DHZ tip Motorsteunen met PU vullen

Wat je wil doen maar niet weet hoe...

Moderator: Moderator

Gesloten
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

DHZ tip Motorsteunen met PU vullen

Bericht door Blof-fan »

Motorsteunen krijgen het zwaar voor hun kiezen tijdens hun leven.
Veel trillingen en een motor die vaak flink ligt te kantelen. Op den duur zijn ze natuurlijk gewoon een keer versleten.
Het rubber kan scheuren of zelfs loskomen van de behuizing.

Dan is het over het algemeen tijd om de motorsteun te vervangen. Maar je kunt het ook nog even uitstellen!
De volgende how to is ook erg geschikt als performance upgrade. Door het vullen van de motorsteunen met polyurethaan rubber verstevig je ze en daarmee kun je het kantelen van de motor engiszins tegengaan, wat weer ten goede kan komen van de gasrespons van de motor.

Let wel: Toyota heeft natuurlijk wel nagedacht over het ontwerp van de motorsteunen en de vorm die ze hebben is natuurlijk niet willekeurig gekozen. De motorsteunen zijn ontworpen om krachten in een bepaalde richting op te vangen en trillingen te verminderen. Met het volgieten van de motorsteunen verander je deze eigenschappen en kúnnen trillingen en dergelijke beter doordringen in de rest van de auto!

Allereerst, wat heb je nodig?
  • - Het polyurethaan natuurlijk.
    Ikzelf heb mijn spullen besteld bij http://www.polyservice.nl. Het is een 2 componenten polyurethaan rubber met een hardheid van Shore 60 (Ongeveer dezelfde hardheid als de originele motorsteun rubbers). Bij Polyservice staat het in de boeken als Polyurethaanrubber PS160.
    - Antihecht middel
    - Materiaal om mallen van te maken
    - Tape

    Eventueel

    -Wasbenzine of een andere ontvetter
    -Fijn schuurpapier
Allereerst moeten de motorsteunen natuurlijk uit de auto verwijderd worden en schoongemaakt worden. Vooral dat laatste is erg belangrijk!
Het uitbouwen wijst zichzelf, bouten losmaken van de auto en de motor en je kan ze er zo uit pakken.
Coupeproject495.jpg
Ikzelf had gelukkig de beschikking over een glasparelcabine waardoor alles gestraald kon worden. Schoner zullen ze nooit meer worden.
Nu kan ik me voorstellen dat niet iedereen hier de beschikking over heeft. Gebruik dan iets van wasbenzine ofzo om ze te ontvetten en misschien wat fijn schuurpapier om het bestaande rubber wat op te ruwen voor een betere hechting.
Coupeproject496.jpg
Vervolgens moet je natuurlijk zorgen dat wanneer je gaat gieten het er niet net zo hard weer uit loopt. Ik had de beschikking over wat stevig, flexibel pakkingsmateriaal om een malletje van te kunnen maken. Nu zal niet iedereen dat thuis hebben liggen, maar waarschijnlijk zal karton of wat rubber of iets dergelijks ook wel werken.
Coupeproject497.JPG
Vervolgens moet je dit malletje natuurlijk goed vast tapen aan de motorsteun om te voorkomen dat je gietsel er meteen weer uit loopt. Er zal altijd wel íets uitkomen, maar dat kun je later natuurlijk altijd nog weg snijden. Zolang het maar lang genoeg blijft zitten om uit te harden.
Om te voorkomen dat het malletje vasthecht aan het geitsel moet je deze van te voren even insprayen met de spuitbus antihecht middel (een soort wax achtig middel)
Coupeproject498.JPG
Nu kun je het polyurethaan aan gaan maken. Zoals gezegd is het een 2 componenten materiaal wat je eerst zelf moet mengen in de juiste verhouding. Polyservice levert het in bussen van 1kg van component A en component B. Pak er een weegschaal bij en weeg de verhoudingen gewoon af. De verhouding is 1 deel van component A en 1 deel van component B.
De verwerkingstijd van het gemengde gietsel is ongeveer 15 minuten!

Het wordt een soort stroopachtige substansie. Mocht je het wat dunner willen maken om het beter gietbaar te maken kun je de bussen even op de kachel zetten voor het mengen.
Vervolgens kun je de motorsteunen rustig volgieten. Doe dit niet te snel, want dan kun je luchtbellen krijgen in je gietsel.
Coupeproject499.JPG
Nu is het gewoon wachten tot het goed uitgehard is en je kunt weer aan de slag! Het zou al binnen een paar uur uitgehard moeten zijn, maar ik heb zelf voor de zekerheid gewoon 24 uur gewacht.
Het malletje kun je er nu zo af plukken. Restjes (voor zover die er zijn) kun je wegsnijden en zie daar het resultaat van al je noeste arbeid!
Coupeproject502.JPG
De 'scheurtjes' op bovenstaande foto zijn gelukkig geen echte scheuren. Het doffe laagje is het antihecht middel wat achtergebleven is van het malletje, dus vandaar ;)


Succes!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: DHZ tip Motorsteunen met PU vullen

Bericht door Co'tje »

Een kleine toevoeging hieraan.

Voor het verstevigen van 4 motorsteunen is ongeveer 300 gram pu nodig(dus 150g component A en 150g component b)
de 2 componenten pu rubber is in de normale vorm een soort transparant bruin kleurtje, door de zwarte motorsteunen krijgt het het kleurtje wat het bij Patrieck heeft.
Er is eventueel ook een pigment kleur te koop wat je er bij kan gooien om het rubber een kleur te geven.

LET OP: het rubber mengsel max maximaal 2% van deze pigment kleur bevatten
LET OP: plak het malletje aan de onderkant heel goed af, het mengsel is voor het gieten best vloeibaar en zal door de kleinste kiertjes naar buiten willen en echt alles komt er onder te zitten.

ARco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gesloten