Schakelen E10 GTSi gaat soms raar

Moderator: Moderator

Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Schakelen E10 GTSi gaat soms raar

Bericht door Highway »

Het gaat om een E10 GTSi 1.6 met +-175 000. Vooral als de auto koud is, schakeld hij soms raar.

Vanuit de eerste versnelling wil ik schakelen naar de 2de. Ik trap de koppeling in, en haal de pook over naar de 2de. Dan lijkt het of de pook uit de eerste versnelling naar de vrij springt. Het schakelen naar de 2de versnelling gaat goed, alleen voelt het of die over een klein drempeltje moet. Het gaat niet helemaal soepel.

Andere keren gaat het schakelen gewoon prima, zonder enige problemen door alle versnellingen. Als de auto nog koud is, gaat het wat stroever dan wanneer die goed warm is.

Ongeveer 2000 km terug de versnellingsbak olie vervangen. Garage had helaas alleen Valvoline 75w90 vol syntheet. Na de olie was vervangen, schakeld de auto merkbaar beter en soepler, echter is het euvel van het schakelen van 1 naar 2 iets erger geworden.

Iemand ene idee wat er aan de hand is, en hoe het op te lossen valt? Kan ik de valvoline olie in de versnellingsbak laten zitten of kan ik die beter vervangen met een ander merk? Mischien dat ik iets bij de versnellingsbak olie kan doen?

Gr,
Highway
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Xypzo
Senior member
Senior member
Berichten: 251
Lid geworden op: do nov 02, 2006 21:57
CCNL lidnummer: 692
Type Corolla: ZZE112
Type Corolla: E11 2 G6
Locatie: Hoofddorp

Bericht door Xypzo »

Synchromesh ringen. Die zitten diep in je versnellingsbak, tussen te vertandingen in. Ze zorgen ervoor dat het schakelen tussen 2 versnellingen soepel gaat, en dat de snelheid van beide tandwielen gelijk is zodra er wordt geschakeld.

Ze zijn hoogstwaarschijnlijk versleten, en dan moet je gaan denken aan een revisie of een gereviseerde bak...

Tenminste, dat denk ik ...
E11 Facelift G6 / Cool Water Blue / -40mm Intrax / TTE spoiler / Booskijkers
Don
Special member
Special member
Berichten: 750
Lid geworden op: za nov 30, 2002 20:16
CCNL lidnummer: 413
Type Corolla: Seat C1.6
Locatie: Keicity

Bericht door Don »

Dit zelfde probleem heb ik ook gehad met valvoline bakolie.Ik had mijn aandrijfas vervangen en toen mijn bak ververst.Hij schakelde vooral als hij koud was, rot naar zijn 2de.
Ik heb toen de bak weer ververst met bakolie van Brezan en die heeft 2 soorten en heb de duurste genomen.Dit was een dag en een nacht verschil, hij schakeld nu als een zonnetje.Het gaat over een E9 1.6. :wink:
De groeten van Don. ;)

Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Bericht door Highway »

Don schreef:Dit zelfde probleem heb ik ook gehad met valvoline bakolie.Ik had mijn aandrijfas vervangen en toen mijn bak ververst.Hij schakelde vooral als hij koud was, rot naar zijn 2de.
Ik heb toen de bak weer ververst met bakolie van Brezan en die heeft 2 soorten en heb de duurste genomen.Dit was een dag en een nacht verschil, hij schakeld nu als een zonnetje.Het gaat over een E9 1.6. :wink:
Hm, dan zal ik die olie binnekort toch maar weer vervangen. Vind het irritant dat die het soms heeft, niet altijd. Thanx alvast, hoop dat dit het probleem oplost!
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Bericht door White_GTSI »

ik heb hetzelfde euvel wat jij omschrijft (165.000) ,mijn bakolie heb ik afgelopen zomer vervangen voor originele van de dealer ,hij is wel iets beter gaan schakelen waarschijnlijk door de nieuwe olie ,daarna heb ik nog alle kogel gewrichten ,onder de pook en bij de bak gesmeerd en is het nog wat beter geworden

bij een warme motor schakelt die super nergens last van :)
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla »

Ik heb ongeveer hetzelfde dat hij in elke versnelling moeilijk gaat....

ik heb de bak olie al vervangen voor kroonolie 75w90 (dit scheen best goed te zijn)

de bak is 66000km oud

wat kan er voor zorgen dat die bak zo hakkelig schakeld?
Starlet Power :D
Don
Special member
Special member
Berichten: 750
Lid geworden op: za nov 30, 2002 20:16
CCNL lidnummer: 413
Type Corolla: Seat C1.6
Locatie: Keicity

Bericht door Don »

Een ander probleem van het rot schakelen kan zijn dat je koppeling niet goed los komt.
Dit kan de afstelling van je pedaal zijn maar het kan ook zijn dat je koppelingsplaat blijft 'kleven".
Hierdoor blijft de bal aangedreven worden en krijg je ook dit soort problemen. :wink:
De groeten van Don. ;)

Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla »

wat kan daarvan de oorzaak zijn? niet goed ontluchte koppelings systeem? of?
Starlet Power :D
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

Oude koppelingsvloeistof kan natuurlijk ook de oorzaak zijn. Hoevaak wordt dat bij de meeste mensen nou vervangen :wink:
Ken er genoeg die niet eens weten wat voor vloeistof erin gaat :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Mighty
Special member
Special member
Berichten: 953
Lid geworden op: ma mei 01, 2006 01:51
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: Avensis

Bericht door Mighty »

Blof-fan schreef:Oude koppelingsvloeistof kan natuurlijk ook de oorzaak zijn. Hoevaak wordt dat bij de meeste mensen nou vervangen :wink:
Ken er genoeg die niet eens weten wat voor vloeistof erin gaat :lol:
Zal ik ook wel bijhoren haha..maar goed, wat ik me indenk is dat daar ook van die DOT3 rommel inmoet? Zelfde soort shit als remspul dus...klopt dat zon beetje?
Past: Starlet P7, Corolla E10 4EFE, Corolla E12 D4-D, Honda Accord 1.8i, Honda Accord 2.3i ES

Current: Toyota Avensis T25 D4 station !!
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Bericht door White_GTSI »

Mighty schreef:
Blof-fan schreef:Oude koppelingsvloeistof kan natuurlijk ook de oorzaak zijn. Hoevaak wordt dat bij de meeste mensen nou vervangen :wink:
Ken er genoeg die niet eens weten wat voor vloeistof erin gaat :lol:
Zal ik ook wel bijhoren haha..maar goed, wat ik me indenk is dat daar ook van die DOT3 rommel inmoet? Zelfde soort shit als remspul dus...klopt dat zon beetje?
klopt helemaal :wink:
Mighty
Special member
Special member
Berichten: 953
Lid geworden op: ma mei 01, 2006 01:51
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: Avensis

Bericht door Mighty »

offtopic: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: YEEUUHH!! :lol:

ontopic: Hoe vaak moet dit spul normaliter vervangen worden dan?
Past: Starlet P7, Corolla E10 4EFE, Corolla E12 D4-D, Honda Accord 1.8i, Honda Accord 2.3i ES

Current: Toyota Avensis T25 D4 station !!
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla »

Blof-fan schreef:Oude koppelingsvloeistof kan natuurlijk ook de oorzaak zijn. Hoevaak wordt dat bij de meeste mensen nou vervangen :wink:
Ken er genoeg die niet eens weten wat voor vloeistof erin gaat :lol:
Nou, mijne is niet oud, want het is van april vorig jaar, maar het is wel heel smerig... vervangen is dat alleen te doen?
Starlet Power :D
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

Je moet je koppelingssysteem dan wel weer ontluchten, dus een beetje assisentie is dan wel heel erg makkelijk, tenzij je natuurlijk zo'n überhandig pompje hebt, maar die hebben heel veel mensen nou eenmaal niet in de hobbyschuur :wink:

En jah, er gaat gewoon remvloeistof in. In je boekje staat achterin als het goed is ook de SAE waarde enz.
Maar als het goed is, is het gewoon hetzelfde spul als je voor je remmen gebruikt :wink:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
luca
President member
President member
Berichten: 1528
Lid geworden op: di sep 17, 2002 00:08
Locatie: Toscane Nozzano Castello - Lucca

Bericht door luca »

SkaBla schreef:Ik heb ongeveer hetzelfde dat hij in elke versnelling moeilijk gaat....

ik heb de bak olie al vervangen voor kroonolie 75w90 (dit scheen best goed te zijn)

de bak is 66000km oud

wat kan er voor zorgen dat die bak zo hakkelig schakeld?
boven op de versnellingsbak zit een onluchtingsklep,als deze verstopt of vast zit kan hij best eens zwaar schakelen.
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla »

luca schreef:
SkaBla schreef:Ik heb ongeveer hetzelfde dat hij in elke versnelling moeilijk gaat....

ik heb de bak olie al vervangen voor kroonolie 75w90 (dit scheen best goed te zijn)

de bak is 66000km oud

wat kan er voor zorgen dat die bak zo hakkelig schakeld?
boven op de versnellingsbak zit een onluchtingsklep,als deze verstopt of vast zit kan hij best eens zwaar schakelen.
Hmm interesant! Want het lijkt met de dag erger te worden, tot ie niet meer in de 2 wil enzo. Erg irritant. Waar zit die klep precies?
Starlet Power :D
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla »

Zou het ook niet kunnen zijn dat de kabels van de pook te "uitgerekt" zijn voor de redelijk nieuwe bak? zijn die dingen af te stellen?
Starlet Power :D
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

Die kabels hebben een vaste lengte (Zijn niet verstelbaar dus) en rekken echt niet, denk niet dat je het in je kabels moet zoeken :wink:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla »

hoe kan het dan dat er een beetje speling op de pook zit, ik dacht dat dit door de kabels kwam :D

Maar goed, op mn bak zitten wel een aantal inbus bouten enzo, en waar zit die ontluchtings klep dan?
Starlet Power :D
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

SkaBla schreef:
luca schreef: boven op de versnellingsbak zit een onluchtingsklep,als deze verstopt of vast zit kan hij best eens zwaar schakelen.
Hmm interesant! Want het lijkt met de dag erger te worden, tot ie niet meer in de 2 wil enzo. Erg irritant. Waar zit die klep precies?
Op de foto de plaats waar ie zit op de C52 bak, op die van jou zal hij er vast niet ver vandaan zitten.
Je kan 'm herkennen aan een 'dopje' dat los zit, maar er niet af kan :wink:
Bijlagen
De ontluchting van de C52 bak
De ontluchting van de C52 bak
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Bericht door Marc0 »

speling in de pook kan dat niet komen door een los zittende baksteun evt :roll:
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

Speling als hij in een versnelling zit kan komen door slijtage met de jaren (Nieuwe auto's hebben dit weinig tot niet :wink:)
Maar is ook een totaal gevoel van speling in de bak, de schakelklok, de overbrenging naar je pook en de pook zelf
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla »

Ah super!!! Bedankt, zo'n vorm heeft mijn bak ook ongeveer... ik geloof een c52 of c56 dat ik heb. Ik vind het tamelijk irritant zo schakelen, dat verpest het rijplezier van de 135 pk :D
Starlet Power :D
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

Marc0 schreef:speling in de pook kan dat niet komen door een los zittende baksteun evt :roll:
Dat ruk jij wel bijzonder hard aan je pook hoor! :lol:
De schakelkabels zitten (vaak onder een bepaalde radius door de dwars geplaatste motor en bak) aan de schakelklok bevestigd, dat is alles wat jij kan bewegen met je pook :wink:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla »

Blof-fan schreef:Speling als hij in een versnelling zit kan komen door slijtage met de jaren (Nieuwe auto's hebben dit weinig tot niet :wink:)
Maar is ook een totaal gevoel van speling in de bak, de schakelklok, de overbrenging naar je pook en de pook zelf
Ja precies dus ik dacht dat het lag aan oude kabels, maar het zou dus niet helpen om een nieuwere pook met nieuwe kabels en weet ik wat te monteren?
Starlet Power :D
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

Dat gaat geen verschil geven ben ik bang.

Maar hoeveel km heeft die bak van jou gedraaid?
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Bericht door Marc0 »

Blof-fan schreef:
Marc0 schreef:speling in de pook kan dat niet komen door een los zittende baksteun evt :roll:
Dat ruk jij wel bijzonder hard aan je pook hoor! :lol:
De schakelkabels zitten (vaak onder een bepaalde radius door de dwars geplaatste motor en bak) aan de schakelklok bevestigd, dat is alles wat jij kan bewegen met je pook :wink:
haha het ging niet over mijn eigen rolla hoor ;) maar over die van iemand anders waarbij de baksteun nog niet goed bevestigd zit;)
daar zat speling in de pook daardoor dus ik dacht wie weet is er bij de fte swap van skabla de baksteun net even niet strak genoeg aangedraaid..
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

Nou jah, de motor en daarmee ook de bak kunnen wel wat bewegen, ik denk zelf dat veel daarvan al opgevangen wordt door de radius in de schakelkabels, maar het kan misschien best dat je er iets van terugvoelt in je pook, maar dat zouden dan meer schokjes zijn bij gasgeven of liften ofzo denk ik, zeker niet de hele tijd

Dus het zal waarschijnlijk niet zo zijn dat je echt speling in je pook voelt daardoor. Maar da's makkelijk te testen, als de motor uit staat en dus niet beweegt en er is nog steeds speling in de pook, dan kan dat het alvast niet meer zijn :wink:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla »

Blof-fan schreef:Dat gaat geen verschil geven ben ik bang.

Maar hoeveel km heeft die bak van jou gedraaid?
De bak heeft nu ergens rond de 60.000 km gedraaid.

En dat ontluchtings ding heb ik ook, maar is een metalen kapje en zit wat los maar kan er idd niet af, als ie een beetje los zit is het goed?
Starlet Power :D
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

Nou ja, als ie los zit is dat in principe wel goed, maar er kan eventueel in de loop der tijd vuil in de opening eronder zijn komen te zitten, dan is ie alsnog vervuild.
Probleem is dan dat wanneer je dat kapje eraf haalt, hij er niet echt fatsoenlijk meer op gaat zonder kans dat hij er zomaar af vliegt :?

Maar ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat ie goed is.

Ik vroeg even naar de kmstand vanwege de synchromesh, maar met 60.000 lijkt het me sterk dat daar iets mis mee is :wink:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Plaats reactie