mag je de multiriem smeren? waterpomp vervangen

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
pulles
Senior member
Senior member
Berichten: 208
Lid geworden op: wo jul 26, 2006 15:06

mag je de multiriem smeren? waterpomp vervangen

Bericht door pulles »

Hoi,
Binnenkort laat ik mijn multiriem vervangen maar ik moet nog even wachten....

Nu piept hij wat bij koude motor en bij warm hoor je hem rinkelen....

Ik kreeg de tip om er even wat kaarsvet of wd40 op te smeren maar mag dat wel? ( het gaat om smeren aan de zijkant van de riem)

En ik moet vragen of ze gelijk de waterpomp dan ook vervangen toch? heeft iemand er nog een liggen of kosten die dingen niet zoveel...

Alvast bedankt!
Als ik een mercedes wil dan bestel ik wel een taxi!

Beter een ster in de voorruit dan een op de motorkap
Beer SSV
Special member
Special member
Berichten: 542
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 19:33
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE101

Bericht door Beer SSV »

Je kan idd je multiriem voorzichtig invetten met wat kaarsvet of wd40. Dat wordt wel vaker gedaan.
En als je waterpomp aan vervanging toe is of je wilt hem preventief vervangen zou ik gewoon een nieuwe bestellen. Want je weet nooit of de 2e hands pomp langer goed blijft dan die er nu inzit.
Wat voor een blok heb je, 1.3 of 1.6? Wat een waterpomp voor deze blokken kost weet ik niet,maar voor mn 20V was ik volgens mij rond de 100 euro kwijt.
7 aug. 2005 staat in mn geheugen gegrift!!
CorollaclubNL/Corollaforum en iedereen die meegewerkt heeft aan/aanwezig is geweest op de "Beer-meeting"
23 maart 2006, WOW!! geweldig!
Als je klein bent komen de enge geluiden van onder je bed.
Als je groot bent komen ze van onder je motorkap.
Wegpiraat
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 1461
Lid geworden op: do mei 08, 2003 17:33
CCNL lidnummer: 494
Type Corolla: leasebak
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Wegpiraat »

de rede dat je je waterpomp zou moeten vervangen (preventief) is dat hij gaat lekken als er opnieuw spanning op de pouley wordt gezet bij het vervangen van de riem. Een 2de hands zou dus pcies hetzelfde probleem geven als je eigen pomp ;) dus als je hem vervangt, dan gewoon voor een nieuwe. Wat is je km stand?
Corolla TS 2.0 Hybrid Business Plus in Emotional Red
pulles
Senior member
Senior member
Berichten: 208
Lid geworden op: wo jul 26, 2006 15:06

Bericht door pulles »

Ik heb een e10 1.6 uit 1995 en mijn km stand is 88000....(nap)
By the way mooie sedan wegpiraat...Ik heb de meest saaie en originele van nl...van een oude man geweest..

Vandaar ook de lage km stand maar er gaat aan gewerkt worden...

Wat betreft spanning op de poelie: onlnags stuurbekrachtigingsriem laten vervangen endan moet de multiriem er ook af....Dan is de spanning er toch ook af geweest? Hij heeft niet gelekt...
Als ik een mercedes wil dan bestel ik wel een taxi!

Beter een ster in de voorruit dan een op de motorkap
Ruud
Starting member
Starting member
Berichten: 71
Lid geworden op: ma apr 10, 2006 19:25
CCNL lidnummer: 0
Locatie: Wieringen

Bericht door Ruud »

Gaan we weer die eeuwige waterpompdiscussie. Als er geen speling opzit en hij/ zij maakt geen geluid, gewoon laten zitten. Gewwon kwestie van de juiste riemspanning, als de riem te strak staat gaat een nieuwe pomp er ook aan. Maar dat is mijn bescheten mening. Kaarsvet op de riem, das lang geleden dat ik die gehoord heb, haha. Schijnt goed te helpen.
Toyota Corolla G6R
Austin Mini 1.3 uit '86
Toyota Celica T18 1.6 ST-I 1990
Fiets
TRD
Junior member
Junior member
Berichten: 112
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 19:33
CCNL lidnummer: 747
Type Corolla: E10
Locatie: deventer
Contacteer:

Bericht door TRD »

je kan je riem inspuiten met wd40 maar als je riem echt strak ligt het je kans dat ie gaat slippen....
we doen het in de garage ook wel eens maar dat is alleen tegen het piepen..maar meestal gaat ie naar 3min draaien weer piepen..
E10 GTSI
pluk de dag..gooi een ei tegen de muur.
Stefan
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 2643
Lid geworden op: vr jan 17, 2003 20:59
CCNL lidnummer: 415
Type Corolla: E10 2.0 turbo
Locatie: Hippolytushoef
Contacteer:

Bericht door Stefan »

ceramische vet erop spuiten, blijft ie heeel lang stil van.
Grrrrrene
Senior member
Senior member
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jul 10, 2006 11:05
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Grrrrrene »

Dat waterpompverhaal is bij mij wat vaag geworden. Robbie F had er al 's naar gekeken: voor het aanspannen van de nieuwe multiriem begon de auto koelvloeistof te lekken. Ik kwam dus bij Rob omdat hij lekte en de spanning van de multiriem blijkbaar nog niet hoog genoeg was. Na het aanspannen lekte de waterpomp ineens niet meer. Ik kijk het dus even aan, als hij weer gaat lekken moet hij er alsnog aan geloven, anders rijd ik gewoon door :P

Als student zou ik dus altijd eerst de multiriem vervangen en kijken of de pomp gaat lekken. Maar goed, zo'n ding heeft ook een bepaalde levensduur natuurlijk :)
Toyota Corolla E10 (12-1993) 4E-FE. R.I.P 15-05-2008.
Mazda 626 GF (09-1998) 1.8 16v LX. Airco, cv, el. ramen, el. spiegels + verwarmd, sportonderstel
pulles
Senior member
Senior member
Berichten: 208
Lid geworden op: wo jul 26, 2006 15:06

Bericht door pulles »

dat is toch vet wat je niet kan spuiten?

Maar wel een goede tip; van je...

Hoe en waar moet ik dan spuiten zonder het gevaar te lopen dat het gaat slippen?
Als ik een mercedes wil dan bestel ik wel een taxi!

Beter een ster in de voorruit dan een op de motorkap
Plaats reactie