distributieriem vervangen mét of zonder waterpomp

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
pvdv
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: za jun 16, 2012 17:40

distributieriem vervangen mét of zonder waterpomp

Bericht door pvdv »

Corollaliefhebbers,

Ik krijg wat tegenstrijdige informatie over het vervangen van de distributieriem.

Ik heb een Corolla 1.3 (E10), 4E-FE uit 1996 met stuurbekrachtiging.
Nu heb ik bij CarXpert Nieuwstraten in Drachten een kostenplaatje gevraagd:
- distributieset vervangen, totaal incl. werkloon en btw € 241,03.
Dit lijkt mij een redelijke prijs, zeker gezien het feit dat de Toyota dealer in Drachten (Tolman) voor hetzelfde klusje (inclusief waterpomp) € 689.81 vraagt!

Nu moet ik er bij zeggen dat Nieuwstraten mij zegt dat de waterpomp niet samen met distributieriem vervangen hoeft te worden omdat deze niet door distributieriem word aangedreven. (De multiriem is overigen zo'n 2 jaar geleden al vervangen)
Op het forum lees ik toch dat het wel is aan te raden om de waterpomp te vervangen...

Hoe zit het nu: Moet ik toch de waterpomp ook laten vervangen, of hoeft dat in mijn geval inderdaad niet?
En hoe kijken jullie tegen de beide kostenplaatjes aan?
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: distributieriem vervangen mét of zonder waterpomp

Bericht door Co'tje »

de waterpomp word idd door de multiriem aangedreven maar hij zit achter de distributie riem.
hij word bij het vervangen van de distibutie riem vaak vervangen omdat je er dan goed bij kan, gaat hij daarna lekken dan moet alles weer los., maar een waterpomp is niet het prijsverschil van die 500 euro hoor, zo duur is zo;n ding niet..

Arco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
pvdv
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: za jun 16, 2012 17:40

Re: distributieriem vervangen mét of zonder waterpomp

Bericht door pvdv »

Ah oke.
Dus jij zou in dit geval de waterpomp ook meteen vervangen? Hij is volgens mij nog nooit vervangen.
Is de prijs die Tolman rekent inderdaad niet schandalig te noemen?
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: distributieriem vervangen mét of zonder waterpomp

Bericht door MzKzM »

Tja een origineel Toyota part waterpomp loopt al snel tegen de €250,- meen ik. Distributieriem en spanrol erbij optellend vind ik het nogal meevallen. (het blijft een hoop geld natuurlijk) en als je het zelf kunt en durft is dat altijd goedkoper. Ik weet ook niet hoe de andere garage over garantie denkt?
Je zult het even moeten afwegen tegenover hoe lang je de auto nog in je bezit denkt te houden lijkt mij.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Smarty
President member
President member
Berichten: 2493
Lid geworden op: do mei 17, 2007 02:41
CCNL lidnummer: 845
Type Corolla: KE70
Type Corolla: volvo V40T
Contacteer:

Re: distributieriem vervangen mét of zonder waterpomp

Bericht door Smarty »

Hey jongens

moet de multi riem niet 1 keer in de 2 jaar vervangen worden
luca
President member
President member
Berichten: 1528
Lid geworden op: di sep 17, 2002 00:08
Locatie: Toscane Nozzano Castello - Lucca

Re: distributieriem vervangen mét of zonder waterpomp

Bericht door luca »

waterpomp wordt vervangen omdat de riemen los moeten,met de nieuwe riemen komt er een nieuwe(vaak strakker)spanning op,daardoor begint hij te lekken,de multiriemen gaan wel langer mee dan 2 jaar.
nu zou ik lekker alles vervangen,dan ben je in een keer klaar,en gaat ie weer een tijdje mee.
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
SybeHaarsma
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 173
Lid geworden op: wo jul 27, 2011 22:47
CCNL lidnummer: 816
Type Corolla: E11
Type Corolla: LineaTerra
Locatie: Kootstertille

Re: distributieriem vervangen mét of zonder waterpomp

Bericht door SybeHaarsma »

Hey daar, misschien wat aan de late kant, maar ik heb bij vervanging van de dbr de waterpomp niet laten vervangen omdat volgens mijn monteur deze niet op de distributieriem zat. Ik heb hem in drachten in onderhoud bij autoservice Drachten, Erik de Vries. Een nette jongen die niet te gek rekent. Heb het sowieso niet echt op Tolman. Ze rekenen veel te raar en het voelt alsof ze jou een plezier doen als je er binnen stapt, maar dat is ieders persoonlijke beleving natuurlijk.

Edit: ik heb een e11 1.6 4A-FE, en het heeft me zonder waterpomp 200€ incl. Btw gekost.
klik hier voor mijn project.
dutchbird
Junior member
Junior member
Berichten: 141
Lid geworden op: za jun 11, 2011 20:04
Type Corolla: E11
Type Corolla: 1.4 vvti
Locatie: Zevenhuizen

Re: distributieriem vervangen mét of zonder waterpomp

Bericht door dutchbird »

Bij mijn corolla 1,3 en starlet heb ik ook nog nooit de waterpomp mee vervangen en is altijd goed gegaan
Voorkom een kater, blijf dronken.
petros
Senior member
Senior member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma sep 26, 2005 18:07

Re: distributieriem vervangen mét of zonder waterpomp

Bericht door petros »

Ik heb ooit begrepen dat die waterpomp "inloopt" op de spanning van de riem waarmee hij is gemonteerd. Zodra je een nieuwe riem monteert en de oude pomp laat zitten dan zijn de krachten op de as van de pomp weer anders. Je loopt dan het risico dat de boel gaat lekken. Laatst riem, spanrol en pomp bij een 106 vervangen en dat stelt niet heel veel voor. Is alleen een bult werk om de boel los te krijgen, en als je dan toch zo ver bent kan je net zo goed gelijk de pomp aanpakken. Maar een 106 pompje is 60 euro, een toyota exemplaar is wel wat duurder.
Plaats reactie