Vraag over Lambda Avensis en wat algemene vragen

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Dirk-Jan
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: di okt 25, 2022 20:28

Vraag over Lambda Avensis en wat algemene vragen

Bericht door Dirk-Jan »

Hoi allemaal!
Ik zal mij even voorstellen! Ik ben Dirk-Jan, en sinds vandaag trotse bezitter van een Avensis 2.0 uit 2006 met 100.000 op de teller. Ik hoop veel plezier aan deze wagen te hebben en hopelijk kan ik hier terecht voor vragen en tips!

Ik heb meteen al een vraag; het motormanagement lampje brandt en dat zou door de verkopende partij door de lambda sonde komen. Ik mag deze op kosten van de verkopende partij laten repareren. De verkopende partij geeft aan dat het de Lambda sonde linksonder is. Nu vraag ik mij af, is dat door uitlezen al te bepalen welke sonde het is? Kan een garage dat dus bepalen of moeten ze meteen alle 4 vervangen worden? Wat kan ik verwachten dat het vervangen van de sonde gaat kosten?

Verder merk ik dat als ik bij het stoplicht stop en de wagen even in z'n vrij zit dat de auto licht trilt en dat dat dan na een paar seconden stopt. Zouden dat de koppelingsplaten kunnen zijn?

Zijn er verder kwaaltjes die je kunt verwachten rond de 100.000 km's?

Hoe dan ook, ik ben erg blij met de aankoop en ik hoop dat jullie me een beetje wegwijs kunnen maken.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Vraag over Lambda Avensis en wat algemene vragen

Bericht door Blof-fan »

Hallo Dirk-Jan,

Ik las je topic nu pas, dus de reactie is misschien wat aan de late kant.
Ik heb zelf ook een Avensis T25 2.0. Die van mij is van 2004 en heeft inmiddels al 352.000km ervaring opgedaan. Als je er goed voor zorgt kun je er dus nog heel lang van genieten.
Doe ik ook nog steeds, want het zijn hele fijne wagens! :D

Als de auto uitgelezen wordt, dan geeft deze inderdaad meteen aan welke lambda er slecht is...en slecht is, is een groot woord. De lambda sondes zelf is niet direct kapot, maar deze sondes zijn ook voorzien van een verwarmingselement om ze zo snel mogelijk op temperatuur te brengen. Dat verwarmingselement wil wel eens kapot gaan en dat levert al een motorstoringslampje op helaas.

De auto heeft er 4 en ik heb ze helaas alle 4 al een keer moeten vervangen (Met tussenpozen van soms enkele jaren hoor). Een van de weinige zwakke punten van deze auto/motor.
Alvast een tip van mij. Vervang ze altijd door originele Denso sensoren! Vraag me niet waarom, maar sensoren van ook gerenommeerde andere merken als Bosch etc. laten het binnen korte tijd weer afweten, terwijl de Denso's dan wel weer langer meegaan.
De eerste die ik bij de dealer heb laten vervangen kostte me geloof ik zo'n 200 tot 300 euro.
Als je bedenkt dat je er 4 hebt is dat geen leuk vooruitzicht. Ik heb gelukkig dezelfde sensoren (origineel Denso) via een andere leverancier gevonden en dan waren ze nog maar rond de 80 euro. Dat is al een stuk beter te doen.

Dat trillen hebben ze allemaal een beetje en zijn resonanties van de motor als deze een bepaald toerental draait. Vaak voel je die trillingen als ie even naar 800 toeren stationair dipt. Als de toeren weer iets omhoog gaan is het vaak idd weer weg. Stationair toerentel wordt door de ECU bij de electrisch gestuurde gasklep geregeld, dus er is niet echt iets aan te doen, anders dan een klein beetje gas te geven om de toeren wat te verhogen als je het echt heel irritant vind ;)

Verder denk ik dat je met 100.000km nog niet heel veel schokkende dingen hoeft te verwachten, anders dan regulier onderhoud.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Plaats reactie