Het maken van een embleemloze-open grill zal voor de E9/E10 in grote lijnen hetzelfde gaan, maar hier toch een Howto voor de E9.
Als je kan, regel dan een 2e grill zodat je je originele heel kan houden voor het gevel alles mislukt of voor verkoop.
Als je het logo wil bewaren, haal het eerst uit de grill om verdere beschadiging te voorkomen.
- Zaag het middenstuk uit de grill, kijk daarbij uit dat je geen stukken uit de grill breekt bij het sloopwerk.
- Bewaar dit middenstuk, het dient nog als donor.
- Vijl/schuur nu alle uitstekende restanten van het middelste deel netjes vlak, plamuur zonodig de beschadigingen weg.
- Zaag 2 passende delen uit de bovenkant het het middenstuk. Dit is misschien even passen en meten, werk zo nauwkeurig mogelijk, des te minder hoef je later op te vullen.
- Als de beide stukjes pas gemaakt zijn, dan kan je ze vastlijmen, ik heb hier een normale hardplstic lijm voor gebruikt (merk weet ik niet meer)
- Als de zaak uitgehard is, dan moet het geheel nog netjes vlak geschuurt worden en kunnen eventuele gaten/kieren vlak geplamuurt worden.
Van scheuren achteraf heb ik geen last gehad.
Als je klaar bent met het schuren en plamuren dat kan er gespoten worden, ik heb bij de bouwmarkt een bus Motip lak uitgezocht die precies bij de lakkleur van de auto past.
Ook van de bouwmarkt, ruitjesgaas van geanodiseerd alu, staat mooi en het is makkelijk te bewerken.
- Vouw/buig/beuk/knip het gaas in de juiste maat.
- Zoals je ziet zitten er diverse inkepingen in, deze zitten er vanwege verstevigingen in de grill.
- Als het naar je zin is, dan kan het gaas vastgelijmt worden, bij mij bood Bison combipower hulp, dit spul is goed verwerkbaar en word keihard.
- Schuur de plekken waar lijm komt wel een beetje op voor een betere hechting.
Om verwering te voorkomen is het aan te raden om het alu gaas te behandelen met blanke lak.
(ja, de kleur van de foto's verschilt met de kleur van de grill, dit kwam omdat ik per ongeluk de verkeerde spuitbus gepakt had... )