Plastic spuiten.

Wat je wil doen maar niet weet hoe...

Moderator: Moderator

Gesloten
Gebruikersavatar
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7433
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Auto: Renault
Locatie: Houten.

Plastic spuiten.

Bericht door Bertus » zo okt 19, 2008 23:31

Eerst en vooral: bij spuitwerken is voorbereiding hét belangrijkste aspect van het werk. Alles wat tussen het te spuiten onderdeel en de verf zit (stof, krasjes, vet, ...), zal onvermijdelijk zichtbaar zijn door de verflaag. Alhoewel, sommige kleuren verdoezelen dit wel een beetje.

Deel 1: Voorbereiding

Demonteer het te spuiten onderdeel. Wees voorzichting: als het gekrast of op een andere manier beschadigd wordt, bezorg je jezelf enkel maar meer werk.
Eens losgemaakt, was je het af met het warme water. Het afwasmiddel of de white spirit verwijdert vet, stof en ander vuil.
Mocht het onderdeel beschadigd zijn, is het nu het moment om er iets aan te doen.
Ruw het plastic wat op. Zorg ervoor dat er geen gladde/glimmende onderdelen meer over zijn. Hoe beter je dit doet, hoe minder kans op afschilferen.
Hierna terug wassen. Zorg er wel voor dat daarna het plastic helemaal droog is voor je verder gaat.

Deel 2: Spuiten

Sommige adviseren bij spuiten met spuitbusen om de bus wat op te warmen. Dit zou het vernevelen van de verf fijner maken, wat een beter eindresultaat zou bezorgen. Hou er wel rekening mee: oververhit de bus niet! Let op voor explosiegevaar!!
De beste techniek om te spuiten met spuitbussen is te werken met fijne, overlappende stroken verf.
Laat zeker 5 minuutjes droogtijd tussen de verschillende lagen. Dit kan wel wat versneld worden met een haardroger.
Draag voor het volgende stukje een masker of werk in de buitenlucht. De verfdampen kunnen gevaarlijk zijn.

Breng eerst de plastic primer aan. Dit is heel belangrijk, want het geeft de verf de kans om wat beter vast te hechten dan op de kleine krasjes veroorzaakt door het opruwen. Zonder primer is de kans groter dat de verf achteraf terug afschilfert.
3 à 4 dunnen lagen is aan te bevelen. Het tussentijds drogen kan dus versneld worden met een haardroger. Primer is vrij dun, dus pas op voor druppels.
Eens opgedroogd wordt het tijd voor de kleurlaag. Nogmaals, gebruik dunne overlappende stroken. Afhankelijk van de kleur zullen er 3 tot 8 verflagen nodig zijn voor een goeie dekking. Laat zeker voldoende droogtijd tussen de verschillende lagen.
Eens het onderdeel volledig is bedekt met kleur, mag je de lak aanbrengen. De laklaag is niet noodzakelijk, maar beschermt de kleurlaag wel. En in geval dat je glossy lak gebruikt, brengt het wat extra glans. Hanteer dezelfde methode als voordien. Er zullen waarschijnlijk 4 tot 5 laagjes nodig zijn.

Laat het onderdeel uitdrogen voor 3 à 4 uur vooraleer je begint met polishen en hermonteren. Als de verflaag nog niet volledig is uitgehard, laat je onherstelbare sporen na (vegen, vingerafdrukken, ...) en kan je herbeginnen.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast