Blacktop ECU modificatie handleiding.

Wat je wil doen maar niet weet hoe...

Moderator: Moderator

Gesloten
Ghitto
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 09:19
Type Corolla: E11
Type Corolla: 4AFE 16V
Locatie: Velsen Noord

Blacktop ECU modificatie handleiding.

Bericht door Ghitto »

Dankzij een aantal oplettende leden van het http://www.zerotohundred.com forum, is er een structurele fout gevonden in het ontwerp van de BT(blacktop) ECU!
1.jpg
2.jpg
Via zoretohundred.com kwam ik op deze website terecht en daar is het gros van de info te vinden die ik voor mijn handleiding heb gebruikt:
http://www.my-acoustic.com/Car/ECU/20vM ... roblem.htm

1.De oorzaak probleem:
De 20v MAP ECU (Blacktop) heeft constructureel probleem, de transistor van de VVT-controller blaast zichzelf op! Tot nu toe is dit mankement nog niet gevonden bij de 20v AFM ECU (silvertop). De heren van het zerotohundred.com forum hebben gekeken naar ongeveer 50 verschillende Silvertop ECU's, en ze vonden geen enkele unit waarvan de VVT transistor was opgeblazen. Maar alleen al na het bestuderen van 10 van de Blacktop ECU's, werden er al 2 units gevonden waarvan de VVT transistor was opgeblazen.

De beelden spreken voor zich :roll:
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Oké er zit dan wel geen krater op de PCB, maar wel een gat dat met het blote oog goed waarneembaar is! Deze schade is terminaal voor de werking van het VVT systeem. Elke keer wanneer de VVT solenoïde wordt getriggerd, krijgt de transistor een aantal milli-seconden een piek stroom te verduren. Dit zal er toe leiden dat de transistor warmte ontwikkelt, en deze moet goed worden afgevoerd.

Bij de silvertop motor wordt de VVT alleen getriggerd bij een toerental dat hoger is dan 4400rpm. Aangezien je niet vaak de motor op en neer RPM rond dit niveau is de transistor in staat om de warmte af te voeren voor de volgende versnelling komt.

Maar bij de blacktop motor, is de VVT ontworpen om te getriggerd te worden door de hoek van de TPS (Throttle Positioning Sensor) en tevens door het toerental. Hierdoor zal de trigger veel vaker voorkomen dan bij een silvertop. De gemiddelde warmte die onstaat op de Blacktop transistor is veel hoger dan dat van een silvertop, en is buiten de specificatie van de transistor. Dus zal deze sterven, nadat de motor te hard is gepushed.

Typisch gevalletje van de zwakste schakel ;-)

2.Oplossingen voor het probleem:

Plaatsing
Ter bescherming van de ECU is het verstandig om deze weg te houden van warmte. De standaard locaties in de AE101 en AE111 chassis is in het midden-console op de vloer. Daar waar de uitlaat zit, en is erg warm en niet aanbevolen. Probeer de ECU los van de bodemplaat te monteren, en evt in de luchtstroom van je airco oid.

Heatsink Modificatie:
Dit is de meest effectieve oplossing, en zal er voor zorgen dat de transistor z'n warmte veel beter kwijt kan.

Vanaf hier komt mijn aandeel in dit hele verhaal, alle voorgaande kennis is volledig op het conto van:
Levin818 - forum lid van http://www.zerotohundred.com
Respect!

3.How to do it:

3.1 Wat hebben we nodig:
- Een kruiskop schroevendraaier.
- Thermische Pasta (te koop bij PC winkels Mycom oid.)
6.jpg
- heatsink voor een TO-126 Transistor (Te koop bij Conrad)
7.jpg
8.jpg
3.2 Demontage van de ECU:
Volg de instructies op de fotos, en dan komt het vast wel goed:
9.jpg
10.jpg
De ECU is klaar voor het ontvangen van z'n hittezinkert:
11.jpg
3.3 Heatsink Prepareren & Monteren:
Volg wederom de instructies van de fotos!
12.jpg
13.jpg
*LET OP*
De heatsink mag absoluut niet in aanraking komen met de PCB ( printplaat) of de behuizing van de ECU!
14.jpg
15.jpg
Ik hoop dat ik hiermee een aantal ECU's van de dood heb kunnen redden 8-) en Ik wil bij deze de luitjes van zertohundred danken voor het speurwerk. En ook mijn broer Sam danken voor het verschaffen van de informatie over heatsinks & de heatsink zelf natuurlijk ;)

G6-Roetjes Guido.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blacktop ECU modificatie handleiding.

