Ervaring kleien van je auto.

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Bennie_Tsport
Full member
Full member
Berichten: 360
Lid geworden op: za jan 11, 2014 22:44
Type Corolla: P1 Turbo
Locatie: Regio Amsterdam

Ervaring kleien van je auto.

Bericht door Bennie_Tsport »

Ik lees en hoor regelmatig over het kleien van je auto. Ik was benieuwd of er mensen zijn met ervaring in het gebruik hiervan en wat de evt. minpunten zijn. Ik zit er namelijk zelf over na te denken op dit is te gaan proberen. ;) voel namelijk best wat oneffenheden na het wassen op de lak. :lol:

Ik heb een rode auto en zijn er dan dingen waar ik extra rekening mee moet houden? kan je ook plekken behandelen waar de lak wat blanke lak blaasjes heeft of worden die dan alleen maar groter? (bijv. mijn motorkap).
Ik zit te denken aan een erg milde variant vanwege mijn kleur/blanke lak. dus zonder polijsten erna, welke is aan te raden? ;).
Toyota Yaris T-Sport/Turbo - 166HP & 210NM. :)
CoupÉter
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9879
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 13:25
CCNL lidnummer: 736
Type Corolla: E12
Type Corolla: T-sport
Locatie: Gelderland (NL)

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door CoupÉter »

kleien is een must als je je auto poetst.
Er zijn eigenlijk alleen maar voordelen:
- Je auto wordt ECHT schoon. Alle contaminaties die nog op je lak worden hiermee verwijderd.
- Geeft meer glans omdat alles er nu vanaf is.
- Makkelijker poetsen omdat je auto super glad is.
- Je wax blijft beter hechten aan de auto waardoor je wax ook een langere standtijd heeft.

Je kunt gewoon overal op kleien. Zorg wel dat je auto goed nat blijft met een detailspray. Anders komen er wat plekjes in je lak. Maar die gaan er al gelijk uit met waxen.
Ik zou een lichte klei pakken aangezien Toyota lak over het algemeen vrij dun is.
Kleien is overigens niet altijd nodig. Meeste mensen doen het voor en na de winter of bij een heeele leuke meeting.

Je kunt natuurlijk ook altijd onze sponsor Steve van driven2shine benaderen. Je kunt bij hem ook de klei bestellen.
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
Guillaume
General member
General member
Berichten: 200
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 17:36
Type Corolla: E12
Type Corolla: 1.6 Sol

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door Guillaume »

+1 met hierboven.

Ik ben zelf van de lekker zachte Mothers Wax kleiset. Hun detailerspray ruikt ook lekker naar kaneel.

Maar die van Meguiars is ook lekker zacht. Hier is dat kleisetje bij driven2shine:
http://www.driven2shine.eu/quick-clay-d ... ystem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door Bart-E11 »

detail spray is een beetje duur en water voldoet ook en komt er ook geen extra wax in de lak te zitten dus dan begin je helemaal vanaf 0

ik gebruik altijd meguiars ben er zeer tevreden over lekker zacht ook ideaal voor de nogal dunne lak van toyota
voor het kleien gebruik ik ook iron X en tar X van driven 2 shine deze 2 niet te lang op de auto laten zitten (max 15 min dacht ik lees maar even goed door wat er op de verpakking staat.
kleien wordt nooit zo makkelijk als je dat al gedaan hebt en dan is die zeker schoon en alle bescherming is er dan af
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Bennie_Tsport
Full member
Full member
Berichten: 360
Lid geworden op: za jan 11, 2014 22:44
Type Corolla: P1 Turbo
Locatie: Regio Amsterdam

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door Bennie_Tsport »

Bedankt voor jullie reacties heren. :)
Ik was inderdaad van plan om dit ook maar een keer of 2 per jaar te doen. (en leek me wel is leuk om te proberen. ;))
En dan is het beste: goed wassen, dan kleien en dan nog een keer wassen? en dan in de was zetten?

Dus een lichte variant klei zoals Guillaume in het linkje aangeeft is niet te agressief voor m'n lak? ik ben nogal bang voor m'n lak namelijk. (aangezien het rood is, en nogal gevoelig voor blanke lak plekjes die los laten) :lol: en blanke lak plekjes worden die niet groter als je er overheen gaat? en plekjes die ik heb bij getipt met blanke lak, dat je het eraf schuurt zeg maar?

Ik gebruik zelf voornamelijk producten van autoglym, is wax persee nodig? want ik gebruik zelf altijd dit: http://www.autoglym.nl/products/product ... otection-9" onclick="window.open(this.href);return false;
Toyota Yaris T-Sport/Turbo - 166HP & 210NM. :)
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door Highway »

Klei glijdt over je lak heen. Vandaar dat je er ook een detailer bij gebruikt - dit is een waterig middeltje die de klei laat glijden.

Zonder de detailer blijft de klei aan de lak plakken.

Je dient de klei vaak te kneden. Hierdoor gaat het vuil (die krassen kan veroorzaken) in de klei zitten en komt er weer een schoon stuk naar buiten. Op een gegeven moment is de klei wel vies, dan kan je die het beste vervangen. Als je de klei op de grond laat vallen zodat er zand enzo in komt - beste is om die dan weg te gooien.

Om je klei wat te sparen, dien je de auto vooraf goed te wassen. Hoe minder rommel op de lak, hoe minder straks in de klei.

