Een korte How-to om verstalers aan te sluiten in de auto.Marc0 schreef:Blof, kun je daar een how to oid van maken?
Ik heb zo'n zelfde grill nl. liggen die ik wil monteren voor de winter..
Let wel Mijn voorbeeld gaat om een Carina E GTi, geen Corolla. Welke draden je precies moet hebben kan ik dus niet zeggen. Iedereen die hier een schema van heeft mag deze natuurlijk posten
Verder is het principe gewoon hetzelfde voor alle auto's en alle lampen.
Wat heb je nodig:
- - Een stel goede verstralers uiteraard
- Een (zwevende)zekeringhouder + zekering. 15Amp zou in de meeste gevallen voldoende moeten zijn
- Een relais (4-polig)
- Aansluitdraad (Bij voorkeur 2,5 mm²)
- Kabelschoentjes tenzij je de boel natuurlijk wilt gaan solderen
- Wanneer het nodig is, een zogenaamd spanningsdiefje
(Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er op Ladanivaforum.be een keurig schemaatje van Steven staat )
Kijk eerst waar je je verstralers wilt gaan monteren en zoek ook een mooi plekje voor je relais, dan weet je ongeveer hoeveel draad je nodig gaat hebben.
Bij de zwevende zekeringhouder is als het goed is al een stuk draad gemonteerd. Sluit 1 kant hiervan aan op de + pool van je accu. Maak de draad bij voorkeur niet korter als 15 cm vanaf de accu voordat je de zekeringhouder plaatst.
Vanaf de zekeringhouder trekken we een draad naar het relais, klem hier een kabelschoentje op zodat je de draad aan kan sluiten op pootje 30 van het relais (Dit staat op het relais aangegeven) Dit is de voeding van het hele systeem.
Waar we een stroom hebben lopen naar een electrisch apparaat hebben we in een auto ook een massa nodig, anders werkt het niet. De massa voor het relais sluiten we aan op pootje 86 van het relais. Voor de massa hoef je alleen maar een boutje te vinden dat in de carrosserie geschroefd zit. Met een oogklemmetje kun je dan een mooie stevige verbinding maken.
Maar een relais werkt niet zonder een signaal stroom.
Wettelijk mogen verstralers alleen meeschakelen met het groot licht. Hiervoor moet je dus de draad zoeken in je dashboard waarmee je je grootlicht inschakeld. Tak deze af (Bij voorkeur gesoldeerd voor een stevige contante verbinding, maar wanneer het niet anders kan, kun je ook een zogenaamd 'spanningsdiefje' gebruiken) en trek ook deze draad naar je relais. Met een kabelschoentje sluiten we deze dan aan op pootje 85 van het relais.
Nu kan het spoeltje in het relais bekrachtigd worden en als het goed is schakelt het relais nu mee waneer je je schakelaar van het grootlicht inschakeld.
Voor wie graag de verstralers nog appart van het grootlicht wil inschakelen moet tussen de aftakking van de grootlichtdraad en het relais nog een schakelaar plaatsen.
Op die manier zullen de verstralers pas inschakelen wanneer zowel het grootlicht ingeschakeld is en de apparte schakelaar!
Nu hoeven we alleen nog maar 2 draden van pootje 87 van het relais naar elk van de verstralers te trekken en aan te sluiten en ook de verstalers nog van een massa voorzien et voilá, je hebt er een bak met licht bij!