Veiligheidsgordel blokkeert

Over sturen, bekleding, carkits, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Hal
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 15, 2014 11:59

Veiligheidsgordel blokkeert

Bericht door Hal »

Van de Corolla 1998 werd de veiligheidsgordel afgekeurd. Via internet een andere besteld en gemonteerd en goedgekeurd. Deze blijkt nu toch te blokkeren. Je kunt hem dus pas uittrekken als je het een keer of 20 geprobeerd hebt. Dat betekent nu dat we hem op maat uitgetrokken moeten laten want anders is het geen doen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is de positionering zo kritisch dat dit de oorzaak kan zijn, of ligt het aan een verminderde veerspanning?
Je zou kunnen zeggen, zet de oude dan weer terug want hij is toch door de keuring, maar die oude heb ik uit nieuwsgierigheid voor een deel gedemonteerd gehad omdat ik dacht dat die andere goed was. Hij zit weer prima in elkaar en lijkt goed te werken, maar wat ik niet kan testen is of hij ook goed werkt om de airbag aan te sturen, dus dat vind ik een beetje tricky.
VVTI-2007
Special member
Special member
Berichten: 825
Lid geworden op: za nov 06, 2004 17:01
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: MR2
Locatie: Tussen Tilburg en Breda

Re: Veiligheidsgordel blokkeert

Bericht door VVTI-2007 »

Zal hooguit een gordelspanner zijn, gordel zelf stuurt geen airbag aan.
IS300H, MR2 en Aygo
Hal
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 15, 2014 11:59

Re: Veiligheidsgordel blokkeert

Bericht door Hal »

Dank je.
Ik had geen idee hoe e.e.a. zou moeten werken:
Ik lees nu dit op Wiki:
"De gordelspanners worden geactiveerd door dezelfde sensoren die ook airbags aansturen. Een explosief expanderend gas vult een cilinder en drukt een zuiger die de gordel strak trekt."
Maar ook dat is natuurlijk onwenselijk als die niet werkt, al zal het niet zo erg zijn als je airbag die mogelijk niet zou werken. Het lijkt mij echter zo'n vaart niet te lopen.
Ik weet ook niet of ik een fout kan maken met het terugplaatsen van de plastic afdekkap die ik los heb gehad. Ik vond het er wel wat kwetsbaar uitzien allemaal.
VVTI-2007
Special member
Special member
Berichten: 825
Lid geworden op: za nov 06, 2004 17:01
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: MR2
Locatie: Tussen Tilburg en Breda

Re: Veiligheidsgordel blokkeert

Bericht door VVTI-2007 »

Bij een aanrijding sturen de sensoren de airbag en gordelspanners aan en niet andersom ;).
Zelf zou ik het wel prettig vinden als de gordel normaal oprolt en aanspant .
IS300H, MR2 en Aygo
Hal
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 15, 2014 11:59

Re: Veiligheidsgordel blokkeert

Bericht door Hal »

Ja. Mijn zoon komt net thuis dat dit geen werkbare situatie is. Als hij iets uit het dashbordkastje wil halen blokkeert de gordel direct. We gaan kijken of hij onder een verkeerde hoek is gemonteerd. Komen we er dan niet uit, dan denk ik dat de oude gordel terug wordt gemonteerd. Liever niet, maar als het niet anders kan. Probleem is dat er bijna niet aan die gordels te komen is. Blijkbaar zijn al die auto's naar het buitenland gegaan en hebben slopers bijna niets meer.
Of terugleveren mogelijk is weet ik ook niet. Dan zullen we goede argumenten moeten hebben.
Maar de privé situatie zorgt er wel voor dat het een heel geregel is. Gelukkig is hij goed door de keuring gekomen (inclusief steekproef)
Hal
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 15, 2014 11:59

Re: Veiligheidsgordel blokkeert

Bericht door Hal »