Ik heb nog nooit gehad dat je met klei de lak doet beschadigen. Ieder geval - niet met zachte of milde klei.

Na het kleien kan je de auto opnieuw wassen, maar als je de detailer spray goed hebt gebruikt is dat eigenlijk niet nodig. Even goed afdoen met een microvezel doek en dan het volgende product gebruiken.

Blanke lak die los laat? Daar loop je wel risico mee natuurlijk - als de blanke lak nu reeds aan het loslaten is. Grote kans dat je klei hier stukjes blanke lak mee wil gaan nemen.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Bennie_Tsport
Full member
Full member
Berichten: 360
Lid geworden op: za jan 11, 2014 22:44
Type Corolla: P1 Turbo
Locatie: Regio Amsterdam

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door Bennie_Tsport »

Duidelijk verhaal, had het een en ander indd ook al op t internet gelezen. ;)
Nou het is gelukkig niet zo dat m'n lak aan het los laten is. :lol: het zijn meer (bijv) steenslagpuntjes waar dus kleine lakplekjes van los laten, en die tip ik altijd bij natuurlijk. Maar sommige zijn vrij klein dat zelfs dat niet te doen is haha, bedoel dan meer dat die evt. niet groter worden door de klei. ;)
Misschien is het beste gewoon een keertje proberen in een hoekje op de motorkap en kijken hoe t gaat, motorkap is eigenlijk de enige plek waar dat blanke lak nog wel is vervelend doet. :) opzich kan er met zachte klei weinig mis gaan lijkt me :p.
Toyota Yaris T-Sport/Turbo - 166HP & 210NM. :)
Ikke Niet
Full member
Full member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma okt 02, 2006 20:22
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E12
Type Corolla: Corolla

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door Ikke Niet »

Bennie_Tsport schreef:Ik lees en hoor regelmatig over het kleien van je auto. Ik was benieuwd of er mensen zijn met ervaring in het gebruik hiervan en wat de evt. minpunten zijn. Ik zit er namelijk zelf over na te denken op dit is te gaan proberen. ;) voel namelijk best wat oneffenheden na het wassen op de lak. :lol:

Ik heb een rode auto en zijn er dan dingen waar ik extra rekening mee moet houden? kan je ook plekken behandelen waar de lak wat blanke lak blaasjes heeft of worden die dan alleen maar groter? (bijv. mijn motorkap).
Ik zit te denken aan een erg milde variant vanwege mijn kleur/blanke lak. dus zonder polijsten erna, welke is aan te raden? ;).
Kijk eens bij http://www.cardetails.nl/contents/nl/d6_Tips-Trucs.html" onclick="window.open(this.href);return false; daar staat een uitgebreide handleiding.
Bekijk mijn vorderingen op: viewtopic.php?f=50&t=30911 en geniet van mijn "gestuntel".
Corolla_040
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 23, 2016 21:04

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door Corolla_040 »

Goede ervaring met www.carclean.nl
Heel veel info op het forum en ze helpen je telefonisch ook goed is mijn ervaring
jan048
Newbie
Newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 17:04
Type Corolla: ZZE112

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door jan048 »

Beste forumleden, mijn Toyota is inmiddels 13 jaar oud, nu wilde ik de buitenkant een goede beurt geven, ik heb gelezen dat kleien voor de lak perfect is, maar zie door de bomen het bos niet meer, kan mij iemand verder helpen om de juiste spullen te vinden, zelfs had ik gedacht om “Meguiars Quik Clay detailing system” te gebruiken, maar daar zit maar 50 gram klei en 473 ml vloeistof bij, en ik ben bang dat dit niet voldoende is voor de hele auto.

Gr. Jan
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door Lone wolf »

Dat is genoeg voor je auto hoor :).

Knip de claybar even in een paar stukken om wat schone klei over te houden en halverwege de fles gewoon aanvullen met water ;). werkt perfect !
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
jan048
Newbie
Newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 17:04
Type Corolla: ZZE112

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door jan048 »

Bedankt, dan ga ik de spullen bestellen.

Gr. Jan
jan048
Newbie
Newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 17:04
Type Corolla: ZZE112

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door jan048 »

Bestelling is zaterdag geleverd, rest mij nog een vraag, moet ik de klei na gebruik weg gooien? En als deze nog goed genoeg is, hoe kan ik de klei dan het beste bewaren?

Gr. Jan
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door Lone wolf »

beste bewaren in een luchtdicht bakje ivm uitdrogen. Als de klei erg vervuild is zou je hem nog voor je velgen kunnen gebruiken. Daarna weggooien.

Als je klei op de grond valt zowieso weggooien, dus goed oppassen en je auto vantevoren goed wassen !
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
jan048
Newbie
Newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 17:04
Type Corolla: ZZE112

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door jan048 »

Bedankt, ik ga straks proberen met de motorkap.

Gr. Jan
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door Peet »

Ik heb die vraag ook een keer gesteld hier zo ,althans ongeveer
Wat te doen bij plekjes op je auto lak

Ik kreeg te horen ,
Afslijpen
Plaatje over heen lassen
Balkebij op smeren
Auto verkopen
Enz enz

Nu word er wel netjes gereageerd pfff
Schiet mij maar lek nu

Gr peet
Jan Compressor
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 126
Lid geworden op: zo feb 03, 2013 11:14

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door Jan Compressor »

Peet vraag het nog eens ( misschien met een vrouwen stem).
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Ervaring kleien van je auto.

Bericht door Peet »

;)
Plaats reactie