blacktop paste ook zo op de voorpijp van de auto! Hoezo moeilijk dat swappen, het is gewoon plug-and-play?
De bak en koppeling werden tegen de Blacktop gemonteerd en toen kon hij erin!
Aan het eind van dag 2 waren we al zo ver dat de 4AGE er helemaal in zat en eigenlijk al heel ver af was. Maar toen de stuurbekrachtiging, dat paste allemaal niet. De volgende 3 dagen hebben we een aantal sloperijen bezocht, niet de grote en dure, maar een beetje de wat kleinere. Voor relatief weinig geld vonden we de stuurbekrachtigingslangen en een reservoir van een E10 1.3/2.0D. Dit moesten we hebben. We konden deze na kleine aanpassingen zo monteren op de blacktop. Weer een zorg minder. Verder werden er op de sloop nog wat andere leuke kleine dingetjes gevonden die ik wel kon gebruiken. Nu kwam het ergste……wachten. Een paar lange dagen en nachten wachten totdat de kabelboom klaar was. Gelukkig was er iemand die er wel kaas van gegeten heeft, want dit lijkt me een klus waar ik nooit aan zou willen beginnen.
Na een weekje in een Suzuki Alto rond gescheurd te hebben kwam het verlossende telefoontje, hij is klaar en loopt als een naaimachientje!! Helaas misten we nog één essentieel onderdeel……Een gaskabel……Gelukkig bood onze Limbo Rikkie “de Witte” uitkomst en een dagje laten: VROEMMMMMMM
Rijden met dat ding. De eerste 100 km hadden we er zo op zitten. Wat klonk ie mooi van onderuit! Rustig aan was helaas het motto. Inrijden was erg belangrijk aangezien dit blok, met slechts 39.000km, lang had stilgelegen! Na 1000 km even nieuwe olie erin en dan langzaam opbouwen. Eerst maximaal 4500 toeren, toen 5500 toeren, 6500 toeren (hé das meer dan dat ik ooit gehaald heb..), 7000 toeren en daarna richting de 8000 vol erop! Heerlijk gewoon het blèren van een 4AGE in vol vermogen! Wat was dit heerlijk speelgoed, 120 km/u terugschakelen naar drie en dan doorhalen tot in de begrenzer(s). Gewoon (black)TOP

Nu vroeg ik me toch wel af, is zo’n blok nu ook even snel als het “nieuwe spul” dat nu rond rijdt. Gelukkig bood een mini Cooper S uitkomst, ik bleef gewoon aan zijn bumper plakken.
In de eerste weken schoten de kilometers onder me door. Twee tot drie keer per week tanken was niet vreemd. ’s Avonds TV kijken? Nee hoor gewoon een blokje om (of 2 of 3…)
Genieten doe ik elke kilometer van mijn “nieuwe speeltje”. En bij deze hoop ik dat ik jullie zo een beetje mijn verhaal heb kunnen vertellen.

De meeste dromen zijn bedrog, maar als ik wakker word dan droom ik nog. Eén keer in de zoveel tijd, komen (stille) dromen toch uit……!

Tot op de volgende meeting!
Groeten Kees, “The Black Legend”
http://www.corollagtsi.com



Wat zat er voor motor in.
Uitgangssituatie 4AFE 1.6 met 250.025km op de klok. Liep nog best lekker maar ik kreeg een hele goede aanbieding om wat te gaan "testen"....
Wat is er in gekomen.
Blacktop 20v (DE EERSTE!!!) in eerste instantie met originele bak, later met 20v versnellingsbak en aandrijfassen. Blok super strak gemaak zodat het lijk op std inbouw. Bijna niemand ziet zo dat er aan geknutseld is. Kat vervangen en nieuwe plannen liggen klaar....
Wat zijn de benodigdheden voor z’n swap.
Bijna niets!! De swap is makkelijk. het grootste deel van je spullen passen. Met een gaskabel, stubekrachtigingssetje en potje van een 4EFE ben je een heel eind.
Wat zijn de tegenvallers.
Lekkende aandrijfaskeering. Volgende keer vervangen als je de assen eruit haalt. Eigenlijk dus geen tegenvallers, gewoon ff een stomme fout die wat meer tijd kostte.
Waar moet je eventueel goed op letten.
Van te voren misschien meteen onderhoud doe. Scheelt weer tijd achteraf. (riem, spanrol enz)
Hoe lang ben je er mee bezig geweest of waar heb je het laten doen.
1,5 bouw, 2 dagen sloperijen af gaan voor onderdelen (we wisten toen nog niet wat er wel of niet paste....) en toen wachten tot de kabelboom klaar was..... totaal dus een week!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Bertus op zo dec 03, 2006 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Met dank aan Robbie F;



Dag clubgenoten,

Ik heb in juni 2006 bij Ad een 1.6 20v blacktop motor besteld. Ik wil de graag eens wat anders dan de standaard 4afe wat er in zat. Ik heb de motor 5 augustus op gehaald bij Ad en ben s’maandags 7 augustus meteen begonnen. Smorgens heb ik de motor eerst bij me vader op me werk opgehaald. Ik heb daar de aanhanger met de motor neergezet aangezien hij daar mooi droog binnen kon staan. Ik ben om 9 uur op me werk begonnen en begon met het vervangen van de distributieriem met spanner en spanrol van de 20v vliegwiel heb ik ook gelijk gemonteerd van een 4age omdat deze blacktop vroeger aan een automaat gekoppeld was. Rond 10 uur had ik de motor gereed om hem er in te leggen. Eerst ff koffie gedronken en om 10.15 begonnen met de 4afe er uit te halen. De 4afe die er in zat was op het laatst toch nog kapot gelopen helaas.(volgens mij wist hij wat er stond te gebeuren) de drijfstanglagers waren kapot gegaan na dat hij een beetje te weinig olie had gekregen. De oude motor was er met 1.5 uur uit compleet met bak.. de koppeling die in me 4afe zat was aardig versleten. Ik had van een schade auto die ik begin dit jaar gekocht had een koppelingset apart gehouden aangezien die er pas 8000 km in zat dus die ging er voor in de plaats. Ik heb de bak gemonteerd en het was tijd om hem terug te plaatsen. Het ging allemaal erg voorspoedig en hij lag er mooi in. Rond 4 uur was het tijd om de vloeistoffen er in te doen en kijken of hij wilde lopen. Ik had op de zelfde manier die Ad had de kabelboom tijdelijk aangesloten. Ik had de brandstofpomp ff directe spanning geven. Door de startmotor te bedienen was het in 1 keer starten en lopen. De motor liep mooi rond en klonk erg lekker en fel door de uitlaat heen. De kabelboom wilde ik ook zelf gaan doen maar dat viel vies tegen dus in overleg met Ad zou ik de auto naar hem brengen Om kwart over 5 ben ik richting huis gegaan en was erg tevreden over de dag. Volgende dag ben ik samen met me vader met een autoambulance de auto weg wezen brengen naar Ad. Ad wilde proberen de auto vrijdag’s klaar te hebben. Voor dat ik al thuis was had ik de eerste foto van Ad en mijn auto al binnen en dat gaf een super gevoel. De rest van de week was ik erg op de tijd en wachten duurde erg lang. Ik heb Ad iedere dag geloof ik wel gebeld hoe het ging, vrijdagmorgen was de dag dat ik de auto weer kon ophalen. Gespannen zat ik in de trein. Eenmaal aangekomen stond Ad al op me te wachten in de starlet van zijn moeder met aanhanger. Er lag in de aanhanger natuurlijk weer een motorblok en wel een 4agze van een mr2. eenmaal aangekomen bij Ad zijn woning zag ik me auto staan. We zijn samen een ritje wezen maken en ik kende me eigen auto niet terug. De eerste paar honderd kilometer rustig aangereden voor de motor en voor me zelf. Ik moest zo wennen aan me auto dat ik het eerst geen fijne auto meer vond. Maar tot nu toe ben ik super tevreden over mijn 1.6 20v blacktop.
Dat weekend dat ik de auto weer terug had zat ik meer in me auto dan dat ik ergens anders mee bezig was. Zaterdagavond ging ik nog een klein stukje rijden met me auto en toen sloeg het nooit lot toe. Ik wilde schakelen van 3 naar 4 maar dat hield in eens op. De versnellingbak vond het niet goed. Ik ben ff gestopt en merkte vanaf dat moment dat hij in geen 1 versnelling meer lekker in wilde. Volgende dag was het itt en ik wilde daar heel graag naar toe met me auto. Het schakelen werd op een gegeven moment steeds beter dus ik dacht van: ooh dat gaat weer goed morgen gaan we gewoon. Volgende dag ben ik gewoon gegaan enkel helaas nooit aangekomen. Ik trapte de koppeling in om terug te schakelen en toen was het gebeurd. Ik had geen aandrijving meer tussen de versnellingsbak en motor. De auto samen met Johan crt afgesleept naar me werk later samen met Raymon en Johan als nog naar het itt enkel zonder auto. Toen ik daar kwam wist iedereen er al van. Volgende dag de koppeling los gehaald en zag dat de plaat het geweld niet aankon. De set was trouwens niet orgineel toyota maar van valeo. Volgende dag er een standaard koppelingset van een 20v motor achter gezet en ik rijd sinds die tijd weer probleemloos. 20 november heb ik de 5 bak vervangen voor een 6 bak van een corolla g6(r). ik heb voor alles deze dingen gebruik kunnen maken van de goed uitgeruste werkplaats van me werk ( toyota dealer) er zijn weinig dingen waar je goed op moet letten enige wat je nodig hebt is een beetje sleutelervaring en de juiste gereedschappen. Makkelijkste is dat je een motortakel kunt gebruiken. Enige tegenvaller is de koppelingset geweest maar dat is misschien ook wel eigen schuld aangezien het niet origineel toyota was. En zoals je kunt lezen is de motor vervangen erg goed te doen binnen 1 dag. Lopend maken en kabelboom heb ik uit handen gegeven aangezien ik geen begin en eind er aan zag. Dus met 1 week werk is het zeker goed te doen. Dus mochten jullie ook swap plannen krijgen dan zijn er ondertussen genoeg mensen met swap ervaring

Mvg Robbie F
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Met dank aan Michel H;



Auto : AE92 GTi bwj '89

In de GTi zit/zat origineel een 4A-GE 16v Tvis motor met 121pk/145Nm. Nu zit er een 4A-GE Blacktop 20v in, in combinatie met een C56 versnellingsbak. De Blacktop levert ongeveer 150pk en 150Nm. De C56 bak is geleverd op de AE101 en AE111, al dan niet met LSD. Deze bak heeft een kortere 3e en 4e versnelling wat de karakteristiek van de 20v ten goede komt. Ook is deze bak wat sterker dan zijn voorganger, de C52. De C52 heeft de nare eigenschap dat, op leeftijd, de 5e versnelling er nog wel eens uit wilt schieten. De Blacktop 20v is geleverd in de AE111 (1995 t/m 1998). De Blacktop past zonder problemen op de motorsteunen van elke AE92 met uitzondering van de AE92 met 1.3 motor.

Er zijn geen speciale benodigdheden voor deze swap. De GTi heeft een andere radiateur nodig, namelijk die van een 4A-FE. De gaskabel past zonder problemen. Men kan het beste het originele Blacktop spruitstuk gebruiken. Hierop moet dan wel een andere voorpijp gemonteerd worden, namelijk die van een 4A-FE (E9/E10/E11). Men moet verder de motorsteunen controleren en indien versleten, vervangen. Ook is het verstandig om voortijdig de distributieriem te vervangen, uiteraard met geleiderol en hydraulische spanner. Wellicht is het verstandig om een oliekoeler te monteren, hiervoor moet men wel een aansluiting op het carterpan maken daar de 20v geen oliekoeler vanuit de fabriek heeft. Deze motoren worden bij goed gebruik redelijk heet waardoor het olieverbruik relatief hoog kan zijn. Ad heeft de motor geswapt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Met dank aan Stefan;



