E9 Howto open grill

Moderator: Moderator

Gesloten
Tinus
Special member
Special member
Berichten: 829
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 20:34
CCNL lidnummer: 713
Type Corolla: E11
Type Corolla: Corolla G6
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

E9 Howto open grill

Bericht door Tinus »

Open/embleemloze grill DIY voor de E9

Het maken van een embleemloze-open grill zal voor de E9/E10 in grote lijnen hetzelfde gaan, maar hier toch een Howto voor de E9.

Als je kan, regel dan een 2e grill zodat je je originele heel kan houden voor het gevel alles mislukt of voor verkoop.
grill1.JPG
Als je het logo wil bewaren, haal het eerst uit de grill om verdere beschadiging te voorkomen.
grill2.JPG
  • Zaag het middenstuk uit de grill, kijk daarbij uit dat je geen stukken uit de grill breekt bij het sloopwerk.
  • Bewaar dit middenstuk, het dient nog als donor.
  • Vijl/schuur nu alle uitstekende restanten van het middelste deel netjes vlak, plamuur zonodig de beschadigingen weg.
grill3.JPG
De ontstane gaten moeten natuurlijk weer netjes dicht gemaakt worden, hiervoor kan een stuk van het middendeel wat je eruit gesloopt hebt gebruikt worden, het is dik plastic en de bolling van het materiaal is vrijwel hetzelfde als de gaten die gevult moeten worden.
  • Zaag 2 passende delen uit de bovenkant het het middenstuk. Dit is misschien even passen en meten, werk zo nauwkeurig mogelijk, des te minder hoef je later op te vullen.
  • Als de beide stukjes pas gemaakt zijn, dan kan je ze vastlijmen, ik heb hier een normale hardplstic lijm voor gebruikt (merk weet ik niet meer)
  • Als de zaak uitgehard is, dan moet het geheel nog netjes vlak geschuurt worden en kunnen eventuele gaten/kieren vlak geplamuurt worden.
Dit deel kan natuurlijk ook met polyester gedaan worden, maar dit was in mijn ogen een oplossing die vele malen sneller werkt.
Van scheuren achteraf heb ik geen last gehad.
grill4.JPG
Als je klaar bent met het schuren en plamuren dat kan er gespoten worden, ik heb bij de bouwmarkt een bus Motip lak uitgezocht die precies bij de lakkleur van de auto past.
grill5.JPG
Ook van de bouwmarkt, ruitjesgaas van geanodiseerd alu, staat mooi en het is makkelijk te bewerken.
grill6.JPG
  • Vouw/buig/beuk/knip het gaas in de juiste maat.
  • Zoals je ziet zitten er diverse inkepingen in, deze zitten er vanwege verstevigingen in de grill.
  • Als het naar je zin is, dan kan het gaas vastgelijmt worden, bij mij bood Bison combipower hulp, dit spul is goed verwerkbaar en word keihard.
  • Schuur de plekken waar lijm komt wel een beetje op voor een betere hechting.
Zo komt het eruit te zien als het klaar is;
grill7.JPG
grill8.JPG
grill9.JPG
Om verwering te voorkomen is het aan te raden om het alu gaas te behandelen met blanke lak.
(ja, de kleur van de foto's verschilt met de kleur van de grill, dit kwam omdat ik per ongeluk de verkeerde spuitbus gepakt had... )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tinus
Special member
Special member
Berichten: 829
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 20:34
CCNL lidnummer: 713
Type Corolla: E11
Type Corolla: Corolla G6
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: E9 Howto open grill

Bericht door Tinus »

TAV mods,

Ik heb meteen de foto's maar opgezocht en een howto gemaakt.
Ik hoop dat deze een plekje krijgt bij de E9 howto's :)

(feel free to edit if necessary. ;) )
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: E9 Howto open grill

Bericht door Leon »

Goed bezig. Dit topic gaat naar E9 Tips (in het forum DHZ Tips)! ;)
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Gesloten