OBD tuning

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Ikke Niet
Full member
Full member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma okt 02, 2006 20:22
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Type Corolla: Corolla

OBD tuning

Bericht door Ikke Niet »

Wie heeft er ervaring met OBD tuning (op met name een E12)?

Volgens diverse internetpagina's zou dit mogelijk zijn en een winst van 12 PK en meer koppel + hij zou zuiniger rijden (als je de extra p'k's natuurlijk niet constant gebruikt).

Wellicht weet een van jullie hoe dit precies werkt want ik kan aan zo'n OBD apparaat komen en zoals ik het lees zou het makkelijk zijn. Een filetje inlezen en klaar (moet je natuurlijk wel weten waar het filetje op internet staat).

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes,

Richard
Bekijk mijn vorderingen op: viewtopic.php?f=50&t=30911 en geniet van mijn "gestuntel".
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: OBD tuning

Bericht door Leon »

Tsja, zeggen dat het kan is natuurlijk nog niet behalen in werkelijkheid. Als het zo makkelijk zou zijn, denk je niet dat het dan al veel vaker gedaan zou zijn??
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Ikke Niet
Full member
Full member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma okt 02, 2006 20:22
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Type Corolla: Corolla

Re: OBD tuning

Bericht door Ikke Niet »

Leon schreef:Tsja, zeggen dat het kan is natuurlijk nog niet behalen in werkelijkheid. Als het zo makkelijk zou zijn, denk je niet dat het dan al veel vaker gedaan zou zijn??
Helemaal mee eens. Maar ik weet dat de apparatuur ervoor nogal duur is waardoor het vaak voor een bedrijf niet aantrekkelijk is om te doen en ik geloof wel dat het zo is dat Toyota een algemene instelling heeft gebruikt en niet een specifieke instelling.

Het zou er op neer komen dat het hetzelfde is als chiptuning alleen heb je de chip niet nodig omdat moderne chip te programmeren zijn en dus geen andere chip nodig hebben.

Heeft iemand dit al eens laten doen met zijn auto?
Bekijk mijn vorderingen op: viewtopic.php?f=50&t=30911 en geniet van mijn "gestuntel".
nis-
Full member
Full member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 16:20
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E11 G6
Locatie: Grolle

Re: OBD tuning

Bericht door nis- »

Meeste autofabrikanten hebben hun ECU-data behoorlijk afgeschermd vanuit de EOBD poort. Hierdoor kan vaak gelimteerde data aangepast worden. Als je echt wil chiptunen kun je beter een vrij programeerbare EEPROM erin laten zetten, of zo'n Fopkast (Black box)in het geval van diesels..
Pass aside, comin' trough!
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: OBD tuning

Bericht door Leon »

De ECU's van Toyota schijnen naar verluid bijna niet van buitenaf te programmeren zijn.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Ikke Niet
Full member
Full member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma okt 02, 2006 20:22
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Type Corolla: Corolla

Re: OBD tuning

Bericht door Ikke Niet »

Leon schreef:De ECU's van Toyota schijnen naar verluid bijna niet van buitenaf te programmeren zijn.
Dat klopt, dat lees ik meer meer forums, maar op diverse tuningpagina's staat toch dat ze ook Toyota's doen. Na contact met sommige werd bevestigd dat ze met succes diverse Corolla's al een keertje hebben gedaan.
Bekijk mijn vorderingen op: viewtopic.php?f=50&t=30911 en geniet van mijn "gestuntel".
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: OBD tuning

Bericht door Leon »

Laat ze maar eens met rollenbankgegevens komen zou ik zeggen. ;)
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: OBD tuning

Bericht door Blof-fan »

Ik heb als afstudeer project een keer een OBD2 interface moeten maken. Was een erg leuk projcet en afhankelijk van de auto kan er heel veel met OBD2.

Je zou eens kunnen zoeken op de site van electuur. Die hebben een paar jaar terug een heel artikel besteed aan OBD tunen. (Toen lieten ze het zelf doen met een BMW diesel)
Maar ik zou er niet zomaar zelf mee beginnen. Als je het echt wilt, laat het dan doen door iemand die er echt verstand van heeft. Want als je iets verkeerd doet, dan start je auto niet zomaar weer :wink:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Witte Reus
President member
President member
Berichten: 1811
Lid geworden op: za nov 29, 2003 17:35
CCNL lidnummer: 476
Type Corolla: AE101
Type Corolla: Toyota
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: OBD tuning

Bericht door Witte Reus »

Wil je info over het onderwerp; ga googlen en zoek op forums over de hele wereld! ;) En kijk vooral op fora waar meerdere merken bijelkaar komen en waar dus ervaringen gedeeld worden.

Probleem bij het "tunen" of wijzigen van de originele instellingen van de fabrikant is dat er voor miljoenen euro's aan research inzitten en wat jij en ik niet zomaar ff kunnen verbeteren ;)

Ga je een turbo of andere aftermarket wijzigingen aan de motor doen, dan wordt het al iets "duidelijker" wat gewijzigd moet worden om meer vermogen te krijgen.

Maar om de originele waardes te wijzigen moet je van goede huize komen en de beschikking over een rollen-bank hebben om te kunnen testen.

Daarom is chip-tuning ook zo duur. De research van de fabrikant van de chip moet betaald worden ;)
If it isn’t blown, it has to suck!

Water injectie houdt de kop koel!

Check de site voor meer foto's (de witte is niet meer :( !): DEWITTEREUS.
Plaats reactie