Hallo,


• Wat zat er voor motor in.
* 1.3 4E-FE
• Wat is er in gekomen.
* Bom van een 2.0 turbo intercooler motor. 3S-GTE 2e gen 225pk standaard.
• Wat zijn de benodigdheden voor zo’n swap.
* -Elektrisch schema van zowel de E10 als de 3S-GTE motor.
-Veel technische kennis, lassapparaat, slijptol, een brug en gereedschap.
-Verder natuurlijk het 3S-GTE motorblok incl alles (ecu, draadboom, afm, etc) om 'm te kunnen laten lopen,
-3S-GE Celica versnellingsbak incl. aandrijfassen met het gat voor de startmotor aan de juiste kant, o ja
-vergeet ook de hulpkoppelingcilinder er niet bij te bestellen.
-Snelheidssensor (welke weet ik niet precies, heb afmetingen doorgegeven aan van Deijne).
-3S-G(T)E startmotor.
-3S-GTE brandstofpomp ook uit Celica vandaan.
-3S-GTE drukgroep.
-3S-GE koppelingsplaat.
-3S-GTE Celica radiateur incl. koelfan.
-Diverse 1.3/1.6/2.0/2.0T motorsteunen (welke voor wat is moeilijk te zeggen omdat het een kwestie van combineren is)
-Flensen, universeel flexibel uitlaatdeel, uitlaatbuizen. Voor het maken van het uitlaatsysteem.
• Wat zijn de tegenvallers.
* Geen grote tegenvallers gehad. Alleen bij een 1.6 zul je wellicht wat meer problemen hebben met de motorsteun aan de distributiekant. Omdat deze bij een 1.3 meer naar achteren zit en dus beter uit komt.
Verder veel kleine dingen die je moet aanpassen, bijv de schakelkabels, radiateursteunen. Expansievat moet op een andere plek.Accu moet op een andere plek (liefst naar achter in de auto ivm met weinig ruimte, luchtfilter/buizen moeten ook custom made gemaakt worden etc.Uitlaat moet ook compleet zelf gemaakt worden of worden laten gemaakt omdat er niet zulke grote uitlaten worden gemaakt voor een Corolla.
• Waar moet je eventueel goed op letten.
* Dat je zeker weten de goede onderdelen besteld en dat je het elektrische gedeelte goed aansluit.Verkeerd aansluiten van de bedrading kan fataal zijn voor je ecu of andere componenten.Denk er ook goed om dat je de vacuum aansluiting naar de AFM erop hebt anders blijft de motor niet lopen.Let er ook op dat je het motorblok niet te ver voorover hangt in de motorsteunen, ivm met de oliedrain vanaf de turbo.Het orginele luchtfilterbak kan niet gebruikt worden van de 3S-GTE dus zul je een open luchtfilter moeten gebruiken.Hiervoor moet wel een adapter gemaakt worden aan de AFM.Als je de orginele intercooler van plan bent te gaan gebruiken zorg er dan wel voor dat je een luchthapper hebt geplaatstop je motorkap. Je spijltjes zullen weggeslepen moeten worden anders komt de motorkap tegen de intercooler.Plaats olietemp/druk turbodruk meters, je wilt immers niet dat je mooie blokkie binnen de kortste keren al in puinpoeier draait.De motor zou kunnen lopen met het standaard 1.3/1.6 uitlaatje, dit zou ik niet aanraden omdat de motor dan veel te veel tegendruk krijgt.Daarom is een custom made uitlaat van 3" eigenlijk ook meteen aangeraden.
P.S. Zorg ervoor dat je een remmenupgrade hebt gedaan ;)
• Hoe lang ben je er mee bezig geweest of waar heb je het laten doen.
* Vooraf 2 maanden planning, huiswerk doen, onderdelen regelen. Daarna 3 weken swappen.
• En de dingen waar ik nog niet aan gedacht heb.
* Weet goed waar je aan begint bij zo'n project als dit. Onderschat het niet, het lijkt zo makkelijk omdat ik het in 3 weken voor elkaar heb
gekregen. Enige technische achtergrond en ervaring is aanbevolen.
Misschien kosten er nog bij vermelden?

-Motorblok 1500-2000 euro
-Distributieset 160 euro
-Versnellingsbak met aandrijfassen 250 euro
-Startmotor 50 euro
-Radiateur met fan 100 euro
-Brandstofpomp 75 euro
-Diverse steunen/beugels ca 100 euro
-Koppeling bij elkaar ca 380 euro
-Uitlaatonderdelen ca 80 euro
-Klein materiaal (klemmen, slangen etc) 50 euro
-Olie, oliefilter, bougies ca 100 euro.

Kan zijn dat ik nog wat vergeten ben maar het is dan ook maar een grove indicatie.


Oja wat ik nog wou melden:

Wees niet bang met 200+ pk in je Corolla, deze kan het namelijk goed aan.De auto blijft tamelijk stabiel op de weg en voelt gewoon super aan met zo'n blok.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Bertus op do dec 07, 2006 20:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Met dank aan Gtsi-Puma;



Hallo,

Mijn auto is een Corolla E11 GTSi uit 1997. Standaard ligt hier een 1.6 4afe motor in met ongeveer 110pk.

Na 2 jaar probleemloos rondgereden te hebben vond ik dat het tijd werd voor wat snellers. Dit werd dus een ander blok. Een 4agze 1.6 met supercharger dit levert ongeveer 170pk/210nm.

Ik zelf heb de swap helemaal uit handen gegeven. Ad heeft de gehele motorswap uitgevoerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Met dank aan Wes;



In mijn corolla E11 G6 uit 1997 lag een 4E-FE motor 16v 1300cc 89PK en 135 Nm koppel

Deze motor is dus vervangen door een 4E-FTE motor ook een 1300cc 16v maar met turbo erop.
Dit motorje is er in een paar varianten maar ik heb er eentje uit een EP82 starlet GT Turbo.
Deze motor heeft van de fabriek af 135 pk en 151 Nm koppel

Voor deze swap zijn vereist een FTE motor, FTE ECU, FTE Kabelboom.
Ik heb er voor de zekerheid een nieuwe distributie riem voor gekocht want ja de motor stond natuurlijk al een tijdje stil, ook nieuwe olie uiteraart en oliefilter, nieuwe bougies zijn ook een vereiste! Ook heb ik de koppeling voor de zekerheid vervangen!

Nou een 4E-FE motor swappen voor een 4E-FTE motor is plug and play het past er allemaal zo in, alle motorsteunen zijn hetzelfde, alleen de 4E-FTE versnellingsbak past niet in een corolla dit in verband met het subframe dat in een corolla wel aanwezig is en in een starlet niet! Maar een gewone 4E-FE bak of een G6 bak of een G6R bak passen er gewoon zo op!

