Oeps! Olie veel te laag van Corolla Liftback uit 2001

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
MrMarcie
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 21:10
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: Liftback

Oeps! Olie veel te laag van Corolla Liftback uit 2001

Bericht door MrMarcie »

Ik heb al zo'n jaar of 7 naar alle tevredenheid een Corolla Liftback uit 2001. Ik rij per jaar erg weinig, zo'n 3K maar de laatste 2 jaar stukje meer omdat ik ook gewerkt heb bij de GGD en dus naar diverse locaties moest rijden.

2 Jaar geleden heeft KwikFit mijn olie vervangen. 5W40 ipv 5W30. Ze hadden ook vergeten de dop terug te plaatsen dus na paar dagen in benzineachtige stank te hebben gezeten maar eens de motorkap open getrokken. Bende. Teruggegaan en ze hebben motorruimte toen schoongemaakt. Ik heb daarna nog wel oliepeil gecontroleerd. Die stond net onder het midden van min/max.

Die jaren daarvoor gebruikte die Corolla geen olie. Dus ik verwachte dat dat nu ook zo zou zijn. Nu ging in vanavond ff oliepeilen, veel te laat natuurlijk, stom. Oliepeil raakte net de peilstok. Ik heb er toen 1,1 liter 10W40 bijgedaan en nu staat ie weer op half. Binnenkort wordt olie weer vervangen dus dat mengen is hopelijk niet te erg.

De vragen:
  • Heb ik nu schade opgelopen? Lampje heeft nooit gebrand.
  • Kan ik bij olieverversen weer terug naar 5W30 of moet ik me nu aan die 5W40 houden? *
  • En waarom gebruikt ie nu zoveel? Denk dat ik in die 2 jaar ongeveer 10 a 11.000 km heb gereden
* Ik wil gevoelsmatig eigenlijk weer naar die 5W30 want in mijn manual staat:
  • 1.4 litre and 1.6 litre VVT-i engines: Multigrade engine oil, viscosity 5W/30
KDL
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: ma okt 07, 2019 12:24
Type Corolla: ZZE111

Re: Oeps! Olie veel te laag van Corolla Liftback uit 2001

Bericht door KDL »

Schade kunnen we niet zo beoordelen. Zelf verwacht ik geen grote schade/slijtage, misschien heb je de helft van je km's (of minder) met een iets te laag oliepeil gereden. Als de motor niet te heet werd en als je niets anders aan de auto hebt gemerkt zou ik me daar niet teveel zorgen om maken.

5w30 kun je zeker zonder problemen naar terug bij je oliewissel, gooi een literflesje in de kofferbak ivm genoemd olieverbruik. Niet boven de max vullen in anticipatie op verbruik, gewoon max tot max en bij de helft weer wat erbij.
In principe is verscil tussen min en max 1 Liter. Dus zat je waarschijnlijk op een half liter tekort (1,1 bijgevuld), peiling is niet meer te vertrouwen als je onder max zit.

Verbruik, vaker peilen en in de gaten houden, dan kun je later bepalen of een reparatie kan en rendabel is.

Kwikfit voortaan vermijden lijkt me beter voor je auto.

Eigenlijk kun je ook (beter) 10w40 gebruiken, veel goedkoper ook, heb zelf ook lang 5w30 gebruikt, maar volgens de dealer/kenners is het niet perse beter bij deze motoren.
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Oeps! Olie veel te laag van Corolla Liftback uit 2001

Bericht door Lone wolf »

Als je de 3zz motor hebt? kan deze olie verbruiken. Dat is algemeen bekend bij deze blokken dat deze in de beginjaren niet helemaal goed waren. We hebben een corolla uit 2000 gehad met hetzelfde probleem waarbij ik onder garantie een ander blok heb gekregen toendertijd.

Ik zou qua olie eerder overstappen naar 10W40 als ik jou was, is iets dikker waarbij het olieverbruik iets minder is.

Wat belangrijk is voor jezelf is ook regelmatig peilen en vullen, en schrijf op bij welke km stand je hoeveel olie bijvult, want anders weet je nog niet waar je het over hebt qua verbruik. Een officiële dealer zal tot 1 liter op 1000km aangeven dat dit nog binnen de "norm" valt.

Ik kan me voorstellen dat toen je 3000 km per jaar reed hier niets van gemerkt hebt, het verbruik wordt met de jaren ook erger bij bovengenoemde motorern.
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
Plaats reactie