How-to reviseren voor remklauwen E10!

Moderator: Moderator

Gesloten
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

How-to reviseren voor remklauwen E10!

Bericht door Blof-fan »

Hierbij een kleine how-to voor het reviseren van de voorste remklauwen van de E10

Allereerst heb je een revisie setje nodig voor je remklauwen. Deze kun je bestellen bij de dealer onder onderdeelnummer 04479-12180

Hierin vind je:
  • -1 Zakje speciaal remmenvet
    -1 Keerring voor de remzuiger/cilinder
    -2 Stofhoesjes voor de geleidepennen
    -1 Stofhoes voor de remzuiger
    -1 Borgveer voor stofhoes remzuiger
    -1 Nieuw O-ringetje voor de geleidepen
    -2 Nieuwe koperen ringetjes
    -1 Nieuw stofkapje voor je ontluchtingsnippel
Afbeelding


Demontage

Om de remmen te reviseren moeten deze natuurlijk eerst van de auto verwijderd worden. (Hiervan heb ik geen foto's, maar wel een beschrijving)
Krik hiervoor de voorkant op en draai de wielen naar je toe zodat je er makkelijk bij kunt. Het wiel moet uiteraard verwijderd worden.
Maak nu de remslangen los van de remklauw. Hoe is aanbevolen hierbij handschoenen aan te doen aangezien remvloeistof nogal heftig spul is! Zet dus ook een bakje eronder om de remvloeistof die eruit loopt op te vangen.

Nu kun je de 2 bouten losdraaien die de remklauw aan de naaf bevestigen en kun je complete remklauw zo verwijderen.

Het is nu makkelijk te weten dat de remklau bestaat uit 2 hoofdonderdelen, namelijk het remanker en het remzadel. Het remanker is dat deel wat de remklauw verankerd (ezelsbruggetje) aan de naaf. Het remzadel is het deel waar de remzuiger (ook wel plunjer genoemd) in zit.

Deze 2 onderdelen zitten aan elkaar vast met 2 bouten. Deze draai je eerst los om de 2 onderdelen van elkaar te scheiden. Nu kun je ook makkelijk de remblokken verwijderen. De metalen klemmetjes waar deze in zitten geklemd kun je ook even verwijderen, let alleen even op hoe ze precies gezeten hebben.

Pak nu het remzadel en gebruik een blaaspistool om via het gat van de remslang de remzuiger uit het remzadel te blazen.
LET OP! Dit gaat met nog best wat geweld gepaard! Ik beveel aan om een stukje hout of iets dergelijke tussen het remzadel en de remzuiger te doen zodat er niets beschadigd raakt en denk natuurlijk ook om jezelf!
de remzuiger is er nu zo uit te trekken. Je kunt nu achtereenvolgens de veerring en de stofhoes verwijderen. In de boring van de remzuiger kun je vooraan nu ook de rubberen keerring zien zitten. deze is met een kleine schroevendraaier makkelijk te verwijderen. Je kunt nu ook de ontluchtingsnippel verwijderen.
Het remzadel is nu gedemonteerd.

In het remanker zitten de 2 geleidepennen. Deze kun je er als het goed is makkelijk met de hand uit trekken. Op een van de geleidepennen zit een rubberen ringetje. Markeer op het remanker even uit welke van de 2 boringen je deze getrokken hebt, zodat je deze weer op de juiste plaats terug kunt monteren.
De stofhoesjes zitten met het metalen gedeelte klem in de gaten. Met een schroevendraaier en een hamer of iets dergelijks kun je deze er net uit tikken aan het randje.
Dat was het remzadel. Tot zover de demontage.

Reviseren

Allereerst kijken we eens naar de remzuiger. Deze wil nog wel eens vastlopen daar roestvorming. Schuur de buitenkant van de zuiger even licht op met schuurpapier korrel 400 of hoger! (Bij voorkeur watervast polijstpapier) totdat de zuiger weer netjes schoon en glad is. Voorkom ernstige krasvorming
Doe ditzelfde met de boring van de remzuiger (Het gat waar de remzuiger uit komt)

Haal ook even een schuurpapiertje door de boringen van de geleidepennen en de geleidepennen zelf moeten ook weer netjes schoon en glad zijn, zodat ze weer soepel heen en weer kunnen bewegen.

TIP! Wil je je remklauwen ontroesten en een leuk kleurtje geven is dit natuurlijk het uitgelezen moment!

Afbeelding

Nu alles weer netjes schoon is kunnen we de boel weer in elkaar zetten.