Er zijn wel enige complicaties die optreden als je een 4E-FE motor van 1997 voor een 4E-FTE motor gaat swappen, namelijk de toeren teller doet het niet!
Dit komt omdat een 4E-FE motor van na 1997 twee bobines heeft en dus een ander signaal uitgeeft dan de enkele bobine van een 4E-FTE geeft. Dit is bij mij nog niet opgelost maar het is wel op te lossen doormiddel van een diode ertussen te plaatsen om het goede signaal eruit te filteren.

Nog een groot probleem is de uitlaat, bij een standaart FTE zit de katalysator gelijk aan de turbo vast, omdat er dus bij een corolla een subframe onder de motor zit past deze met geen mogelijkheid erop! Ik heb heel de uitlaat lijn zelf moeten ontwerpen en samenstellen. Omdat ik Lasser ben van beroep is dit voor mij geen probleem maar voor iemand die daar niet toe in staat is is het dus een heel groot probleem!! Maar een meevaller is dat de 4E-FE katalysator wel werkt op een FTE motor de mijne is er namelijk gewoon zonder blikken of blozen mee door de keuring gekomen :D!

Ook een probleem is de intercooler, die zit bij een 4E-FTE boven op de motor! De goedkoopste oplossing is een gat in de motorkap zagen waar de intercooler zit met een luchthapper erop gemonteerd. Maar ik wou dit niet dus ik heb doormiddel van RVS buizen de intercooler van boven op de motor naar achter de voorbumper verplaatst, dit is geen makkelijk karwei en er komt een hoop pas en meetwerk bij kijken!

Waar je op moet letten bij het kopen van een 4E-FTE motor is natuurlijk of de intercooler die bovenop het blok zit niet beschadigd is! Ook moet je kijken of alle sensoren nog intact zijn en of er niet in de kabelboom geknipt is! ook Moet je er op letten of de ECU niet beschadigd is en of het wel een echte FTE ecu is die erbij hoort van het type motor.
Je hebt namelijk een EP91 en een EP82 en een EP81 4E-FTE motorblok en de ECU's coresponderen niet met elkaar!

De swap heb ik uit handen gegeven, omdat ik er op het moment gewoon niet genoeg verstand van had en vooral niet van de kabelboom die aangepast moest worden! Ik heb mijn auto ongeveer 2 en een halve week kwijt geweest, ik heb daarbij zelf ongeveer 10 uur bezig geweest om de uitlaat eronder aan te passen! Het kan sneller maarja we zijn er niet constant aan bezig geweest, en ook omdat er nog enige onderdelen besteld moesten worden.

Nog even algemeen over de 4E-FTE motor blokken;

Het zijn hele fijne motorblokken om mee te rijden, lekker veel koppel onderin en trekt heel lekker door zijn toeren heen.
De turbo begint namelijk bij 2500 toeren al vol op te spoelen waardoor je al vrij snel je volle vermogen hebt! Ook gewoon in het dagelijks verkeer is er goed mee te rijden, een standaart 4E-FTE rijdt ongeveer 1:13 dus je hebt nog eens een redelijk zuinige motor ook voor dit vermogen!

Kwa tuning zit je ook heel goed, het blok heeft namelijk heel veel aftermarket onderdelen, en navenhand het maar een 1300cc motortje is zijn er vrij grote pk cijfers mee te verkrijgen! Er zijn exemplaren bekend met 300+ pk's op de wielen!


Greets wesley disco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Met dank aan Co'tje;



Hallo allemaal,


• Wat zat er voor motor in.
Het gaat om een toyota corolla e10 uit 1994 met een 4a-fe 1.6 16V zonder stuur bekrachting en zonder airco.

• Wat is er in gekomen.
Een 4a-ge 20V blacktop die is origineel in de japanse e11 geleverd.

• Wat zijn de benodigdheden voor z’n swap.

Wat je nodig hebt is uiteraard de motor + kabelboom en ecu, nieuwe olie,
schoonmaak spullen, krik + bokken(brug zou makkelijker zijn), motor takel om de motor er uit te halen en er in te hangen, een groot zeil tegen lekkende vloeistoffen, een emmer/teil/olie opvangbak , goed gereedschap, in mijgeval ook een auto ambulance omdat de auto voor de kabelboom naar Oirschot gebracht moest worden.

Niet persee nodig maar wel aan te raden distributie riem + spanrollen,
nieuwe bougies, nieuwe keeringen voor de versnellingsbak (je hebt kans dat deze gaan lekken bij het eruit halen van de aandrijfassen en ze kosten niet zo veel om te vervangen.

• Wat zijn de tegenvallers.
Eigenlijk geen echte grote tegenvallers gehad alles paste vrij makkelijk,
alleen wat problemen gehad met de versnellingsbak die niet helemaal goed op de motor paste, maar na een paar gaatjes uitgeboord te hebben paste alles perfect.

En een tegenvaller was dat mijn mooie zelfgemaakte veerpootbrug niet meer paste :cry: een hogere veerpootbrug bied hier uitkomst.

Een andere tegenvaller is dat de versnellingsbak van een 4a-fe er wel goed op past en goed werkt maar niet zo sterk is, de motor ligt er bij mij nu zo’n 15000 km in en de bak begint nu echt slecht te worden, waar hij nog goed was bij mijn 4a-fe. Dus een BT versnellingsbak is sterker en eigenlijk ook iets sneller.

• Waar moet je eventueel goed op letten.
De rechter(bijrijderskant) motorsteun aan de motor(BT) heeft 3 gaten in de lengte richting en de motorsteun in de auto 3 in een driehoek, je kan de motor gewoon met maar 2 bouten vast zetten dit past gewoon.

Ook moet je er rekening mee houden dat je gaskabel van de 1.6 niet meer past hiervoor moet je een gaskabel van een 1.3 of van een diesel gebruiken. Ik heb die van een 1.3 gepakt.

Bij het inbouwen van de motor is het het makkelijkst om de
luchtfilterbak(zwarte bak aan de Trottles) los te maken. Met die bak er aan gaat de BT wel in de auto maar dan kan je erg lastig bij de achterste
motorsteun. Ik heb dus met die bak erop gedaan en ben daardoor goed aan het kutten geweest met die motorsteun.

