Geen warme lucht

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
VVTL-i
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma mar 06, 2017 21:34

Geen warme lucht

Bericht door VVTL-i »

Beste leden,

Nu de dagen weer korter en kouder worden heb ik de laatste tijd beroep gedaan op de verwarming van mijn auto.

Helaas ben ik tot de ontdekking gekomen dat mijn cockpit niet warm wordt na het instellen van de climate controle op het maximale temperatuur.

Dit zorgt voor koude, maar ook gevaarlijke momenten in tijde van hevige regenval en vorst. Beslagen ruiten die niet droog worden.

Waar kan dit aan liggen en is dit eenvoudig op te lossen?

Ik hoor graag van jullie!

Gr Baris
marco008
Senior member
Senior member
Berichten: 253
Lid geworden op: zo jan 16, 2011 12:52
Type Corolla: Celica T23
Locatie: Tilburg

Re: Geen warme lucht

Bericht door marco008 »

Hey Baris,

Ik zou het één en ander eens nakijken in deze volgorde:
1. Is je motortemperatuur (warme motor) wel normaal ? zoniet dan is mogelijk de thermostaat defect.
2. Zit er voldoende koelvloeistof in het circuit?
3. Worden de twee slangen met koelvloeistof die door het schutbord in de cabine (met warme motor) wel warm of zijn één of beide beide slangen koud?
4. Weet je zeker dat het motortje van de climate control unit werkt? mogelijk houdt deze de regelklep op koude stand...

Als de slangen bij stap 3 niet heet worden dan ligt het aan de aanvoer van koelvloeistof. Als één van de slangen heet en de ander koud is, dan is er mogelijk iets mis met je verwarmingsradiator. Als beide slangen wel heet worden, dan moet je het in de cabine zoeken (waarschijnlijk elektrische onderdelen van het climatecontrol systeem).

De climate control heeft een zelfdiagnose voor elektrische problemen. Zo kun je zien of er bepaalde sensoren of motoren niet werken.
http://www.cardiagnostics.be/-now/Self% ... -panel.htm

Dit doe je door de het contact af te schakelen. Houd vervolgens de 'auto' en 'recirculeer' knoppen beide ingedrukt. Schakel dan het contact aan en op het display van de climate control zullen codes gaan verschijnen. Als deze 00 weergeeft is er geen fout. Zie ook de link hiervoor.

succes!
Bob.88
Senior member
Senior member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 11:15
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: T-Sport FL
Locatie: Eindhoven

Re: Geen warme lucht

Bericht door Bob.88 »

Wat voor een model/bouwjaar auto gaat het hier om?
Gebruikersavatar
erwinsep
Starting member
Starting member
Berichten: 92
Lid geworden op: zo jan 17, 2016 21:10
Type Corolla: AE111
Type Corolla: corolla g6
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Geen warme lucht

Bericht door erwinsep »

marco008 schreef: zo dec 03, 2017 17:49 Hey Baris,

Ik zou het één en ander eens nakijken in deze volgorde:
1. Is je motortemperatuur (warme motor) wel normaal ? zoniet dan is mogelijk de thermostaat defect.
2. Zit er voldoende koelvloeistof in het circuit?
3. Worden de twee slangen met koelvloeistof die door het schutbord in de cabine (met warme motor) wel warm of zijn één of beide beide slangen koud?
4. Weet je zeker dat het motortje van de climate control unit werkt? mogelijk houdt deze de regelklep op koude stand...

Als de slangen bij stap 3 niet heet worden dan ligt het aan de aanvoer van koelvloeistof. Als één van de slangen heet en de ander koud is, dan is er mogelijk iets mis met je verwarmingsradiator. Als beide slangen wel heet worden, dan moet je het in de cabine zoeken (waarschijnlijk elektrische onderdelen van het climatecontrol systeem).

De climate control heeft een zelfdiagnose voor elektrische problemen. Zo kun je zien of er bepaalde sensoren of motoren niet werken.
http://www.cardiagnostics.be/-now/Self% ... -panel.htm

Dit doe je door de het contact af te schakelen. Houd vervolgens de 'auto' en 'recirculeer' knoppen beide ingedrukt. Schakel dan het contact aan en op het display van de climate control zullen codes gaan verschijnen. Als deze 00 weergeeft is er geen fout. Zie ook de link hiervoor.

succes!
waar de 2 koelslangen aangekoppeld zit noem je in autotermen een kaggelradiateur maar geef nie hahaha
toyota corolla ae101 4afe 1.6 hatchbak 6 feb. 1997 :h4: i will mis you forever
mazda 323 ba 1.5 hatchback :mad: i'm happy that you go away
toyota corolla ae111 4afe 1.6 g6 hatchback 25 june 1999 you will be myn
1ste automonteur
VVTL-i
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma mar 06, 2017 21:34

