ISC Klep

Wat je wil doen maar niet weet hoe...

Moderator: Moderator

Gesloten
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

bij mij heeft het niet geholpen eerste bleef die alleen maar vehoogd stationair draaien eerste 2 dagen , nu gaat die niet meer verhoogd stationair draaien in de ochtend als die koud is

vindt het wel best zo ,geef wel beetje gas bij eerste 5 sec
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Re: ISC Klep

Bericht door Marc0 »

gewoon kijken wat anders het probleem kan zijn :)
heb je die aanslag helemaal verwijderd ook van je gasklephuis?
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

ja alles helemaal schoon gemaakt ,en mechanisch loopt alles soepel ;)
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

Loopt jouw motor dan nu weer normaal stationair (als hij warm is, dus)?
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

ja klopt het is gewoon weer zoals het was :( koude start niet verhoogd stationair na 500 meter rijden wel verhoogd stationair en als die warm wordt weer gewoon stationair

hoe is het nu bij jou dan , nog iets eraan gedaan ?
ysberg
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 23:39
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE101

Re: ISC Klep

Bericht door ysberg »

Hier is het probleem ook weer terug gekomen :(
Blijkbaar had de auto niet lang genoeg stil gestaan toen ik dacht dat het weer in orde was.

Ben al druk op zoek geweest naar de oorzaak. Ben uiteindelijk nu tot de conclusie gekomen dat het een elektrisch probleem is. ECU.......... Bedrading van ECU naar ISC klep..........

De ISC klep functioneerd goed. heb het gasklephuis dit keer wel verwijderd en toch maar helemaal schoongemaakt incl. opnieuw smeren lagertjes ISC klep. Hier kan het dus niet meer aan liggen. (Loopt wel beter na deze schoonmaak :D )
Wanneer de stekker van de ISC klep losgehaald word met lopende motor en vervolgens een beetje schuin tegen de contacten word aangedrukt zodat alleen de middelste en de buitste (voor klep open) contact maken begint de motor 1750tpm te lopen en hoor je een sissend geluid uit je luchtinlaat komen. Oftewel klep geopend! Wanneer alle drie de contacten weer aangesloten zitten sluit de klep zich weer en valt terug naar 800tpm slecht lopend. Na een minuut stationair 800tpm beginnen de toeren op te lopen naar 1500 zoals het hoort met een koude motor.

Koelvloeistof temp sensor ook gecontroleerd (die met bruine en witte draad aangesloten zit op je themostaat huis) en werkte ook goed.

Ga dit weekend de bedrading en contacten van de ECU en ISC Klep eens nalopen en voorzien van contactspray. Aangezien gezien de stand word bepaald door een bepaalde frequentie door de spoelen kan een beetje weerstand dit flink verstoren
Als dit niet gaat werken dan ben ik bang dat het probleem in de ECU zit.

Als iemand anders nog tips heeft wat de oorzaak kan zijn dat de eerste minuut ook de spoel voor klep sluiten word geschakeld dan hoor ik het wel.
BlackE10
Freak
Freak
Berichten: 8846
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 09:52
CCNL lidnummer: 439
Type Corolla: KE70

Re: ISC Klep

Bericht door BlackE10 »

Top uitleg weer in ieder geval. Als ik binnenkort echt niks te doen heb ga ik me er ook maar eens aan wagen. Even kijken hoe ik dat complete gasklep huis er af ga krijgen.
Dan moest de gaskabel ook los toch he?
Mijn oude Corolla GXTSI
European Turbo Time :D
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: ISC Klep

Bericht door Highway »

BlackE10 schreef:Top uitleg weer in ieder geval. Als ik binnenkort echt niks te doen heb ga ik me er ook maar eens aan wagen. Even kijken hoe ik dat complete gasklep huis er af ga krijgen.
Dan moest de gaskabel ook los toch he?
Ja, gaskabel moet er ook af maar da's zo gebeurd. Hoe? Dat spreekt voor zich als je het ziet.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
BlackE10
Freak
Freak
Berichten: 8846
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 09:52
CCNL lidnummer: 439
Type Corolla: KE70

Re: ISC Klep

Bericht door BlackE10 »

Dat spreekt voor zich ;) Is er alleen niet een kans dat je hem verkeerd, b.v. verkeerde spanning ofzo terug zet? Er zit toch ergens een veer aan vast of niet?
Mijn oude Corolla GXTSI
European Turbo Time :D
ysberg
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 23:39
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE101

Re: ISC Klep

Bericht door ysberg »

Als je niet aan de stel schroef komt zit deze gewoon weer in oude positie.