Let er ook op dat alles weer goed ingevet word, zoals b.v. je druklager.
Deze ben ik dus vergeten en dat vind hij niet leuk :oops: waardoor hij nu
goed begint te zingen als ik mijn koppeling indruk.

• Hoe lang ben je er mee bezig geweest of waar heb je het laten doen.
De motor heb ik zelf samen met mijn oom ingebouwd we zijn op donderdag begonnen en waren op zaterdag klaar. Ik moet er wel bij zeggen dat we op donderdag pas om 14:00 uur begonnen. Donderdag was de 4a-fe uit de auto, vrijdag was de versnellingsbak van de 4a-fe op de BT gezet en hing de BT in de auto zaterdag zijn we nog een ochtendje bezig geweest om de laatste dingen te regelen en alles op te ruimen. dus in 2 dagen is het goed te doen.

Toen een auto ambulance gehuurd de auto daar opgehesen en auto naar Oirschot gebracht. omdat daar de kabelboom aangepast zou worden door Ad, dit is tevens de leverancier van mijn blok. De auto zou ongeveer een week wegblijven maar het duurde bij mij 2 weken omdat er bij ad was tussen kwam maar dit mocht natuurlijk de pret niet drukken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Met dank aan Patrieck ‘Blof-fan’ Wattel;



Motorswap van 1.6 16V 4A-FE naar 1.6 16V 4A-GE in ’90 Toyota Corolla AE92 GTSi HB. Het gaat hier om de auto van Thierry (TJ).

• Wat zat er voor motor in.
De motor die de auto voor de swap voort liet razen over ’s lands snelwegen was een 1.6 16V 4A-FE motor

• Wat is er in gekomen.
De 4A-FE heeft het veld moeten ruimen voor een ‘B(luetop)igport’ 1.6 16V 4A-GE motor. Bouwjaar, donorauto en geschiedenis: Onbekend.

• Wat zijn de benodigdheden voor z’n swap.
Allereerst: Een plaats en tijd om dit te doen! En natuurlijk de nieuwe motor zelf en alles wat daar omheen hangt zoals de kabelboom, ECU, diverse kleine materialen, (Sensoren, ontstekingsonderdelen) andere voorpijp. Ook is het aan te bevelen om het dashboard en de dashboard kabelboom te vervangen door die van een GTi, dit i.v.m de aansluitingen op de ECU en de extra meters in het GTi dashboard. Het maakt het gewoon net iets makkelijker en de voorzieningen voor deze meters zitten al in de motor kabelboom en de motor zelf.

• Wat zijn de tegenvallers.
In eerste instantie werd er gedacht dat dit een swap was die redelijk plug & play was, maar daar viel het dus even tegen. Mechanisch is de motor zo om te hangen, da’s hooguit een middagje werk. Maar de elektra en met name de ontsteking is wezenlijk anders. Deze werkt namelijk met een voorschakelweerstand, aparte ontstekingsmodule, bobine en verdelerkap, waar dit in de 4A-FE allemaal redelijk 1 geheel is. Ook bleek er achteraf dat er wel 3 verschillende varianten van de ontsteking te zijn met onderdelen die dus niet onderling op elkaar aansluiten. Ook hadden we hier geen goede schema’s van en omdat we niet met zekerheid konden zeggen wat er met de motor gebeurd was en waar hij uit kwam bleken er steeds meer onderdelen weer besteld moeten worden, wat weer wachttijden betekende. Ook was er gerotzooid met de kabelboom en het vacuüm systeem, wederom waren er geen schema’s, dus werd het net zolang uitproberen tot alles werkte.

• Waar moet je eventueel goed op letten.
mijn persoonlijke tip: Zorg dat je alles helemaal kompleet hebt!!! Als je een motor koopt. Zorg dan dat echt alles helemaal compleet is, met name de elektra, gezien er dus best verschillen in kunnen zitten bij verschillende bouwjaren. Zoek ook het een en ander goed uit voordat je begint. Ideaal zou zijn: Zorg dat je de motor compleet hebt liggen en wanneer de motor nog buiten de auto ligt, kijk dan eens het goed naar het een en ander, wat waar aangesloten dient te worden, sluit de kabelboom eens aan en kijk wat er nog ontbreekt en wat daar hoort. Zo voorkom je nare verassingen tijdens de swap. Kijk ook goed of alles nog goed is aangesloten met schema’s voordat je aan de swap begint, nu kun je overal nog goed bij!

• Hoe lang ben je er mee bezig geweest of waar heb je het laten doen.
Er werd in November gestart met de swap, waarbij het mechanische gedeelte binnen een paar dagen gepiept was, maar doordat er wat onverwachte problemen waren aan de electra en dergelijke en er nog kleine onderdelen misten werd de swap steeds vertraagd doordat er weer nieuwe onderdelen gezocht en besteld moesten worden. Ook kon er door tijdgebrek niet echt lekker doorgeklust worden waardoor de auto al met al een goede 3 tot 4 maanden stil heeft gestaan!

• Graag ook wat foto’s.
Sorry, die zijn niet gemaakt bij deze swap, maar (detail) foto’s van zowel de 4A-FE als de 4A-GE of onderdelen hiervan zijn ruimschoots aanwezig! Wel even vragen wat je wilt weten of zien, indien gewenst.

• En de dingen waar ik nog niet aan gedacht heb.
Financieel: Een exact bedrag voor deze swap is er niet te noemen doordat er steeds meer bestel of op een sloop gezocht moest worden. Maar een dergelijke swap met een goede 4A-GE motor vanaf een prijsje van 500 Euro te doen zijn.
Een klein iets wat niet iedereen zich realiseert voordat hij aan een swap begint, maar wat meestal wel gebeurd: Een swap komt nooit alleen. Als je je motor swapt voor een andere motor, dan betekent dat meestal dat je flink met je auto bezig bent. Vaak komt het dan voor dat je tijdens de swap, wanneer je je er meer in verdiept, dingen tegenkomt die niet in de originele plannen zaten, maar die dan toch erbij komen (In dit verhaal bijvoorbeeld het GTi Dashboard met bijbehorende kabelboom).
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Met dank aan Jeroen van Groesen.



