Onderhoud e11 Corolla 1.6 automaat

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Freestyle Suier
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma nov 07, 2016 19:35

Onderhoud e11 Corolla 1.6 automaat

Bericht door Freestyle Suier »

Hallo allemaal,

Na lang weg geweest te zijn eindelijk weer terug met een nieuwe Corolla 1.6 automaat uit 1999 met maar 70000 km op de teller.

De laatste 6 jaar is er maar 50000 km mee gereden (net geen 1000km per jaar) maar heeft wel elk jaar zijn beurt gehad bij de officiele toyota dealer in Ridderkerk.

Is er iets waar ik nog op moet letten? De riem bv is bijna 6 jaar oud (bij de laatste grote beurt gedaan) maar zit er nog maar 5000 op, moet deze dan alsnog vervangen worden?
Ook zijn de bougies bijna 6 jaar en 5000 km "oud" is dat nog prima?

Benzine filter vervangen ze nooit zei de dealer aangezien dat veel problemen geeft, hebben jullie ook deze ervaring?

Airco is ook niks mee gedaan om de hoeveel tijd laten jullie dat nakijken/bijvullen?

En als laatste de ATF olie doen juliie dat ook vervangen/flushen? (Is nog aardig rose).

Motorolie (5w30 van toyota zelf) is glashelder dus dat zal wel goed zijn.

Ben benieuwd naar jullie adviezen:-)

Groetjes allemaal
Mark
Namssam
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 642
Lid geworden op: do okt 31, 2013 20:36
CCNL lidnummer: 855
Type Corolla: E11
Type Corolla: 4AFE Auto.
Locatie: Bladel, ZO Brabant

Re: Onderhoud e11 Corolla 1.6 automaat

Bericht door Namssam »

Ik heb in Nov2015 ook een 1999 1.6 Automaat gekocht.
Mijne had ook weinig kilometers (98.000) Olie is ook glashelder.
Airco werkt ook nog naar behoren, nog geen onderhoud aan laten doen....

Begin Okt2016 heb met de APK keuring een kleine beurt laten uitvoeren, verder geen specifiek onderhoud aan laten verrichten.


Ben eigenlijk net als Mark hierboven ook wel benieuwd naar de adviesen van de mede-forumleden.

Kom er maar in :-)
Mijn project : viewtopic.php?f=50&t=48746#p792805
E9- 4FE '89 (van 2000 - 2014) Exported
E11-4AFE '98 (van 2014 - 2015) Chrashed
E11-4AFE '99 (van 2015 - 2024) In de verkoop.. :-(
CT200h '18 (van 2024 - ) Just start driving
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Onderhoud e11 Corolla 1.6 automaat

Bericht door Martijn »

Je auto kan wel beurtje gebruiken zo te lezen. Hangt beetje van jezelf af of je je Corolla wat onderhoud wilt geven!
Een dealer die geen benzinefilter vervangt (of durft te vervangen) is een regelrechte prutser..

Volgens het onderhoudsboekje :
Distributieriem elke 6 jaar of 100.000km
Benzinefilter elke 80.000km
Bougies en luchtfilter elke 20.000km (kan ook 40k zijn maar lijkt me erg lang)
Bakolie elke 100.000km
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Freestyle Suier
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma nov 07, 2016 19:35

Re: Onderhoud e11 Corolla 1.6 automaat

Bericht door Freestyle Suier »

Hi Martijn,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie.

Ik zit met name te denken om mijn automaat te preventief te laten flushen.
De ATF is nog redelijk rose maar is natuurlijk wel bijna 18 jaar oud.

De olie zou dan vervangen worden door kroonolie SP2032 is het verstandig om te doen? Iemand ervaring hier mee?
Purple-G6
General member
General member
Berichten: 153
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 22:16
Type Corolla: E11
Locatie: Arnhem

Re: Onderhoud e11 Corolla 1.6 automaat

Bericht door Purple-G6 »

Riem zou ik zeker vervangen ! Rubber word in de tijd poreus. De spanrol natuurlijk ook daarbij vervangen.
Bougies zou ik me niet teveel druk om maken. Je zou ze eruit kunnen draaien en even kijken hoe ze eruit zien. Daarbij zijn de kosten van bougies ook niet echt schrikbarend om ze te laten vervangen.

Dealer heeft zeker een punt bij het vervangen van de brandstof filter. Mijn auto heeft inmiddels 283.*** gelopen en er is nog nooit een nieuwe brandstof filter opgekomen. Komt eigenlijk omdat ik de des betreffende bout die van het brandstofleiding in het filter gaat gewoon niet los krijg en bang bent om hem te slopen. Helemaal vast gerot maar moet binnenkort zeker een poging wagen om hem toch te vervangen en voorbereiden als de boel toch afbreekt.
Aangezien jou auto weinig Km's heeft gelopen dat je meer kans hebt dat deze wel los te krijgen is en gewoon te laten vervangen (kost ook de kop niet tenzij de bout afbreekt en de schade opgelost moet worden ).

Airco zou je na kunnen laten kijken of er nog genoeg van dat koel spul in zit maar ook nog genoeg smeer olie voor het systeem.
Kost paar tientjes om het te laten vervangen. ( één tip.. zet de airco alleen aan als het motor toerental laag is (stationair toerental), vind de koppeling van de pomp leuker ).