Pak allereerst het remanker er maar eens bij en haal uit je revisiesetje die 2 stofhoesjes voor de geleidepennen.
De metalen delen klemmen in de gaten in het remanker. Het is even lastig om ze erin te krijgen, maar de aanhouder wint. Je kunt ze er voorzichtig in tikken met een kleine hamer. Het rubber kan wel wat hebben, maar maak het niet te gek :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Vervang bij de desbetreffende geleidepen het rubberen ringetje en smeer de geleidepennen in met het roze remmenvet. Deze kun je nu weer terugduwen op de juiste plaats. Let er even op dat het uiteinde van het rubber in de uitsparing in de geleidepen valt zodat alles weer goed in elkaar zit.

Afbeelding

Het remanker is nu weer helemaal in orde. Pak nu het remzadel erbij en de keerring uit de revisieset.

Afbeelding

Smeer de keerring ook weer goed in met het remmenvet en doe datzelfde voor de boring en de remzuiger. De keerring kan nu weer terug in de uitsparing in de boring van het remzadel.

Afbeelding

Wanneer de zuiger en de boring ook ingesmeerd zijn kan de zuiger ook weer terug in de boring. Als het goed is is deze met de hand weer terug te duwen, dit kan misschien wat zwaarder lopen, maar dit komt door de passing die de remzuiger heeft en hoort zo.

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer de zuiger weer op z'n plek zit kan de nieuwe stofhoes ook z'n plekje weer innemen.

Afbeelding

Smeer de stofhoes ook in met het laatste beetje remmenvet. De binnenrand van de stofhoes valt in de uitsparing in de remzuiger. Voor de buitenrand zit er in het remzadel ook een uitsparing.

Afbeelding

Als de stofhoes op z'n plek zit moet de veerring die de stofhoes op z'n plek houdt nog geplaatst worden. Deze klemt ook in een uitsparing.

Afbeelding

Nu is ook het remzadel weer helemaal klaar. Nu kunnen we de remklauw weer helemaal in elkaar zetten. Hiervoor hoeven we alleen de 2 boutjes weer terug te draaien.

Afbeelding

Nu hoeven alleen de klemmetjes die de remblokken op hun plek houden nog terug op de juiste plaats en dan kan de remklauw weer op de auto gemonteerd worden.

Afbeelding

Vergeet bij het monteren van de remblokken niet om de piepplaatjes in te smeren met copaslip en weer terug te plaatsen. Ik heb ook de klemmetjes nog ingesmeerd met copaslip voor een soepele werking van de remmen en het helpt natuurlijk ook tegen de roest :wink:

Afbeelding

En klaar is Kees. Het verschil tussen voor de revisie en na de revisie. Als je het goed gedaan heb kun je nu weer enkele jaren voorruit en veilig remmen!

Afbeelding

Afbeelding

Vergeet na het monteren en aansluiten van de remmen natuurlijk niet om deze nog even te ontluchten, zie hiervoor de andere how-to. De koperen ringetjes die nog in je revisiesetje zaten zijn voor de beide kanten van de remslang-aansluiting.

Succes! :wink:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
peewee
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 689
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 17:15
CCNL lidnummer: 758
Type Corolla: AE92
Type Corolla: gt-i 20
Locatie: velsen noord

Re: How-to reviseren voor remklauwen E10!

Bericht door peewee »

ik moet zeggen, je hebt wel lef dat je de binnenkant meegespoten hebt..... dit lost op door de remvloeistof en vervuilt/blokkeert je slangen etc plus dat je zuiger weer vast kan gaan zitten.
voor de rest een hele mooie how to, ook omdat er zoveel vraag voor is.het is dat de mijne al helemaal klaar zijn, anders had ik er wel een voor achter gemaakt....

dus voor de rest :toppie:

gr peter
groeten van PeeWee
Furr
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6278
Lid geworden op: ma mei 09, 2005 21:49
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 GTSi+
Locatie: Almelóóóóó

Re: How-to reviseren voor remklauwen E10!

Bericht door Furr »

Super man, ik ga me broer vragen of dit wat duidelijker zo wordt voor hem :D

Wat is copa nog wat?

Zon setje is voor L + R?
http://kopen.marktplaats.nl/search.php?ui=409017" onclick="window.open(this.href);return false; NU GECONTROLEERDE GEBRUIKER
http://www.stateoftuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mostwantedtuningteam.com" onclick="window.open(this.href);return false; NEW SITE
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: How-to reviseren voor remklauwen E10!

Bericht door Leon »

Dit topic is verplaatst naar DHZ Tips!
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Gesloten