Voor ik aan de swap begon heb ik nog even zitten piekeren of het een Blacktop of een 3SGTE zou worden. Naar een tijd daarover na gedacht te hebben ben ik tot de conclusie gekomen; dat ik voor mij als redelijk onervaren beun monteur een 3SGTE leggen nog iets te hoog gegrepen vond. Gelijk daarna heb ik Ad gebeld, en een 4A-GE 20V Blacktop besteld. Een week later gingen me ouders op vakantie en ging ik een blacktop leggen tijdens hun afwezigheid.

Zonder dat me ouders er iets van af wisten zijn we begonnen met mijn blok eruit te halen op de dag na hun vertrek. Dit was zondag 13 Augustus. Die zelfde dag lag het 4A-FE blok al los in de garage. De maandag erop zijn we de Blacktop gaan ophalen. Dit hebben we gedaan met een aanhangwagen van Boels en mijn vervangend vervoer. Dit was de ford mondeo stationwagon uit 2006 van mijn vader. Inmiddels had ik ook alle benodigde onderdelen besteld en al voor een groot deel binnen.
• 2x 5L olie. Een kan voor het inrijden, de andere voor daarna.
• 2x olie filter. Ook een voor het inrijden de andere voor erna.
• Distributie riem, en spanrol.
• Spanner, deze had ik te laat besteld want ik wist niet dat dit een apart onderdeel was had verwacht dat deze aan de spanrol zat.
• Bougies. Dit is ook een leuk grapje voor dit blok.
• Koppelingsset. Ik had niet verwacht dat deze ook nodig was maarja helaas heb je altijd kosten uit het onverwachte
• Vliegwiel, nog zo iets onverwachts maar gelukkig had Ad nog een vliegwiel liggen.
• Gaskabel. Deze kon ik gelukkig van Kees overnemen want deze was moeilijk te vinden.
• En nog wat kleine dingen als uitlaat pakkingen en bouten die ik had afgebroken.

Toen het blok in me garage lag ben ik begonnen aan het onderhoud ervan. Dinsdag heb ik de versnellingsbak van de 4afe afgehaald, samen met nog wat andere dingen die ik nodig had voor de Blacktop. Ook heb ik gelijk de meeste sensoren omgewisseld met het 4A-FE blok, dit was achteraf niet nodig. Woensdag de 16e zijn we begonnen aan het opbouwen van het blok. Deze dag hebben we het vliegwiel op het blok gemonteerd, de koppelingsset erop gezet en de bak op het blok gemonteerd. Ook hebben we nog even de bougies, en het olie filter vervangen. Donderdag kreeg ik hulp van buiten af. Arean een goede monteur en tevens een vriend van mij en Pieter heeft geholpen met de distributie riem te vervangen. Dit werkje durfde ik zelf nog niet aan vanwege het instellen van de timing. Achteraf stelde dat ook niet veel voor maar nu was het al gedaan. Deze avond zijn we voor de verandering een keer op tijd gestopt met de bezigheden. Alle voorgaande dagen zijn we namelijk tot diep in de nacht door gegaan omdat we overdag beide moesten werken, bij onze vakantie job. Vrijdag zijn we weer verder gegaan en hebben we op een avond het complete blok erin gehangen. Op een paar kleine dingen na, omdat we toch maar besloten hebben alsnog te gaan slapen rond een uur of 2 nachts.
Volgende dag hebben we de laatste dingen gedaan.
• assen terug plaatsen
• accu en lucht filter buizen terug plaatsen
• onsteking inbouwen en aansluiten
• en als laatste moest de motor kap terug.
Nu was hij klaar, om maandag 21 Augustus naar Ad te gaan voor de kabelboom in te laten bouwen.
Deze maandag is hij dan eindelijk weg gegaan. Ik heb de auto transporter van Boels gehuurd waarop we de Rolla hebben geladen. (Pieter werkt immer bij Boels als vakantie baantje dus konden we deze erg voordeling huren) Hierbij kwamen we er achter, dat het niet zo slim is geweest om de elektrische ramen open te laten staan tijdens het inbouwen. Deze ramen gaan niet zo makkelijk dicht zonder kabelboom. Nog even de raampjes afgeplakt en we gingen op pad met de Handyman auto van mijn vader.
Eenmaal bij Ad afgezet was het wachten tot hij klaar was om te rijden. Donderdag 24 Augustus was de dag. Nu konden we hem ophalen tussen door hebben we nog wel een paar onderdelen afgezet bij Ad, die ik vergeten was mee te geven. Nu kon ik gaan test rijden, hierbij kwamen we er achter dat we vergeten waren pakkingen tussen de uitlaat te plaatsen. Ook merkte we dat we te weinig vet in de homokineet had gedaan. Dit mocht de pret niet drukken, want ik kon voor het eerst in me eigen auto met een blacktop inside rijden. Een beetje jammer was dat Pieter hem naar huis mocht rijden, omdat ik terug moest rijden met de auto van me vader. (iets met verzekeringstechnische dingetjes vanwege dat het een lease wagen is)
De dagen erna heb ik de kleine vergeten dingetjes in orde gemaakt. De uitlaat pakking en wat vet in de homokineet gedaan. Daarna heb ik me dashboard maar eens terug gebouwd. Nu kon ik beginnen met het inrijden. Het was een totale nieuwe ervaring, me koppeling en gas reageerde totaal anders als bij het vorige blok.



Wat zat er voor motor in.
iik ben van een 4A-FE 16v met 230.000km
Wat is er in gekomen.
een 4A-GE 20V Blacktop met een lage onbekende kilometerstand
Wat zijn de benodigdheden voor z’n swap.
Als je geluk geen onderhoud doet heb je alleen een gaskabel, Olie, en koelvloeistof nodig, anders wat meer zie verhaaltje.
Wat zijn de tegenvallers.
onervarenheid, en vermoeidheid. Bijvoorbeeld het vergeten van de uitlaat pakking, en te weinig vet in me homokineet terug stoppen.
Waar moet je eventueel goed op letten.
ik zou als je onderhoud uitvoerd dit doen voor het blok in de caroserie gedaan wordt, dit heb ik gedaan en ben daar achteraf blij mee, omdat het naderhand bijna niet mogelijk is dank aan de distributie riem vervangen
Hoe lang ben je er mee bezig geweest of waar heb je het laten doen.
Ik heb het zelf gedaan samen met een vriend pieter.
als je aan een stuk door werkt is het in een 4 dagen te doen denk ik. Ik heb er zelf 10 dagen over gedaan.Dit waren alleen avond uurtjes, en tussen door de auto afleveren bij ad voor het ombouwen en inbouwen van de kabel boom.Het wisselen van het blok zelf is snel gedaan in 4 uur tijd was het oude blok eruit, en de motor ruimte leeg.
In 6 uur tijd zat alles er weer in op de kabelboom na.
En dit voor mensen die geen monteur zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Met dank aan Rene Lucas.



