Met dank aan Kees;
Hallo allemaal!
Sommige praten erover, sommige denken er aan, maar soms moet je dingen gewoon dóen! Dát was wat er bij mij door mijn hoofd ging toen ik deze motor kon kopen en aan dit project begon......
Even mijzelf in het kort: Mijn naam is Kees van Gils uit het mooie Brabantse Oosterhout. Sinds het begin van het bestaan van de CorollaClubNL ben ik er al bij. De meeste kennen mij al, dus ik houd het lekker kort. Mijn rolla'tje, een AE101 GTSi, gekocht bij 167.004 km staat nu op een mooie stand van 268.005 km. In de afgelopen jaren heb ik heel veel plezier gehad van mijn eerste motor, maar toen begon het te kriebelen..... Je wilde eens wat anders dan "gewoon" een motortje.....! Bij 250.025 km was het mooi geweest, nu of nooit!
Tussen het moment dat dit in mijn hoofd kwam en het uiteindelijke inbouwen zat slechts een korte tijd. "Als ik het nu niet zou doen, dan kwam het er nooit van" dit waren mijn woorden die me tot de beslissing brachten. Ik liep tegen een motor aan waarvan ik dacht, daar is er nog geen tweede van in Nederland! Het werd een Blacktop 4AGE 20v 165 pk versie.
ITT 2005...... het moment was daar. De Blacktop 20v was binnen! Binnen een paar weken was het zover, mijn laatste ritje met de 4AFE was een feit.
Op dag 1 werd de oude motor verwijderd en alles gedemonteerd wat eruit moest. Best wel pijnlijk om je auto zo zonder motor te zien. Maar ja er kwam wat moois voor terug dacht ik! Bij het eruit halen, kwamen we niets geks tegen, alles kwam zo los en voordat we het wisten lag de 4AFE met bak en al op de stoep. We begonnen ons een beetje zorgen te maken over de stuurbekrachtiging want deze zat op een heel andere plek bij een 4AGE dan die bij een FE.
Komen we vanzelf achter dachten we!
Aan het eind van de eerste dag konden we tevreden zijn over het tempo dat er in zat, wat was dat snel gebeurd! Ik was alleen een klein dingetje vergeten... elektrische ramen willen niet dicht zonder kabelboom en accu.. Maar ja, zeil erover en klaar was Kees.
Op dag twee begonnen Ad en ik vol goede moed aan het demonteren van de bak van de 4AFE. Hier kwam het eerste gelukkige feit naar boven: De bak en koppeling paste 1 op 1 op de blacktop. Pfff dat scheelt in ieder geval dacht ik. Weer een puntje minder om aan te passen! Toen ik het spruitstuk van de 4AFE met die van de Blacktop ging vergelijken kwam ik tot de tweede ontdekking waar ik heel blij mee was. Het spruitstuk van de Blacktop paste ook zo op de voorpijp van de auto! Hoezo moeilijk dat swappen, het is gewoon plug-and-play?
De bak en koppeling werden tegen de Blacktop gemonteerd en toen kon hij erin!
Aan het eind van dag 2 waren we al zo ver dat de 4AGE er helemaal in zat en eigenlijk al heel ver af was. Maar toen de stuurbekrachtiging, dat paste allemaal niet. De volgende 3 dagen hebben we een aantal sloperijen bezocht, niet de grote en dure, maar een beetje de wat kleinere. Voor relatief weinig geld vonden we de stuurbekrachtigingslangen en een reservoir van een E10 1.3/2.0D. Dit moesten we hebben. We konden deze na kleine aanpassingen zo monteren op de blacktop. Weer een zorg minder. Verder werden er op de sloop nog wat andere leuke kleine dingetjes gevonden die ik wel kon gebruiken. Nu kwam het ergste……wachten. Een paar lange dagen en nachten wachten totdat de kabelboom klaar was. Gelukkig was er iemand die er wel kaas van gegeten heeft, want dit lijkt me een klus waar ik nooit aan zou willen beginnen.
Na een weekje in een Suzuki Alto rond gescheurd te hebben kwam het verlossende telefoontje, hij is klaar en loopt als een naaimachientje!! Helaas misten we nog één essentieel onderdeel……Een gaskabel……Gelukkig bood onze Limbo Rikkie “de Witte” uitkomst en een dagje laten: VROEMMMMMMM
Rijden met dat ding. De eerste 100 km hadden we er zo op zitten. Wat klonk ie mooi van onderuit! Rustig aan was helaas het motto. Inrijden was erg belangrijk aangezien dit blok, met slechts 39.000km, lang had stilgelegen! Na 1000 km even nieuwe olie erin en dan langzaam opbouwen. Eerst maximaal 4500 toeren, toen 5500 toeren, 6500 toeren (hé das meer dan dat ik ooit gehaald heb..), 7000 toeren en daarna richting de 8000 vol erop! Heerlijk gewoon het blèren van een 4AGE in vol vermogen! Wat was dit heerlijk speelgoed, 120 km/u terugschakelen naar drie en dan doorhalen tot in de begrenzer(s). Gewoon (black)TOP
Nu vroeg ik me toch wel af, is zo’n blok nu ook even snel als het “nieuwe spul” dat nu rond rijdt. Gelukkig bood een mini Cooper S uitkomst, ik bleef gewoon aan zijn bumper plakken.
In de eerste weken schoten de kilometers onder me door. Twee tot drie keer per week tanken was niet vreemd. ’s Avonds TV kijken? Nee hoor gewoon een blokje om (of 2 of 3…)
Genieten doe ik elke kilometer van mijn “nieuwe speeltje”. En bij deze hoop ik dat ik jullie zo een beetje mijn verhaal heb kunnen vertellen.
De meeste dromen zijn bedrog, maar als ik wakker word dan droom ik nog. Eén keer in de zoveel tijd, komen (stille) dromen toch uit……!
Tot op de volgende meeting!
Groeten Kees, “The Black Legend”
http://www.corollagtsi.com
Wat zat er voor motor in.
Uitgangssituatie 4AFE 1.6 met 250.025km op de klok. Liep nog best lekker maar ik kreeg een hele goede aanbieding om wat te gaan "testen"....
Wat is er in gekomen.
Blacktop 20v (DE EERSTE!!!) in eerste instantie met originele bak, later met 20v versnellingsbak en aandrijfassen. Blok super strak gemaak zodat het lijk op std inbouw. Bijna niemand ziet zo dat er aan geknutseld is. Kat vervangen en nieuwe plannen liggen klaar....
Wat zijn de benodigdheden voor z’n swap.
Bijna niets!! De swap is makkelijk. het grootste deel van je spullen passen. Met een gaskabel, stubekrachtigingssetje en potje van een 4EFE ben je een heel eind.
Wat zijn de tegenvallers.
Lekkende aandrijfaskeering. Volgende keer vervangen als je de assen eruit haalt. Eigenlijk dus geen tegenvallers, gewoon ff een stomme fout die wat meer tijd kostte.
Waar moet je eventueel goed op letten.
Van te voren misschien meteen onderhoud doe. Scheelt weer tijd achteraf. (riem, spanrol enz)
Hoe lang ben je er mee bezig geweest of waar heb je het laten doen.
1,5 bouw, 2 dagen sloperijen af gaan voor onderdelen (we wisten toen nog niet wat er wel of niet paste....) en toen wachten tot de kabelboom klaar was..... totaal dus een week!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.