ATF olie zou ik nog even mee wachten als hij mooi helder is.


Als ik het zo lees zijn de E11 Corolla Automaat vrij laag in Km's standen :D Namssam zijn auto is ook laag in Km's.
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Onderhoud e11 Corolla 1.6 automaat

Bericht door Bart-E11 »

Martijn schreef:Je auto kan wel beurtje gebruiken zo te lezen. Hangt beetje van jezelf af of je je Corolla wat onderhoud wilt geven!
Een dealer die geen benzinefilter vervangt (of durft te vervangen) is een regelrechte prutser..

Volgens het onderhoudsboekje :
Distributieriem elke 6 jaar of 100.000km
Benzinefilter elke 80.000km
Bougies en luchtfilter elke 20.000km (kan ook 40k zijn maar lijkt me erg lang)
Bakolie elke 100.000km
benzine filter vervangen kan wel eens zorgen dat de leiding kapot gaat
Ruud heeft zo al eens pech gehad ik had geluk dat die wel los kwam
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Luuk
Full member
Full member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6 20v
Locatie: Veghel

Re: Onderhoud e11 Corolla 1.6 automaat

Bericht door Luuk »

Ik heb die van mij gelukkig met heel erg veel moeite nog heel kunnen houden, maar denk dat het zeker meer als 10 jaar geleden dat de oude vervangen was. Zou dus wel even goed opletten hoe de staat daarvan is, en als je denkt dat hij niet los komt even naar een garage gaan.
Freestyle Suier
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma nov 07, 2016 19:35

Re: Onderhoud e11 Corolla 1.6 automaat

Bericht door Freestyle Suier »

Dank jullie wel tot zover voor al jullie reacties en informatie.

Zijn zaken als een bv een gasklephuis ook zinnig om (preventief) schoon te maken? Auto is toch bijna 18'jaar oud en het gasklephuis is nog nooit schoon gemaakt. Auto blijft namelijk ook iets hoger stationair draaien als ik voor een stoplicht sta (ongeveer 1100 toeren war na ongeveer 3 seconden zakt naar 700 toeren)

Dank weer. Oor het meedenken en alle adviezen:-)
Purple-G6
General member
General member
Berichten: 153
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 22:16
Type Corolla: E11
Locatie: Arnhem

Re: Onderhoud e11 Corolla 1.6 automaat

Bericht door Purple-G6 »

Dat toeren zakken is normaal. Volgens mij ziet de computer of je rijd of niet en past dan zijn toerental aan.
Freestyle Suier
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma nov 07, 2016 19:35

Re: Onderhoud e11 Corolla 1.6 automaat

Bericht door Freestyle Suier »

Aanstaande donderdag wordt mijn benzinefilter toch maar (misschien preventief) vervangen:-)

Nog wel heb ik een vraagje over mijn bougies; deze zijn 5 jaar geleden vervangen (originele) maar zijn maar 5000 km oud,
Nu heb ik de dealer gevraagd om ze te vervangen voor iridium uitvoeringen blijkt dat die niet voor deze auto leverbaar zijn.

Er zouden dan de standaard denso k20r-u bougies geplaatst worden voor 75,- dat heb ik maar niet gedaan.

Iemand ervaring met iridium uitvoeringen in een corolla 1.6 automaat 4afe? Volgens mij passen bv de denso iridium IK20 toch ook?

Gr. Mark
Purple-G6
General member
General member
Berichten: 153
Lid geworden op: wo okt 19, 2011 22:16
Type Corolla: E11
Locatie: Arnhem

Re: Onderhoud e11 Corolla 1.6 automaat

Bericht door Purple-G6 »

Persoonlijk zou ik het niet doen. 4AFE is opzich geen bijzonder blok ofzo dus zou geen dure bougies er voor kopen.
Als de verbranding goed is worden de bougies niet zo heel vuil en gaan gewoon laaaange tijd mee.
Heb ook nog een oldtimer met een carburateur en dat ding loopt niet zo heel lekker en dus krijg ik al heel snel
vette bougies en dat merk je dan weer dat hij moeilijk loopt / uitvalt. Dit heb ik bij een auto met injectie eigenlijk nog nooit mee gemaakt tenzij er iets loos was.

Dus ja.. Koop gewoon normale bougies en steek de rest van het geld in benzine ofzo voor een mooie ritje op een zondag. ;)

edit...

Ohja ! over het toerental zakken heb ik vanavond nog even opgelet en dat doet de mijne ook. Was me al eerder opgevallen maar nu weet ik het zeker.
Tenminste bij handbak als de auto nog voort beweegt als je de koppeling of in zijn vrij hebt blijft hij 1100 rpm aanhouden. Trap je de rem in en je staat stil duurt het enkele seconden voordat hij echt stationair draait.
Freestyle Suier
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma nov 07, 2016 19:35

Re: Onderhoud e11 Corolla 1.6 automaat

Bericht door Freestyle Suier »

Dank je wel voor je uitgebreide reactie en goede uitleg.

Ik hou het bij de standaard bougies:-).

Ook goed om te horen dat het wat later zakken van het toerental bij stilstand normaal is.
Ik wilde al preventief mijn gasklephuis later reinigen maar daar zie ik dan voorlopig ook maar vanaf.
Plaats reactie