Hallo,

Toen ik mijn corolla kocht wilde ik er iets speciaals mee en wilde dus ook even een motorswap uitvoeren. Wat heb ik er een strijd mee gehad!
De auto had ik twee en een half jaar en elke keer zij ik dat ik er een 1.6 20v silvertop in wilde zetten. Ik had me er helaas nooit echt in verdiept en op het forum kwam ik ook niet vaak.

Mijn oude 4a-fe begon mankementen te vertonen doormiddel van ernstige blauwe rook uit de uitlaat. Toen moest het gebeuren, het was nu of nooit en heb nog even overlegt met mijn vaste autobedrijf of ik daar terecht kon. Ik had weinig achtergrond informatie en bij het auto bedrijf ook niet veel, wel waren ze erg entousiast om mij te helpen. Hij had nog familie die er ook nog wel het een en ander van wist. Wel wist ik dat bij kleine staarman in bornebroek wel eens silvertopmotoren werden aangeboden, dus mijn moeders auto opgehaald met de aanhanger en hup naar bornebroek. Daar aangekomen hadden ze er nog een die achter op de aanhanger gepleurt, vast gesjort werd met een paar spanbanden en naar huis. Direct ben ik doorgereden naar ten dam (het autobedrijf) en heb daar mijn trotse aanwinst laten zien. Dit was 18/7/05.

De volgende dag eerst maar eens gekeken wat er allemaal aanzat. De afm zat erbij, er zat nog een stuurbekrachtegings pomp en versnellingsbak op. Ook nog een zootje af geknipte kabels, en als ik ergens een hekel aan heb is het elektrische draadjes zonder stekker. Ook zat er een vliegwiel op, maar een van een automaat(kwam ik later achter). Komt wel goed dachten we.

Besloten hadden we om de motor te laten lopen op de bedrading van de 4a-fe en met de stekkers van de 4a-ge, dan zonder afm en de verdeler van de 4a-fe. Voor de vvt wilden we een aparte kast halen en deze hier op aansluiten maar eerst eens zorgen dat hij ging lopen, de vvt komt later wel. ( Nou kom ik zeker idioot over? krijg ja als je kok bent en geen automonteur.) Daarna maar eens begonnen met mijn eigen motor er uit te halen, dit was al eens een keer gedaan. Wanneer de bedrading er af gehaald was begonnen met het overzetten van de stekkers, lekker knippen en solderen.

Na ongeveer 1 week in mijn vrije uurtjes knutselen kon het gebeuren, de versnellingsbak van mijn 4a-fe afgehaald en wat ziet Rene nu? een kompleet ander vliegwiel. Zelfs het aantal bout gaten verschilde 6 voor een 4a-fe en 8 voor de 4a-ge. Met de geleende auto van mijn moeder ben ik naar een neef van ten dam gereden, dat is autobedrijf konijnenbelt in Nijverdal (autoplein Nijverdal) en het probleem voorgelegd. Daar heeft hij even gezocht en tada er lag er nog een van een gt. Ook had hij nog een distributieriem van een 20v en een nieuwe spanrol, die ook maar gelijk meegenomen.. Terug gekomen bij ten dam blijkt mijn koppelingsplaat niet te passen, weer terug naar nijverdal om een bijbehorende plaat te bestellen.

Helaas 1 week levertijd, na die week het setje op gehaald en nog een paar keer naar nijverdal gereden omdat het toplager niet in mijn bak paste. De bak gemonteerd en de motor was klaar voor het plaatsen, dit ging best wel snel. Alles aangesloten en geprobeerd te starten, niks das jammer. Bij het doormeten kregen de injectoren wel stroom, dus zou ie het moeten doen. We zijn druk bezig geweest met van alles te proberen en op het laatst kwamen we er achter dat de van de 4a-fe op het verkeerde moment vonkte. De bougie kabels waren verwisseld en ik geloof dat ze allemaal een plaats opgeschoven waren op de verdeler, nummer 1 werd op cilinder nummer 2 gezet en zo verder, waarna hij warempel hij liep en zo beroerd als een koe op 2 poten. Maar hij deed iets, de volgende stap was om hem naar Nijverdal te brengen waar ze hem uit zouden lezen en in orde maken. Met een week moest ik maar eens langskomen om te horen.

Na die week begon de ellende. In Nijverdal zagen hun er ook geen heil meer in en gaven ze mij de boodschap mee dat ik opzoek moest gaan naar een originele kabelboom met toebehoren en e.c.u. Hoe moest ik hier nu aankomen? Gemaild met silvertoppie en gevraagd of hij mij iets kon uitleggen en of ik eens mocht kijken bij hem. Dit was wel goed, hij had mij ook geadviseerd om een complete bekabeling te kopen bij de motor.

Silvertoppie heeft mij erg veel geholpen, daarvoor mijn dank. Via club4ag een kabelboom gekocht waar niet in geknipt was, kompleet met alle zekeringen en toestanden er om heen. Dit moest uit canada komen en was dus een kleine 6 weken onderweg. Ondertussen de andere kabelboom er weer uit gehaald en nog een paar andere kleine dingen gedaan. Gelukkig kon ik in Albergen een e.c.u kopen wat mooi dichtbij is voor mij, helaas had hij verder niets.

Eindelijk was mijn kabelboom er en zo gauw mogelijk deze er aan gemaakt. Lastig was dat ik nu de auto in Nijverdal had staan en dus daarheen moest rijden, half uur heen en half uur terug. Wanneer de hele kabelboom er in was gemonteerd samen met de e.c.u. zou de motor het moeten doen. De auto op contact en startte al, dat klopte dus al niet. De moed zakte mij heel diep in de schoenen en heb gevraagd of ze van konijnenbeld een oplossing hadden. Later bleek dat ik een relais voor de koplampen gebruikte om deze uit te schakelen als de auto van het contact af is, die was de boosdoener hiervoor. Later heb ik nog een keer proberen te starten maar hij deed het niet, dit was eind november 2005.

