Aisin waterpomp na 1jr (~10kkm) intern lek (4AFE)

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
EcoModder
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: vr sep 09, 2016 17:57
Type Corolla: E11
Locatie: Omg. Leiden

Aisin waterpomp na 1jr (~10kkm) intern lek (4AFE)

Bericht door EcoModder »

Beste mensen,

Gisteren een paar druppels koelvloeistof onder de auto gevonden, vandaag geconstateerd dat de waterpomp intern via de onderste gaatje lekt (niet de buis achter de pomp of de o-ringetje tussen de pomp en blok). Deze Aisin WPT-108 is een OEM voor de 4AFE. Via Autodoc gekocht, de ene met allebeide helften als set. De waterpomp is vorig zomer ingezet toen de distr.riem vervangen werd. De vorige waterpomp was de originele (en altijd met Toyota Red koelvloeistof gereden), dus de kans dat vuil de nieuwe pomp heeft versleten lijkt mij heel klein aangezien de oude pomp na 23 jaar ook zou lekken?

Ik ben benieuwd of iemand hier ook zoiets tegen gekomen is, en wat de oorzaak hiervan was (versleten assen, af-fabriek defecte dichtingen oid)? Ik lees vooral problemen met Aisin pompen die via amazon/ebay besteld zijn (maar ja.. imitatie?) en een video over de Aisin Honda Odyssey waterpompen die nadat een youtuber een video over had gemaakt, door Aisin waren gefixt (afwijkende maten en slechte afwerking).

Voelt een beetje gek dat ik waarschijnlijk dezelfde waterpomp ga bestellen nadat ik met de oude niet eens 12 maanden mee heb kunnen rijden, maar iets beters dan OEM bestaat niet toch? M'n monteur die decenia aan Toyota's sleuteld heeft zoiets eerder met de Aisin niet gezien (wel bij een SKF pompje dat vroegtijdig lekte).
Plaats reactie