Zet de gasklep met de hand vol open zodat je gaskabel los/spanningsloos zit, hierna schuif je het loodje aan het eind van de kabel zo uit en is je kabel los.

De spanning controleren van de kabel is gemakkelijk en niet overbodig, bij mij was de kabel een beetje uitgerekt na 13 jaar waardoor vol gas 90% gas bleek te zijn.
Gewoon een plankje van 50 cm klemmen tussen je stoel en gaspedaal en kijken of je de gasklep dan nog verder open kan zetten. Is dat het geval dan de stelschroef aanspannen tot de gasklep helemaal geopend is.
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: ISC Klep

Bericht door Martijn »

White_GTSI schreef:heb het hele verhaal en beschrijving nog eens doorgelezen , weet zeker dat alles is goed gegaan op bimetaal na ,die kan er op 2 manieren in ( 180 graden verdraaibaar ) en vergeten hiernaar te kijken bij demontage hoe dit zat

zwart dopje waar bimetaal invalt zit zeker weten goed
Heb even gekeken en de laatste (scherpe) bocht van het bi-metaal zit aan de kant waar dat plastic dopje zit op je ISC klep. ;)
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
BlackE10
Freak
Freak
Berichten: 8846
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 09:52
CCNL lidnummer: 439
Type Corolla: KE70

Re: ISC Klep

Bericht door BlackE10 »

ysberg schreef:Als je niet aan de stel schroef komt zit deze gewoon weer in oude positie.

Zet de gasklep met de hand vol open zodat je gaskabel los/spanningsloos zit, hierna schuif je het loodje aan het eind van de kabel zo uit en is je kabel los.

De spanning controleren van de kabel is gemakkelijk en niet overbodig, bij mij was de kabel een beetje uitgerekt na 13 jaar waardoor vol gas 90% gas bleek te zijn.
Gewoon een plankje van 50 cm klemmen tussen je stoel en gaspedaal en kijken of je de gasklep dan nog verder open kan zetten. Is dat het geval dan de stelschroef aanspannen tot de gasklep helemaal geopend is.
proberen we dat ook meteen, top!
Mijn oude Corolla GXTSI
European Turbo Time :D
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

Vandaag het hele spul weer uit elkaar gehaald. Foutcodes uitgelezen door de E1 en TE1 terminals in de diagnosestekker door te verbinden: niets. Contaktspray op de connectoren, aktuator doorgemeten, alles gepast, gepast en opnieuw gepast, om te kijken of eea er toch op een andere manier in kan. Niet dus. Alles loopt erg soepel. alles 3X gechecked.
De afdichtingen met een ietsiepietsie vloeibare pakking voorzien te voorkoming van valse lucht, ook de bevestiging van het gasklephuis. Nu zit alles weer zeker goed in elkaar, en toch weer die 1800 toeren stationair. Ze lijken wel afgeregeld te worden door de ECU trouwens.
@%*&#@! Zit niet erg mee dus...
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

Martijn schreef: Heb even gekeken en de laatste (scherpe) bocht van het bi-metaal zit aan de kant waar dat plastic dopje zit op je ISC klep. ;)

uhm :roll: bedoel je dat die bocht van het bimetaal ,op de foto aan de linker kant zit als je hem erin zou steken ?
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

@ black e10

je kunt ook de bouten eruit draaien die op het gasklephuis zitten , haal je gewoon gehele beugel eraf waar je de kabel mee kunt stellen ,als die toch los is zou ik er gelijk beetje kruip olie in de kabel spuiten ,paar keer doen en heen en weer halen
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: ISC Klep

Bericht door Martijn »

Ja. De laatste, scherpe bocht die het bi metaal maakt zit aan de kant waar op de ISC klep (bij de slangaansluitingen) het plastic dopje zit.
Op de foto zie je links die scherpe bocht.

