HOW TO: E12 "JDM achterlichten", als dim- en remlichten

Moderator: Moderator

Gesloten
Noedel
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3747
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 15:40
CCNL lidnummer: 793
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.4 D4D
Locatie: Dendermonde (België)

HOW TO: E12 "JDM achterlichten", als dim- en remlichten

Bericht door Noedel »

Hoe bekom je de "JDM achterlichten" modificatie bij een Corolla E12?

AfbeeldingAfbeelding

Moet er wel even bijzeggen dat de functie van het mistlicht dan wegvalt.
Ik heb de draad van het mistlicht (rode draad met bolletjes op) doorgeknipt, en mooi geïsoleerd.
Als je dit niet doet zal je thv de tellerbak steeds het mistlicht icoontje zien branden, en zal de nieuwe functie als dimlicht niet werken.
Voor de apk keuring simpel: draadje terug verbinden en klaar.

Aangezien mijn eerste poging van de JDM achterlichten bijna slecht is afgelopen (doordat ik met diodes, weerstanden en 50cm kabels extra had gewerkt) heb ik het vandaag op de veiligste manier gedaan.
Terwijl wat foto's genomen zodat ik jullie kan tonen hoe ik dat net heb gedaan ;)

Om te beginnen neem je de achterlichten eruit.
Achter de lichtblokken kan je in de kofferruimte twee dekseltjes wegnemen.
Als je daar eens in kijkt zal je zien dat de lichten vastzitten met 3 moertjes, los te krijgen met een sleutel in maat 10.
Alvorens je de lichten er dan uithaalt, maak je best ook de kabelboom los van de lichten, langs 1 kant wat op drukken en je kan het eraf nemen.
Eens dat gedaan is, kan je de lichtblokken eruit halen.

Het linker lichtblok heeft thv het mistlicht reeds een opening voor de bulb.
Rechts is dit niet het geval.
Als je het rechter achterlicht langs de achterzijde bekijkt dal je zien dat er maar 3 openingen zijn.
Maar we hebben er 4 nodig ;)
Daar moet dus een extra opening gemaakt worden zodat daar ook een bulb door kan.
Dit is makkelijk te doen dmv een klokboortje.
Je zou dan ongeveer zoiets moeten verkrijgen:

Afbeelding

Het zou kunnen dat er wat zwarte schilfertjes in het lichtblok zitten, die kan je er makkelijk uithalen met stofzuiger ofzo.

Ik ga nu door met het rechter lichtblok.
Voor het linker lichtblok ga je gewoon op dezelfde manier te werk :)

Als je het frame met de lampen voor je legt, zie je dit:

Afbeelding

Er zit dus wel al een houdertje om een bulb in te steken.
Na meten en testen ben ik te weten gekomen dat:
- de onderste kabel van de stekker van de kabelboom de dimlichten zijn
- de op-één-na onderste kabel van de stekker van de kabelboom de remlichten zijn.

Er zitten overal van die kleine zwarte plastic puntjes op het frame.
Haal net zoals op de 2 volgende foto's twee puntjes weg (die van dim- en remlicht) en boor hier met een fijn boortje helemaal doorheen.

Afbeelding

Afbeelding

Langs achter ziet het er ongeveer zo uit (let niet op de schade, heb mijn vorige lichtblokken genomen om te proberen).

Afbeelding

Draai er langs de bovenkant twee schroefjes door.

Afbeelding

Boor vervolgens thv waar de nieuwe bulb komt twee kleine gaatjes onderin de lamphouder (neem een boortje net dik genoeg zodat er een nieuw kabeltje doorheen kan).

Afbeelding

Langs boven ziet dit er zo uit:

Afbeelding

Nu nemen we er 2 nieuwe bulbs bij.
Let wel op: het MOETEN bulbs zijn met zowel een 5W als een 21W ingang!
Dat kan je zien aan het feit dat er twee gloeidraden in de bulb zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Nu gaan we op deze nieuwe bulb twee draadjes solderen.
Onderaan de bulb zal je de twee ingangen zien (5W en 21W).
Per ingang een draadje. Na het solderen heb ik er een klein krimpkousje overheen gehangen.

Afbeelding

Dan gaan we de bulb in het frame monteren, maar let er wel op dat de twee gesoldeerde draden door de geboorde gaatjes zitten.
Het kan wat stroef gaan om de bulb erin te krijgen, voorzichtig de draden wat doorhalen, en terwijl de bulb verder duwen.

Afbeelding

Bekijk nu even hoe lang de draden moeten zijn, zodat ze tot aan de twee schroefjes komen die we daarnet door het frame hebben gedraaid.
Knip ze daar af, en knijp op beide draden een oogje zoals op volgende foto.

Afbeelding

Hang de oogjes van de draden elk over een schroefje, en draai er dan een klein moertje bij.
Draai alles nu goed vast, en hang eventueel nog een krimpkousje rond de schroefjes zoals ik gedaan heb.

Afbeelding

Het resultaat:

Afbeelding


Opmerking: Aangezien ik niet uit het hoofd weet welke ingang van de nieuwe bulbs de 5W en welke de 21W ingang is, kan het zijn dat deze thv de schroefjes omgewisseld zitten.
Test de achterlichten om dit te weten te komen. Werkt het niet goed, dan wissel je de twee oogjes simpelweg om.

Ivm apk keuring: Zoals in het begin van de post vermeld is er geen mistlicht meer aanwezig nu.
De doorgeknipte draad van het mistlicht opnieuw aansluiten, de twee schroefjes en kabels van het frame eruit halen, originele bulb erin aan de linkerkant, en klaar ;)

Vragen? PM ;)


Resultaat:

Afbeelding

Afbeelding


Dan ook even gefilmd, samen met de US module:

http://www.youtube.com/watch?v=QAjYqsQvMac" onclick="window.open(this.href);return false;

Grtz ;)

Grtz!
Gesloten