Bericht door Blof-fan »

Kijk, netjes...benieuwd of er BT rijders van hier ook al last van hebben
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
The Doctor
President member
President member
Berichten: 1744
Lid geworden op: do jul 07, 2005 01:24
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE20
Locatie: Goirle

Re: Blacktop ECU modificatie handleiding.

Bericht door The Doctor »

is die kapotte transistor ook de oorzaak van dat getik van de VVT unit? of is dat weer een ander probleem?
"It's all about the heart, the people who focus on parts, turbo's and all that stuff...they're just losers."

HET KE20 projecttopic
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Blacktop ECU modificatie handleiding.

Bericht door Co'tje »

The Doctor schreef:is die kapotte transistor ook de oorzaak van dat getik van de VVT unit? of is dat weer een ander probleem?

zou kunnen want de transistor stuurt de vvt aan..

ik kon deze handleiding al wel, en was idd van plan om binnenkort mijn ecu eens open te maken om te kijken of de transistor kapot was, de transistor zelf kost niet zo heel veel geloof ik en is ook niet al te moeiljk te vervangen als je een beejte kan solderen..

als je de ecu open hebt let dan ook even op dat je hem alleen aan de zijkant beetpakt en niet zo maar middenop, statische electriciteit is ook niet goed voor een printplaat :wink:

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
AudioSystemRolla
President member
President member
Berichten: 1895
Lid geworden op: ma dec 25, 2006 09:25
CCNL lidnummer: 698
Type Corolla: E10
Type Corolla: corolla
Locatie: midden van NL

Re: Blacktop ECU modificatie handleiding.

Bericht door AudioSystemRolla »

Co'tje schreef: ik kon deze handleiding al wel, en was idd van plan om binnenkort mijn ecu eens open te maken om te kijken of de transistor kapot was, de transistor zelf kost niet zo heel veel geloof ik en is ook niet al te moeiljk te vervangen als je een beejte kan solderen..

let er ook op dat je zo koud mogelijk soldeerd er zitten best wat onderdelen in de buurt die niet zo warm mogen worden ;)

als je de ecu open hebt let dan ook even op dat je hem alleen aan de zijkant beetpakt en niet zo maar middenop, statische electriciteit is ook niet goed voor een printplaat :wink:

ARco
d(>_<)b Afbeelding audio system does shake things up Afbeelding
Riesh
Special member
Special member
Berichten: 709
Lid geworden op: do apr 24, 2008 09:05
Type Corolla: Mazda 121
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Blacktop ECU modificatie handleiding.

Bericht door Riesh »

Mooie handleiding, ik heb alleen nog een paar kleine kanttekeningen:

1. Er wordt op de demo foto teveel pasta gebruikt, dit heeft een averechts effect. ik zou dan ook adviseren om erg zuinig te doen met de pasta. Het moet immers geleiden en niet isoleren.

2. Ik vraag me af hoe het koelelement zich in de praktijk houdt. Je voegt behoorlijk wat gewicht toe aan de transistor, wat er toe kan leiden dat de pootjes gaan ombuigen en het koelelement alsnog de printplaat raakt.


begrijp me niet verkeerd, ik wil het idee niet afkraken. het zijn slechts een 2tal kritische kanttekeningen.
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Blacktop ECU modificatie handleiding.

Bericht door Co'tje »

deze transistoren zijn eventueel ook te koop met standaard al een heatsink erop. die zou je dan eventueel kunnen nemen..

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Type Corolla: Megane RS
Locatie: Brunssum

Re: Blacktop ECU modificatie handleiding.

Bericht door Michel H »

Een klapperend VVT poelie heeft niets te maken met dit ECU probleem.
Volgens mij gelt dit ECU probleem ook alleen voor een bepaalde productie-batch.. niet alle bouwjaren hebben dit probleem... zou me niets verbazen als alleen de eerste jaren (of misschien zelfs maanden) hier last van hebben.
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Blacktop ECU modificatie handleiding.

Bericht door Co'tje »

Topic verplaatst naar DHZ tips en foto's aangepast omdat ze vrij groot waren.

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gesloten