How to: een wagen op schroefkit verlagen / verhogen

Wat je wil doen maar niet weet hoe...

Moderator: Moderator

Gesloten
Noedel
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3747
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 15:40
CCNL lidnummer: 793
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.4 D4D
Locatie: Dendermonde (België)

How to: een wagen op schroefkit verlagen / verhogen

Bericht door Noedel »

Aangezien ik regelmatig de vraag krijg, zowel van mensen hier op het forum, als van mensen op Belgische fora, even snel uitleggen hoe je een wagen - die reeds op schroefkit rijdt - van hoogte kan veranderen.

Woordje vooraf: ikzelf verhoog/verlaag de wagen in 4 "delen", namelijk per wiel.
Eerst doe ik linksvoor, dan linksachter, daarna rechtsvoor en rechtsachter.
Dit is hoe ik het doe, als je het anders wil doen is dat jou keuze natuurlijk ;)

Om te beginnen zet ik de krik klaar onder het krikpunt.
Span de handrem goed aan en zet de wagen in z'n 1e versnelling.
Dan draai je bij het wiel waar je als eerste gaat beginnen de moeren 1 toertje los.
Krik de wagen op totdat de band ongeveer 1cm boven de grond komt.
Draai alle moeren met de hand los, en neem het wiel van de wagen.

Nu kunnen we beginnen.

Als je het wiel eraf neemt zie je ongeveer zoiets (linksachter), bij mij zit er een KW Variant 2 onder:

Afbeelding

Als je kijkt zie je enkele onderdelen.
Van beneden naar boven:
- Schroefdraad
- Stelring (om de hoogte te veranderen)
- Hulpveer
- Veer

Nu moet er aan de stelring gedraaid worden, zodat die dmv van de schroefdraad van hoogte zal veranderen.

Kijk je even wat beter naar de stelring, dan zal je zien dat die beveiligd is dmv een klein imbus schroefje:

Afbeelding

Die draaien we dus los, met een imbus sleuteltje:

Afbeelding

Voordat we nu aan de stelring gaan draaien maak je best de schroefdraad wat schoon, want hier zit hoogstwaarschijnlijk veel vuil, modder, steentjes etc tussen.
Ikzelf neem er even de compressor bij en blaas alles eens grondig af.
Dan ga ik met een vochtige vod over de schroefdraad heen, en blaas ik nogmaals alles grondig af.
Als je de wagen wil verhogen blaas je best ook eens grondig aan de binnenkant van de hulpveer en de veer, boven de stelring, want hier zit ook nog vuil tussen.

Ook meet je nu best even na hoe hoog de wagen momenteel staat.
Ikzelf meet telkens vanaf de onderzijde van de stelring, tot waar de schroefdraad begint (onderaan).
Schrijf telkens die afstanden op, kan altijd van pas komen.
Bepaal vooraf ook hoeveel je de wagen wil verlagen/verhogen.

Nu kan het echte werk beginnen.
Bij alle schroefkits zit een soort sleutel, die van mij ziet er zo uit:

Afbeelding

Die zet je vast rond de stelring, in de voorziene openingen:

Afbeelding

Afbeelding

Met de klok meedraaien = lager.
Tegen de klok draaien = hoger.
Na enkele keren aan de stelring gedraaid te hebben met de sleutel, meet je terug hoeveel je nog moet zakken om tot een bepaalde hoogte te komen.
Eens hij laag/hoog genoeg staat, zet je het imbus schroefje terug vast.
Dan hang je het wiel erop, je draait de moeren met de hand lichtjes vast, laat de krik zakken, en draait de moeren volledig vast.

Dit doe je bij de overige 3 wielen ook, en de wagen is verlaagd / verhoogd.
Let wel op dat je vooraan aan beide kanten even hoog staat, idem voor achteraan! :lol: ;)

Veel plezier!

Grtz!
Gesloten