Welke zaken laten nakijken / vervangen?

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
E11g6
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 22:13

Welke zaken laten nakijken / vervangen?

Bericht door E11g6 »

Hallo mede-Corollarijders!

Ik heb vorige week een Corolla G6 gekocht uit 1999 bij een handelaar en nu wil ik de Corolla deze week bij een officiele Toyotadealer even laten nakijken op eventueel achterstallig onderhoud wat ik over het hoofd heb gezien bij de aanschaf.

Nu weet ik na een week rijden dat een aantal dingen sowieso niet 100% zijn en over bepaalde dingen twijfel ik. Daarom vraag ik jullie hulp.

Ik weet bijvoorbeeld dat enkele interieurlampjes het niet doen, zo is de helft van de kilometerteller niet verlicht (vanaf de 110 km/u wordt het donker), en één draaiknop van de airco-instellingen. Nu vraag ik me daarnaast af of ook de knopjes van de elektrische raambediening normaal gesproken verlicht moeten zijn. Hier hebben jullie vast antwoord op?

Op wat voor kosten zou ik moeten rekenen als ik al deze lampjes laat vervangen denken jullie?

Tevens ben ik achter een wellicht wat groter probleem gekomen de afgelopen week. Ten eerste reageert de motor zeer heftig bij gas loslaten en gasgeven, een soort schok, alsof de motor erg kantelt. We kennen allemaal wel dat de auto licht schokt als je het gas loslaat, maar dit doet de auto vrij heftig. Zouden dit de motorsteunen kunnen zijn wellicht?

Verder ben ik erachter gekomen dat de wielophanging af en toe (dus niet altijd) kraakt bij het nemen van drempels. Hier laat ik uiteraard ook naar kijken, ik vermoed de draagarm(rubbers)?

Ook heb ik inmiddels één keer meegemaakt dat de auto de eerste 100 meter dreigt af te slaan met koude motor zodra je de koppeling intrapt. Daarna heeft die nergens last meer van. Ik dacht aan het gasklephuis?

Al met al nogal een lijst van achterstallig onderhoud welke me niet is opgevallen bij het proefrijden en op de dag zelf. Maar nu vraag ik me af of ik de Corolla eerst even helemaal kan laten nakijken, en specifiek bovenstaande punten moet benoemen, of dat ik beter gelijk een grote beurt kan laten geven ipv eerst een algemene check?

Ik ga er vanuit dat het allemaal relatief eenvoudige dingen zullen zijn en dat de Corolla na een stevige onderhoudsbeurt weer in prima conditie zal verkeren. :)
yorick
President member
President member
Berichten: 2238
Lid geworden op: vr jun 13, 2008 19:17
CCNL lidnummer: 823
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6R
Locatie: Hoofddorp

Re: Welke zaken laten nakijken / vervangen?

Bericht door yorick »

Volgens mij kan je het meeste hiervan wel zelf doen... Zou lekker het geld in eigen zak steken en aan de hand van de tutorials op het forum de dingetjes rustig aan aanpakken.

Btw gefeliciteerd met de aankoop!
Past: Lexus IS200 6 cilinder
Past: Toyota corolla G6R
New: Ford Focus Limited wagon 1.6TDI '11
CoupÉter
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9879
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 13:25
CCNL lidnummer: 736
Type Corolla: E12
Type Corolla: T-sport
Locatie: Gelderland (NL)

Re: Welke zaken laten nakijken / vervangen?

Bericht door CoupÉter »

Hello,

Lampjes kun je nieuwe kopen bij de dealer. Of LED erin zetten. Deze kan ik wel voor je leveren als je wilt.

Kraken kan de draagarm zijn inderdaad. Of de weersverandering op het moment.

Het afslaan heb ik ook gehad bij mijn oude E11. Heb een aantal keer het gaskleppenhuis schoon gemaakt. Maar dit mocht niet baten.
In het begin had ik ook dat het de eerst 100 meter was. daarna sloeg hij wel eens af na een lang stuk rijden wanneer hij goed warm was.
Uiteindelijk bleek dit de lambdasonde te zijn.
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
E11g6
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 22:13

Re: Welke zaken laten nakijken / vervangen?

