vervangen lampjes tellerbak E11, kortsluiting?

Over sturen, bekleding, carkits, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
PeterW
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 16:45
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 1.6 G6

vervangen lampjes tellerbak E11, kortsluiting?

Bericht door PeterW »

Ik ben een probleempje. Zojuist probeerde ik mijn standaard lampjes van de tellerbak te vervangen door LED's.

Ik vermoed dat er kortsluiting is ontstaan. In elk geval kwam er een rookpluimpje bij het stuur vandaan.
Nu doet de verlichting van m'n tellerbak het helemaal niet meer en das niet handig in het donker..

De kleine lampjes, zoals die van de deur die open staat doen het nog wel, maar de "hoofdverlichting" van de tellerbak doet niets meer.
Ik heb al zitten kijken naar de zekeringen links naast het stuur, maar ik heb geen idee onder welke zekering de verlichting van de tellerbak valt.
De "gauge" zekering heb ik vervangen, maar dit maakt niets uit.

Verder doet alles het nog perfect in de auto. Overige dashboardverlichting en electrische ramen, radio, sigarettenaansteker enzo doen het gewoon nog perfect.

Weet iemand misschien waar ik voor een oplossing kan zoeken? Zouden de lampjes allemaal doorgebrand zijn in de tellerbak? Of moet ik een andere zekering hebben?

Dank alvast voor jullie hulp!
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4534
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: Gs450h
Locatie: Emmeloord

Re: vervangen lampjes tellerbak E11, kortsluiting?

Bericht door Robbie F »

hey hallo

werken je stdslichten en achterlichten het nog wel? zo niet dan is het je tail light zekering die defect is

mvg robbie f
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
PeterW
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 16:45
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 1.6 G6

Re: vervangen lampjes tellerbak E11, kortsluiting?

Bericht door PeterW »

Stads- sn achterlichten doen het ook nog naar behoren.
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: vervangen lampjes tellerbak E11, kortsluiting?

Bericht door Highway »

Waar ik zo aan kan denken - een spoortje die doorgebrand is of zekering eruit.

Heb je nog steeds de LED's erin zitten? Indien ja - vervang ze voor de test met de originele lampjes.

Wat voor E11 heb je, voor of na de facelift. Indien na de facelift, is je tellerbak er eentje met een LCD voor de KM teller, of mechanische met wieletjes die rond draaien? Reden dat ik het vraag - ik heb nog wat tellerbakken liggen en kan dan even kijken of ik iets kan zien qua hoe de spoortjes lopen.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
PeterW
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 16:45
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 1.6 G6

Re: vervangen lampjes tellerbak E11, kortsluiting?

Bericht door PeterW »

Highway schreef:Waar ik zo aan kan denken - een spoortje die doorgebrand is of zekering eruit.

Heb je nog steeds de LED's erin zitten? Indien ja - vervang ze voor de test met de originele lampjes.

Wat voor E11 heb je, voor of na de facelift. Indien na de facelift, is je tellerbak er eentje met een LCD voor de KM teller, of mechanische met wieletjes die rond draaien? Reden dat ik het vraag - ik heb nog wat tellerbakken liggen en kan dan even kijken of ik iets kan zien qua hoe de spoortjes lopen.
Bedoel je met spoortjes de elektrische circuits op de achterkant van de tellerbak?

Ik heb een corolla g6 van na de facelift (bouwjaar 2000) met mechanische wieltjes. Ik heb de ledjes laten zitten, dus niet de check met de originele lampjes gedaan. Aangezien er een rookpluimpje bij mn stuur vandaan kwam (linker kant stuur , waar ik op dat moment de tellerbak niet had liggen) denk ik zelf dat het iets met de zekeringen is geweest die daar zitten. Ik zal morgen eens kijken met de originele lampjes!
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: vervangen lampjes tellerbak E11, kortsluiting?

Bericht door Highway »

Met de wieletjes, dan heb je een E11 facelift die in Japen gemaakt is (chassisnr. begint met JT). Daar heb ik nog een tellerbak van liggen dus kan ik ieder geval met bijv. een foto proberen te helpen. Je kan ook een spoortje terug volgen, kijken op welke stekker en waar die uit komt, en daar meten of er spanning staat.

Rook is ook mogelijk indien een LED kapot is gegaan, door bijv. te veel stroom erop, of dat de weerstand doorgebrand is. Vandaar even kijken wat er gebeurd met de originele lampjes erin.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
PeterW
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 16:45
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 1.6 G6

Re: vervangen lampjes tellerbak E11, kortsluiting?

Bericht door PeterW »

Ben er mee naar de toyota-garage gegaan. Bleek idd een spoortje achterop de tellerbak doorgebrand te zijn. Het is inmiddels gefixt! 8-)

Wat ze me daar trouwens vertelden is dat ledjes eerder kortsluiting kunnen veroorzaken, omdat het voetje anders zou zijn. Nu heb ik aan de buitenkant van de ledjes niets anders aan gezien dan de gloeilampjes die eruit zijn gegaan, maar kheb voor de zekerheid toch maar gloeilampjes laten terugplaatsen.

In elk geval bedankt voor jullie snelle reacties hier boven!!
Plaats reactie