Pookknop weer als nieuw maken.

Moderator: Moderator

Plaats reactie
marcel205
Starting member
Starting member
Berichten: 60
Lid geworden op: za jun 28, 2008 20:11
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: CorollaG6R
Locatie: Deventer
Contacteer:

Pookknop weer als nieuw maken.

Bericht door marcel205 »

Misschien iets voor bij de DHZ voor de E11.

Vanmorgen ff bezig mee geweest.

Wat heb je nodig:

- Boormachine / Accuboormachine
- Polijstborstel ( gamma ) 6,95
- Polijstpasta ( gamma ) 3,95
- Fijn schuurpapier korrel 600
- Een beetje autowas met fijne korrel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Draai de pookknop eraf, gewoon linksom draaien en je zal zien dat hij los komt. Binnen in de knop bevind zicht een schroef, draai deze los.
Je hebt nu als het goed is 2 delen, het "lederen" gedeelte en het stuk alluminium.

We gaan nu de lak die er nog opzit eraf schuren, net zo lang dat je alleen maar alluminium over houd.

Op deze foto is goed te zien waar de lak nog wel opzich en wat alluminium is, zo zullen heel wat pookknoppen eruit zien vrees ik ;)
Afbeelding

Goed schuren dus zodat hij helemaal blank is.

Nu gaan we hem polijsten met de borstel, eerst even wat pasta aanbrengen op de borstel door hem gewoon op het blok paste te houden terwijl je hem laat draaien.

Vervolgens houd je het stuk alluminium er tegenaan en je zal zien dat het al snel hard gaat glimmen, maak hem helemaal egaal glimmend, pak ff wat autowas ( liefst met fijne korrel ) en poets hem nog ff wat harder op.

Als je helemaal klaar bent zie je dat je nummertje ( 1,2,3... ) onder de zooi zitten, pak even een afwasborstel of nagelborsteltje en maak hem even met warm water schoon.
Nu zul je zien dat het weet heel wat beter leesbaar is ( lees: Als nieuw! )

Afbeelding

De pookknop kan nu weer netjes in elkaar en zie hier het resultaat:

Afbeelding

Eventueel kun je hem ontvetten en er blanke lak overheen spuiten maar ik probeer het eerst even zo.. kijken hoe lang hij het vol houd, het polijsten is zo weer gebeurd met een minuut of 2.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, het is voor iedereen te doen en kost eigenlijk helemaal niks.

Groeten Marcel
Joseppe
Freak
Freak
Berichten: 8636
Lid geworden op: ma mei 02, 2005 23:12
CCNL lidnummer: 621
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E 10
Locatie: Rijkerswoerd Gemeente Arnhem
Contacteer:

Re: Pookknop weer als nieuw maken.

Bericht door Joseppe »

we kennen hem al, frank was meer dan 1 jaar geleden ook al met deze dhztips voor de knop gekomen. maar wel top dat je hem weer opfrist ;) :D.

jammer vind ik wel dat je geen zwarte kleurende schoensmeer/verf koopt (deze bestaat ook en haalt beschadigingen en kale plekken weg, daarna wel uitpoetsen en overheen poetsen met blank vet/smeer) en het leer daarmee ook een opfrisbeurtje geeft. dan was het echt helemaal af geweest
http://www.stipggz-arnhem.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stuwoverbetuwe.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ribwavv.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
marcel205
Starting member
Starting member
Berichten: 60
Lid geworden op: za jun 28, 2008 20:11
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: CorollaG6R
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Pookknop weer als nieuw maken.

Bericht door marcel205 »

Dat met de schoensmeer heb ik wel gedaan maar het resultaat was niet echt super, het leer is er namelijk gewoon vanaf op die kale plekken en dat krijg je dus nooit meer zo netjes.

Groeten Marcel
Joseppe schreef:we kennen hem al, frank was meer dan 1 jaar geleden ook al met deze dhztips voor de knop gekomen. maar wel top dat je hem weer opfrist ;) :D.

jammer vind ik wel dat je geen zwarte kleurende schoensmeer/verf koopt (deze bestaat ook en haalt beschadigingen en kale plekken weg, daarna wel uitpoetsen en overheen poetsen met blank vet/smeer) en het leer daarmee ook een opfrisbeurtje geeft. dan was het echt helemaal af geweest
sybren
President member
President member
Berichten: 2061
Lid geworden op: za mar 04, 2006 20:11
Type Corolla: KE70

Re: Pookknop weer als nieuw maken.

Bericht door sybren »

Ik had het ook gedaan was weer als nieuw. Alleen ik zou er wel blanke lak overheen spuiten anders blijft hij niet lang mooi.
g6-R -->civic sport---> civic hybrid----) civic 1.8i-vtec type S
Plaats reactie