defect rechter voorruit & achterruit wisser

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Enjoy Corolla
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jun 12, 2020 16:24

defect rechter voorruit & achterruit wisser

Bericht door Enjoy Corolla »

Beste corolla liefhebbers,
Bij mijn vrolijke groene corolla uit 1999 (E11) ontstaan nu ineens binnen 3 weken na elkaar 2 defecten. Ik vermoed dat het komt door de enorme vochtige maanden.

1. Mijn achterruitenwisser deed het al twee maanden steeds minder goed, bleef vaak halverwege hangen. Nu doet ie het helemaal niet meer. Is dat een defect aan een relais, motor, zekering?

2. Mijn electrische rechter voorruit doet het van de één op de andere dag niet meer. Zowel met de linker knop aan de bestuurders kant als aan de rechter kant zelf. Het kan niet zijn dat de knop eronder nat is geworden. Ik voel ook niet alsof de knop werkt, het lijkt eerder alsof er geen stroom op staat.

Weet iemand wat het kan zijn en of dat zelf betaalbaar te maken is? (of eerder met behulp van een handige vriend, ben zelf een vrouw, redelijk handig, maar niet heel technisch, het beperkt zich tot het vervangen van een makkelijk bereikbare zekering etc :) ).

Alvast hartelijk dank voor de reactie!
KDL
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: ma okt 07, 2019 12:24
Type Corolla: ZZE111

Re: defect rechter voorruit & achterruit wisser

Bericht door KDL »

Beide problemen moeten even goed getest worden welk onderdeel nou precies het defect vertoont.
Als het aan een kabel ligt is het zonde om de motor te vervangen en vice versa natuurlijk.
In principe is de achterruitenwisser makkelijker om zelf te onderzoeken en repareren/vervangen.
Deur is ook niet moeilijk, het paneel eraf en checken, alleen een ruit en motor losmaken/vastmaken is ingewikkelder, maar schakelaar is makkelijk bijvoorbeeld. Kun je ook op youtube filmpje over vinden denk ik, of gewoon openmaken, met je boerenverstand kom je er wel uit.
Kun je elektra testen met een multimeter of een lampje ofzo?
Plaats reactie