Koplampen wetsanden, polijsten en beschermen

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
nicknameless
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 514
Lid geworden op: wo jan 04, 2012 09:15
CCNL lidnummer: 826
Type Corolla: E12
Type Corolla: Toyota
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Koplampen wetsanden, polijsten en beschermen

Bericht door nicknameless »

In deze how to behandel ik het (machinaal) polijsten van koplampen.

Niets is zo lelijk als een paar verweerde koplampen op je glanzende auto. Niet is het alleen gevaarlijk vanwege strooilicht, je kunt immers tegenliggers verblinden, het is ook nog eens een APK afkeurpunt.

De koplampen van mijn auto waren er ook redelijk slecht aan toe. Met name de rechterkant (passagierszijde) vertoonde een gelige waas en voelde ruw aan.
Afbeelding

De linker koplamp zag er op het eerste gezicht nog netjes uit, echter was de uv werende laag aangetast. Dit was goed te zien als de dauw over de auto heen was gegaan.
Afbeelding

Goed, hoe gaan we dit aanpakken? Een set nieuwe koplampen kopen en/of laten monteren is natuurlijk de weg van de minste weerstand. Je bent paar honderd euro lichter en de dealer lacht zich rot...We zouden geen detailers zijn als we dit uiteraard zelf gaan doen.

Aangezien ik de koplampen machinaal heb behandeld, heb ik het dus alleen in deze How to over machinaal wetsanden en polijsten.

Wat hebben we in grote lijnen allemaal nodig:
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 1500
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 2000
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 3000
- Poorboys World Spray&Wipe
- Rupes LHR75E Mini of je een DAP hebt, een kleine backingplate
- spot buff pads, de keuze is aan jezelf.
Zelf heb ik de Scholl paarse compound pad en Scholl oranje polishing pad gebruikt.
- diverse polijstmiddelen, de keuze is aan jezelf.
Zelf gebruik ik de Scholl S3 en de Scholl S17
- Nanolex EX of een vergelijkbaar product
- Gyeon Trim, Nanolex Si3D Headlight Coating of IGL Headlight of een vergelijkbaar product.

Goed, we beginnen, nadat we de auto uiteraard gewassen en gedroogd hebben, alles om de koplamp af te plakken. Je wilt immers niet dat je per ongeluk met het schuurpapier de gevoelige en dun gespoten (opstaande en/of hoger gelegen) randen om de koplampen heen, raken.
Afbeelding

Omdat ik altijd op safe speel, begin ik eerst met de fijnste schuurkorrel, maar aangezien dit weinig tot geen effect had, opgeschaald naar korrel 2000 en uitsluitend verder gegaan met korrel 1500
Afbeelding

Na enkele hits is het kunststof mooi egaal mat. Dit kun je controleren als je de unit afneemt met bijvoorbeeld wat Spray&Wipe, de unit moet mooi egaal opdrogen, zonder vlekken en/of "kleurverschil" in het kunststof
Afbeelding

Nu gaan we een stapje fijner, in dit geval korrel 2000
Afbeelding

Korrel 3000
Afbeelding

Probeer de machine met 2 handen beet te houden en de backingplate zo plat en recht mogelijk op je te schuren materiaal te houden
Afbeelding

Na het vele schuur geweld, tijd om de boel weer netjes te krijgen. Voor wat meer 'bite' en correctiekracht gebruik ik een rotary met kleine backingplate en spotbuff pads.
Afbeelding

Na de rotary gebruik ik een D/A met spotbuff pads zodat alles er weer netjes en strak uit ziet.
Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard kreeg de linker koplamp (bestuurderzijde) dezelfde behandeling.
Op het eerste gezicht ziet ie er netjes uit.

Schuren:
Afbeelding

Afbeelding

De oude uv werende coating is nog niet helemaal goed weg geschuurd.
Afbeelding

50/50 gepolijst
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het ontvetten 2 laagjes coating aangebracht met een tussenpoos van 1 uur.

Eind resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Patrick's Toyota Corolla E12 1.6 16V VVT-i Linea Sol 3E5 Chili Red
Mijn projecten topic
CoupÉter
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9879
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 13:25
CCNL lidnummer: 736
Type Corolla: E12
Type Corolla: T-sport
Locatie: Gelderland (NL)

Re: Koplampen wetsanden, polijsten en beschermen

Bericht door CoupÉter »

mooie how to kerel!
Prachtig resultaat
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
Plaats reactie