Op 2 januari was weer zoveel moed verzameld (ingedronken met oud en nieuw) om maar weer eens te gaan kijken bij mijn auto samen met mijn kameraad Roy. Verspreid over 3 weken hebben we veel koude uren buiten gelegen, ja buiten want er was geen ruimte binnen bij konijnenbelt. Van alles hebben we geprobeerd maar niets werkte. Op het internet gezocht tot iemand mailde met de vraag of de ignitor wel goed aan de massa zit, niet dus! De volgende dag met Guus (een andere goede kameraad) erheen. Dit probleem verholpen en de auto startte direct, eindelijk weer geluid uit mijn auto.

Hij liep alleen nog niet goed omdat ik de trottle position sensor er op had zitten van de 4a-fe. De stekker eraf gehaald en weer naar ten dam gereden waar de laatste problemen opgelost zijn. Zoals de radiatorvin die constant draaide, de thermostaat die kapot was en de kachel binnen deed nog niet. Deze ellende uiteindelijk nog even opgelost en eindelijk kon ik gaan rijden met de corolla.

Groeten Rene.

Wat zat er voor motor in?
1.6 16v 4a-fe
Wat is er ingekomen?
1.6 20v silvertop 4a-ge
Wat zijn de benodigdheden?
veel kennis en veel geduld. gereedschap en een brug
Wat waren de tegenvallers?
Het was een grote tegenvaller voordat hij liep.
Hoelang ben je er mee bezig geweest of waar heb je het laten doen.
Begonnen op 18/7/05 en geeindigd op 14/2/2006.
Meest zelf met behulp van vrienden en auto bedrijf ten dam, want die hebben ook veel voor niks gedaan.

Dingen ten aanvulling;
Ik wil iedereen erg bedanken die mij geholpen hebben, waaronder de mede forummensen, auto bedrijf ten dam, autobedrijf autoplein nijverdal, vrienden, ouders, vriendin.

Geschatte kostprijs. 900 euro voor de kale motor en een dikke 1200 euro aan kabelboom en andere benodigdheden.

Voor de mensen die ook zoiets willen doen;
Zorg dat je goede info hebt en probeer niet te besparen op aanschaf. Zorg er voor dat je alle benodigdheden erbij hebt, zoals bekabeling en dergelijke, deze dingen zijn los duurder dan als je het in een keer mee besteld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Met dank aan Niels.



In mijn corolla GT twincam16 is in plaats van de standaard 4age 16V een 4agze gekomen, dit is in basis ook een 4age, maar dan met een mechanisch aangedreven compressor. Wel bekend bij de meeste hier.

Ik heb de swap helaas niet zelf uitgevoerd, helaas omdat ik dan misschinen niet zo'n problemen had gehad met storingzoeken. Ik heb de auto namelijk zo gekocht, weliswaar met lopende motor. Maar aan alles was te merken dat hij erin gelepeld was onder het motto: als het ding het maar doet. Ik had oa het probleem dat mijn accu om de 5 dagen leeg was als ik hem niet gebruikte.
Het probleem was na lang zoeken gevonden, lang zoeken omdat men alleen rode en zwarte bedrading had gebruikt. Men had de onstekingsmodule rechtstreeks op de pluspool aagesloten, deze stond dus continu onder spanning.

Goed hier de dingen die naar mijn weten persé nodig zijn om de swap goed uit te voeren:
- een goede 4agze, wat steeds lastiger zal worden, of je moet je tevreden stellen met het eerste type die in de aw11 mr2 lag
- een complete kabelboom van de 4agze
- een hoodscoop of een Front mount intercooler, makkelijkste is om een gat in je motorkap te maken en er een hoodscoop op te zetten. Bij de ae82 kan de kap anders niet dicht, bij de ae111 past het net onder de kap.
- natuurlijk de ECU
- elektrische schema's van de auto waar de motor in komt
- een handige harry (al dan niet zelf)
- een zak met geld gevuld met ongeveer 3000 euro

Echte tegenvallers met swappen kan ik je zo niet noemen omdat ik zelf de swap niet heb uitgevoerd. Behalve dan dat je toerenteller niet meer werkt, dit omdat de 4agze met 2 bobines werkt en de 4age met 1, hierdoor kan de toerenteller de pulsen niet omzetten naar een goed signaal en zal de helft van de toeren aangeven.
Wat je gegarandeerd ook tegen gaat komen bij de 4agze is dat de riem die over de supercharger loopt gaat slippen bij zo'n 6500 à 7000 rpm. De riem wordt namelijk zwaar belast en is op gevoel niet op juiste spanning te zetten. Hij moet behoorlijk strak staan om dit te voorkomen.

Momenteel wordt de wagen helemaal roestvrij gemaakt en compleet opgeknapt en dan in two tone gespoten.

Het is een kort verhaal, maar dat komt omdat ik de auto zo gekocht heb zoals gezegd, ik kan dus de echte problemen die je tegenkomt niet aangeven.
Voordeel van de 4agze is dat hij zo in de motorsteunen en op de standaard bak past, ook kan je de standaard uitlaat gewoon gebruiken vanaf het uitlaatspruitstuk.

groeten Niels
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Re: Motor swap verhalen van leden

Bericht door Bertus »

Voor een mooi verhaal van Witte Reus kan je beter even op de website kijken, wat een werk zeg :D



Ik kan je een heel verhaal sturen, maar het gemakkelijkste is gewoon deze site te bekijken: http://www.cardomain.com/ride/508791/1
Op pagina 15 staat de swap van de GZE en op pagina 25 het verhaal over de turbo ombouw.

Groeten

Rik Deckers a.k.a. de witte reus!
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Motor swap verhalen van leden

Bericht door Co'tje »

zijn er nog mensen die recentelijk geswapt hebben en hun verhaaltje hier kwijt willen, dan mag je dat naar mij pmen/mailen en dan zorg ik dat het hier terecht komt.

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gesloten