Tutorial E11 facelift spiegel de/monteren

Moderator: Moderator

Gesloten
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Tutorial E11 facelift spiegel de/monteren

Bericht door Highway »

Deze tutorial is bedoeld om bij een kapotte spiegel (spiegelglas / kap) of een defect aan een electrisch onderdeel de spiegel te kunnen demonteren.

Betreffende spiegel is electrisch te verstellen, en verwarmd. Deze komt van een E11 van 2000 (na de facelift, vvti motor) sedan met als productieland Japan.

Schadeherstel: Plastic materialen spiegel:

Spiegelkap: ABS
Stukje meegekleurd plastic in de spiegel (zit vast met 1 schroef): onbekend, vermoed ABS
Zwarten kapjes spiegelkap: AAS
Plateau waarop spiegel wordt bevestigd: PP+T15

Delen van de spiegel (nummers zoals namen van de plaatjes):

1 - Spiegelglas in plastic houder
2 - plateau voor spiegelglas. Hier klik je de spiegel+behuizing op vast
3 - Motor behuizing - foto nog maken
4 - Frame binnekant spiegel
5 - Plastic kap

* * * * * * * *

Deassemblage:

* Complete spiegel verwijderen (indien gewenst, de genoemde demontage kan ook met de spiegel aan de auto).

Verwijder het kapje aan de binnenkant van de deur, waar je spiegel aan de deur vast zit. Verwijder het deurpanneel. Maak de connector van de spiegel los. De spiegel zit nu vast met 3 boutjes. Draai deze los en verwijder de spiegel.

Deassemblage van de spiegel zelf (eerst de foto, gevolgt door een korte beschrijving).

* * * * * * * *
1 - Spiegelglas in houder back.jpg
1 - Spiegelglas onderaanzicht.jpg
* 1 - Spiegelglas in plastic houder

Op de foto zie je de achterkant van het spiegelglas. Deze zit bevestigd in een plastic houder (gelijmt). Op deze foto is goed te zien hoe deze is bevestigd. Als je kijkt naar de volgende foto, zie je hoe het spiegelglas+houder is bevestigd.

- Spiegel zo ver mogelijk naar boven richten. Je moet er nl. via de onderkant bij kunnen.

- Platte schroevendraaier, onderaan de spiegel plaatsen tussen de houder en de rest van de spiegel.

Op de foto zie je de klemmetjes waarmee die spiegel wordt vast geklikt. De klemmetjes kan ik beschijven als een "hap" klemmetje - deze zet je vast door deze op de daarvoor bestende aansluiting te drukken. Los halen is een kwestie van voldoende kracht erop zetten zodat deze weer los schiet. Soort van Lego, maar dan aanzienlijk sterker. Het plastic moet een beetje buigen, dus doe dit bij voorkeur met warm weer (is het plastic iets meer flexibel).

Onderaan zitten 2 uitsparingen waar je een bijv. een scroevendraaier door kan steken. Door hier een passende schroevendraaier door te steken, kan je de onderste klemmetjes los klikken (scroevendraaier zo dicht mogelijk bij de klemetjes, en dat de schroevendraaien iets draaien). Veel ruimte is er niet, helaas kan ik daardoor ook geen foto hiervan maken.

Aan de zijkanten (op hoogte van waar de draden van de verwarming bevestigd zijn) ziten nog 2 klemmetjes. Deze ook voorzichtig los klikken. Nu kan je de spiegel eraf schuiven door deze iets schuin te houden, en naar beneden te schuiven.

Haal de bedrading los spiegel (draden voor de verwarming).

* * * * * * * *
2 - Meganisme spiegelglas.jpg
* 2 - plateau voor spiegelglas. Hier klik je de spiegel+behuizing op vast.

Scroef los draaien. Let op, hierachter zit een veertje raak deze niet kwijt. Het plateau zit nu nog vast aan de 2 motortjes. Deze kan je er voorzichting uit trekken.

* * * * * * * *
3 - motortje.jpg
* 3 - Motor behuizing

Draai de scroeven los (op de foto, zit die nog vast met 1 schroef andere zijn al verwijderd). De behuizing met motortjes zitten nog vast 1 connector (ook te zien in een van de volgende foto's) met 3 pinetjes die je eruit kan trekken. Zodra alles los is, kan je het motorisch deel er zo uit halen.

* * * * * * * *
4 - Bevestiging ap.jpg
Aansluiting verwarming en veer mechanisme.jpg
* 4 - Frame binnekant spiegel

Draai de 5 schroeven los. 1 Schroef houdt een plastic (in de kleur van de spiegel gespoten) plaatje
vast (zie 2de foto), de 4 resterende schroeven houden de kap zelf vast. Verwijder eerst
het plastic plaatje (even wat puzzelen om die eruit te krijgen), vervolgens kan je de kap eraf halen.

* * * * * * * *
5 - Zwart plastic kapje.jpg
* 5 - zwart plastic kapje.
Wat lastig te zien op de foto (klemmetje is wel goed te zien) - zwart kapje zit waar de spiegelkap aansluit op het deel van de spiegel die aan de auto bevestigd wordt.

Deze is lastig los / vast te krijgen. Deze zit vast geklikt met 3 klemmetje - 2x onder en 1 boven. De klemmetjes onder (kan je niet makkelijk zien als die op de spiegel vast zit) zitten hetzelfde vast als het klemmetje bovenaan. Door het kapje aan de onderkant naar beneden te drukken, kan je deze (met wat moeite) los krijgen. Dit kapje hoef je echter niet te verwijderen voor het plaatsen van een nieuwe / gerepareerde kap.

* * * * * * * *

Monteren:

In omgekeerde volgorden van demonteren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Highway op ma sep 06, 2010 11:37, 4 keer totaal gewijzigd.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Tutorial E11 facelift spiegel de/monteren

Bericht door Co'tje »

Dan laat ik het topic nu nog even hier staan.

laat even weten als het plaatje er bijzit dan zal ik hem verplaatsen naar de dhz tips voor je


ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Tutorial E11 facelift spiegel de/monteren

Bericht door Highway »

Zal ik zeker doen, verwacht dat ik het dit weekend in orden heb.
Co'tje schreef:Dan laat ik het topic nu nog even hier staan.

laat even weten als het plaatje er bijzit dan zal ik hem verplaatsen naar de dhz tips voor je


ARco
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Tutorial E11 facelift spiegel de/monteren

Bericht door Highway »

2 Foto's toegevoegd, hopelijk nu duidelijk anders hoor ik het wel :P

Mod's, ben nu klaar :P
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Tutorial E11 facelift spiegel de/monteren

Bericht door Co'tje »

Oke dan verplaats ik hem voor je.
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gesloten