Re: Geen warme lucht

Bericht door VVTL-i »

marco008 schreef: zo dec 03, 2017 17:49 Hey Baris,

Ik zou het één en ander eens nakijken in deze volgorde:
1. Is je motortemperatuur (warme motor) wel normaal ? zoniet dan is mogelijk de thermostaat defect.
2. Zit er voldoende koelvloeistof in het circuit?
3. Worden de twee slangen met koelvloeistof die door het schutbord in de cabine (met warme motor) wel warm of zijn één of beide beide slangen koud?
4. Weet je zeker dat het motortje van de climate control unit werkt? mogelijk houdt deze de regelklep op koude stand...

Als de slangen bij stap 3 niet heet worden dan ligt het aan de aanvoer van koelvloeistof. Als één van de slangen heet en de ander koud is, dan is er mogelijk iets mis met je verwarmingsradiator. Als beide slangen wel heet worden, dan moet je het in de cabine zoeken (waarschijnlijk elektrische onderdelen van het climatecontrol systeem).

De climate control heeft een zelfdiagnose voor elektrische problemen. Zo kun je zien of er bepaalde sensoren of motoren niet werken.
http://www.cardiagnostics.be/-now/Self% ... -panel.htm

Dit doe je door de het contact af te schakelen. Houd vervolgens de 'auto' en 'recirculeer' knoppen beide ingedrukt. Schakel dan het contact aan en op het display van de climate control zullen codes gaan verschijnen. Als deze 00 weergeeft is er geen fout. Zie ook de link hiervoor.

succes!
Hoi Marco,

Dank voor je bericht!

Zo net heb in getroubleshoot en ik kreeg foutmelding 21. Zoals in de handleiding ook als voorbeeld gegeven is. Dit houdt dus in dat de sunlight sensor defect is.

Dan komt de vraag bij mij naar boven van hoe kan een zonlicht sensor de reden zijn van een kapotte airco? Daarnaast, is er een handleiding om deze te vervangen?

Morgen staat er een rit va 50 km op de planning waarbij de motor dus gegarandeerd op bedrijfstemperatuur zal komen, dan zal ik de temperaturen van de slangen inspecteren. Ik heb in de motorruimte gekeken en zag twee slangen aan de linkerkant de kabine ingaan (links vanaf POV), zijn dit de slangen in kwestie?

De overige punten zijn in ieder geval niet de kwaaddoeners. Koelvloeistof is recentelijk nog bijgevuld en de indicator in de tellerbak geeft altijd in het midden 90 graden aan.

Gr. Baris
VVTL-i
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma mar 06, 2017 21:34

Re: Geen warme lucht

Bericht door VVTL-i »

Bob.88 schreef: zo dec 03, 2017 18:50 Wat voor een model/bouwjaar auto gaat het hier om?
Hoi Bob,

E12 T-sport uit 2002.

Gr. Baris
marco008
Senior member
Senior member
Berichten: 253
Lid geworden op: zo jan 16, 2011 12:52
Type Corolla: Celica T23
Locatie: Tilburg

Re: Geen warme lucht

Bericht door marco008 »

Hey Baris,

Die slangen moeten het zijn inderdaad. Even voelen als de auto warm is (en kachel aan), dan kun je dat uitsluiten.

Die code 21 is normaal. Dat komt omdat het donker was toen je de test deed. De sensor is niet defect. Probeer er voor de grap maar een een zaklamp op te schijnen, dan verdwijnt de code. ;)

Hoor de wel een motortje van de temperatuur regelklep bewegen als je van warm naar koud gaat? Deze zit zover ik weet vlakbij het gaspedaal.
VVTL-i
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma mar 06, 2017 21:34

Re: Geen warme lucht

Bericht door VVTL-i »

marco008 schreef: zo dec 03, 2017 21:48 Hey Baris,

Die slangen moeten het zijn inderdaad. Even voelen als de auto warm is (en kachel aan), dan kun je dat uitsluiten.

Die code 21 is normaal. Dat komt omdat het donker was toen je de test deed. De sensor is niet defect. Probeer er voor de grap maar een een zaklamp op te schijnen, dan verdwijnt de code. ;)

Hoor de wel een motortje van de temperatuur regelklep bewegen als je van warm naar koud gaat? Deze zit zover ik weet vlakbij het gaspedaal.
Hoi Marco,

Ik zal morgen, overdag, nog maal troubleshooten. Ik hoor wel altijd een motor overgaan als de airco ingeschakeld wordt, maar weet niet of het specifiek het motortje is die jij benoemd. Daar zal ik morgen dan ook op letten. Daarbij ook die slangen inspecteren.