Het blijft triviaal: willen we de gordel omwisselen voor de oude lijkt hij ineens goed. Altans de eerste 10 minuten. Daarna blokkeert hij weer continu. Dus toch de oude maar teruggezet. Daaraan is te zien dat hij helemaal niet zo standgevoelig is.
Vervolgens thuis de blokkerende gordel flink geschud (ja, er staat een waarschuwing op om hem niet te stoten ivm de gascylinder). Dit schudden met de gedachte dat als de pendel niet soepel beweegt, dit door het schudden misschien verbetert.
Vervolgens in de juiste stand in een bankschroefje gezet en hij werkt perfect. Bij de volgende keuring maar zien of we deze terugzetten of dat die andere nu wel door de keuring komt (we hebben wat rafels, stelde bijna niets voor, weggesmolten).
Hier trouwens iemand met vergelijkbare problemen: http://www.popularmechanics.com/cars/ho ... -14784961/
Hier een filmpje van een enigszins vergelijkbaar type en probleem: https://www.youtube.com/watch?v=963bYtCWDng
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Veiligheidsgordel blokkeert

Bericht door Bart-E11 »

kijk dat is ook weer duidelijk :)
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Hal
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: za nov 15, 2014 11:59

Re: Veiligheidsgordel blokkeert

Bericht door Hal »

Update:
Het was weer tijd voor de keuring. De oude gordel zat er nog in maar die was zo gerafeld dat die nu zeker niet meer door de keuring zou komen. In mijn vorige bericht gaf ik al aan dat ik vertrouwen in de "nieuwe" gordel had dus die laten monteren. Hel. Hij zat er nog niet in of hij blokkeerde weer. Goede raad was duur. Dan maar open maken en kijken of we daar iets mee kunnen. Min of meer op goed geluk een module uitgewisseld (de gordels waren niet eens 100% identiek) en de handel weer gemonteerd. Hij leek goed te zijn. En yes, hij bleef goed. Vandaag is de auto gekeurd en goedgekeurd. Een grote zorg minder. Wat er precies aan de hand is geweest weet ik nog niet, maar het lijkt er op dat het moduletje met de "kogel" net niet goed meer was. Hoewel het bovenste armpje er iets anders gevormd uit zag, was het verschil voor ons gevoel minimaal.
Afbeelding
In het plaatje zie je de opbouw. Wat er kon worden uitgewisseld was het blokje rechtsonder. Onder een plastic dakje balanceert een stalen kogel. Als de auto in de juiste positie is hang het kogeltje met de spitse bovenkant in het midden van het dekseltje. Bij een positieverandering, of door massatraagheid, kan het kogeltje kantelen en drukt dan het dakje omhoog. Het armpje dat aan het dakje vast zit blokkeert dan het roze wiel, waardoor de blokkering van de gordel in werking komt.
Ik denk dat er wat speling op het geheel is gekomen (met name de as met het roze wiel) waardoor het armpje iets te snel tegen het wiel aan komt. Omdat de positie in de auto nauwelijks gewijzigd kan worden, kun je hem niet zo afstellen dat hij niet te snel in komt.
bennielor
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: ma apr 22, 2019 16:52
Locatie: Denmark
Contacteer:

Veiligheidsgordel blokkeert

Bericht door bennielor »

Hoi,

De veiligheidsgordel voor de achterbank in mijn Peugeot 205 is volledig geblokkeerd. Ik heb geprobeerd hem te deblokkeren door er heel veel aan te prutsen, met als gevolg dat hij nu in een nog kortere stand echt heel erg vast zit. Hij heeft dit probleem eerder gehad en toen heeft een monteur hij moest me toch al helpen met een nieuwe radiateur er gewoon vijf minuten aan lopen sjorren en toen kwam hij wel los en leek hij het weer te doen. Maar dat lukt nu dus niet meer.

Iemand een idee hoe je dit op kunt lossen? Of is het een kwestie van nieuwe gordel halen op de sloop? Zo ja, maakt het dan nog uit uit wat voor auto de nieuwe gordel komt of zijn die universeel?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp
Plaats reactie