Maar volgens mij maakt het niks uit hoe ie erin gaat. Was ff voor de zekerheid.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

ok bedankt ,als men auto apk gekeurd is ,ga ik hem nog een keer uit elkaar halen
ysberg
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 23:39
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE101

Re: ISC Klep

Bericht door ysberg »

Helaas heeft het schoonmaken van alle contacten ook niet geholpen, probleem is nog steeds aanwezig.

Het enige wat het denk ik nu nog zou kunnen zijn is een fout in de ECU of dat de accu slecht is en door het starten onder de 11v. komt en de ECU in fail/save mode gaat (is ook 800tpm) Dit laatste lijkt mij eigelijk nog het meest logisch.

Binnenkort maar even met een andere accu proberen.
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

Deze keer goed nieuws, toen ik maandag naar het werk meer als een uur onderweg was en dus een tijd in de file stond, ging de auto steeds lager lopen. Op het eind van de rit reed hij weer 700 toeren. Na het werk starten leverde 1100-1200 toeren op, normaal dus. Daarna zakte hij weer. Het probleem lijkt dus opgelost (iig het hoge stationaire toerental.
Bij mij liep het klepje toch wel degelijk zwaar, vooral IN de lagertjes. Heb er na het schoonmaken dus Ballistol olie (= soort vet in oplosmiddel) op gedaan, en ervoor gezorgd dat dat erin loopt, door het een tijdje schuin te houden met wat van die olie erop. En flink draaien natuurlijk. Het zwaar lopende punt ging daarmee wel goed weg.
Het bimetaal had bij mij van de buitenkant op het plaatje waar de scheoeven doorheen gaan wat borgingsmiddel zitten. Aan de linkerkant. Zo heb ik het weer opnieuw gemonteerd. Het asje met zijn uitstekende lipje moet in de kleinere uitsparing zitten van het plastic dopje (bovenaan op de foto). Het bimetaal gaat daar dan weer zonder spanning overheen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

Zie de volgende foto voor de stand van het asje (ging automatisch zo staan door de magnetische werking van de actuator/motortje).
Verder is het volgens mij wel belangrijk dat je de oppervlakken van de actuator/bimetaal weer afdicht. Er zit nl standaard ook al iets op. Anders heb je kans op valse lucht via de lagertjes. Ik heb vloeibare pakking gebruikt. Wel oppassen dat het nergens op iets bewegends terecht komt, dus maar zeer weinig erop doen.
Ik ben zelf zover gegaan dat ik de pakkingsvlakken tussen gasklephuis en inlaathuis heb afgedicht ermee. ook heel weinig erop... (had nl geen nieuwe pakkingen bij de hand). Dit is niet perse nodig, om te checken op valse luchtje kun je ook wat deodorant of remmenreiniger op de verdachte delen spuiten als de motor loopt, als je dan een verschil hoort in het lopen van de motor, zuigt hij het naar binnen en heb je een lek.
Nu nog eens een koude nacht krijgen of hij dan ook goed loopt bij starten... :?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

en en en ? :lol:
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

White_GTSI schreef:en en en ? :lol:
Ben vandaag met de fiets 8-) gegaan, dus nog effe geduld ;)
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Type Corolla: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: ISC Klep

Bericht door E10 Wagon »

Effe een update,
reinigen van de ISC klep heeft niet erg geholpen om het rauwe stationair lopen als het koud is , te verminderen.
Ik denk daarom dat het volgende aan de hand is:
de ISC klep gaat volgens mij sowieso wat klemmen als het erg koud is dioor krimpen van het metaal (aluminium krimpt sowieso veel).
De permanente magneet op het asje van de klep moet de klep vlot trekken, maar krijgt dit niet (meer) voor elkaar. Door trillen van de motor en/of door opwarment komt de klep weer los zodat hij dan wel weer goed loopt.
De permanente magneet zal wel wat van zijn kracht verliezen over de tijd (door warmte van de motor e.d.), en op een bepaald moment een klemmende ISC klep niet meet los krijgen.