Even ter info; de airco blaast wel koude lucht. In de zomer regelmatig gebruik van gemaakt, wordt alleen niet extreem koud als het buiten 25 graden is. Daar maakte ik me niet zo druk, omdat het in Nederland alleen incidenteel warm weer is :lol: . Daarentegen kan het hier wel heel koud worden zoals nu.

Misschien dat je wat hebt aan die info.

Ik zal morgen een nog een bericht sturen van m'n bevindingen.

Gr. Baris
Luuk
Full member
Full member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6 20v
Locatie: Veghel

Re: Geen warme lucht

Bericht door Luuk »

Ik zit meteen te denken aan 1 van de regelkleppen die niet goed meer functioneert. Het systeem werkt zo dat er een luchtregelklep de warme en koude lucht gaat mengen op het moment dat jij de temperatuur veranderd. Ik denk dat deze klep helemaal open of dicht staat en daardoor alleen maar koude lucht doorlaat. Dit komt best veel voor bij auto's waarbij de temperatuur elektronisch geregeld word.
Ik weet niet hoe het toyota zelfdiagnose systeem werkt, maar ik zou er niet 100% vanuit gaan dat het in orde is en hem alsnog een keer laten uitlezen door een garage (hoeft niet persee een dealer te zijn)

Ook kan het zijn dat je kachelradiateur verstopt is, maar dat komt amper meer voor bij nieuwere auto's. Maar het kan altijd gebeuren ;)
VVTL-i
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: ma mar 06, 2017 21:34

Re: Geen warme lucht

Bericht door VVTL-i »

Zelf diagnose gaf overdag geen foutmelding.

Beide slangen waren goed warm, niet onaanraakbaar gloeiend.

Ik lees steeds vaker iets over de regelklep. Hoe is dit te controleren? Alleen dmv uitlezen bij de garage?

Gr Baris
Luuk
Full member
Full member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6 20v
Locatie: Veghel

Re: Geen warme lucht

Bericht door Luuk »

Als je weet welke klep het is en waar die zit dan kun je kijken of dat hij beweegt wanneer je de temperatuur veranderd. Wanneer hij het niet doet zou ik ook even de voltage's controleren, dan weet je zeker dat het in die klep zit.
Wat de precieze voltages zouden zijn weet ik zo niet, dat verschilt weer per auto en per systeem.
Bob.88
Senior member
Senior member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 11:15
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: T-Sport FL
Locatie: Eindhoven

Re: Geen warme lucht

Bericht door Bob.88 »

VVTL-i schreef: zo dec 03, 2017 21:26 Hoi Bob,

E12 T-sport uit 2002.

Gr. Baris
Dan heb je hoogst waarschijnlijk een verstopte verwarmings-matrix (radiator in onder het dashboard). Dit is een bekend en veel voorkomend euvel van de pre-facelift t-sport. Sommige hebben succes door het systeem te spoelen met een gootsteenontstopper en veel water (veel over geschreven op engelse fora), andere moeten helaas de radiator vervangen.

Ter aanvulling:
https://www.toyotaownersclub.com/forums ... 33-heater/
marco008
Senior member
Senior member
Berichten: 253
Lid geworden op: zo jan 16, 2011 12:52
Type Corolla: Celica T23
Locatie: Tilburg

Re: Geen warme lucht

Bericht door marco008 »

Bob.88 schreef: di dec 05, 2017 07:59
Dan heb je hoogst waarschijnlijk een verstopte verwarmings-matrix (radiator in onder het dashboard). Dit is een bekend en veel voorkomend euvel van de pre-facelift t-sport. Sommige hebben succes door het systeem te spoelen met een gootsteenontstopper en veel water (veel over geschreven op engelse fora), andere moeten helaas de radiator vervangen.

Ter aanvulling:
https://www.toyotaownersclub.com/forums ... 33-heater/
Klinkt aannemelijk, zeker als het een bekend euvel van de Corolla is.
De laatste 2 berichten aan het eind van pagina 2 van de link van Bob.88 beschrijven hoe je de heater matrix kunt 'backflushen'. Dit kun je goedkoop met een tuinslang en een emmer doen schijnbaar.

https://www.youtube.com/watch?v=LD2LGkUycQg

Het feit dat het systeem met de zelfdiagnose geen foutmeldingen geeft, wil zeggen dat het motortje van de luchtregeling goed werkt. Het systeem beweegt kort de motor en leest verandering in stand af, en concludeert dat dit overeenkomt met wat wat het systeem verwacht. Hier kan een dealer of garage niets verder aan uitlezen.
Het enige wat nog zou kunnen is dat het motortje is losgekomen van het plastic wiel dat aan de werkelijke regelklep zit. Het motortje draait dan wel goed maar de klep zelf beweegt niet mee.
Plaats reactie