Bericht door E11g6 »

Ah, dank voor de reacties tot zover. :)

Horen de schakelaars van de elektrische raambediening normaal gesproken ook verlicht te zijn eigenlijk?

Mocht de lambdasonde eventueel niet 100% meer zijn wordt dit dan normaliter wel geconstateerd tijdens een onderhoudsbeurt of zal ik hier specifiek naar laten kijken? Op wat voor kosten moet ik ongeveer rekenen voor een lambdasonde indien deze niet goed meer is?
yorick
President member
President member
Berichten: 2238
Lid geworden op: vr jun 13, 2008 19:17
CCNL lidnummer: 823
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6R
Locatie: Hoofddorp

Re: Welke zaken laten nakijken / vervangen?

Bericht door yorick »

Ja horen verlicht te zijn, althans die van het bestuurders raam
Past: Lexus IS200 6 cilinder
Past: Toyota corolla G6R
New: Ford Focus Limited wagon 1.6TDI '11
E11g6
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 22:13

Re: Welke zaken laten nakijken / vervangen?

Bericht door E11g6 »

Okee, dank voor je reactie. ;)

Beide knopjes zijn bij mij niet verlicht, maar de verlichting achter de kilometerteller vind ik hinderlijker.

De Corolla is vanmorgen in ieder geval volledig nagelopen bij de plaatselijke Toyota dealer en ik heb voor aanstaande maandag een afspraak gepland staan waarop ze het volgende gaan aanpakken:

- Dashboardverlichting
- Reinigen gasklephuis
- Grote beurt met sowieso vervangen brandstoffilter (leek er volgens hen op dat deze nog nooit vervangen is), vervangen bougies (eigen wens)
- Nieuwe distributieriem (hoeft eigenlijk pas volgend jaar, eigen wens)
- Vervangen einddemper (zat een gaatje in, heb ik bij aanschaf niet geconstateerd).
- Vervangend vervoer
Totaal kom ik op een rekening van zo'n € 1300,-, een pittige rekening maar dan is de Corolla weer helemaal tip top in orde en kan tie er weer even tegen. :)

Ik vind het prettig en geruststellend om te weten dat het wat betreft de staat en onderhoud wat dat betreft goed zit. Volgend jaar dan alleen een APK en een klein beurtje als het goed is.
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Welke zaken laten nakijken / vervangen?

Bericht door Lone wolf »

als je zelf niet handig genoeg bent en je de auto langer wilt rijden is dat een prima investering. Als er later iets niet goed mee is, kun je altijd terug naar die dealer.
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
CoupÉter
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9879
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 13:25
CCNL lidnummer: 736
Type Corolla: E12
Type Corolla: T-sport
Locatie: Gelderland (NL)

Re: Welke zaken laten nakijken / vervangen?

Bericht door CoupÉter »

flinke rekening.

Meeste kun je zelf doen en scheelt je onwijs veel geld!
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
E11g6
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 22:13

Re: Welke zaken laten nakijken / vervangen?

Bericht door E11g6 »

Flinke rekening inderdaad, maar ik ben zelf helaas niet zo handig. :)

Ik heb uiteindelijk € 1.221,- betaald bij de plaatselijke Toyotadealer, voor een grote beurt met distributieriem, nieuwe bougies, brandstoffilter, nieuwe olie, reinigen gasklephuis, nieuwe einddemper, remmen los gemaakt, diverse lampjes in het interieur en het verhelpen van de krakende voorwielophanging (dit hebben ze niet gespecificeerd).

Gelukkig kreeg ik wel een gratis leenauto, kan ik nu gebruik maken van Toyota Beneluxcare (pechhulp voor Toyota's ouder dan 10 jaar binnen de Benelux) en kreeg ik bovendien een Toyotashirt (polotje) en een paraplu. :D

Al met al ben ik dus zeer tevreden, mijn Toyota is weer tip top in orde en m'n complimenten voor de service bij de dealer (ik wil geen reclame maken dus noem geen namen).
Plaats reactie