Samengevat: mijn ISC klep loopt bij kamertemperatuur super soepeltjes, en toch loopt de motor bij een koude start in de winter nog niet lekker in het begin. Ik zou er iig geen 2e meer schoon gaan maken hiervoor c37....
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

das wel minder ja dat het niet heeft geholpen

weet je waar ik aan zit te denken ,dat het groene blokje ( 2 elektromagnetische spoelen ) niet goed meer is
ysberg
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 23:39
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE101

Re: ISC Klep

Bericht door ysberg »

Deze kan je doormeten.

De weersteand over de middelste en de buitenste aansluitingen moet 19-22 ohm zijn.
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Re: ISC Klep

Bericht door White_GTSI »

ok :) binnenkort even doen dan ;)
j en i
Starting member
Starting member
Berichten: 81
Lid geworden op: di dec 12, 2006 22:48

Re: ISC Klep

Bericht door j en i »

ik heb dit 2 jaar terug ook es gedaan, alles schoon gemaakt.
bij mij had die het hetzelfde probleem dat de toeren bij warme motor nog een tijdje hoog lopen en zodra dat weer goed is na +/- 200km rijden (dit omdat het koelvloeistof eerst door het gasklephuis moet en dat duurt even omdat het ook het hoogste punt is voor het koelvloeistof)loopt de motor bij koude start weer beroerd.
het probleem bij mij was dat de gasklep heel smerig was net zoals op de foto op de eerste pagina. die heb ik toen schoon gemaakt maar dat had ik beter niet kunnen doen, er kwam daarna valse lucht langs de randen van de gasklep. vandaar het verhoogde toerental, toen de ecu dat had bij geregeld liep die bij koude start weer beroerd.
ik had nog reserve onderdelen liggen dus ik heb er een ander gasklephuis opgezet en alleen de isc klep schoon gemaakt en toen was het probleem wel voorbij.

misschien is dit bij jullie niet het geval maar misschien de moeite waard om naar te kijken.
auto's:
yaris hb 2007 1.4 d4d
starlet hb 1996 1.6 20v
corolla hb 1989 1.8 16v R.I.P.
wolterg
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: zo feb 03, 2008 00:19

Re: ISC Klep

Bericht door wolterg »

een interesante link over dit onderwerp met ook uitleg hoe je de klep kunt testen!
http://alflash.com.ua/idlet.htm
LEON29
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1930
Lid geworden op: wo dec 24, 2003 22:45
CCNL lidnummer: 474
Type Corolla: CDE120
Type Corolla: corolla
Locatie: OOSTERWOLDE (FR)
Contacteer:

Re: ISC Klep

Bericht door LEON29 »

misschien is het ook wel een idee om naar de bougies en de bougiekabels te kijken
had ook last van dat hij een beetje beroerd liep.en het lag aan de bougies.
misschien een idee
life is a bitch so take it by the horns
ysberg
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 23:39
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE101

Re: ISC Klep

Bericht door ysberg »

Heb inmiddels een hoop vervangen maar blijft slecht lopen met een koude start.

-Accu vervangen
-Bougies vervangen
-bougiekabels vervangen (vonkeverslag tussen kabels)
-Verdelerkap vervangen
-Rotor vervangen (ingebrand)
-Gasklephuis vervangen (Dit ivm een kapotte gaskleppositiesensor. Met name de stationairwaardes klopten voor geen meter)

Ik heb alle sensoren onder de motorkap nagemeten en zijn in orde dus denk dat het probleem toch in de ECU zit.
Als ik alleen de draden aansluit op de spoel om de klep te openen loopt deze wel goed met een koude start. Sluit ik alle draden aan gaat deze wel open maar niet ver genoeg en loopt dan dus slecht 800/1000tpm. Na iets meer als een minuut begint deze netjes op te klimmen richting de 1500tpm. Zou dit door de lambda sonde komen die zich ermee gaat bemoeien en de klep verder open zet nadat deze op bedrijfstemp is?

Ik denk dat ik dit simpel ga oplossen door simpelweg een termische schakelaar te plaatsen tussen de draad van spoel sluiten zodat deze onder een bepaalde temp niet geschakeld is en dus wel goed start. Mocht ik goedkoop aan een ECU kunnen komen dan is dat ook nog een optie.

Word vervolgd!
Gesloten