distributie ketting

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
hectometer
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: do mei 21, 2020 16:58
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: lineaterra

distributie ketting

Bericht door hectometer »

Dit oude bericht kwam ik tegen na wat gezoek op internet.
Mijn corolla 2001 vvti heeft dit ook sinds aanschaf in april 2020!

Sinds enige tijd ratelt de auto tijdens het optrekken (1000/2500 tpm) het klinkt al een gedempte ratel die even snel komt als gaat. Verder heb ik nu 2x gehad dat het motormanagement lichtje 1 sec aan ging en tegelijkertijd ging de motor 1 seconde uit? Tenminste, zo leek het. Het was uit aan en toen weer verder rijden... Een soort schok...
Geen reactie op gevonden wat de oorzaak zou kunnen zijn..

Mijn corolla nu aug 2021:

De kettingspanner net 250 km geleden van nieuwe o ring voorzien ...iets te strakke spanning (bij terug plaatsen niet helemaal ingedrukt, ontspannen, bij plaatsen, distributie zoemt wat) maar wat betreft de schok, bij mij een fractie van een seconde, verdenk ik de start onderbreker (sleutel). Motormanagement lamp licht heel af en toe heel kort op tijdens die schok.
Als die schok er is dan hoor ik vrijwel direct een relais schakel geluidje links voor dashboard.
Daarna, niks aan de hand maar wel die ratel bij optrekken, meestal bij warme motor, beetje onder in de toeren.
Misschien te dunne olie.. 5w40 Kroon.

Door te slappe ketting spanning (ook mogelijk door te lage olie druk) kan de timing van de distributie er ook voor zorgen dat de emissie waarden niet meer kloppen en de ecu raar gaat doen. Naja, merk wel dat de motor nu veel directer reageert.

Heeft iemand hier dit ook ervaren?

Groet.
Corolla linea terra juni 2001 Hatchback 4ZZ-FE 1.4 liter VVT-i motortype: 4ZZ-E52L
hectometer
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: do mei 21, 2020 16:58
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: lineaterra

Re: distributie ketting

Bericht door hectometer »

Opgelost. Dikke fout gemaakt bij terugplaatsen kettingspanner met nieuwe o-ring. (Niet de spanner ingedrukt om hem te ontspannen bij terugplaatsen) Kreeg hem er niet meer uit, moervast. Toch ging ie er soepel in en kon de moertjes gewoon vastdraaien. Blijkbaar ketting toch wat slap. De ketting gierde wat na deze actie. Heb de spanner er met een beitel en hamer wat uit t blok kunnen slaan zover dat de nieuwe o-ring net niet buiten t blok komt.Hierdoor verdween t gieren (geluid te strakke ketting spanning) Geen lekkage en de motor loopt alweer 6000 km als een zonnetje. Mocht de distributie ketting gaan klapperen dan sla ik hem weer terug t blok in :-)
Corolla linea terra juni 2001 Hatchback 4ZZ-FE 1.4 liter VVT-i motortype: 4ZZ-E52L
Plaats reactie